Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 07:44:32
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 07:35:34
Interieur ideeën voor gebouwen door puntenglijder
Vandaag om 07:27:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:09:00
EL11 NSB sound file door Lolke Bijlsma
Vandaag om 07:05:21
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41

Auteur Topic: Station Eibergen - de aanleg  (gelezen 47595 keer)

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #135 Gepost op: 30 September 2013, 13:22:49 »
Even een schopje onder mijn eigen topic, kijk even op Digitaliseren

Het is niet dar er niets gebeurt maar het is meer het werk "achter de schermen"

Wim Corduwener

• Enschede (import)
  • Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 30 September 2013, 13:55:59 »
Een leuk draadje om te volgen... wat ik mij afvraag: zijn er al concrete plannen voor de bouw van het Station Eibergen of is dat het stationsgebouw dat nu op je baan staat?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 30 September 2013, 14:59:00 »
Het gebouw wat er staat is een gebouw wat ik al had.  Ik/we hebben ooit een heel aantal reeds gebouwde gebouwtjes overgenomen van iemand. Dit stations gebouw komt echter kwa afmeting wel ongeveer overeen met wat het uit eindelijk moet worden en met het leggen van de rails ter plaatse waar ik de loods in gedachten heb was het wel handig om er wat te hebben staan wat al in verhouding is.

Op het moment ben ik bezig om de besturing onder de knie te krijgen en dan kan ik gelijk controleren of de trein op het juiste moment stilstaat, of niet en kijken wat ik er aan moet veranderen.

Wat de bouw van het station zelf betreft moet ik eerst iets van een schets maken (al dan niet digitaal) van alle kanten om een snij en zaag plan te maken. Ik heb hier nog geen ervaring mee. Ook moet ik nog de beslissing nemen van welk materiaal ik het wil maken. Hout, papier, styreen. Ik zit zelfs in de overweging om hem een aantal keer te maken in verschillende materiaal soorten. Om besef van grootte te krijgen en afwerking en zo.

En een andere zeer beperkende factor is tijd, ik heb maar een paar uurtjes per week hooguit om er aan te werken. Dus de voortgang gaat ook niet zo snel

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #138 Gepost op: 30 September 2013, 21:47:09 »
Och, haastige spoed is zelden ....  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 01 October 2013, 09:21:45 »
Gister nog even een proef rondje gereden om de omloop te testen maar loop nu tegen het volgende aan.

De loc is een FLM loc met profi koppelingen op een FLM profi rail maar tot mijn verbazing krijgt de ontkoppelrail de koppeling niet los? Het is een electriche ontkoppel rail die ik met de TC onbeperkte tijd kan bedienen. Ik heb er met de loc rustig en sneller overheen gereden vooruit en achter uit maar de wagon wilde NIET scheiden van de loc?
De ontkoppel rail wordt bedient tot tegen de aanslag en het plaatje lijkt op max hoogte te staan. Het lijkt er een beetje op dat de afstand koppeling rail te groot is maar daar kun je toch niet echt iets aan doen dacht ik
Heeft iemand een idee waar dat in kan zitten. Moet ik de koppelingen van de trein aanpassen of moet ik iets aan de ontkoppel rail veranderen?

spoorpaul

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 08 October 2013, 10:34:19 »
Hallo Gerwin,

Geweldig dat je het empacement rond Eibergen met je modelbaan wilt namaken. Ik heb zelf een grote modelbaan op de zolder, maar even los daarvan en belangrijker is, dat ik al een aantal jaren bezig ben met het schrijven van een spoorweggeschiedenis over Eibergen. Ik doe dit in overleg met de Historische Kring Eibergen. Zo heb ik een kopie van het orginele emplacement uit 1917 van de HIJSM en de foto's van de blauwdrukken van 1883 tot 1972 van de fases waarin het emplacement zich ontwikkelde. Voorts heb ik de bouwtekeningen en de bestekken van het stationsgebouw (inclusief de uitbreidingen in 1890 en 1910) en de beide spoorbruggen. Inmiddels heb ik 450 bladzijden aan kopij (inclusief voetnoten, exclusief foto's).
Voor mij zou het interessant zijn, indien je de fases van de bouwgeschiedenis op je baan op schaal zou kunnen maken. Ik kan je daarbij met het kaartmateriaal behulpzaam zijn. Zo af en toe kom ik in museum de Scheper, daar zouden we informatie kunnen uitwisselen.
Groet, Paul

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 08 October 2013, 11:50:31 »
Hallo Paul,

(y) De info die je schetst ben ik naar opzoek. Ik heb inmiddels al wel het één en ander gevonden maar waar het mij omgaat zijn tekeningen hoe groet de gebouwen in werkelijkheid zijn.
Ik ben dit weekend begonnen met het tekenen van het station a.d.h.v. een schaal tekening (1:160), maar ik heb maar 1 aanzicht. dus de rest is gokken en uitmeten bv a.d.hv. Station Groenlo voor zover ik daar wat van kan vinden.

Gezien de beschikbare materialen die ik nu heb en van wat aan treinen in de handel is, zonder dat het gelijk een extreem dure hobby wordt, ga ik uit van de periode 1920 - 1956.
Voorzover ik het heb kunnen nagaan vindt ik het banen plan zo als het op het laatst is geweest het mooiste (waarbij het ook nog berijdbaar is) met de oppervlakte die ik ter beschikking heb.
Verder wil ik de molen van Prins ook integreren in de baan maar die is afgebroken in 1926, Dus ik denk dat het qua gebouwen gaat worden van wat er had kunnen staan (bleekerij, picker fabriek, riemen fabriek, Molen van Prins, Sigaren fabriek en een aantal villa's evt CLV (welkoop).

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar wat je aan informatie hebt, met name evt. (bouw) tekeningen voor Station en Loods en hoe het emplacement er heeft uit gezien. Misschien maar een pb om eens een afspraak te maken.

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 17 October 2013, 12:27:45 »
Update 10

Ik ben begonnen met een tekening te maken van het stationsgebouw, ik heb daar inmiddels een mooi tekenprogramma voor maar moet er nog wel even mee leren werken. Dit gaat vrij aardig.
Wat was er nu zo speciaal aan het programma. Ik heb uit een boek alleen een schaal tekening 1:160 van de perron zijde. Deze heb ik als plaatje in het programma gezet en er vervolgens een aantal lagen over heen gelegd zodat ik hem netjes als vector tekening kon over trekken. Een vector tekening heeft als grootte voordeel dat je hem schalen kunt zonder dat je de kwaliteit (lees duidelijkheid) verliest. Uit eindelijk moet de tekening verschaalt worden naar 1:87.

Echter met 1 gevel heb je nog geen station. Het gebouw heeft aan perronzijde en wegzijde de zelfde indeling en grootte dus dat is een kwestie van kopiëren en spiegelen. De zijgevels heb ik geen gegevens van als alleen foto's. De zijgevels kan ik al een deel van de info halen uit de aansluitingen van de voor- en achtergevel. De breedte heb ik geschat aan de hand van Station Groenlo.
Het lastige is alleen dat ik verschillende foto's heb uit verschillende jaren waarin bv ramen eerst rond waren en later grotere ramen ingekomen zijn. Ook komen met het tekenen kleine details naar boven waar ik een beslissing over moet nemen hoe ze te maken.
De tekening heb ik voor mij zelf nodig om uit eindelijk de te zagen delen goed op maat te krijgen.

Bijkomend voordeel van de software is dat relatief simpel ook de muren zijn in te tekenen en ik zo met een simpele print de bakstenen en dergelijke op papier kan krijgen en uitprinten.
Ik denk dat de eerste uitvoering in hout gaat worden met geprinte muren en geverfde details. Maar ik denk dat ik er later ook nog 1 ga maken van styreen muurplaten maar dat is voor later.

Het spoor zelf ligt voor een gedeelte uit elkaar en gaat nog helemaal uit elkaar. Ik ben bezig onder het spoor een extra "isolatie" aan te brengen. zodat het spoor iets hoger en beter vlak komt te liggen. Daarvoor gebruik ik een ondervloer voor parket voor van 3 mm dik gesneden in stroken van 45 mm. Ik de bochten ga ik dezen nog halveren zodat ze makelijk door de bocht willen.
Nu rammelt het nog alle kanten op. tevens wil ik het spoor gedeeltelijk vast leggen het schuift nu nog wel eens uit elkaar.

Helaas geen plaatjes op dit moment

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #143 Gepost op: 17 October 2013, 17:19:28 »
Teken je met Inkscape?
Heußenstein : HO, DB 1957

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 18 October 2013, 07:05:34 »
Nee met illustrator

Wim Corduwener

• Enschede (import)
  • Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 18 October 2013, 11:04:13 »
Goede keuze: Adobe Illustrator is eigenlijk het enige programma waar je dit soort dingen mee kunt maken. Ik lees ook wel dat mensen het met paint-programma's proberen, maar dat is echt zonde van je energie en tijd.
Succes, ik volg dit draadje met belangstelling.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 18 October 2013, 12:13:17 »
Klopt, iemand maakte recentelijk de opmerking dat hij Illustrator gebruikte voor het tekenen van huisjes en was benieuwd naar dat programma, op utube wat filmpjes bekeken er daar lieten ze die optie zien. Aangezien ik maar 1 tekening heb en het lastig vindt om de tekeningen na te meten en goed op schaal in bv autocad te zetten leek me dit het alternatief. en de mogelijkheid om zowel met plaatjes te werken als lijntekeningen te maken. Delen in te kleuren met structuur en al. Het kost wel even tijd om het een klein beetje onder de knie te krijgen maar ik heb inmiddels al een heel behoorlijke tekening van alle zijden, moet nog wel een aantal zaken aanpassen en de structuren was ik deze week net mee begonnen maar een proef muur getekend met ketting verband A4 groot toen stopte het programma, (te kort CPU?) dat was iets te veel van het goede.

Het is echt een super programma waarvan ik maar een heel klein deel gebruik maar zeker ook voor meer dingen ga gebruiken.

Wim Corduwener

• Enschede (import)
  • Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 19 October 2013, 16:00:04 »
Voordeel van Illustrator is ook dat je de bestanden kunt exporteren naar 3D-programma's. Het is inderdaad een lastig programma, maar als je het onder de knie krijgt heb je een behoorlijke stap gezet... en als dat niet meteen lukt dan ligt dat niet altijd aan jezelf omdat Illustrator niet altijd even logisch in elkaar zit. Adobe InDesign zit wat dat betreft een stuk handiger in elkaar.

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 21 October 2013, 07:28:38 »
Hallo Wim,

Kun je illustrator ook importen in Autocad bij voorbeeld?

Kleine update:
Weinig kunnen doen, nog wel wat getekend. De vier aanzichten staan op papier. er moeten nog details worden uit gewerkt.
Als ik het G.O.L.S. station van Groenlo bekijk, dan zitten er in de voorgevel trap nog wat sierstenen deze wil ik nog toevoegen.
Ook de muurankers moeten een plekje gaan krijgen

Bron: M.Mensinga (stationsweb)

Aan de straatzijde zit bij de ingang een aanbouwtje (een soort luchtsluis). Deze is in Groenlo gerestaureert en staat redelijk goed op de foto mee daar de komende tijd maar eens op richten.

Bron M.Mensinga (stationsweb)

Het metsel verband bekeken en is nu ook bekend moet alleen de naam nog even opzoeken. Op paperbrick al een vast wat pdfjes maken

RG 67.

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 21 October 2013, 14:59:58 »
Het verband is Kruisverband, kun je zien aan de voeg boven de kop. Het heeft 3 verschillende lagen. 

1e laag  Koppenlaag
2e laag  Drieklezoor , strek.
3e laag  Koppenlaag
4e laag  Drieklezoor kop , strek

Kop is 10 cm
Drieklezoor 15 cm
Streek 20-21 cm.

Veel suc6!