Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS C11  (gelezen 6704 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #15 Gepost op: 02 juni 2008, 15:23:38 »
Gert en Sobat,

Ik vind beide werkstukjes hardstikke mooi. Het is,  en oud nederlands, en de een is van hout, de ander van staal.
En dat is het leuke van onze hobby, ze zijn allebei uit polystyreen gemaakt. Schitterend toch!

Gerard

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #16 Gepost op: 02 juni 2008, 15:40:55 »
SK en ik concurreren niet hoor!

Inmiddels een kinkje in de kabel; ik had voldoende klasseborden (Philo, afwrijf), nadruk op had! Toen ik ze aanbracht bleken ze nogal te verspringen. Grr, afkrabben, nu kom ik ca 8 tekort. Dus, nummer NS C 5106 is vrijwel klaar, NS C 5034 moet nog even wachten.
Voor de belangstellenden; ik zal es wat foto's opduikelen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #17 Gepost op: 03 juni 2008, 11:18:25 »
Beide heren,

Mooi stukje werk.  :o

Ben benieuwd naar meer info, zoals mogelijke tekeningen?

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #18 Gepost op: 03 juni 2008, 13:38:51 »
OK, gaatie dan.
Men beginne met een tekening. Dat kan zeer eenvoudig; ene firma Philotrain verstrekte nog wel eens wat informatie
grotere versie
En dat verschaal je dan, de baklengte delen door 87 is maatgevend voor de lengte op de tekening. Daar draai je dan een paar kopietjes van (er sneuvelt altijd wel eentje; thinner en drukinkt... :-[ ) De kopwanden haal je van foto's; die was ook vrij eenvoudig. Zie bv de NMLD database, daar staat de NS C 5055 gewoon in. Uiteraard levert De Erfenis ook de nodige plaatjes.
Dan gaan we uit 0,5 mm materiaal strippen styreen snijden zo groot als de zijwanden en daarna de tekening met een haak op het styreen aanbrengen. Een watervaste smalle zwarte stift voldoet het best; dan veeg je de lijnen niet zomaar weg. Dan volgt het langdurige gesnij en gepulk om al die raampjes uit te snijden. Dit is echt zogenaamd dom doewerk, maar let op; de strip tussen twee raampjes is zó doormidden en dat lijm je niet meer. Tussenstand;
grotere versie
modelletje 1 is grofweg gereed; 2 ligt in delen ervoor. Je herkent de beide wanden die alleen nog maar plat aanwezig zijn.
grotere versie

je ziet dat de platte wanden voorzien zijn van strips Evergreen (nr 100 geloof ik, kleinste maat) om de deuren af te tekenen. Eigenlijk zijn ze nog te groot, maar ja. Besteed vooral veel aandacht aan die strippen; ze maken en breken je model. Op deze heb ik de bekende regengootjes bovenlangs voorzien van gebogen uiteinden, zoals dat bij de 5066-5135 het geval was, eerdere nummers hadden rechte gootjes, kijk maar;
grotere versie
Aan de binnenzijde van de zijwanden worden nog strips 0,5 mm gelijmd om de wanden meer stijfheid te geven; ter hoogte van de 0,5 mm boven de onderrand tot 1 mm onder de raamopeningen. Ook boven de raamopeningen komt zo'n verstijvingsstrook.

Een bodemplaat uit 0,5 mm is recht en hoekig, dus niet zo moeilijk.
Kopkanten zijn ook gewoon rechthoekig, alleen de bovenzijde is gebogen. De hoogte van die boog kun je ook van de zijaanzicht halen, bij ex HSM materieel is dat meestal enkele millimeters. Aangezien de bufferbalk in hetzelfde valk ligt, maak ik de kopwanden altijd inclusief  bufferbalk. Ook dan; kopwanden aankleden met strip.Zijwanden, kopwanden en bodemplaat kun je al tot één geheel samenbouwen. Dan de stelbalken (2 mm styreen) 0,5 mm lager dan de bufferbalk snijden; in werkelijkheid is het een U-balk op z'n kant.  Die strippen inlijmen en een strook a 0,5 mm er plat onderdoor. Dan heb je de suggestie van een U balk, de bovenflens zie je toch niet.
Het dak wordt gemaakt uit een plat stuk 2 mm styreen wat krap tussen de 4 wanden van de bak past. Je moet 'm echt klem laten passen. Als je die basis hebt, lijm er een strip ca halve breedte op (dikte afhankelijk van de bolling van het dak) en haal de scherpe langskanten van de strip. Dan een extra breed stuk 0,5 mm eroverheen buigen, vastlijmen aan de langskanten. Daarna er nog één overheen, dan heb je een strak dak. Eenmaal droog; dan op de bak plaatsen en rondom aftekenen. Zorg ervoor dat je ca 1 mm overstek hebt rondom.
De kleine friemeltjes die op het dak zitten mag je zelf fabrieken, maar let erop dat ze niet te groot worden, dat staat beroerd.
grotere versie
Wat blijft er dan nog over om te doen;
treeplanken; gewoon messing strip nemen en daar de bevestigingsbeugels aan solderen. Styreen exemplaren lukken bijna niet en zijn te kwetsbaar.
buffers; gewoon kopen (Weinert of Philo)
draaistellen; pruisische draaistellen van Lilliput. snijd alles wat pruissisch is eraf en je houdt een engels draaistel over.
wielstellen; zoek maar uit, genoeg aanbod. Ik snijd de top van een viltstift af en lijm die vlak onder de bodem; prima draaipunt voor je draaistel. Schroefje erin en klaar.
spanwerk kies maar; van messing of koperdraad solderen (stevig!) of, zoals ik; als je toch met styreen bezig bent maak je die gelijk ook.
gastank; giet een viltstifthuls vol lood, snijd deze op de juiste lengtemaat, twee rondjes van vlak 2 mm styreen aan de uiteinden, die vijl je nog even bol en klaar. Lijm deze met een paar afstandsblokjes onder de wagenbak en het gewicht van het rijtuig is ook OK.
koppeling; zelf kiezen; de originele hakkoppelingen die aan de Lilliput draaistellen zaten gewoon laten zitten of afsnijden en KKhouders monteren.
handstangen; die handstangen is een verhaal apart. Als je die goed aanbrengft heb je een puik model, maar als je daar onvoldoende zorg aan besteed, blijft het een beroerd gezicht. Dus; boor met wiskundige precisie de gaatjes die nodig zijn en neem de tijd om elke twee gaatjes van één handstangetje te voorzien. Kost je een paar avonden, maar het bepaalt in hoge mate het beeld van je model.
schilderwerk; hoef ik niet alles over te vertellen; airbrush, blabla, maar kies je kleuren een beetje goed; diep donkergroen voor de bak, zwarte belijning van de deuren en andere strips, zandkleurig dak met zwarte ventilatoren en lantaren-schoorsteentjes, zwart chassis en treeplanken, witte opschriften. Ook hier bepaalt alleen al jouw toewijding ca 80% van je resultaat. De opschriften mogen dan van Philo zijn, maar schots en scheef aangebracht ziet niemand er dat aan af.

suc6
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2008, 13:41:46 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #19 Gepost op: 03 juni 2008, 15:11:29 »
He Gert,

Leuk je hier te zien.
Dit project ken natuurlijk al.
Ziet er goed uit.

Ik reageer even om te laten zien dat ik me ook hier heb geregistreerd.

Groetjes
Wim.
Wim.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #20 Gepost op: 03 juni 2008, 15:48:43 »
Gert,

Bedankt voor de prima handleiding.
Kopietjes zitten in het archief, met uw welnemen.  ;D
Nu nog "even" de 400 en 450 afbouwen en dan......moet ik gaan kiezen.  :-|
Maar gebouwd worden zal ze zeker.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....