Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
Vandaag om 17:53:00
Rheinburg, TP V/VI door Hennik
Vandaag om 17:51:16
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:47:33
Functiebeschrijving Roco NS2453 Sound gezocht door Waalspoor
Vandaag om 17:41:11
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 17:32:44
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door Ronald Halma
Vandaag om 17:23:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 16:20:50
Artitec overwegbomen en anger management door HuubvG
Vandaag om 16:15:38
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door BartvD
Vandaag om 16:15:12
Een stukje raccordement de Zwette in 1:87 door HuubvG
Vandaag om 16:08:55
Cubana door HuubvG
Vandaag om 16:06:36
Kortsluiting wissel en vaste kruising door bellejt
Vandaag om 15:42:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 15:02:11
Flachdorf (430x100 cm) door wimk
Vandaag om 14:35:49
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door MartinH0
Vandaag om 14:10:48
Line-up foto's van modellen door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:56
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 13:45:08
Werkplaats - (Baanplan H0) door Eric B
Vandaag om 13:08:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 13:06:40
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:05:45
Originele verpakking door brutus142
Vandaag om 12:49:58
GVBA 396 messing model door hrp
Vandaag om 12:49:17
Modeltreinverzameling en waterschade door Peter Spruit
Vandaag om 12:46:24
The Intercontinental Railroad Company door Frans Peeters
Vandaag om 12:44:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 12:43:22
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Bert_Apd
Vandaag om 12:36:46
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:10:05
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Haradigi
Vandaag om 10:54:35
Show je werkplek door Tomasso
Vandaag om 10:12:29
  

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 308004 keer)

Boran

  • Gast
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #870 Gepost op: 18 augustus 2014, 22:57:08 »
Mijn spiraal staat op een vloerplaat van 100 x 100 cm. Zelf maak ik gebruik van Märklin K-rails.
De boogstralen zijn R1 en R2. Na een tijdje experimenteren kwam ik tot de conclusie, wilde ik een
storingsvrije treinenloop, dat het buitenste spoor alleen gebruik wordt voor het stijgende verkeer en de binnenste
ring voor het dalende verkeer. De spiraal is verder onderverdeeld in vier blokken. Na uitvoerig testen bleken
sommige locs maar 3 personenrijtuigen (± 90 cm) naar boven te slepen terwijl een andere stoomloc een sleep van
250 cm naar boven wist te brengen, zelfs na een stop voor een sein!



Spiraal

Elke circel bestaat uit zes segmenten bestaande uit twee overlappende, gelijmde delen multiplex van elk 3 mm,
met een breedte van 15 cm. Voor deze segmenten heb ik twee mallen gemaakt als basis voor het frasen.
Een circel bestaat dan uit zes segmenten die aan elkaar gelijmd worden. Als je interesse hebt, kan ik nog een
aantal foto's plaatsen!

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2014, 22:59:13 door RobVille »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2683
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #871 Gepost op: 19 augustus 2014, 01:44:53 »
@floris:
Zeg maar wat je wil, ik teken het wel voor je uit. In 3d als je wilt.

@robville:
Non de kadetten, da's een mooie spiraal. Jij hebt het probleem van het hellingspercentage goed opgelost door het binnenspoor alleen voor dalende treinen te gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Hans
*NEW* Denpasar Moon
https://youtu.be/Kpb5IVeolTk

Tschüss Genossen,

Hans

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2683
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #872 Gepost op: 19 augustus 2014, 01:57:28 »
@ gertjan:
Ik wil je graag helpen bij het uitrekenen/tekenen van je spiraal.

Met vriendelijke groet,
Hans
*NEW* Denpasar Moon
https://youtu.be/Kpb5IVeolTk

Tschüss Genossen,

Hans

https://flmretrobahn.jimdo.com/

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 9868
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #873 Gepost op: 19 augustus 2014, 08:36:45 »
Mogguh allemaal,

@ Gert Jan,
Zo iets zou je kunnen doen maar dat verteld je niet of en hoeveel hout daar in gaat en wat dat dan voor afmetingen moet hebben.

