Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2020, nieuws van de fabrikant door spoorzeven
Vandaag om 17:58:57
Langstraatspoorlijn modulebaan door VvKan
Vandaag om 17:54:50
Rocrail gebruikersgroep door AlbertG
Vandaag om 17:52:27
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:49:11
Ombouw DB Donnerbüchse Befehlswagen Weinert 9258 door MathynK
Vandaag om 17:44:50
Baanbouw Bosje77 door tijgernootje
Vandaag om 17:41:10
Stoppen in een blok door VvKan
Vandaag om 17:36:19
Ergensnergens in H0e door Eric B
Vandaag om 17:33:23
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
Vandaag om 17:26:00
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door 4020 281-4
Vandaag om 17:25:48
Samenstelling Austria Express door Falkenberg
Vandaag om 17:24:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 17:22:27
Relaisbesturing of toch Arduino? door Te 2/2
Vandaag om 17:20:56
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 17:12:39
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Floris
Vandaag om 16:56:24
DR4088 gesplitste aansluiting door RBlok
Vandaag om 16:54:29
Roco E18 rijdt niet digitaal, wel analoog door v140
Vandaag om 16:53:14
Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren door VvKan
Vandaag om 16:41:29
Van Fleischmann spoor N naar beginner märklin spoor h0 digitaal door Vaper76
Vandaag om 16:10:49
EifelBurgenBahn door mass am see
Vandaag om 15:57:23
Roßnitz door Ronald69
Vandaag om 15:52:15
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door 1200blauw
Vandaag om 15:43:29
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 15:33:43
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door tijgernootje
Vandaag om 15:20:24
Bouw Br 03 001 Borsig door v140
Vandaag om 15:11:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 15:06:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:02:01
Ontraxs 2021 GEANNULEERD, nieuwe datum n.n.b. door Bert van Gelder
Vandaag om 14:48:32
Voor en sluitsein gaan aan en uit met schakelstand rijregelaar. door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:34:51
Hulp met een baanplan gezocht. 350/420 H0 door bask185
Vandaag om 14:22:08
  

Auteur Topic: Weense spitstrams in Utrecht  (gelezen 10497 keer)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • Dieselpower rules!
Weense spitstrams in Utrecht
« Gepost op: 12 maart 2013, 16:01:20 »
BRU verkoopt Weense trams Utrecht 

UTRECHT - De Weense trams die sinds drie jaar in Utrecht rijden gaan in de verkoop. Het Bestuur Regio Utrecht zegt dat het onderhoud aan de eigen trams bijna klaar is. De Poolse stad Krakau heeft al interesse getoond voor de rood-witte voertuigen.

De Weense trams werden vooral bekend door hun mankementen. Na de aanschaf in 2008 had het BRU anderhalf jaar nodig, om ze aan het rijden te krijgen en daarna stonden ze nog vaak stil door technische problemen.

De aankoopprijs was ruim acht ton, maar uiteindelijk liepen de kosten op tot meer dan 3 miljoen euro. Het is niet erg waarschijnlijk dat het BRU dat bedrag terug krijgt door de verkoop.

geplaatst: 12-12-2012 12:03:33   
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/908424/bru-verkoopt-weense-trams-utrecht

Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • Dieselpower rules!
Re:Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2013, 16:01:57 »
Verkoop van Weense trams onzeker 

PROVINCIE UTRECHT - De verkoop van de Weense trams in Utrecht is uitgesteld. De leiding van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) wil de trams verkopen maar daar zijn niet alle leden van het overlegorgaan het mee eens. Daarom is het besluit tot eventuele verkoop nu even uitgesteld.

Het Bestuur Regio Utrecht is een samenwerkingsverband tussen negen verschillende gemeentes dat als doel heeft het openbaar vervoer in de regio te verzorgen. Het bestuur van de vervoersclub vindt dat de Weense trams niet meer nodig zijn en wil ze verkopen.

Woensdagavond bleek niet iedereen binnen het BRU dat op dit moment nodig te vinden. Zo wil de Utrechtse SP'er Michel Eggermont eerst meer duidelijkheid hebben over hoeveel trams nodig zijn en of dit aantal nog gaat groeien in de komende jaren.

Het BRU neemt nu pas in februari een besluit over de eventuele verkoop van de trams. Als die worden verkocht, verdwijnen ze niet direct uit het straatbeeld. De trams zullen in ieder geval tot 2015 in Utrecht te zien zijn.

De Weense trams kwamen vooral in het nieuws door de mankementen die ze vertoonden. Na de aanschaf in 2008 had het BRU achttien maanden nodig om de trams aan het rijden te krijgen. Uiteindelijk liepen de kosten op tot drie miljoen, en dat was een stuk hoger dan de aankoopprijs van acht ton.

geplaatst: 13-12-2012 05:22:05
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/908534/verkoop-van-weense-trams-onzeker
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • Dieselpower rules!
Re:Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2013, 16:04:01 »
Schroothoop dreigt voor Weense trams 

PROVINCIE UTRECHT - Een deel van de Weense trams die het bestuur Regio Utrecht in 2008 kocht dreigt nu onverkoopbaar.

De tweedehands trams werden destijds aangeschaft om de verwachte drukte in de spits op te vangen. Maar nu al wil het BRU van de trams af, omdat er te weinig gebruik van gemaakt wordt.

D66 in Utrecht vindt dat doodzonde, want de rode trams hebben zo'n 3 miljoen euro gekost en dat had volgens de partij veel goedkoper gekund.

Het BRU heeft inmiddels 15 Weense trams kunnen doorverkopen. 11 trams dreigen nu naar de sloop te moeten.

geplaatst: 15-02-2013 11:29:09   
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/935043/schroothoop-dreigt-voor-weense-trams
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2684
    • Flickr
Re:Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2013, 16:07:41 »
Opmerkelijk.... eerst waren de 27 bestaande trams te weinig, toen kwamen de Spitstrams (naast de aanschafkosten is er ook nog behoorlijk in de infra geïnvesteerd), nu hebben we nog 26 'oude' trams en hebben we de Spitstrams ook niet meer nodig?? Vraag me dan wel af hoe het kan dat de reizigersaantallen zich blijkbaar zo negatief ontwikkelen - daar waar volgens mij ze over het algemeen steeds stijgen in het OV.
We hebben een leider die niet wil leiden, een volk dat niet wil volgen en we hebben niet echt een plan (Lubach, 2020)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2013, 16:15:29 »
dat is zeker vreemd

maar waarom zijn die trams dan aangeschaft?
Toch niet omdat de sig trams werden gerenoveerd?
als dat zo is waarom is er dan geen matrieel gehuurd?
dat is toch veel goedkoper?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4374
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2014, 11:26:46 »
Heeft iemand eigenlijk gehoord hoe het afloopt met de oude trams? Vorige week voor het eerst in 20 jaar een keer met de tram naar Utrecht (leve de parkeertarieven..) en ik zat ook in zo'n oude Wiener. Die rijden dus nog, deze tenminste wel. Heerlijk nostalgisch, grote bak herrie, houten stoeltjes (net als 100 jaar geleden dus eigenlijk) maar wel een leuk uitzicht.
RETROBAHN A.G.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2014, 11:47:05 »
Volgens mij is het nu de bedoeling dat alle trams in ieder geval tot 2018, maar waarschijnlijk tot 2022 in dienst blijven. Zo ergens rond 2018-2010 wordt de nieuwe lijn naar de Uithof geopend, waarvoor sowieso nieuw materieel besteld moet worden. Dan wordt gelijk het hele trampark vervangen.
Heußenstein : HO, DB 1957

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10179
    • Mijn fotoarchief
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2014, 11:56:22 »
Ik ben al ruim 2,5 jaar weg uit Utrecht, maar wordt er al gewerkt aan die tramlijn naar de Uithof?
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2014, 12:00:13 »
Er rijden nog 2 sets van 3 spitstrams. Er zijn er een paar verkocht en er staan er nog een paar, samen met een boel oude gvu bussen, bij de remise. Volgens mij is er niet veel meer dan een symbolische legging van x aantal meter rails van de uithoflijn gebouwd bij de start van het project.
De spitstrams rijden als ik het goed heb nog 2 slagen in de morgen en 2 in de middag.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19318
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2014, 12:03:15 »
Geen rails, maar wel her en der voorbereidende werkzaamheden. In het stationsgebied natuurlijk, bij de spoorwerkzaamheden richting Lunetten is ruimte voor de tram gemaakt, en de Weg tot de wetenschap is geheel heringericht inclusief een ondergrond voor de trambaan. Ze zijn nu bezig op De Uithof geloof ik.
Als ze in het stationsgebied zo ver zijn, kan de trambaan verder vrij snel worden aangelegd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2014, 13:38:23 »
Bij voormalig rangeerterrein Lunetten is de nieuwe trambaan qua onderbouw al goed zichtbaar.
Groetjes,
Emiel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19318
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2014, 13:43:16 »
Er is een hele website waar je de ontwikkelingen op de voet kan volgen.
http://www.uithoflijn.nl/home/

Maar goed, het tempo wordt bepaald door het tempo van het stationsgebied. Zonder nieuwe OV-terminal ook geen nieuwe tram.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2014, 18:05:07 »
Voor degene die vaak onderdoor rijden, maar zelden er boven op staan: Beelden vanaf de brug over het voormalige rangeeremplacement Lunetten:

Blik richting het noorden (stoptrein in beeld = Rhenen > Breukelen) Trambaan geheel rechts, alleen onderbouw. Gemeente gaat nog een partij aanwijzen die de bovenbouw gaat aanleggen.


Blik richting het zuiden (trein rijdt richting Amsterdam) Trambaan in de verte, achter het hek. Plaatjes van 7 maart, op weg naar en terugkomend van Ontraxs.

Groet,
Raymond v/d Hoven, woont in de woonwijk Lunetten



Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4374
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2014, 11:23:56 »
Nog even en de Weense trams zijn niet meer :'( Ze gaan naar Polen.
Rijden er alleen nog van die saaie geel/grijze melkpakken met extreem lawaaierige compressors.
http://www.dichtbij.nl/lekstroom/regio/artikel/3594176/utrecht-verkooopt-weense-trams.aspx
RETROBAHN A.G.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2014, 11:36:03 »
die saaie geel grijze melkpakken zijn ondertussen ook alweer 31 jaar oud.

maar die weense wagens hebben dan ook absoluut geen comfort.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk