Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 15:13:39
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:02:13
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door bask185
Vandaag om 14:11:19
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:31:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
  

Auteur Topic: Holland Italia Express  (gelezen 30080 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Holland Italia Express
« Reactie #30 Gepost op: 25 August 2018, 09:21:09 »
Overigens is het Sachsenmodelle rijtuig dat eerder in het draadje genoemd werd de Bc (ligrijtuig) van hetzelfde type.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Holland Italia Express
« Reactie #31 Gepost op: 25 August 2018, 12:19:08 »
De SBB en BLS beschikten in 1960 nog niet over UIC-X rijtuigen (pas vanaf 1964), ik vermoed dat nog vooroorlogs materieel werd ingezet.

De BLS heeft naoorlogs slechts Schlieren rijtuigen type A en B bezeten, waarvan een aantal nog steeds voort leeft in Noord Korea, maar nooit UIC rijtuigen. Deze zitrijtuigen liepen hoofdzakelijk tussen Basel SBB — Loetschberg — Milaan.
De SBB maakte inderdaad gebruik van voormalige vooroorlogse houten rijtuigen die van een stalen opbouw en nieuwe draaistellen waren voorzien, maar alleen zitrijtuigen.
Jeanne Kok

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Holland Italia Express
« Reactie #32 Gepost op: 25 August 2018, 14:44:04 »
Heb nog een vraagje.
Naar mijn weten reden in deze trein rond 1960 D-IV kuikenwagens mee naar Italie.
Is dat de D-IV die hier in de lijstjes staat of, wanneer de kuikenwagen reed, zaten er dan twee stuks D-IV in de HIE?
Een gewone en een aangepast voor kuikenvervoer (wit dak en betere ventilatie).

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Holland Italia Express
« Reactie #33 Gepost op: 25 August 2018, 16:18:15 »
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Holland Italia Express
« Reactie #34 Gepost op: 25 August 2018, 16:53:29 »
Gertjan dat draadje gaat specifiek over de kuiken-D's.
Omdat er in dit draadje over de stalen D-IV gesproken wordt vroeg ik mij af of dit de kuikenwagens waren of dat het de standaard D-IV betrof en dat de (incidentele?) kuikenwagen een extra was samen met de standaard DIV.
Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Holland Italia Express
« Reactie #35 Gepost op: 25 August 2018, 17:27:43 »
En daar geeft dat draadje nu net antwoord op.
Niet in de HIE dus.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Vierkant

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
  • ***** ***** **
Re: Holland Italia Express
« Reactie #36 Gepost op: 28 August 2018, 13:36:01 »
Je zou ook de Schlieren rijtuigen van Sachsenmodelle kunnen overwegen.
Sachsenmodelle 74642 (A) en 74643 (B)

Interresant, Ik ga eens nadenken of ik voor deze rijtuigen of voor de Roco rijtuigen kies.
Groeten, Freek

TENfan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Holland Italia Express
« Reactie #37 Gepost op: 03 December 2023, 14:58:50 »
Hallo Dirkjan,

Het treinnummer in zuidelijke richting was D 201. In noordelijke richting (dus als Italië-Holland Expres) was het treinnummer D 200.

Verder kom ik a.d.h.v. het NS-spoorboekje buitenlandse verbindingen van 3 juni t/m 29 september 1973 op een iets andere samenstelling/volgorde, als volgt:



Met daarbij de vermelding dat het eerste B-rijtuig, direct achter de locomotief alleen bij behoefte geplaatst werd.

Groeten,

Adriaan

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: Holland Italia Express
« Reactie #38 Gepost op: 07 January 2024, 19:44:46 »
Hier maar even het stof af blazen :-)

Rivarossi heeft in hun nieuwigheden boekje voor 2024 twee wagensets aangekondigd getiteld "Italien-Holland Express" met treinnummer 201 erbij. Men noemt het tijdperk 5, dus ik neem aan dat de samenstelling die ze maken dan ergens in de periode 1990-1995 zou moeten zitten. Ze kondigen de sets aan met de volgende rijtuigen:

Set 1:
Slaaprijtuig MU van NS in TEN kleurstelling
Ligtijtuig Bcm 243 van DB in blauw/beige
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "rosso fegato" kleuren
Ligtijtuig UIC-X '68 van FS in "rosso fegato" kleurstelling

Set 2:
Ligrijtuig Bcm 243 van DB in blauw/beige
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "rosso fegato" kleuren
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "grigio ardesia" kleuren
Ligrijtuig UIC-X '68 van in FS in "rosso fegato" kleurstelling

Klopt dit enigszins voor die trein? Ik kan nergens echt foto's vinden uit de jaren '90 waar de samenstelling goed op te zien is.

Alvast bij voorbaat dank voor jullie hulp?

Mvg, Peter

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
Re: Holland Italia Express
« Reactie #39 Gepost op: 07 January 2024, 20:05:44 »
Was het in 1990-1995 een EuroCity-trein geworden of kreeg het dit predicaat niet?

Bor

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: Holland Italia Express
« Reactie #40 Gepost op: 07 January 2024, 20:12:09 »
In de RR sets zitten helemaal geen rijtuigen met 1e klasse (A of AB).
Is dat conform de werkelijkheid of heeft RR gewoon geen A of AB in het assortiment?

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Holland Italia Express
« Reactie #41 Gepost op: 07 January 2024, 22:23:54 »
Hier maar even het stof af blazen :-)

Rivarossi heeft in hun nieuwigheden boekje voor 2024 twee wagensets aangekondigd getiteld "Italien-Holland Express" met treinnummer 201 erbij. Men noemt het tijdperk 5, dus ik neem aan dat de samenstelling die ze maken dan ergens in de periode 1990-1995 zou moeten zitten. Ze kondigen de sets aan met de volgende rijtuigen:

Set 1:
Slaaprijtuig MU van NS in TEN kleurstelling
Ligtijtuig Bcm 243 van DB in blauw/beige
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "rosso fegato" kleuren
Ligtijtuig UIC-X '68 van FS in "rosso fegato" kleurstelling

Set 2:
Ligrijtuig Bcm 243 van DB in blauw/beige
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "rosso fegato" kleuren
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "grigio ardesia" kleuren
Ligrijtuig UIC-X '68 van in FS in "rosso fegato" kleurstelling

Klopt dit enigszins voor die trein? Ik kan nergens echt foto's vinden uit de jaren '90 waar de samenstelling goed op te zien is.

Alvast bij voorbaat dank voor jullie hulp?

Mvg, Peter

Dit is waarschijnlijk (een deel van) de samenstelling op het Italiaanse deel van het traject in de tijd dat de trein Ventimiglia als eindpunt had.


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Holland Italia Express
« Reactie #43 Gepost op: 08 January 2024, 10:17:01 »
Voor het Nederlandse traject in 1995 was de samenstelling:

WLAB NS (AB30 oid)
Bcvmz NS (ex-TUI)
Bcvmz NS (ex-TUI)
Bcmh (Bcmh246 NS ex-pool) (facultatief)
Bcmh (Bcmh246 NS ex-pool) (facultatief)
WRkz (NS Allegro/Adante)
Bm (FS)

Krijg je dus dit (op de terugweg):D201

Dus in die periode niet echt veel voor het Nederlandse deel van de route in deze 2 sets.
Aangezien de Holland-Italie in Basel vóór 1993 flink werd gereshuffeld zouden de wagens voor een D200/201 voorbij Basel best passen. Zie bijvoorbeeld de samenstelling in deze foto. Veel FS en de NS couchettes, WLAB etc. Maar dan zouden de couchettes Bcmh 246 moeten zijn (zie de roosters boven de deuren) en niet Bcm 243.

Al met al een niet heel geslaagde poging van een kant en klare trein in ieder geval voor de NS rijders onder ons.

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Holland Italia Express
« Reactie #44 Gepost op: 08 January 2024, 10:18:46 »
In de RR sets zitten helemaal geen rijtuigen met 1e klasse (A of AB).
Is dat conform de werkelijkheid of heeft RR gewoon geen A of AB in het assortiment?
alleen het plebs nam in die tijd nog de trein, de eerste klasse reizigers namen het vliegtuig.