@ Rob,
Bedankt voor je foto,dat ziet er inderdaad goed uit.
Helaas zijn stralen R1 en R2 een beetje erg krapjes denk ik om mijn rijdend materieel doorheen te krijgen.
(als mijn gevoel op de vroege morgen tenminste klopt dat R1 de kleinste boogstraal is en R6? de grootste)
Ook hanteerd Flm volgens mij andere maten bij hun Modell gleis.
Wat we wel het zelfde zullen doen is het binnenspoor voor dalen en het buitenspoor voor stijgen gebruiken.
Als het mogelijk is dan wil ik in principe beide sporen voor zowelstijgen als dalen kunnen gebruiken,maar dat moet dan wel gaan.

@ Hans,

Als je dat zou willen doen heel graag. (y)
Daarvoor zal je dan denk ik de volgende dingen willen weten.
De oppervlakte zoals deze nu is voor de spiraal is een 1mtr 02cmx90cm breed.
ik wil gaan voor Flm modelspoor,en dan wel flexrail.(heb ik hier toch liggen  ;) )
te overwinnen hoogte is ong 31,5.
Wat ik dan moet weten is hoe breed de plankjes moeten worden en hoelang.
(als bij ideale omstandigheden er toch 2 sporen kunnen komen)
Ik hoop op iets wat meer duidelijkheid verschaft want door die lijpe sheet ben ik al 1 wending voor de vuurkorf rijker en heel wat nuttig hout armer  :-\
Mocht je meer willen weten dan hoor ik het graag.
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8217
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #874 Gepost op: 19 augustus 2014, 09:13:40 »
Hoi Floris,

Hoe groter de diameter van de spiraal hoe minder hellingspercentage je hebt. Daarnaast kan je spelen met de hoogtes tussen de niveaus.  De afmeting die je hebt zijn redelijk minimaal :) 1,2 x 1,2 meter geeft al iets meer ruimte voor 420 mm binnenspoor en 480mm buitenspoor. Eigenlijk wel minimaal, dat had ik namelijk ook in mijn oude situatie. Als je de ruimte hebt zou ik naar minimaal R480mm en 540mm als buitenspoor gaan.

Ik hoop op iets wat meer duidelijkheid verschaft want door die lijpe sheet ben ik al 1 wending voor de vuurkorf rijker en heel wat nuttig hout armer  :-\

Zo leip is het ding nu ook niet ;) Het is hetzelfde als het orgineel alleen dan in het nederlands. Ik heb nog eens gekeken naar je bouwwerkje... Ik denk dat er iets misgegaan is in het samenstellen van je spiraal.  Je kan het gemakkelijk controleren met een cirkel te leggen of het goed is. ;)

Ik zou gewoon voor voorgevormde bogen gaan, dus standaard stralen. Dat is wat gemakkelijker te leggen. Het hout kan je gewoon nog gebruiken als proefstukken en andere platen voor bijvoorbeeld huizen e.d.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Boran

  • Gast
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #875 Gepost op: 19 augustus 2014, 13:40:55 »
Hoi,

Nog enige opmerkingen:

De beide stralen R1 en R2 hebben een radius van 360 respectievelijk 424.6 mm.
Bij het bouwen van de spiraal bepaalt de spiraal de hoogte van het te bereiken nivo.
Daarmee wil ik zeggen dat in het hypothetische geval je bv 4 mm tekort komt, dit
niet zonder meer opgevangen kan worden door de hoogte tussen de wendingen aan te
passen. Soms is een dergeljke aanpassing net voldoende om een trein te laten slippen!
Enorm van belang is de aanloop naar de spiraal. Voor en na de spiraal heb je minimaal een
recht stuk nodig van 80 cm. Als je het nivo tussen de windingen van de spiraal, in mijn
geval nog verkleind door de opstaande rand (treinen ontsporen nog weleens ???), dan
heb je grote problemen om deze trein er tussen uit te vissen.

