Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:23:30
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
  

Auteur Topic: Station Eibergen - de aanleg  (gelezen 47913 keer)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #180 Gepost op: 06 March 2014, 10:35:52 »
Ondanks de beperkte tijd op dit moment heb ik besloten de hele baan opnieuw op te zetten, back to the drawingboard, zoals de engelsen zo mooi kunnen zeggen.

Een aantal problemen liep ik tegen aan:

1) enorme bult aan draad boven de tafel
2) het niet vlak liggen van de rails
3) Blok 6 en 9 hadden geen toegevoegde waarde (lastig met KL om verder te kijken dan 1 blok) soms deed hij het wel en soms niet.
4) eigenlijk te kort aan rechte wissels en een "overvloed" aan gebogen wissels.
5) "dooie" stukken in de baan door te kort aan stroom toevoer.
En nog een handvol kleine ergernissen heb ik besloten om de hele baan te verwijderen en de ondergrond te vervangen door Polyfoam (3 cm) Deze vast te plakken en daar boven op de rail vast te lijmen met houtlijm. De bedrading gaat naar de onderkant met de toch wel bekende ringleidingen. De wisseldecoders en de bezetmelders krijgen ook een plek onder de baan zodat met name de draden naar de wissel decoders aanmerkelijk beperkt kunnen worden.

Ook een beginsel gemaakt met het Stationsgebouw, het wordt voorlopig karton met op schaal geprint steentjespapier. Hier heb ik nog geen foto's van.
Ik ga de drie lagen methode toepassen zoals .. heeft uitgelegd om diepte te krijgen in het gebouw.

edit:
Baanplan toegevoegd

« Laatst bewerkt op: 06 March 2014, 12:36:04 door De Stoker »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #181 Gepost op: 06 March 2014, 13:38:05 »
Wat is het doel van overloopwissels 8 en 10? Het om te lopen spoor is namelijk aan de erg korte kant.

Groet,
Bas

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #182 Gepost op: 06 March 2014, 13:45:42 »
Hallo Bas,
Daar is al wel het 1 en ander van gezegd, het komt voort uit het originele plan Eibergen (jaren 40). Daar is hij ook zo kort, omdat ik het een karakteristiek stukje vindt handhaaf ik juist dat stuk.

Wat mij al eens is uitgelegd is dat door deze overloop de wissel er voor (W02 voor het tweede stationsspoor) minder lang bezet hoeft te blijven tijden rangeer werkzaamheden omdat er met een losse lok niet ruim over W07 ri W02 hoeft worden gereden als er een wagen in blok 3 wordt geparkeerd (enkele wagens).
Maar of dat zo is, is mij ook onduidelijk.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #183 Gepost op: 06 March 2014, 15:22:51 »
Aha. Dank voor de info. Had ik toch even verder terug moeten bladeren in dit topic. ;)

Groet,
Bas

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #184 Gepost op: 12 March 2014, 12:28:39 »
Nog een nagedacht over de blokken 6 en 9 en ben er inmiddels achter dat de voormalige blokken 6 en 9 wel degelijk een functie hebben.

Doordat ik de mogelijkheid wil hebben om op spoor 2 om te lopen heb ik de blokken 6 en 9 nodig. Zonder die blokken moet er een spoor vrij zijn in het schaduwstation.


De route zou dan moeten zijn:
Binnenkomst op spoor 2 en ontkoppelen
rijden naar spoor 7,8 of 10 en keren.
overlopen over spoor 1
rijden naar spoor 7,8 of 10 en keren.
binnenkomst op spoor 2 en aankoppelen
Weg rijden naar spoor 7, 8 of 10

Dit betekend dat ik de hele baan zo'n beetje bezet moet houden alleen voor het omlopen. Door de blokken 6 en 9 kan de loc daar keren en kan de schaduwstation 3 treinen houden ipv twee. Ook kan tijdens het omlopen als de omlooploc spoor 1 is gepasseerd weer worden vrijgegeven zodat uit het schaduwstation weer een trein kan aankomen.

Dus ik denk wel dat de blokken bij nader inzien terug gaan komen.

De baan ligt nog steeds overhoop, en zal mogelijk (tijdelijk) helemaal verdwijnen omdat we nog een gezinlid erbij verwachten en dit veel tijd in beslag neemt het komende jaar.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #185 Gepost op: 23 September 2014, 17:17:19 »
Op het zijspoor ben ik inmiddels wat aan het heen en weer rijden en aan het experimenteren met Kadee koppelingen.

De BR80 wil ik juist van de kadee koppelingen voorzien ivm rangeren maar dat is nog niet zo simpel. Ik heb er een Kadee #158 onder gemaakt maar deze zit ongeveer 2 mm te laag. De koppelingen grijpen niet goed in elkaar. hier zoek ik nog een oplossing voor.
1 is er nog een vul plaatje tussen te leggen zodat de koppeling goed bovenin blijft zitten.
2 uitdenken om een alternatief te maken met een Kadee #18

Mijn eerste bouwproject is ook een feit: KIBRI 38325


Het is volgens mij een huisje wat met wat verf wel te vernederlandsen is. Alleen de perioden waarin ik hem gebruik was het een nieuw bouw woning (jaren 30). Kijken of het lukt om hem netjes te maken.



Met wit en zwart gemengde verf van de actie winkel het voegen uitgeprobeerd. Op water basis om dat ik dat stinken in huis niet wilde hebben, ik ben er zelf best wel tevreden mee.
Het te voegen deel de verf onverdund opbrengen en goed op laten drogen. Vervolgens met een licht vochtige doek de stenen weer schoon poetsen. Ik heb net zo lang wit en zwart gemengd tot ik dacht de juiste kleur te hebben. Als kluren iets verschillen is niet erg, komt in het echt ook voor.
Als je de doek te vochtig hebt poets je ook de voegen weer schoon, dan gewoon het proces herhalen. Bij komend voordeel vondt ik dat je een licht grijze zweem over je muurplaat krijgt, die rare glans is er dan ook af.
Aan het eind krijgt het geheel nog een mat blanke lak.