Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 01:29:15
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
20 June 2025, 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
20 June 2025, 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2025, 10:39:45

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 378749 keer)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #705 Gepost op: 04 February 2014, 17:24:32 »
En het zoveelste project dat faalt door een combinatie van te krappe bochten, te stijle hellingen en een eigenwijze bouwer  :-[

Lees de adviezen hier om het forum nou eens goed door! Je bent echt niet de eerste die dit probeerd....

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #706 Gepost op: 04 February 2014, 18:34:42 »
Voor wat betreft die spiraal is er nog niks gefaald  ???
Ik draag wat optie's/ideeen aan en stel vragen over wat er gedacht word,en hoe dat het beste aangepakt kan worden.
Die spiraal is nog een lange termijn verhaal.
Door dingen te vragen en wat mogelijke plannen te tonen hoop ik juist op reactie's waarbij ik straks niet verder in de knoei raak.
Dat de straal van dat boogje in het schaduwstation niet anders kan worden dan 357,5mm per sectie spoor en dus op ong 77 cm uikomt is niet anders.
Maar ik wil wel graag proberen d.m.v. tips en suggesties die spiraal anders op te bouwen,zodat alles werkt.
Afijn ik hoor het misschien wel,als wat ik probeer/wil proberen tenminste duidelijk is  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #707 Gepost op: 04 February 2014, 18:38:04 »
....
Dat de straal van dat boogje in het schaduwstation niet anders kan worden dan 357,5mm per sectie spoor en dus op ong 77 cm uikomt is niet anders.
...

Dat is een recept voor falen. De boog is te krap, en de helling wordt te stijl. Levert alleen maar ellende op. (been there, done that, en velen met mij).

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #708 Gepost op: 04 February 2014, 20:08:43 »
niet om je te demotiveren maar:

ik zou als ik jou was de hele te bouwen situatie in anyrail gaan zetten, denk dat je meer dingen tegen komt die niet helemaal lekker gaan..
als je in je toekomstige spiraal een 357.5mm straal hanteerd kom je op 1.50 spoor voor 1 circel, dan kom je op 1.5*3= 4.5cm hoogte wat je kunt winnen per winding van de spiraal.. hierbij heb je dus nog wel aardig wat recht nodig om het te halen(50 cm recht aan elke kant) om nog op de 3% te blijven, dit is denk ik alleen mogelijk als je buiten je huidige bakken gaat voor de spiraal..
je zit dan alleen voor het binnenste spoor al op ongeveer 103cm
groeten,
Auke

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #709 Gepost op: 04 February 2014, 23:16:36 »
mijn spiralen zijn krap
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Spiraal%20H0.pdf
deze heb ik en dat gaat net met ^3% en een ruimte van 7 cm

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #710 Gepost op: 05 February 2014, 10:28:53 »
Dat is een recept voor falen. De boog is te krap, en de helling wordt te stijl. Levert alleen maar ellende op. (been there, done that, en velen met mij).

Hallo Tjalling,
Ik denk dat je iets niet begrijpt.
(of ik snap m niet,dat kan ook nog)
Die boog die ik heb genoemd gebruik ik straks rechts op het uiteinde van de schaduwbak om de 2 sporen te verbinden,dat ligt dus vlak en niet in een helling.  ;)
Bekijk het laatste plaatje van het plan van het schaduwstation maar en dan rechts(rood omcirkelt) waar nu nog de verkeerde bochtrails ligt,die wil ik vervangen met de genoemde bochtrails.
Overigens ligt het geheel op die modules iets verschoven tenopzichte van het getekende plan,dus dat scheelt ook nog wel  ;D
Dan de spiraal,dat wordt nu toch nog niks maar als ik het excel bestand mag geloven,dan moet een spiraalopzich best te doen zijn met eventueel 357,5mm en 415mm bocht rails.
(niet dat ik perse 357,5 erin wil leggen als dat grote problemen op gaat leveren gebeurt het gewoon niet,dan wordt het 415 en evt flex rail)

(of klopt de berekening van die file niet ?)
Overigens is er zoals al meer gezegd,is er meer ruimte aanwezig om die nog te maken spiraal wat groter te laten zijn dan de huidige afmeting van de module's.
Maargoed dat is nu nog niet van belang,1st moet de andere boog worden geplaatst en het werk wat dat extra meeneemt zoals bv draadjes aan de rails solderen alvorens er wat anders kan worden gedaan.
En aangezien ik niet echt mobiel ben,gaat dat klusje nog wel even vooruit geschoven worden.

Met vr gr

Floris

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #711 Gepost op: 05 February 2014, 10:41:51 »
Wat doe je liever: afgaan op de theoretische mogelijkheden die een Excelfile aangeeft, of afgaan op de tips en adviezen van (al dan niet door schade en schande wijsgeworden) modelspoorders hier? Hierbij dan nog één keer:

1. gebruik geen bochten van 35,7cm. Niet in een spiraal, niet in een vlakke bocht. Ja, theoretisch kan het misschien wel, maar in de praktijk ga je altijd problemen krijgen
2. gebruik geen bochten in een spiraal kleiner dan 41,5 cm. Mijn vuistregel: dalend minimaal 48cm, stijgend minimaal 54cm.

Je snijdt jezelf straks in de vingers als je je niet aan dit soort vuistregels houdt. Als ik dan dit lees:

Citaat

dan denk ik: daar leg je jezelf te snel bij neer. Er is altijd wel een oplossing te verzinnen.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #712 Gepost op: 05 February 2014, 11:09:08 »
Ben altijd bereid om dingen anders te doen,als dat niet zo zou zijn dan hoef ik ook niet telkens meningen en tips te vragen  ;)
Voor wat betreft dat bochtje rechts,is het gewoon echt niet anders,onderstaande is max.
Fleischmann 6024 MODEL-rail, H0 Lengte: 45º Radius: 357,5 mm  Buitendiameter: 745 mm Gebogen rail.

Tenzij ik besluit om de muur van de schuur uit te breken en in de brandgang verder te gaan,maar dat gaat m dus echt niet worden   :-X
Het enigste wat anders zou kunnen is de bovenbouw er geheel af halen ondanks dat die net een beetje aangekleed raakt en dan alle sporen eraf en alle draden los solderen die eraan zitten.
En vervolgens kijken of dat er op een andere manier iets is te doen,maar aangezien de ruimte niet echt overweldigend groot is zou ik nu niet weten hoe  :-\
De enigste loc die moeite heeft is die 95er,de rest gaat moeiteloos.
(gisteren zoals verteld zitten testen  ;) )
Dus heb ik het probleem wat ik nu heb/had opgelost denk ik en daar ging het nu ook om ::)
Als blijkt dat het nog een ander probleem opgaat leveren daar beneden dan hang ik de jas aan de kapstok en de baan erbij.
En dat geld exact het zelfde als blijkt dat er geen spiraal gebouwd kan worden die doet wat hij moet doen,moeiteloos treintjes van onder naar boven rijden en andersom.
Lukt dat namelijk niet dan heeft het verder bouwen totaal geen zin meer.
Dan gaat alles van de bovenbouw af en verkoop ik de huisjes en scenery spullen en dan wordt het een langwerpige kale vitrine kast en thats it.
Meer kan ik er nu even niet van maken,t spijt me ten zeerste  :'(
« Laatst bewerkt op: 05 February 2014, 11:10:47 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #713 Gepost op: 05 February 2014, 11:16:35 »
nounou,

lopen leer je met vallen en opstaan.
Modelspoor ook.
Hou nou maar gewoon een straal aan van 42cm, dat scheelt een hoop gedonder.
En moet het een klimmende spoorspiraal worden, dan is 48cm spoorstraal nog beter.
Dan komt niet alleen je lok boven, maar ook je rijtuigen en wagons.

De optie van Basilicum is zo gek nog niet, en moet zonder veel breekwerk te maken zijn.
(Na uithuilen)
Vooral dóórgaan.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #714 Gepost op: 05 February 2014, 11:19:29 »
Hallo Floris,

Citaat
Ik lees/kijk  al geruime tijd mee en zou het zonde vinden als je inderdaad alles aan de wilgentakke"zou willen gaan hangen.....
Is er bij je baan geen mogelijkheid om een complete trein mbv een constructie in zijn geheel naar een hoger nivo te verplaatsen.
Ik heb ooit in een duits modelbouwtijdschrift over zo'n constructie gelezen en gezien...
de baan lijkt me lang genoeg.....
Misschien iets voor jou???

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #715 Gepost op: 05 February 2014, 12:38:00 »
Hey Floris,

Als ik mij ook in de discussie mag mengen: Als nou alleen de 95er er niet doorheen gaat en de rest wel, verkoop de 95er en koop een andere lok.
Problemen opgelost, jij blij, en je kan verder bouwen.
Is misschien een beetje simpel, maar spaart een hoop ellende.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #716 Gepost op: 05 February 2014, 12:40:01 »
Is die 95er niet zo te prepareren dat ie er wel doorheen kan?
Groeten Joop, machinist Lls

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #717 Gepost op: 05 February 2014, 12:43:45 »
Wat doe je liever: afgaan op de theoretische mogelijkheden die een Excelfile aangeeft, of afgaan op de tips en adviezen van (al dan niet door schade en schande wijsgeworden) modelspoorders hier? Hierbij dan nog één keer:

Floris, dit is precies waar het om draait; alle gegeven adviezen komen uit de praktijk. Als je vast blijft houden aan die krappe bogen ga je misschien spijt krijgen van die keuze. Probeer iig de +/- 42 cm radius als minimum vast te houden en doe daar geen concessie's aan. Doe je dat wel ga je een keer vastlopen op bv nog een nieuwe loc die daar niet door wil. Dus beperk je jezelf teveel nu.

Dan gaat alles van de bovenbouw af en verkoop ik de huisjes en scenery spullen en dan wordt het een langwerpige kale vitrine kast en thats it.
Meer kan ik er nu even niet van maken,t spijt me ten zeerste  :'(

Tja, dat zou idd jammer zijn, maar dit klinkt een beetje als pressie ;) Er zijn voldoende alternatieven voorhanden om toch een leuke baan te bouwen. Kijk maar naar mij ;D ;)

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #718 Gepost op: 05 February 2014, 13:20:14 »
Ben altijd bereid om dingen anders te doen,als dat niet zo zou zijn dan hoef ik ook niet telkens meningen en tips te vragen  ;)
Voor wat betreft dat bochtje rechts,is het gewoon echt niet anders,onderstaande is max.
Fleischmann 6024 MODEL-rail, H0 Lengte: 45º Radius: 357,5 mm  Buitendiameter: 745 mm Gebogen rail.

Tenzij ik besluit om de muur van de schuur uit te breken en in de brandgang verder te gaan,maar dat gaat m dus echt niet worden   :-X
Kun je niet een fotootje of tekening maken hoe de baan nu is opgesteld, dan kunnen we meedenken of er misschien een andere oplossing is.

Ik heb zelf ook de 'fout' gemaakt om te krappe boogstralen in te tekenen en vervolgens een module te bouwen. Wat ik vervolgens gedaan heb ik gewoon 2 gaten in de modulebak gezaagd zodat de ruime bocht er wel in past. Het is best een grappig gezicht om de trein vanuit de module te zien komen en er even verderop weer in te zien rijden.

Denk in oplossingen, niet in beperkingen.

/edit

Ik vond nog een paar foto's van je baan, volgens mij kun je makkelijk een stukje (en dat hoeft echt maar 10 centimeter ofzo te zijn, zie de oplossing van Basilicum) eraan plakken:

« Laatst bewerkt op: 05 February 2014, 13:31:01 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #719 Gepost op: 05 February 2014, 13:42:06 »
He Floris,

ff een hart onder de riem steken  ;)

Je klinkt als een modelbouwert in depressie  :P. Weet dat we allemaal deze fase een keer meemaken, soms zelfs meerdere keren  :'(. Je wilt wat, kan/lukt niet kl....te stoomlocs die niet door een bochtje willen die zelfs niet omhoog willen op een helling van 0,0001% etc.!!

Wat te doen?

Stil in een hoekje gaan zitten (helpt soms);
Je vrouw, kinderen of andere dierbare de schuld geven (uit eigen ervaring, werkt meestal averechts  :-\)
Advies vragen op een forum (arrrchhh ze hebben bijna allemaal een andere mening  :P)

Kijk wat wel kan binnen de grenzen van je ruimte en niet te ongeduldig zijn, het is hobby en je hoeft er niet van te leven. Wees ook niet bang om je baan te verbouwen of in het ergste geval geheel opnieuw te beginnen. Ik ben ook helemaal overnieuw begonnen met het Bührtal en daar ben ik nog elke dag blij om.

Komt goed  ;)

Groet,

Jeroen

ps. sterkte met je voet!
« Laatst bewerkt op: 05 February 2014, 13:49:33 door nachbar »