De breedte van de segmenten is 15 cm. De gaten waar de draadeinden door heen gaan,
heb ik een mm groter gemaakt dan de diameter van de draadeinden. Hierdoor is de spiraal
flexibel en zijn de hoogten goed in te stellen, met name aan de binnenkant.

Zelf ben ik voor beide spiralen een jaar bezig geweest om deze te bouwen en af te stellen.

Door het buitenspoor te gebruiken voor het klimmen, is het mogelijk om met twee BR45 (Märklin) in
tractie met een sleep wagons van ruim twee meter, zelfs met een stop halverwege, te rijden. In mijn
geval is het binnenspoor alleen te gebruiken voor het dalen. Stijgen is niet aan te raden.

Groetjes,
Rob

« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2014, 13:46:56 door RobVille »

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 9868
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #876 Gepost op: 19 augustus 2014, 14:42:50 »
Hoi Floris,

Hoe groter de diameter van de spiraal hoe minder hellingspercentage je hebt. Daarnaast kan je spelen met de hoogtes tussen de niveaus.  De afmeting die je hebt zijn redelijk minimaal :) 1,2 x 1,2 meter geeft al iets meer ruimte voor 420 mm binnenspoor en 480mm buitenspoor. Eigenlijk wel minimaal.Als je de ruimte hebt zou ik naar minimaal R480mm en 540mm als buitenspoor gaan.
Hallo Ronald,
Ben toch bang dat dat voorgestelde minimale oppervlakte gebeuren,niet gaat werken.
De pest is dat bij de bouw van het hokje buiten,er rekening gehouden was met de lengte van de baan ervanuitgaande dat een spiraal op zeg maar 1x1 meter max gemaakt zou kunnen worden.
Zou ik m op 1,20 bij 1,20 moeten maken dan moet er de voorgevel uit van de schuur,en als ik dan deur open doe kom ik er niet meer in omdat er "iets" in de weg zou staan  ;)
Kortom da ga m nie worden nie  :-\

Zo leip is het ding nu ook niet ;) Het is hetzelfde als het orgineel alleen dan in het nederlands. Ik heb nog eens gekeken naar je bouwwerkje... Ik denk dat er iets misgegaan is in het samenstellen van je spiraal.  Je kan het gemakkelijk controleren met een cirkel te leggen of het goed is. ;)
Het probleem waar we mee zitten als het gaat over die excel file is dat men beweert dat een spiraal gebouwd kan worden hier met een straal van (buitenste rand van je bouw werk) 67,2 cm in de rondte als je het doet lijmen zoals aangegeven.
Dat klopt dus voor geen meter,zoals op de laatste foto te zien is,is(wellicht verkeerd gelijmd ten opzichte de tekening,omdat het anders helemaal niet past) 1 wending die past op een bak van 1mtr en pak m beet 3 cmx90 cm diep.
En dat houd al niet veel ruimte over,als je het dus moet doen zoals die file zegt dan wordt dat ding dus nog groter en is dan al zeker geen 67,2cm meer.
Maar dat claimt dat excel geval wel,zoals ik m op mn scherm zie,67,2cm in de rondte van buitenrand naar buiten rand gemeten.
(afijn dat zal wel of aan dat ding liggen of aan ons,want zo interpreteeerde we het wel als we "logisch" nadachten toen we m bekeken.

Ik zou gewoon voor voorgevormde bogen gaan, dus standaard stralen. Dat is wat gemakkelijker te leggen. Het hout kan je gewoon nog gebruiken als proefstukken en andere platen voor bijvoorbeeld huizen e.d.
Wat eigenlijk het idee was,is een halve boog leggen van standaard bocht rails,en daar de flexrails naar vormen op dezelfde curve zogezegd.
Maar dat is een slecht idee ?
Voor wat het dat hout betreft wat nu is verlijmd en niet klopt,zou er wel wat gebruikt kunnen worden voor een proefstukje van weet ik t wat,maar t merendeel is waarschijnlijk niet meer te gebruiken voor iets anders.
Althans ik zou nu even niet weten waarvoor,al kan dat nog veranderen natuurlijk  ;)

@ Rob,

Je gebruikte stralen zijn opzich niet verkeerd te noemen,al kan het zoals je leest altijd "beter"
Ik moet hier eens zien waar ik nou die halve boog van heb gemaakt in mn schaduw station,daarvan weet ik dat alles er door gaat omdat dat getest is.
Volgens de excel file die we hebben gebruikt zou ik in theorie uitkomen op een straal binnenspoor van 483mm en een straal buitenspoor van 547mm,dat zou dus beide ruimer wezen dan wat jij in jouw spiraal kwijt kon.
(als ik tenminste niks door elkaar gooi nu)
Dat de praktijk dus anders is dan de theorie van dat ding,is al wel duidelijk gemaakt denk ik  :P
Als hier poging 2 wordt ondernomen met behulp van de (reken)tekening die Hans(Grazuli) voor me wil maken waarvoor nogmaals mijn dank  (y)
DAn zal ik erachter komen wat hier de stralen worden die ik max kwijt kan op de spiraal,waarbij er bij het bouwen laag na laag met rails erop getest gaat worden wat wat is en hoe of alles rijd.


Mijn geluk is dat ik hier niet met lange treinen hoef en kan rijden, een stoomloc(tenderloc in mijn geval) is al redelijk kort en het langst wat hier theoretisch kan gaan rijden is 4 4assige umbau rijtuigen.
Qua rijtuigen en goederen spul kan ik niks langers kwijt en dat vind ik ook niet erg trouwens.
Dat helpt misschien wel bij wat ik als radius kan gebruiken voor iets wat wat krapper is dan de theoretische minimale afmetingen om met lange en grote treinen te rijden.
We zullen het zien.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2014, 14:45:34 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8217
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #877 Gepost op: 19 augustus 2014, 15:35:35 »
En dat houd al niet veel ruimte over,als je het dus moet doen zoals die file zegt dan wordt dat ding dus nog groter en is dan al zeker geen 67,2cm meer.
Maar dat claimt dat excel geval wel,zoals ik m op mn scherm zie,67,2cm in de rondte van buitenrand naar buiten rand gemeten.
(afijn dat zal wel of aan dat ding liggen of aan ons,want zo interpreteeerde we het wel als we "logisch" nadachten toen we m bekeken.

Straal is niet hetzelfde als diameter van de cirkel. Voor een straal van 67,2cm is een benodigd "vierkant" met een oppervlakte van 1,34 x 1,34 meter nodig (diameter is  gelijk aan 2x de straal: 67,2 x 2 = 134,4 cm). Dus ik denk iets verkeerd gedacht ;)

Wat eigenlijk het idee was,is een halve boog leggen van standaard bocht rails,en daar de flexrails naar vormen op dezelfde curve zogezegd. Maar dat is een slecht idee ?

Zou gewoon met voorgevormde boogstralen aan de gang gaan. Veel makkelijker werken. Vooral in de kleinere stralen.

Volgens de excel file die we hebben gebruikt zou ik in theorie uitkomen op een straal binnenspoor van 483mm en een straal buitenspoor van 547mm,dat zou dus beide ruimer wezen dan wat jij in jouw spiraal kwijt kon. (als ik tenminste niks door elkaar gooi nu) Dat de praktijk dus anders is dan de theorie van dat ding,is al wel duidelijk gemaakt denk ik  :P

Uhm.... nee: Leg maar eens een cirkel van straat 547mm op de vloer uit.... en meet die eens op. Dan zal je zien dat je op 1094mm zit. Dus bijna 1,1m :)

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1318
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #878 Gepost op: 19 augustus 2014, 17:05:30 »
en dan nog zijn die stralen het midden van de rails...
Dwarsliggers zijn 3 cm breed, dus komt er aan beide zijden nog 1,5 cm bij,
dan wordt die 110 cm dus 113 cm, maar dan liggen de rails gelijk met de buitenzijde van de onderplaat.
Je treinen op de rand van je plaat wil je echt niet hebben.
Bovendien moet je ook nog ruimte hebben voor je draadeinden en daar wil je ook geen trein tegenaan laten knallen.

Tel daar dus maar minimaal 5 cm speling bij op (2x) dan kom je dus op een onderplaat met buitendiameter van 123 cm. (standaard plaat 125 x 250 cm)

Helaas maar waar. Wat heeft Flm voor straal? Ik dacht 415 mm. Diameter: 2x 41.5 = 83 + 3 = 86 cm,
met de extra ruimte naast de rails van 5 cm aan 'beide' zijden heb je dus 96 cm nodig bij een 'ronde' onderplaat.

Als je het nu niet meer snapt dan delete je mijn bericht maar Floris.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Boran

  • Gast
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #879 Gepost op: 19 augustus 2014, 23:53:54 »
Hoi Floris,

Ik heb je discussie over de spiraal gevolgd. Misschien heb je weleens van de firma Menninghaus (http://www.modellbau-menninghaus.de) gehoord. Zij zijn gespecialiseerd in de bouw van treintafels en spiralen. Inderdaad, goedkoop zijn ze niet ;) Als je echter alle tijd en moeite rekent, de kosten van het materiaal en niet te vergeten de storingsvrije werking van de spiraal, is het misschien te overwegen om een spiraal bij hen te kopen. Vaak moet ik zelf een dergelijke keuze maken en kies ik toch voor een aankoop, dan maar een loc minder  (y)



H0 - Gleiswendel Bausatz


    4 1/2 Kreis, zweigleisig, Höhe 430mm,
    ohne Oberleitung Gleisradius innen
    356,5mm bis 380mm (Steigung 3,9%),
    außen 415mm bis 437,5mm (Steigung 3,3%),
    für Fleischmann, Märklin, Tillig, Roco
    6 Teilkreise, Trassenbreite 170mm,
    Außendurchmesser gesamt 988mm,
    Auffahrt-Abfahrttrasse Länge 520mm
    (Rahmen 1100 x 1100mm erforderlich)

   
Gesamtpreis inkl. Fracht (Inland) 360,00 €     Sonderpreis inkl. Fracht (Inland) nur
   306,- €


Groetjes,
Rob

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 9868
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #880 Gepost op: 23 augustus 2014, 17:48:45 »
Zo na wat onduidelijkheid,maar met een duidelijk te krappe mislukte kwart "wokkel" ,is met behulp van een tekening van Hans(Grazuli) vandaag een nieuwe poging gestart  :o
Waar begin je mee in mijn geval ?
Hout halen en dat in stroken laten zagen,dan zijn die stroken in elk geval op maat en niet scheef   ;)
Het dan logische vervolg is thuis met z'n 2en de tekening terhand nemen en ontdekken dat ook bij de tekening er een hoek van 60 graden is gebruikt.
Dus dat zijn pak m beet 8 stroken uit een 244x122 plaat,na het maken van de "mal" ofwel de 1ste van vele stukjes,ga je uitmeten hoeveel je uit een strook haalt.
Goh das mazzel,met wat geluk hou ik nog 1 strook over en heb ik een werkende spiraal.
Hierbij dan maar 2 fotos,de 1ste laat een aangepaste bak zien,die nog ietsjes is verbreed naar 90 cm,en gelijk voorzien van een poot eronder.

Kortom die past op de bak zoals men ziet  ;D

En de volgende foto toont in het midden de bijna complete stapel nog te verwerken puzzelstukjes   :o


Voor de gegevens mensen wat info:
Voor enkelspoor met een straal van de rails van 415mm. Bij een vrije hoogte van 75mm heb je 4,2 omwentelingen nodig voor een hoogteverschil van 315mm. Hellingspercentage bij 75mm hoogte per omwenteling is 2,9%, hetgeen goed is, namelijk 3% is zo'n beetje de limiet.

Hoewel de wens was om dubbelsporig te proberen,is hier vanaf gezien.
Op de zelfde oppervlakte die ik nu heb gemaakt zou dubbelspoor uitkomen op het volgende:
Voor dubbelspoor met een straal van de rails R1=415mm en R2=357mm. Bij een vrije hoogte van 80mm heb je 3.93 omwentelingen nodig voor een hoogteverschil van 315mm. Hellingspercentage bij 80mm hoogte per omwenteling is 3.1% voor het buitenspoor en 3.6% voor het binnenspoor. Die 3.6% is eigenlijk te veel.

Kortom om safe te spelen heb ik voor enkelspoor gekozen,bovendien 2 treinen tegelijk opweg helpen gaat bijna niet als je net als ik niet met een pc gaat werken om alles te besturen.
Tot zover ben ik tevreden,nou alleen nog effe 3 en een beetje "wokkel" in elkaar lijmen en dan op elkaar leggen,alles boren voor de draadeinde,en dan effe opbouwen  :P
Kost in elk geval minder poen dan een kant en klare,en berooft je wat meer van je vrije tijd  ;D
We zullen zien waar deze wokkel in zal eindigen,of in een zak van een chips fabrikant,of ik bouw er een vesting omheen en ga er lang blij en vooral dom naar zitten kijken als er treinen doorheen rijden   :D
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #881 Gepost op: 23 augustus 2014, 18:10:02 »
Tijgernootje,

Hanteer je bij deze spiraal een enkele laag gezaagde strips of lijm je twee lagen versprongen op elkaar ? Op de foto kan ik het niet duidelijk zien. De methodiek van de spreadsheet gaat uit van twee lagen die op elkaar gelijmd worden.

Sander

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1318
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #882 Gepost op: 23 augustus 2014, 18:40:10 »
als die lijn op het hout de straal van 415 mm is, dan komen je rails op de rand te liggen Floris.
Ik zou nu eerst maar die rails er op leggen en met je langste lokomotief/rijtuig er overheen rijden.
Dan kun je zien of het overal langs gaat voordat je verder gaat.

Bij het boren straks voor de draadeinden, wanneer je de platen op elkaar legt, de gaten iets ruimer boren.
Doordat je de platen 'uit elkaar trekt, als een wokkel dus  :), liggen de gaten iets van elkaar verschoven
en krijg je de draadeinden er niet meer door.

Succes verder!

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 9868
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #883 Gepost op: 23 augustus 2014, 21:07:55 »
@ Sander,

Het is dezelfde methode als die gebruikt wordt in de excel sheet.
Dus versprongen op elkaar  ;)

@ Erich

Die afgetekende lijn die je ziet is buitenzijde rails.
Dat maakt het straks makkelijker voor mij om de flexrails op die spiraal sectie te plaatsen.
Het is immers niks meer dan vanaf t begin punt van je schaduw station een overgang maken naar het begin van de spiraal.
Van het begin spiraal leg je de rails tegen die lijn en maak je m vast op de spiraal  (y)
Het draadeind is M6,ik ga als de "lagen" straks klaar zijn 1st voorboren met een dunnere boor en daarna met een 7mm boor overal doorheen.
Daarvoor klem ik ze 1st allemaal uitgelijnd op elkaar vast met lijm klemmen/spantangen zodat ze niet kunnen verschuiven.
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1318
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #884 Gepost op: 24 augustus 2014, 00:10:17 »
nou dan gaat het dit keer vast goed komen Floris!

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums