Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Albert de Heer
Vandaag om 22:48:08
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
Vandaag om 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:57:24
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300 door Jeroen Water
Vandaag om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
Vandaag om 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
Vandaag om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag  (gelezen 37753 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #15 Gepost op: 12 July 2007, 23:27:34 »
im die wc zit geen stoel als het goed is


ps interieur ondanks die niet klopt is dit wel mooi gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2007, 23:35:36 door Bas. »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2007, 00:02:08 »
@ NS1100

Op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/ICK staat dat twee coupés zijn samengevoegd tot één met 9 stoelen. Hoe deze stoelen staan ( coach of tegenover elkaar) weet ik niet. Misschien dat er iemand toevallig met de ICK reist of bij één in de buurt is en hiervan een foto kan maken?

Ik heb ook wel belang bij tekeningen of foto's van het interieur.

Groet,

Roelof
« Laatst bewerkt op: 13 July 2007, 00:44:44 door Trainmotion »
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

arjen

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2007, 08:37:20 »
Komt er op neer dat de wand tussen twee coupés is weggehaald en vervangen door één rij van drie stoelen. Zo zijn zes 'dubbelcoupés' ontstaan met negen zitplaatsen elk. De extra stoelenrijen staan om en om: in de eerste coupé naast het toilet staan ze met de rug naar dat toilet, in de tweede coupé staan ze de andere kant uit, enzovoorts.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #18 Gepost op: 13 July 2007, 12:59:03 »
Als je deze voorzichtig een klein stukje naarbinnenbuigt kan je de kap los halen. Dit kan met een horlogeschroevendraaier. Niet te veel kracht zetten anders breken ze misschien af. De nokjes aan de kant van de coupés zijn helaas niet zichtbaar, maar als je ze aan één kan los hebt kan je hem schuin eraf halen zie de onderstaande foto de ICK uit elkaar.

Hmm, wat bedoel je precies met de binnenkant? Richting de coupés? Het probleem is dat die dingen best moeilijk buigen en snel terugschieten naar de beginstand als ik ze richting de coupe's duw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #19 Gepost op: 13 July 2007, 13:18:50 »
Nu de emoties zijn gezakt, kunnen we weer op een normale toon over de modellen praten. Ter informatie heb ik een fotootje gemaakt van een gekoppelde Roco en Fleischmann ICK.





Links de Roco, rechts de Fleischmann. Afgezien van een paar mm lengte, kloppen de opstaptrede en het draaistel van Fleischmann. Die van Roco zijn van voor de modernisering en kloppen dus niet. Dat geldt ook voor de apparaten onder de bak. In hoeverre dat boeit, moet iedereen vooral helemaal zelf weten.

Tevens is te zien dat het Roco interieur mooier is en dat de Fleischmann last heeft van een hoog voorhoofd. En verder ziet een 1:87 rijtuig er in de vergelijking beter uit dan een 1:93 rijtuig.
Persoonlijk heb ik maar ruimte voor één getrokken intercity en ga ik dus over van ICK op LSM ICR.

« Laatst bewerkt op: 13 July 2007, 13:23:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #20 Gepost op: 13 July 2007, 14:13:32 »
Fleischmann heeft van die soort van strepen ( spanten ) op het dak.

Roco is glad.

Hoe zit dat met werkelijkheid?

Er zijn weinig ICK fotos te vinden op het internet.

En als je goed kijkt die trapjes van fleischmann zou je een mal van kunnen maken en op die rocos lijmen ( eerst spuiten natuurlijk enzo ).


en wie het lef heeft om 1 sloop ICK rijtuig te kopen (40 eur ) en dan die 2 witte raampjes in 2 andere ICKs bouwen en de rest gebruiken voor onderdelen voor ombouw projecten enzo.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #21 Gepost op: 13 July 2007, 17:14:00 »
Is in de echte (1:1) 1e klas ICK deze ruimte achter het witte raam gevuld met stoelen of iets anders?  Zo ja, is dit een enkele rij stoelen of aan beide kanten of iet heel anders?
De wc aan de rechterzijde (gezien van de afdelingkant) is bij ICK behouden. Op de plaats waar ooit de tweede wc zat, zit bij ICK zowel in de A als in de B een drietal klapzittingen, gemonteerd tegen de achterwand van het laatste Abteil. Verder zit er direct naast de instapdeur een laag wandje; tussen die klapzittingen en dat wandje is ruimte voor het stallen van grote bagage of een fiets.

Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #22 Gepost op: 13 July 2007, 20:05:56 »
@ NS1100

in het gangpad zitten aan de zijkant nokjes. Deze kan je naar binnen buigen. Ik doe dit met een kleine schroevendraaier (horlogeschroevendraaier. Waarbij ik de platte kant er tussen laat zitten als ik voorzichting aan de bodemplaat trek. Dan komt de eerste los en dit doe je ook op deze manier bij de andere nokjes. Als je ze allemaal aan één kant los hebt wil de bodemplaat er makkelijk af.

@Julius

Dank voor de info. Met afdelingenkant bedoel je de kant waar het witte raam zit en waar je tegen de stoelen aankijkt?

@ Bas

via deze link is een redelijke foto te zien van de ick. Ik zie weinig strepen op het dak.

Ook bij deze link geen strepen. Wel zie ik bij het eind van de wagon een streep op het dak.

Groet,

Roelof
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #23 Gepost op: 13 July 2007, 20:15:23 »
Ik kom nog even terug op de draaistellen. Ik weet niet precies wat er fout aan is, maar volgens mij horen die remblokken daar niet thuis.

Ik heb net ontdekt dat je die remblokken heel gemakkelijk van het draaistel af kan halen zonder een mes of ander grof geweld.
Als je het draaistel er af haalt haal je de wielen er uit, dan zie je dat er een plaatje onder zit geklikt waar de remblokken aan vast zitten. Als je dit plaatje er uit klikt heeft het draaistel geen remblokken meer.

Maar ik weet niet of een ICK draaistel wel of geen remblokken heeft, volgens mij namelijk schijfremmen aangezien ik op foto's weinig remblokken kan vinden.


Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #24 Gepost op: 13 July 2007, 20:40:44 »
@Felix

Misschien heb je wat aan deze link Dit is een tech sheet over de ICK, vandaag gevonden via het www. 8)
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #25 Gepost op: 13 July 2007, 23:14:14 »
Zoals Henk aangeeft, zijn de emoties over de ICK bij alle partijen gezakt.
Deze draad gaat naar Pimp je model.

Bespreek daar hoe je dit model kan en wil aanpassen.
Over wat er nu precies deze week is gebeurt, komen we na zondag op de site over op terug.

Ik zou zeggen, have fun met het pimpen.  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #26 Gepost op: 14 July 2007, 09:21:54 »
Fleischmann heeft van die soort van strepen ( spanten ) op het dak.

Roco is glad.

Hoe zit dat met werkelijkheid?

Er zijn weinig ICK fotos te vinden op het internet.

Goede vraag.
Wat in ieder geval bij beide modellen ontbreekt is de eindeloze reeks deuken in het dak.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #27 Gepost op: 14 July 2007, 09:42:17 »
Met afdelingenkant bedoel je de kant waar het witte raam zit en waar je tegen de stoelen aankijkt?
Ja.
Ik zie weinig strepen op het dak.
Ze zitten er wel, maar zijn bij ICK normaal gesproken nauwelijks zichtbaar.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #28 Gepost op: 14 July 2007, 09:57:16 »
Ik kom nog even terug op de draaistellen. Ik weet niet precies wat er fout aan is, maar volgens mij horen die remblokken daar niet thuis.

Ik heb net ontdekt dat je die remblokken heel gemakkelijk van het draaistel af kan halen zonder een mes of ander grof geweld.
Als je het draaistel er af haalt haal je de wielen er uit, dan zie je dat er een plaatje onder zit geklikt waar de remblokken aan vast zitten. Als je dit plaatje er uit klikt heeft het draaistel geen remblokken meer.

Maar ik weet niet of een ICK draaistel wel of geen remblokken heeft, volgens mij namelijk schijfremmen aangezien ik op foto's weinig remblokken kan vinden.



Remblokken moeten denk ik weg en dat geldt ook voor dat grote dynamo dat aan één van de draaistellen hangt. Staat tegenover dat er magneetremmen en stabilisatorstangen bij moeten, zo te zien. Dan heb je het meest zichtbare wel gehad.
De draaistellen zijn bij de modernisering flink aangepakt, maar dat is in model ook goed te doen.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2007, 10:15:04 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: BNLS-Werkspoor - Roco ICK vraag
« Reactie #29 Gepost op: 14 July 2007, 11:23:09 »
Dat draadje is weg. Zoals gezegd komt zondag verdere uitleg hier over en wil men nu (begrijpelijk) dat we alleen babbelen over HOE we de fouten kunnen oplossen, dat er fouten in het model zitten is toch al lang en breed geconcludeerd...

Trouwens, heeft iemand een idee over hoe je die witte raampjes weer blank kan krijgen? Er is aan de binnenkant gewoon een soort verf overheen gespoten. Zou het er bijvoorbeeld met wasbenzine of terpentine af te halen zijn? Of wordt het raampje dan ook hartstikke dof?
« Laatst bewerkt op: 14 July 2007, 11:35:46 door NS 1100 »