Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Riest AG
Vandaag om 13:19:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 13:19:35
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:12:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:35:52
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 12:28:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 11:55:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
  

Auteur Topic: Station Eibergen - de aanleg  (gelezen 49064 keer)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #180 Gepost op: 06 March 2014, 10:35:52 »
Ondanks de beperkte tijd op dit moment heb ik besloten de hele baan opnieuw op te zetten, back to the drawingboard, zoals de engelsen zo mooi kunnen zeggen.

Een aantal problemen liep ik tegen aan:

1) enorme bult aan draad boven de tafel
2) het niet vlak liggen van de rails
3) Blok 6 en 9 hadden geen toegevoegde waarde (lastig met KL om verder te kijken dan 1 blok) soms deed hij het wel en soms niet.
4) eigenlijk te kort aan rechte wissels en een "overvloed" aan gebogen wissels.
5) "dooie" stukken in de baan door te kort aan stroom toevoer.
En nog een handvol kleine ergernissen heb ik besloten om de hele baan te verwijderen en de ondergrond te vervangen door Polyfoam (3 cm) Deze vast te plakken en daar boven op de rail vast te lijmen met houtlijm. De bedrading gaat naar de onderkant met de toch wel bekende ringleidingen. De wisseldecoders en de bezetmelders krijgen ook een plek onder de baan zodat met name de draden naar de wissel decoders aanmerkelijk beperkt kunnen worden.

Ook een beginsel gemaakt met het Stationsgebouw, het wordt voorlopig karton met op schaal geprint steentjespapier. Hier heb ik nog geen foto's van.
Ik ga de drie lagen methode toepassen zoals .. heeft uitgelegd om diepte te krijgen in het gebouw.

edit:
Baanplan toegevoegd

« Laatst bewerkt op: 06 March 2014, 12:36:04 door De Stoker »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #181 Gepost op: 06 March 2014, 13:38:05 »
Wat is het doel van overloopwissels 8 en 10? Het om te lopen spoor is namelijk aan de erg korte kant.

Groet,
Bas

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #182 Gepost op: 06 March 2014, 13:45:42 »
Hallo Bas,
Daar is al wel het 1 en ander van gezegd, het komt voort uit het originele plan Eibergen (jaren 40). Daar is hij ook zo kort, omdat ik het een karakteristiek stukje vindt handhaaf ik juist dat stuk.

Wat mij al eens is uitgelegd is dat door deze overloop de wissel er voor (W02 voor het tweede stationsspoor) minder lang bezet hoeft te blijven tijden rangeer werkzaamheden omdat er met een losse lok niet ruim over W07 ri W02 hoeft worden gereden als er een wagen in blok 3 wordt geparkeerd (enkele wagens).
Maar of dat zo is, is mij ook onduidelijk.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #183 Gepost op: 06 March 2014, 15:22:51 »
Aha. Dank voor de info. Had ik toch even verder terug moeten bladeren in dit topic. ;)

Groet,
Bas

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #184 Gepost op: 12 March 2014, 12:28:39 »
Nog een nagedacht over de blokken 6 en 9 en ben er inmiddels achter dat de voormalige blokken 6 en 9 wel degelijk een functie hebben.

Doordat ik de mogelijkheid wil hebben om op spoor 2 om te lopen heb ik de blokken 6 en 9 nodig. Zonder die blokken moet er een spoor vrij zijn in het schaduwstation.


De route zou dan moeten zijn:
Binnenkomst op spoor 2 en ontkoppelen
rijden naar spoor 7,8 of 10 en keren.
overlopen over spoor 1
rijden naar spoor 7,8 of 10 en keren.
binnenkomst op spoor 2 en aankoppelen
Weg rijden naar spoor 7, 8 of 10

Dit betekend dat ik de hele baan zo'n beetje bezet moet houden alleen voor het omlopen. Door de blokken 6 en 9 kan de loc daar keren en kan de schaduwstation 3 treinen houden ipv twee. Ook kan tijdens het omlopen als de omlooploc spoor 1 is gepasseerd weer worden vrijgegeven zodat uit het schaduwstation weer een trein kan aankomen.

Dus ik denk wel dat de blokken bij nader inzien terug gaan komen.

De baan ligt nog steeds overhoop, en zal mogelijk (tijdelijk) helemaal verdwijnen omdat we nog een gezinlid erbij verwachten en dit veel tijd in beslag neemt het komende jaar.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #185 Gepost op: 23 September 2014, 17:17:19 »
Op het zijspoor ben ik inmiddels wat aan het heen en weer rijden en aan het experimenteren met Kadee koppelingen.

De BR80 wil ik juist van de kadee koppelingen voorzien ivm rangeren maar dat is nog niet zo simpel. Ik heb er een Kadee #158 onder gemaakt maar deze zit ongeveer 2 mm te laag. De koppelingen grijpen niet goed in elkaar. hier zoek ik nog een oplossing voor.
1 is er nog een vul plaatje tussen te leggen zodat de koppeling goed bovenin blijft zitten.
2 uitdenken om een alternatief te maken met een Kadee #18

Mijn eerste bouwproject is ook een feit: KIBRI 38325


Het is volgens mij een huisje wat met wat verf wel te vernederlandsen is. Alleen de perioden waarin ik hem gebruik was het een nieuw bouw woning (jaren 30). Kijken of het lukt om hem netjes te maken.



Met wit en zwart gemengde verf van de actie winkel het voegen uitgeprobeerd. Op water basis om dat ik dat stinken in huis niet wilde hebben, ik ben er zelf best wel tevreden mee.
Het te voegen deel de verf onverdund opbrengen en goed op laten drogen. Vervolgens met een licht vochtige doek de stenen weer schoon poetsen. Ik heb net zo lang wit en zwart gemengd tot ik dacht de juiste kleur te hebben. Als kluren iets verschillen is niet erg, komt in het echt ook voor.
Als je de doek te vochtig hebt poets je ook de voegen weer schoon, dan gewoon het proces herhalen. Bij komend voordeel vondt ik dat je een licht grijze zweem over je muurplaat krijgt, die rare glans is er dan ook af.
Aan het eind krijgt het geheel nog een mat blanke lak.