Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Weense spitstrams in Utrecht  (gelezen 11876 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Weense spitstrams in Utrecht
« Gepost op: 12 maart 2013, 16:01:20 »
BRU verkoopt Weense trams Utrecht 

UTRECHT - De Weense trams die sinds drie jaar in Utrecht rijden gaan in de verkoop. Het Bestuur Regio Utrecht zegt dat het onderhoud aan de eigen trams bijna klaar is. De Poolse stad Krakau heeft al interesse getoond voor de rood-witte voertuigen.

De Weense trams werden vooral bekend door hun mankementen. Na de aanschaf in 2008 had het BRU anderhalf jaar nodig, om ze aan het rijden te krijgen en daarna stonden ze nog vaak stil door technische problemen.

De aankoopprijs was ruim acht ton, maar uiteindelijk liepen de kosten op tot meer dan 3 miljoen euro. Het is niet erg waarschijnlijk dat het BRU dat bedrag terug krijgt door de verkoop.

geplaatst: 12-12-2012 12:03:33   
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/908424/bru-verkoopt-weense-trams-utrecht

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2013, 16:01:57 »
Verkoop van Weense trams onzeker 

PROVINCIE UTRECHT - De verkoop van de Weense trams in Utrecht is uitgesteld. De leiding van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) wil de trams verkopen maar daar zijn niet alle leden van het overlegorgaan het mee eens. Daarom is het besluit tot eventuele verkoop nu even uitgesteld.

Het Bestuur Regio Utrecht is een samenwerkingsverband tussen negen verschillende gemeentes dat als doel heeft het openbaar vervoer in de regio te verzorgen. Het bestuur van de vervoersclub vindt dat de Weense trams niet meer nodig zijn en wil ze verkopen.

Woensdagavond bleek niet iedereen binnen het BRU dat op dit moment nodig te vinden. Zo wil de Utrechtse SP'er Michel Eggermont eerst meer duidelijkheid hebben over hoeveel trams nodig zijn en of dit aantal nog gaat groeien in de komende jaren.

Het BRU neemt nu pas in februari een besluit over de eventuele verkoop van de trams. Als die worden verkocht, verdwijnen ze niet direct uit het straatbeeld. De trams zullen in ieder geval tot 2015 in Utrecht te zien zijn.

De Weense trams kwamen vooral in het nieuws door de mankementen die ze vertoonden. Na de aanschaf in 2008 had het BRU achttien maanden nodig om de trams aan het rijden te krijgen. Uiteindelijk liepen de kosten op tot drie miljoen, en dat was een stuk hoger dan de aankoopprijs van acht ton.

geplaatst: 13-12-2012 05:22:05
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/908534/verkoop-van-weense-trams-onzeker
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2013, 16:04:01 »
Schroothoop dreigt voor Weense trams 

PROVINCIE UTRECHT - Een deel van de Weense trams die het bestuur Regio Utrecht in 2008 kocht dreigt nu onverkoopbaar.

De tweedehands trams werden destijds aangeschaft om de verwachte drukte in de spits op te vangen. Maar nu al wil het BRU van de trams af, omdat er te weinig gebruik van gemaakt wordt.

D66 in Utrecht vindt dat doodzonde, want de rode trams hebben zo'n 3 miljoen euro gekost en dat had volgens de partij veel goedkoper gekund.

Het BRU heeft inmiddels 15 Weense trams kunnen doorverkopen. 11 trams dreigen nu naar de sloop te moeten.

geplaatst: 15-02-2013 11:29:09   
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/935043/schroothoop-dreigt-voor-weense-trams
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re:Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2013, 16:07:41 »
Opmerkelijk.... eerst waren de 27 bestaande trams te weinig, toen kwamen de Spitstrams (naast de aanschafkosten is er ook nog behoorlijk in de infra geïnvesteerd), nu hebben we nog 26 'oude' trams en hebben we de Spitstrams ook niet meer nodig?? Vraag me dan wel af hoe het kan dat de reizigersaantallen zich blijkbaar zo negatief ontwikkelen - daar waar volgens mij ze over het algemeen steeds stijgen in het OV.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2013, 16:15:29 »
dat is zeker vreemd

