Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:43:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag  (gelezen 36912 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #15 Gepost op: 12 July 2007, 23:27:34 »
im die wc zit geen stoel als het goed is


ps interieur ondanks die niet klopt is dit wel mooi gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2007, 23:35:36 door Bas. »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2007, 00:02:08 »
@ NS1100

Op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/ICK staat dat twee coupés zijn samengevoegd tot één met 9 stoelen. Hoe deze stoelen staan ( coach of tegenover elkaar) weet ik niet. Misschien dat er iemand toevallig met de ICK reist of bij één in de buurt is en hiervan een foto kan maken?

Ik heb ook wel belang bij tekeningen of foto's van het interieur.

Groet,

Roelof
« Laatst bewerkt op: 13 July 2007, 00:44:44 door Trainmotion »
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

arjen

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2007, 08:37:20 »
Komt er op neer dat de wand tussen twee coupés is weggehaald en vervangen door één rij van drie stoelen. Zo zijn zes 'dubbelcoupés' ontstaan met negen zitplaatsen elk. De extra stoelenrijen staan om en om: in de eerste coupé naast het toilet staan ze met de rug naar dat toilet, in de tweede coupé staan ze de andere kant uit, enzovoorts.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #18 Gepost op: 13 July 2007, 12:59:03 »
Als je deze voorzichtig een klein stukje naarbinnenbuigt kan je de kap los halen. Dit kan met een horlogeschroevendraaier. Niet te veel kracht zetten anders breken ze misschien af. De nokjes aan de kant van de coupés zijn helaas niet zichtbaar, maar als je ze aan één kan los hebt kan je hem schuin eraf halen zie de onderstaande foto de ICK uit elkaar.

Hmm, wat bedoel je precies met de binnenkant? Richting de coupés? Het probleem is dat die dingen best moeilijk buigen en snel terugschieten naar de beginstand als ik ze richting de coupe's duw.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22510
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #19 Gepost op: 13 July 2007, 13:18:50 »
Nu de emoties zijn gezakt, kunnen we weer op een normale toon over de modellen praten. Ter informatie heb ik een fotootje gemaakt van een gekoppelde Roco en Fleischmann ICK.





Links de Roco, rechts de Fleischmann. Afgezien van een paar mm lengte, kloppen de opstaptrede en het draaistel van Fleischmann. Die van Roco zijn van voor de modernisering en kloppen dus niet. Dat geldt ook voor de apparaten onder de bak. In hoeverre dat boeit, moet iedereen vooral helemaal zelf weten.

Tevens is te zien dat het Roco interieur mooier is en dat de Fleischmann last heeft van een hoog voorhoofd. En verder ziet een 1:87 rijtuig er in de vergelijking beter uit dan een 1:93 rijtuig.
Persoonlijk heb ik maar ruimte voor één getrokken intercity en ga ik dus over van ICK op LSM ICR.

« Laatst bewerkt op: 13 July 2007, 13:23:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #20 Gepost op: 13 July 2007, 14:13:32 »
Fleischmann heeft van die soort van strepen ( spanten ) op het dak.

Roco is glad.

Hoe zit dat met werkelijkheid?

Er zijn weinig ICK fotos te vinden op het internet.

En als je goed kijkt die trapjes van fleischmann zou je een mal van kunnen maken en op die rocos lijmen ( eerst spuiten natuurlijk enzo ).


en wie het lef heeft om 1 sloop ICK rijtuig te kopen (40 eur ) en dan die 2 witte raampjes in 2 andere ICKs bouwen en de rest gebruiken voor onderdelen voor ombouw projecten enzo.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #21 Gepost op: 13 July 2007, 17:14:00 »
Is in de echte (1:1) 1e klas ICK deze ruimte achter het witte raam gevuld met stoelen of iets anders?  Zo ja, is dit een enkele rij stoelen of aan beide kanten of iet heel anders?
De wc aan de rechterzijde (gezien van de afdelingkant) is bij ICK behouden. Op de plaats waar ooit de tweede wc zat, zit bij ICK zowel in de A als in de B een drietal klapzittingen, gemonteerd tegen de achterwand van het laatste Abteil. Verder zit er direct naast de instapdeur een laag wandje; tussen die klapzittingen en dat wandje is ruimte voor het stallen van grote bagage of een fiets.

Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #22 Gepost op: 13 July 2007, 20:05:56 »
@ NS1100

in het gangpad zitten aan de zijkant nokjes. Deze kan je naar binnen buigen. Ik doe dit met een kleine schroevendraaier (horlogeschroevendraaier. Waarbij ik de platte kant er tussen laat zitten als ik voorzichting aan de bodemplaat trek. Dan komt de eerste los en dit doe je ook op deze manier bij de andere nokjes. Als je ze allemaal aan één kant los hebt wil de bodemplaat er makkelijk af.

@Julius

Dank voor de info. Met afdelingenkant bedoel je de kant waar het witte raam zit en waar je tegen de stoelen aankijkt?

@ Bas

via deze link is een redelijke foto te zien van de ick. Ik zie weinig strepen op het dak.

Ook bij deze link geen strepen. Wel zie ik bij het eind van de wagon een streep op het dak.

Groet,

Roelof
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #23 Gepost op: 13 July 2007, 20:15:23 »
Ik kom nog even terug op de draaistellen. Ik weet niet precies wat er fout aan is, maar volgens mij horen die remblokken daar niet thuis.

Ik heb net ontdekt dat je die remblokken heel gemakkelijk van het draaistel af kan halen zonder een mes of ander grof geweld.
Als je het draaistel er af haalt haal je de wielen er uit, dan zie je dat er een plaatje onder zit geklikt waar de remblokken aan vast zitten. Als je dit plaatje er uit klikt heeft het draaistel geen remblokken meer.

Maar ik weet niet of een ICK draaistel wel of geen remblokken heeft, volgens mij namelijk schijfremmen aangezien ik op foto's weinig remblokken kan vinden.


Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #24 Gepost op: 13 July 2007, 20:40:44 »
@Felix

Misschien heb je wat aan deze link Dit is een tech sheet over de ICK, vandaag gevonden via het www. 8)
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #25 Gepost op: 13 July 2007, 23:14:14 »
Zoals Henk aangeeft, zijn de emoties over de ICK bij alle partijen gezakt.
Deze draad gaat naar Pimp je model.

Bespreek daar hoe je dit model kan en wil aanpassen.
Over wat er nu precies deze week is gebeurt, komen we na zondag op de site over op terug.

Ik zou zeggen, have fun met het pimpen.  ;)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22510
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #26 Gepost op: 14 July 2007, 09:21:54 »
Fleischmann heeft van die soort van strepen ( spanten ) op het dak.

Roco is glad.

Hoe zit dat met werkelijkheid?

Er zijn weinig ICK fotos te vinden op het internet.

Goede vraag.
Wat in ieder geval bij beide modellen ontbreekt is de eindeloze reeks deuken in het dak.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #27 Gepost op: 14 July 2007, 09:42:17 »
Met afdelingenkant bedoel je de kant waar het witte raam zit en waar je tegen de stoelen aankijkt?
Ja.
Ik zie weinig strepen op het dak.
Ze zitten er wel, maar zijn bij ICK normaal gesproken nauwelijks zichtbaar.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22510
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #28 Gepost op: 14 July 2007, 09:57:16 »
Ik kom nog even terug op de draaistellen. Ik weet niet precies wat er fout aan is, maar volgens mij horen die remblokken daar niet thuis.

Ik heb net ontdekt dat je die remblokken heel gemakkelijk van het draaistel af kan halen zonder een mes of ander grof geweld.
Als je het draaistel er af haalt haal je de wielen er uit, dan zie je dat er een plaatje onder zit geklikt waar de remblokken aan vast zitten. Als je dit plaatje er uit klikt heeft het draaistel geen remblokken meer.

Maar ik weet niet of een ICK draaistel wel of geen remblokken heeft, volgens mij namelijk schijfremmen aangezien ik op foto's weinig remblokken kan vinden.



Remblokken moeten denk ik weg en dat geldt ook voor dat grote dynamo dat aan één van de draaistellen hangt. Staat tegenover dat er magneetremmen en stabilisatorstangen bij moeten, zo te zien. Dan heb je het meest zichtbare wel gehad.
De draaistellen zijn bij de modernisering flink aangepakt, maar dat is in model ook goed te doen.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2007, 10:15:04 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #29 Gepost op: 14 July 2007, 11:23:09 »
Dat draadje is weg. Zoals gezegd komt zondag verdere uitleg hier over en wil men nu (begrijpelijk) dat we alleen babbelen over HOE we de fouten kunnen oplossen, dat er fouten in het model zitten is toch al lang en breed geconcludeerd...

Trouwens, heeft iemand een idee over hoe je die witte raampjes weer blank kan krijgen? Er is aan de binnenkant gewoon een soort verf overheen gespoten. Zou het er bijvoorbeeld met wasbenzine of terpentine af te halen zijn? Of wordt het raampje dan ook hartstikke dof?
« Laatst bewerkt op: 14 July 2007, 11:35:46 door NS 1100 »