Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:39:35
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:51:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
  

Auteur Topic: Station Eibergen - de aanleg  (gelezen 47653 keer)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #105 Gepost op: 03 September 2013, 17:37:03 »
hoi Stoker,

Leuk plan, wat je nog zou kunnen doen is W01 en W02 omwisselen (en evt vervangen door een wissel met een kleinere wisselhoek) krijg je nog langer spoorverloop en voorkom je heel veel bogen/tegenbogen direct na je wisselstraat. Of lagen in t echt de wissels ook zo?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #106 Gepost op: 03 September 2013, 18:10:41 »


Beetje late reactie misschien, maar hoe erg zou het zijn om de weg aan de rechterzijde, middels een viaduct over het spoor heen te laten lopen? Je hebt dan volgens mij veel minder het idee dat de baan ovaal is. Eventueel zou je die weg met dat viaduct ook nog iets naar rechts kunnen schuiven... of doe ik de historie nu wel erg veel geweld aan?
Bij een Duits berglandschap kun je bochten verbergen met tunnels en bergen, maar bij een Achterhoeks landschap zou je dat met dijken en viaducten kunnen doen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #107 Gepost op: 04 September 2013, 08:30:28 »
@ tijgernootje
W04 en W05  op elkaar aansluiten beperkt de ruimte tussen de sporen naar de loods en het spoor naar de fabriek. maar ga dat nog wel even uit proberen.

@wim1969
Je bedoelt dan dat het station volledig aan de binnenkant komt te liggen? Dat wordt blok1 als het ware het rechtdoor spoor, ik vindt het in dit geval juist mooi dat het inhaal spoor aan de buitenkant ligt.

@ Wim Corduwener
De rechter kant is nog een "zorgenkindje" maar ik had het idee om of een steen of dakpanfabriek neer te zetten die heeft daar origineel ook gestaan later de ECB (bouwcentrum) of er een woonwijk te plaatsen en dan te bedenken of de trein daar achter ergens kan "verdwijnen".
Het origineel wil ik toch houden in het station zelf, want de getekende molen die wil ik ook nog ergens plaatsen maar die is in 1926 afgebroken terwijl het tijdsperk in principe tussen 1920 en 1950 maar zal de nadruk toch tegen het einde van die periode komen te liggen.

Ik vindt het op dit moment nog wel lastig om dingen op ppapier te zetten omdat ik nog geen enkele ervaring met bouwen heb en ik hoop dat er iets van alle inbreng te recht gaat komen. Maar goed mijn instelling is gewoon aan beginnen en dan zie je vanzelf waar het misgaat en dat kun je bij sturen

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #108 Gepost op: 04 September 2013, 17:35:08 »
Het deel waar je station staat en die loods, daar ziet het sporenplan er best natuurlijk en geloofwaardig uit -en qua ruimte kun je ook niet veel anders- maar ik denk dat ik zou proberen om het ovaaltje te maskeren en dat zou je bijvoorbeeld kunnen doen met een dijk met een weg en een brug over het spoor.
Maar het is lastig.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #109 Gepost op: 04 September 2013, 17:52:43 »
Ik ben het wel met Wim eens.
Wat dacht je van een stuk bos. Laat dan de weg door het bos over het spoor kruisen.
Beetje de situatie zoals het vroeger in de buurt van Borculo was. Daar liep het spoor door sleuf, omringd met bomen en een viaduct van toen erg modern betonnen design.
Staat vast wel in een van je boeken. Lijkt mij een perfect verdwijnpunt.
Goed te lezen dat je periode waarin je gaat bouwen 1920/1950 gaat worden. Eigenlijk dus alleen nog stoom wat er dan rijdt. Ben heel erg benieuwd.

Groeten uit Beltrum,

Robert Jan

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #110 Gepost op: 04 September 2013, 18:26:01 »
als je je rail materiaal, en de tafel, al hebt, leg het eens uit op je tafel (en draai de beide buitenste wissels eens om ;))
Kun je als proef eens bomengroepen, huizen en viaducten ect plaatsen en mee schuiven tot het je naar de zin is.

T is idd wel zaak om de doorgangen naar de achtergrond weg te werken als dat kan
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #111 Gepost op: 04 September 2013, 23:38:41 »
Links zat ik te denken om een straat met huizen te maken de hoek van de weg nog wat aan te passen en de bocht tussen de huis door weg te laten lopen. Een bosrand achter de huizen kan het spoor mooi maskeren. In het echt liep de weg links naast de wissel met twee overgangen vlak achter elkaar waarvan het hoofdspoor een bewaakte overgang had.

Rechts zou ik iets dergelijks ook kunnen doen maar dan met wat industrie. Dat van die dijk moet nog even bestuderen

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #112 Gepost op: 04 September 2013, 23:39:45 »
@Speedy Ben je verhuisd?

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #113 Gepost op: 05 September 2013, 09:11:41 »
Hallo Stoker,
Nee dat niet. Ben op de boer bij mijn broer en zijn vrouw.
Lekker in de Achterhoek dus. Een weldaad voor de geest.

Groeten,

Robert Jan

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #114 Gepost op: 06 September 2013, 08:06:27 »
Bij deze de wagon die ik heb voorzien van een led lampjes



Zo is het origineel, deze moet nog


En ik heb het spoor nog iets aangepast zoals aangegeven door Floris, zodat de twee kopspoortjes bij de loods iets langer worden.


De ruimte tussen die twee sporen en het spoor naar de pickerfabriek is nog wat krap denk ik, het is wel een verbetering voor die twee kop sporen


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #115 Gepost op: 06 September 2013, 11:29:32 »
bedoel je de ruimte tussen het schaduwstation en de pickerfabriek?
je zou ervoor kunnen kiezen de bogen iets groter te maken zodat de rails iets meer langs de rand van de baan komt te liggen :)
groeten,
Auke

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #116 Gepost op: 06 September 2013, 11:36:41 »
Nee, de ruimte waar ik nu het weggetje heb neer gelegd,
De ruimte tussen rail en rand aan de voorzijde wil ik bewaren om er de spoorsloot neer te leggen en eventueel de parallelweg (zandweg).

En ik wil toch kijken of ik nog een paar wissels kan schoren om op spoor twee het verwijderde wissel paar terug te leggen, het geeft toch iets meer sjeu aan het geheel vindt ik.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #117 Gepost op: 06 September 2013, 11:40:10 »
dat laatste ben ik het zeker mee eens..
voor de ruimte.. misschien een wat grotere boog gebruiken om iets verder uit te komen bij de pickerfabriek?
of de weg smaller maken met hier en daar een inhaalstrook ;)
groeten,
Auke

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #118 Gepost op: 06 September 2013, 11:43:34 »
Die weg wordt maar een paar centimeter breed, of een halve zandweg dat moet ik nog eens bekijken.

Ga de baan eerst aansluiten zoals hij er nu ligt, ga ik met scenery aan de gang dan zal ook de baan op sthyrophor (oid) komen te liggen om hoogte verschillen mooi aan te kunnen brengen en het geheel goed vast te kunnen zetten

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #119 Gepost op: 06 September 2013, 11:48:24 »
ben zeer benieuwd.. in ieder geval een hoop mogelijkheden ;D qua scenery
groeten,
Auke