Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 00:43:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Remco vM
Vandaag om 00:10:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
29 October 2025, 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
29 October 2025, 16:50:22
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!  (gelezen 94511 keer)

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #345 Gepost op: 12 August 2013, 19:10:02 »
Het stel rechts moet dan wel de 164 zijn, omdat de 186 een vijfharige snor had.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #346 Gepost op: 12 August 2013, 19:28:46 »
@KJ

 (y)
De typefout zat ook in mijn email, dus de hint is begrepen  ;D ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #347 Gepost op: 12 August 2013, 20:06:12 »
alleen de 88 (lees 161) en de 162 hebben een doorlopende grijze balk (zoals de 4 gele Mat'46-tweetjes) gehad. Vrij snel kregen ze de kleine grijze balkjes zoals de rest van de serie Plan X-v, de 161-186.
De 161, het prototype verbouw, week nog al af op een aantal zaken van de overige 25 verbouwde stellen. Mede daarom werd de 161 al in 1987 aan de kant gezet in Haarlem. Tijdens de Open Dag op 10-10-1987 werd het stelletje nog even flink te pakken genomen bij een brandweerdemonstrate, waarna 'ie naar de sloper kon.

In 1997 in de nadagen werd 'ter herinnering' weer een tweetje vlak voor de afvoer van een doorlopend balkje voorzien, zoals op de foto afgebeeld. De 183 kreeg de vijfharige wing en heeft daarmee ook nog in de gewone dienst gereden.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2899
    • Richie's homepage
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #348 Gepost op: 12 August 2013, 20:28:07 »
Het stel rechts vind ik trouwens ook een bijzonder stel, het is de 164 of 186, de 88 kan het niet zijn want die was vrij snel gesloopt.
Wat me opvalt is de balk om de neus, een uniek model of ?
Het is de 164. Dat balkje is er op slechts één klant opgezet door een niet nader te noemen hobbyist toen het stel al aan de kant stond. Het heeft dus nooit zo in dienst gereden voorzover ik weet, alleen nog op slooptransport.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #349 Gepost op: 12 August 2013, 20:49:35 »
Dat balkje is er op slechts één klant opgezet door een niet nader te noemen hobbyist.....

 ;D  ;D  :-X  :-X

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #350 Gepost op: 12 August 2013, 22:15:09 »
De typefout zat ook in mijn email, dus de hint is begrepen  ;D ;D

Ja nee doe me maar zo'n grote puddingkoek van bakker Groffen bruin met nootjes/gebrande suiker en een lekkere roomvulling. klik

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #351 Gepost op: 12 August 2013, 23:39:22 »
Ik ga mijn best doen :)

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #352 Gepost op: 12 August 2013, 23:44:32 »
Het mag. Hoeft niet perse hoor.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #353 Gepost op: 13 August 2013, 00:03:07 »
Ik heb zonet even de wielentest gedaan met mijn DE-2 door hem op
een stukkie Peco-code 75 spoor te zetten, en de wielflensen zijn
idd voor wisselstroom :P Damn it! >:(  ::) Dat gaat geld kosten, die onoplettendheid
van mij toen ik hem bestelde....

Morgen is er weer en dag, dan zie ik wel of ik hem ombouw, of er een decoder in zet
en hem gewoon AC laat...

Alvast gaan sparen voor een DC-kneusje? ;D

Mvg,

Tis
********

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #354 Gepost op: 13 August 2013, 00:12:47 »
Ach welnee... niet meteen opgeven!

Men neme de magische poelietrekker, haalt aan één kant het wiel van de as. Zet het losse boompje (met het wiel aan de andere kant in de boormachine, en pak een vijl. Boormachine laten lopen en vijl op de flens... En dat net zolang tot de flens hoog (laag dus) genoeg is voor je 75-profiel. As weer uit de boormachine, wiel er weer op, en met de magische poelietrekkerde andere kant er af trekken. En hop, weer in de boormachine... ;-).

Groet,

Richard

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #355 Gepost op: 13 August 2013, 09:10:03 »
In 1997 in de nadagen werd 'ter herinnering' weer een tweetje vlak voor de afvoer van een doorlopend balkje voorzien, zoals op de foto afgebeeld. De 183 kreeg de vijfharige wing en heeft daarmee ook nog in de gewone dienst gereden.
De 183 kreeg in 1994 bij de laatste behandeling in Roosendaal de vijfharige wing op beide koppen.
In 1997 werd de 165 in Zwolle voorzien van grijze bloedneus op een kop, de 163 kreeg een nulharige hoge wing op een kop, de 182 kreeg een doorlopend balkje op een kop.
Deze drie stellen hebben zo niet meer in de dienst gereden.
De 164 kreeg als plukstel in Hengelo (voor Oostnet/Syntus) aan een zijde ook een doorlopend balkje.

En om het verhaal compleet te maken: de 174 heeft in juli 1995 twee dagen met een opgeplakte doorlopend balkje gereden tussen Mariënberg en Almelo.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #356 Gepost op: 14 August 2013, 22:46:56 »
Oef, wat is dat allemaal alweer lang gelden ???

Voor mijn gevoel zijn die stellen nog maar een paar
jaar buiten dienst....

Anno nu staat de 179 in Simpelveld, en ik denk dat het nog even duurt voor
die daar gaat rijden, de 186 is rijvaardig in Winterswijk, en ik ben benieuwd
hoe het nu is met de 180, waar mijn exemplaar nu sprekend op lijkt 8)

Mvg,

Tis
********

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #357 Gepost op: 15 August 2013, 13:23:14 »
Tis,

Is die van jouw dan al rood?  ;D

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #358 Gepost op: 25 August 2013, 23:34:12 »
Hahaha ;D,

nee, gewoon Syntus-geel zonder logo's
Had inderdaad gelezen dat er inmiddels een pot rode
verf was opengetrokken voor de 1:1 DE180....

Mvg,

Tis
********

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-2: van kneusjes naar kanjers!
« Reactie #359 Gepost op: 30 August 2013, 20:00:55 »
Hoi,

iemand tips op de aandrijving te temmen? Motorwagen voorwaarts loopt lekker stil maar de andere kant op geeft een bak herrie die een koffiemolen doet blozen.
Het verschuiven van het plastic vorkje over de as waar het wormwiel op zit werkt in elk geval niet...

Mvg, Tinus