BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Stad- en streekvervoer => Topic gestart door: Simon Stenneberg op 12 maart 2013, 16:01:20

Titel: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: Simon Stenneberg op 12 maart 2013, 16:01:20
BRU verkoopt Weense trams Utrecht 

UTRECHT - De Weense trams die sinds drie jaar in Utrecht rijden gaan in de verkoop. Het Bestuur Regio Utrecht zegt dat het onderhoud aan de eigen trams bijna klaar is. De Poolse stad Krakau heeft al interesse getoond voor de rood-witte voertuigen.

De Weense trams werden vooral bekend door hun mankementen. Na de aanschaf in 2008 had het BRU anderhalf jaar nodig, om ze aan het rijden te krijgen en daarna stonden ze nog vaak stil door technische problemen.

De aankoopprijs was ruim acht ton, maar uiteindelijk liepen de kosten op tot meer dan 3 miljoen euro. Het is niet erg waarschijnlijk dat het BRU dat bedrag terug krijgt door de verkoop.

geplaatst: 12-12-2012 12:03:33   
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/908424/bru-verkoopt-weense-trams-utrecht

Titel: Re:Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: Simon Stenneberg op 12 maart 2013, 16:01:57
Verkoop van Weense trams onzeker 

PROVINCIE UTRECHT - De verkoop van de Weense trams in Utrecht is uitgesteld. De leiding van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) wil de trams verkopen maar daar zijn niet alle leden van het overlegorgaan het mee eens. Daarom is het besluit tot eventuele verkoop nu even uitgesteld.

Het Bestuur Regio Utrecht is een samenwerkingsverband tussen negen verschillende gemeentes dat als doel heeft het openbaar vervoer in de regio te verzorgen. Het bestuur van de vervoersclub vindt dat de Weense trams niet meer nodig zijn en wil ze verkopen.

Woensdagavond bleek niet iedereen binnen het BRU dat op dit moment nodig te vinden. Zo wil de Utrechtse SP'er Michel Eggermont eerst meer duidelijkheid hebben over hoeveel trams nodig zijn en of dit aantal nog gaat groeien in de komende jaren.

Het BRU neemt nu pas in februari een besluit over de eventuele verkoop van de trams. Als die worden verkocht, verdwijnen ze niet direct uit het straatbeeld. De trams zullen in ieder geval tot 2015 in Utrecht te zien zijn.

De Weense trams kwamen vooral in het nieuws door de mankementen die ze vertoonden. Na de aanschaf in 2008 had het BRU achttien maanden nodig om de trams aan het rijden te krijgen. Uiteindelijk liepen de kosten op tot drie miljoen, en dat was een stuk hoger dan de aankoopprijs van acht ton.

geplaatst: 13-12-2012 05:22:05
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/908534/verkoop-van-weense-trams-onzeker
Titel: Re:Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: Simon Stenneberg op 12 maart 2013, 16:04:01
Schroothoop dreigt voor Weense trams 

PROVINCIE UTRECHT - Een deel van de Weense trams die het bestuur Regio Utrecht in 2008 kocht dreigt nu onverkoopbaar.

De tweedehands trams werden destijds aangeschaft om de verwachte drukte in de spits op te vangen. Maar nu al wil het BRU van de trams af, omdat er te weinig gebruik van gemaakt wordt.

D66 in Utrecht vindt dat doodzonde, want de rode trams hebben zo'n 3 miljoen euro gekost en dat had volgens de partij veel goedkoper gekund.

Het BRU heeft inmiddels 15 Weense trams kunnen doorverkopen. 11 trams dreigen nu naar de sloop te moeten.

geplaatst: 15-02-2013 11:29:09   
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/935043/schroothoop-dreigt-voor-weense-trams
Titel: Re:Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: Sicco Dierdorp op 12 maart 2013, 16:07:41
Opmerkelijk.... eerst waren de 27 bestaande trams te weinig, toen kwamen de Spitstrams (naast de aanschafkosten is er ook nog behoorlijk in de infra geïnvesteerd), nu hebben we nog 26 'oude' trams en hebben we de Spitstrams ook niet meer nodig?? Vraag me dan wel af hoe het kan dat de reizigersaantallen zich blijkbaar zo negatief ontwikkelen - daar waar volgens mij ze over het algemeen steeds stijgen in het OV.
Titel: Re:Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: martijn v m op 12 maart 2013, 16:15:29
dat is zeker vreemd

maar waarom zijn die trams dan aangeschaft?
Toch niet omdat de sig trams werden gerenoveerd?
als dat zo is waarom is er dan geen matrieel gehuurd?
dat is toch veel goedkoper?

Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: Besselspoor op 18 maart 2014, 11:26:46
Heeft iemand eigenlijk gehoord hoe het afloopt met de oude trams? Vorige week voor het eerst in 20 jaar een keer met de tram naar Utrecht (leve de parkeertarieven..) en ik zat ook in zo'n oude Wiener. Die rijden dus nog, deze tenminste wel. Heerlijk nostalgisch, grote bak herrie, houten stoeltjes (net als 100 jaar geleden dus eigenlijk) maar wel een leuk uitzicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_03_11_083929.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_03_11_083929.jpg)
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: SimonH op 18 maart 2014, 11:47:05
Volgens mij is het nu de bedoeling dat alle trams in ieder geval tot 2018, maar waarschijnlijk tot 2022 in dienst blijven. Zo ergens rond 2018-2010 wordt de nieuwe lijn naar de Uithof geopend, waarvoor sowieso nieuw materieel besteld moet worden. Dan wordt gelijk het hele trampark vervangen.
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: Eelco Storm op 18 maart 2014, 11:56:22
Ik ben al ruim 2,5 jaar weg uit Utrecht, maar wordt er al gewerkt aan die tramlijn naar de Uithof?
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: renew op 18 maart 2014, 12:00:13
Er rijden nog 2 sets van 3 spitstrams. Er zijn er een paar verkocht en er staan er nog een paar, samen met een boel oude gvu bussen, bij de remise. Volgens mij is er niet veel meer dan een symbolische legging van x aantal meter rails van de uithoflijn gebouwd bij de start van het project.
De spitstrams rijden als ik het goed heb nog 2 slagen in de morgen en 2 in de middag.

Groet René
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: henk op 18 maart 2014, 12:03:15
Geen rails, maar wel her en der voorbereidende werkzaamheden. In het stationsgebied natuurlijk, bij de spoorwerkzaamheden richting Lunetten is ruimte voor de tram gemaakt, en de Weg tot de wetenschap is geheel heringericht inclusief een ondergrond voor de trambaan. Ze zijn nu bezig op De Uithof geloof ik.
Als ze in het stationsgebied zo ver zijn, kan de trambaan verder vrij snel worden aangelegd.
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: Emiel_nl op 18 maart 2014, 13:38:23
Bij voormalig rangeerterrein Lunetten is de nieuwe trambaan qua onderbouw al goed zichtbaar.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: henk op 18 maart 2014, 13:43:16
Er is een hele website waar je de ontwikkelingen op de voet kan volgen.
http://www.uithoflijn.nl/home/ (http://www.uithoflijn.nl/home/)

Maar goed, het tempo wordt bepaald door het tempo van het stationsgebied. Zonder nieuwe OV-terminal ook geen nieuwe tram.
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: R v/d Hoven op 18 maart 2014, 18:05:07
Voor degene die vaak onderdoor rijden, maar zelden er boven op staan: Beelden vanaf de brug over het voormalige rangeeremplacement Lunetten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9746_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9746_1024x768.jpg)
Blik richting het noorden (stoptrein in beeld = Rhenen > Breukelen) Trambaan geheel rechts, alleen onderbouw. Gemeente gaat nog een partij aanwijzen die de bovenbouw gaat aanleggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9993_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9993_1024x768.jpg)
Blik richting het zuiden (trein rijdt richting Amsterdam) Trambaan in de verte, achter het hek. Plaatjes van 7 maart, op weg naar en terugkomend van Ontraxs.

Groet,
Raymond v/d Hoven, woont in de woonwijk Lunetten


Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: Besselspoor op 26 juni 2014, 11:23:56
Nog even en de Weense trams zijn niet meer :'( Ze gaan naar Polen.
Rijden er alleen nog van die saaie geel/grijze melkpakken met extreem lawaaierige compressors.
http://www.dichtbij.nl/lekstroom/regio/artikel/3594176/utrecht-verkooopt-weense-trams.aspx
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: martijn v m op 26 juni 2014, 11:36:03
die saaie geel grijze melkpakken zijn ondertussen ook alweer 31 jaar oud.

maar die weense wagens hebben dan ook absoluut geen comfort.

Groet Martijn
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: Besselspoor op 26 juni 2014, 12:47:52
Ik vond die houten stoelen wel lekker authentiek ;D Maar comfortabel is anders.
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: zuylen op 27 juni 2014, 11:30:32
Toch wel jammer dat die Wiener Schnitzeltrams weer verkocht worden. Is weer eens wat anders dan inderdaad het standaard materiaal. Ik had begrepen dat ze naar Polen gingen?
de aanleg van een tramlijn kan snel gaan. Ik heb dat destijds gezien in Den Haag waar een nieuwe tram ter hoogte van de Loevesteijnlaan werd aangelegd. Binnen 1,5 jaar konden de eerste trams de baan op. Jammer dat ze toen gelijk problemen kregen met Ramp(d)stadrail.
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: renew op 27 juni 2014, 13:03:17
In het ad van vandaag staat een heel stuk over de trams. De bru wil niet van een fout van hunzelf spreken maar heeft alle smoezen al weer klaar, met als hoofdthema dat er minder passagiers zijn. Ze vergeten gewoon dat er meer buslijnen direct van/naar Utrecht gaan dan vroeger. Een 2e punt is dat er weinig mensen instappen in deze trams. Als ze gewoon na hadden gedacht hadden ze kunnen weten dat dit niet zou werken omdat de trams nergens kunnen inhalen. De trams hadden gewoon alle haltes kunnen stoppen omdat ze hun voorganger toch niet voorbij komen.

En is het niet de BRU die te lage en te smalle trams heeft genomen waardoor ook de trams en de perrons moeten worden aangepast. Of komt dat ook door de passagiers.

We zullen de volgende fout alvast aanhalen. De nieuwe trams voor de uithoflijn moeten ook gaan rijden op de bestaande lijn. De uithoflijn wordt een straatspoor en de huidige lijn heeft perrons. Mij benieuwen wanneer ze daar achter gaan komen  ;D

Dus dit gepruts van de bovenste plank kost ons als provincie  Utrecht bewoners dus weer eens 4 miljoen, boven het geen wat ze hier in Utrecht al aan prutsen.

groet René
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: Emiel_nl op 27 juni 2014, 16:09:30
Als de nieuwe trams op de nieuwe lijn gaan rijden, is het de bedoeling de huidige lijn aan te passen aan de nieuwe lijn. Dus daar zijn ze al lang achter gekomen.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Weense spitstrams in Utrecht
Bericht door: renew op 03 juli 2014, 19:51:50
het Bru is de afgelopen dagen weer breeduit in het AD te vinden. Gisteren over de verkoop van de weense trams en dat ze niet snappen dat er minder mensen in de tram zitten. Ik zal ze eens een hint geven, tel eens het aantal doorgaande buslijnen vanuit Nieuwegein naar Utrecht en kijk eens naar 10 -15 jaar (lijn 116) geleden ( Nieuwegein had afwisselend 2 of 3 stadslijnen waarbij op de tram moest worden overgestapt)en nu ( lijnen 71,72,74,77,63,64,65,48,265,).

Vandaag over de financiële zaken en dat het een rommeltje is. Ik heb daar geen verstand van maar 3 keer dezelfde aanbesteding moeten doen incl de kosten voor de gang naar de rechter zullen ook niet goedkoop zijn geweest. Het stukje eindigt dat een pief van de bru zegt dat er ook positieve dingen zijn, zoals het in zeer korte tijd uit de grond stampen van een zelfstandige tramlijn. Even voor deze meneer, Die rijdt al 30 jaar, dus zo moeilijk kon dat niet zijn.

En mochten er nog mensen zijn die in de spits met de tram rijden. Binnenkort is deze er weer weken uit voor het vervangen van de rails ( 2e keer in 3 jaar) dus tijd zat om alternatieven te vinden. Kan de bru daarna de ritprijs nog hoger maken voor de volhouders.

groet René ( die tegenwoordig lijn 74 naar Utrecht neemt)