maar waarom zijn die trams dan aangeschaft?
Toch niet omdat de sig trams werden gerenoveerd?
als dat zo is waarom is er dan geen matrieel gehuurd?
dat is toch veel goedkoper?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2014, 11:26:46 »
Heeft iemand eigenlijk gehoord hoe het afloopt met de oude trams? Vorige week voor het eerst in 20 jaar een keer met de tram naar Utrecht (leve de parkeertarieven..) en ik zat ook in zo'n oude Wiener. Die rijden dus nog, deze tenminste wel. Heerlijk nostalgisch, grote bak herrie, houten stoeltjes (net als 100 jaar geleden dus eigenlijk) maar wel een leuk uitzicht.
RETROBAHN A.G.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2014, 11:47:05 »
Volgens mij is het nu de bedoeling dat alle trams in ieder geval tot 2018, maar waarschijnlijk tot 2022 in dienst blijven. Zo ergens rond 2018-2010 wordt de nieuwe lijn naar de Uithof geopend, waarvoor sowieso nieuw materieel besteld moet worden. Dan wordt gelijk het hele trampark vervangen.
Heußenstein : HO, DB 1957

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2014, 11:56:22 »
Ik ben al ruim 2,5 jaar weg uit Utrecht, maar wordt er al gewerkt aan die tramlijn naar de Uithof?

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2014, 12:00:13 »
Er rijden nog 2 sets van 3 spitstrams. Er zijn er een paar verkocht en er staan er nog een paar, samen met een boel oude gvu bussen, bij de remise. Volgens mij is er niet veel meer dan een symbolische legging van x aantal meter rails van de uithoflijn gebouwd bij de start van het project.
De spitstrams rijden als ik het goed heb nog 2 slagen in de morgen en 2 in de middag.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2014, 12:03:15 »
Geen rails, maar wel her en der voorbereidende werkzaamheden. In het stationsgebied natuurlijk, bij de spoorwerkzaamheden richting Lunetten is ruimte voor de tram gemaakt, en de Weg tot de wetenschap is geheel heringericht inclusief een ondergrond voor de trambaan. Ze zijn nu bezig op De Uithof geloof ik.
Als ze in het stationsgebied zo ver zijn, kan de trambaan verder vrij snel worden aangelegd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2014, 13:38:23 »
Bij voormalig rangeerterrein Lunetten is de nieuwe trambaan qua onderbouw al goed zichtbaar.
Groetjes,
Emiel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2014, 13:43:16 »
Er is een hele website waar je de ontwikkelingen op de voet kan volgen.
http://www.uithoflijn.nl/home/

Maar goed, het tempo wordt bepaald door het tempo van het stationsgebied. Zonder nieuwe OV-terminal ook geen nieuwe tram.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2014, 18:05:07 »
Voor degene die vaak onderdoor rijden, maar zelden er boven op staan: Beelden vanaf de brug over het voormalige rangeeremplacement Lunetten:

Blik richting het noorden (stoptrein in beeld = Rhenen > Breukelen) Trambaan geheel rechts, alleen onderbouw. Gemeente gaat nog een partij aanwijzen die de bovenbouw gaat aanleggen.


Blik richting het zuiden (trein rijdt richting Amsterdam) Trambaan in de verte, achter het hek. Plaatjes van 7 maart, op weg naar en terugkomend van Ontraxs.

Groet,
Raymond v/d Hoven, woont in de woonwijk Lunetten


http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2014, 11:23:56 »
Nog even en de Weense trams zijn niet meer :'( Ze gaan naar Polen.
Rijden er alleen nog van die saaie geel/grijze melkpakken met extreem lawaaierige compressors.
http://www.dichtbij.nl/lekstroom/regio/artikel/3594176/utrecht-verkooopt-weense-trams.aspx
RETROBAHN A.G.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Weense spitstrams in Utrecht
« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2014, 11:36:03 »
die saaie geel grijze melkpakken zijn ondertussen ook alweer 31 jaar oud.

maar die weense wagens hebben dan ook absoluut geen comfort.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk