Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:22:28
Ridder Gerco van Beelen door Hans Reints
Vandaag om 10:15:25
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:55:24
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
  

Auteur Topic: Bad Breijtenberg goes Digital  (gelezen 30777 keer)

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #45 Gepost op: 20 juli 2013, 11:55:03 »
Floris,

Bedankt voor je input. Ja, de standaard Flm-wisselaandrijvingen vind ik ook niets. Lomp, en gewoon niet wat ik zoek (naar aanleiding van wat ik bij IJzeren heb gezien en op de baan van Karst)
Die groene kastjes kan ik overigens wel achterwege laten, want ik ga de wissels digitaal/automatisch besturen. En conventioneel-handmatig kan dan gewoon via een centrale (zo'n multimaus) of Koploper zelf.

Over Koploper gesproken: ik denk dat het probleem bij mij nu even is dat ik niet weet wat de beste volgorde is wat betreft alles definiëren/programmeren. Dus ik vul maar wat in. Ik ga nog maar eens m.b.v. een handleiding kijken welke stappen ik moet maken om alles naar wens te krijgen. Ook zal ik Henk een mail sturen, zodat hij ernaar kan kijken. Tenslotte zijn diegene die Koploper al een tijd gebruiken meer expert dan ik. Hoe dan ook, we gaan vrolijk verder.

To be continued.  :-*
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #46 Gepost op: 20 juli 2013, 12:09:34 »
Hoi Paul
Als je zoals ik begrepen heb de standaard Fl wissel aandrijvingen al hebt kun je ze natuurlijk ook onderste boven monteren zie je er niets meer van .
Zijn ook geruislozer als de Conrad aandrijvingen  die gaan vind ik toch met een behoorlijke klap om.

Kijk eens op  de site van Rosoft en stuur hem een mailtje met wat je van plan bent om aan te schaffen als centrale kan hij je een advies geven .

Mvg Henk

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #47 Gepost op: 20 juli 2013, 12:18:38 »
Henk,

Bedankt voor je tip. Inderdaad, bij jou heb ik gezien (en gehoord!) dat ze wel smooth lopen en het geluid valt reuze mee. Helaas kon je mij geen demonstratie geven van de Conrads, maar die had ik bij IJzeren al gehoord (en ook op YouTube). Ze zijn erg "aanwezig", om het zo maar even te bewoorden.
Toch wil ik voor de servo's gaan: die zetten een wissel het meest waarheidsgetrouw om: rustig, vrijwel geluidsloos en eventueel nog te fine-tunen wat betreft uitslag, terugslag (denk aan armseinen en/of overwegbomen e.d.)
Ik heb overigens nog geen Flm aandrijvingen, op een paar na. Deze zaten bij de 2e-hands wissels die ik een tijdje terug had gekocht.

Over Koploper: ik ga eerst zelf nog een keertje aanrommelen, ik stuur je een vernieuwde versie als 'ie af is (en onverhoopt nog steeds niet werkt)

/Paul
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #48 Gepost op: 20 juli 2013, 12:46:33 »
Ik kom nu ergens achter (misschien logisch, maar nog niet eerder vermeld zien staan):

Opnieuw aan het kijken naar de handleiding "Koploper_beginners_V2.1", van de ModelSpoorGroep Valkenswaard, geschreven door Erik Teunissen (versie 2.1 - 17 februari 2010)

Ik ben bij het stuk waar het te kennen geven van de verschillende digitale onderdelen aan de orde komt. Ik had zomaar een database aangemaakt, met de standaard settings. Een communicatietest zit er niet in, want heb verder nog geen digitale onderdelen, laat staan die onderdelen aan de PC gehangen. Dus, een bezetmelder toevoegen in "Onderhouden Digitale Onderdelen". Maar, ik kon niet eens het aantal aangeven  :o (was grijzig en niet toegankelijk).

In "Instellingen per database" staat het digitale systeem op Lenz. Ach ja, wat zou het. Toch maar even vervangen met Loconet (geen idee waarom, maar proberen kan geen kwaad). En ja, nu kan ik wel het aantal invullen. Echter, in het voorbeeld gebruiken ze bij het nieuw aanmaken van een database de setting "Intellibox/TWIN-Center". Die heb ik al helemaal niet, vandaar dat ik er verder niet naar gekeken had. Even eerder (pagina 9) staat vermeld dat de communicatie met Loconet of Xpressnet geregeld zou kunnen worden, maar voor Koploper maakt dit niet uit. Wel dus. Althans, geen Lenz, want dat werkt niet.

Weer wat geleerd. maar, ben nu wel benieuwd: wat is het verschil, en op welke manier moet ik hiermee rekening houden? De spullen die IJzeren me in een paar berichten terug voorstelde te gebruiken, is dat dan compatible met Loconet of Lenz of weer wat anders? Zoveel units, zoveel settings. Om gek van te worden.....
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #49 Gepost op: 20 juli 2013, 13:09:20 »
Hoi Paul

Zoals je bij mij gezien heb werk ik met een IB die werkt volgens het Loconet protocol ik gebruik de S88SD 16-N als bezet melders samen met de S88LN kun je dan het loconet protocol gebruiken.

Je zult dus eerst een keuze moeten maken wat je als centrale wilt gebruiken dus zie mij vorige opmerking richting Rosoft die kan je een goed voorstel doen wat je kunt gebruiken als je voor de betreffende S88 bezetmelders gaat.

Mvg Henk

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #50 Gepost op: 20 juli 2013, 19:34:09 »
Ha!

Ik heb die handleiding waar ik het in een paar berichten terug over had, nog maar eens doorgespit. Nu lukt het me WEL om die aan de praat te krijgen. Probleem zat 'm in het feit dat ik de volgorde van een paar dingen had omgewisseld, hier en daar waren er gegevens niet gedefinieerd en dus liep het zaakje niet naar behoren.

Zie de volgende figuur: er rijdt 1 trein, en die stopt zo af en toe in blok 1 (stationsblok):


/Paul
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #51 Gepost op: 22 juli 2013, 19:59:45 »
... en het is me ook gelukt mijn digitale testbaan in Koploper te bouwen. Zie volgende figuur:


Er zijn 2 treinen aanwezig ("Boemel", decoder-# 14, en "Koploper"met decoder-# 10). Ze doen hun rondes volgens het rechts-rijden principe.

Maar, er gaat nog wel iets niet zoals ik had verwacht.
Blok 7 en 11 heb ik ingesteld als Opstelblok. Ik geef vervolgens het commando "Naar opstelblokken" en beide treinen kiezen blok 7 respectievelijk blok 11. Helemaal prachtig. Maar, ik had verwacht dat ze die opstelblokken ALTIJD kunnen vinden. Na een tijdje automatisch rijden, rijden ze NIET meer volgens het rechts-rijden principe, aangezien ze nu nog in elk blok mogen rijden: dit resulteert in dat ze op een gegeven moment zelfs links rijden. Allemaal leuk en aardig, maar als ik dan het commando "Naar opstelblokken" geef, blijven ze eindeloos in de rondte rijden, zonder ook maar aanstalten te maken om naar blok 7 respectievelijk blok 11 te scheuren.

Ik weet dat ik het zodanig kan programmeren dat de treinen ALTIJD rechts blijven rijden, maar dan nog. Ik had dus verwacht dat ze met een paar toeren/keren/ander gerangeer uiteindelijk hun weg naar de opstelsporen wel konden vinden!

Iemand een betere kijk hierop?

Groeten,
/Paul
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #52 Gepost op: 23 juli 2013, 13:11:24 »
Hoi Paul
 Kijk eens op Koploper forum en als je daar niets kunt vinden stel daar  je vraag eens

Mvg Henk

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #53 Gepost op: 23 juli 2013, 22:23:51 »
Hallo,

Voor diegene die ook willen helpen/kijken hoe ik alles in Koploper heb gedefinieerd: zie de volgende link. Download, pak uit. In het rar-bestand staat het bck-bestand, en een JPEG-bestand met een verklaring voor de bezetmelders.

BadBreijtenberg_Test_Koploper

Nu is het zaak om Koploper alvast goed te doorgronden, en eruit halen wat er in zit, nog voordat de daadwerkelijke, fysieke, baan er is.

Als er op- of aanmerkingen zijn, hoor ik ze maal al te graag!!!
/Paul
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #54 Gepost op: 25 juli 2013, 22:10:31 »
Zo.... dit weekend 'eventjes' een verre vriend bezoeken. In Oost-Frankrijk, vlak over de grens met Zwitserland bij Geneve. En, zeg nou zelf, wat is nu de fijnste manier van reizen? En het meest comfortabel? Juist. Niet het gehannes op het vliegveld met bagage die te zwaar blijkt, en lange rijen bij het inchecken, en niet te vergeten de douane. Ook niet het zelf rijden (moet je wel 100% alert zijn, da's zo vermoeiend  :P), met kans op files en allerlei gekken op de weg.

Inderdaad, dan blijft het schip, fiets (?!  ::)) en trein over. Nog nooit met de ICE gereisd. Dus, dat gaan we dan maar eens doen. En wat een luxe: om vanuit Arnhem naar Geneve Aeroport te geraken, hoef ik slechts 1x over te stappen.... pas in Zwitserland! Op station Basel SBB. En vanaf daar een regionale trein door West-Zwitserland. Da's lang geleden! In totaal een reisje van 8,5 uur, heb er zin in!  (y)



Groeten,
/Paul
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #55 Gepost op: 26 juli 2013, 08:18:08 »
veel plezier!
groeten,
Auke

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #56 Gepost op: 01 augustus 2013, 22:19:38 »
Dankjewel Auke,

Plezier heb ik zeker gehad. En, weinig slaap. En, een frisse duik in het meer van Genève gemaakt afgelopen zondag ochtend, na langs de kade een lekker ontbijt te hebben genuttigd om half 7 (!! - we stonden zondag om 05:00u op). Ook nog een duik van ongeveer 6 meter van een brug genomen in de Rhône (warrrm die rivier!) en de Mont Blanc aan de overkant zien liggen tijdens een mooie bergtocht/beklimming.
En die ICE zoeft vrolijk door het landschap.  8)

Ik ben vanaf nu ook lid van het digitale. Na gisteren een vreselijk mooie groene Hondekop in N van Piko te hebben aangeschaft, kon ik me vandaag niet inhouden en heb een digitale startset gekocht van Flm. Aangezien het met 1 digitale loc niet echt digitaal rijden is (althans, dat is mijn visie), direct ook alvast een plug-en-play decoder van Uhlenbrock voor de Hondekop gefixed: de 73140.







 (y) ;D
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #57 Gepost op: 01 augustus 2013, 22:37:17 »
Mooi hoor!

Groet,
Chris

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #58 Gepost op: 01 augustus 2013, 22:48:20 »
Bedankt Chris!

Ik voelde me gisteren, maar zeker ook vandaag, als een kind zo blij :)
Maargoed, dat hoef ik jullie niet te vertellen, dat zullen jullie zelf ook wel met enige regelmaat gehad hebben.

Ik wil nu zo snel mogelijk bezig met de testbaan, maar ik denk dat dit er pas na mijn vakantie van gaat komen. Redelijk druk op t werk, en nog het een en ander regelen voor de vakantie. Dus, dat project houden jullie nog van me tegoed.... nog eventjes geduld :-X
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #59 Gepost op: 22 augustus 2013, 13:58:50 »
We wachten rustig af, ben erg benieuwd  (y)