Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Holland Italia Express  (gelezen 23646 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Holland Italia Express
« Reactie #30 Gepost op: 25 augustus 2018, 09:21:09 »
Overigens is het Sachsenmodelle rijtuig dat eerder in het draadje genoemd werd de Bc (ligrijtuig) van hetzelfde type.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Holland Italia Express
« Reactie #31 Gepost op: 25 augustus 2018, 12:19:08 »
De SBB en BLS beschikten in 1960 nog niet over UIC-X rijtuigen (pas vanaf 1964), ik vermoed dat nog vooroorlogs materieel werd ingezet.

De BLS heeft naoorlogs slechts Schlieren rijtuigen type A en B bezeten, waarvan een aantal nog steeds voort leeft in Noord Korea, maar nooit UIC rijtuigen. Deze zitrijtuigen liepen hoofdzakelijk tussen Basel SBB — Loetschberg — Milaan.
De SBB maakte inderdaad gebruik van voormalige vooroorlogse houten rijtuigen die van een stalen opbouw en nieuwe draaistellen waren voorzien, maar alleen zitrijtuigen.
Jeanne Kok

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Holland Italia Express
« Reactie #32 Gepost op: 25 augustus 2018, 14:44:04 »
Heb nog een vraagje.
Naar mijn weten reden in deze trein rond 1960 D-IV kuikenwagens mee naar Italie.
Is dat de D-IV die hier in de lijstjes staat of, wanneer de kuikenwagen reed, zaten er dan twee stuks D-IV in de HIE?
Een gewone en een aangepast voor kuikenvervoer (wit dak en betere ventilatie).

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Holland Italia Express
« Reactie #33 Gepost op: 25 augustus 2018, 16:18:15 »
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Holland Italia Express
« Reactie #34 Gepost op: 25 augustus 2018, 16:53:29 »
Gertjan dat draadje gaat specifiek over de kuiken-D's.
Omdat er in dit draadje over de stalen D-IV gesproken wordt vroeg ik mij af of dit de kuikenwagens waren of dat het de standaard D-IV betrof en dat de (incidentele?) kuikenwagen een extra was samen met de standaard DIV.
Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Holland Italia Express
« Reactie #35 Gepost op: 25 augustus 2018, 17:27:43 »
En daar geeft dat draadje nu net antwoord op.
Niet in de HIE dus.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Vierkant

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
  • ***** ***** **
Re: Holland Italia Express
« Reactie #36 Gepost op: 28 augustus 2018, 13:36:01 »
Je zou ook de Schlieren rijtuigen van Sachsenmodelle kunnen overwegen.
Sachsenmodelle 74642 (A) en 74643 (B)

Interresant, Ik ga eens nadenken of ik voor deze rijtuigen of voor de Roco rijtuigen kies.
Groeten, Freek

TENfan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Holland Italia Express
« Reactie #37 Gepost op: 03 december 2023, 14:58:50 »
Hallo Dirkjan,

Het treinnummer in zuidelijke richting was D 201. In noordelijke richting (dus als Italië-Holland Expres) was het treinnummer D 200.

Verder kom ik a.d.h.v. het NS-spoorboekje buitenlandse verbindingen van 3 juni t/m 29 september 1973 op een iets andere samenstelling/volgorde, als volgt:



Met daarbij de vermelding dat het eerste B-rijtuig, direct achter de locomotief alleen bij behoefte geplaatst werd.

Groeten,

Adriaan

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: Holland Italia Express
« Reactie #38 Gepost op: 07 januari 2024, 19:44:46 »
Hier maar even het stof af blazen :-)

Rivarossi heeft in hun nieuwigheden boekje voor 2024 twee wagensets aangekondigd getiteld "Italien-Holland Express" met treinnummer 201 erbij. Men noemt het tijdperk 5, dus ik neem aan dat de samenstelling die ze maken dan ergens in de periode 1990-1995 zou moeten zitten. Ze kondigen de sets aan met de volgende rijtuigen:

Set 1:
Slaaprijtuig MU van NS in TEN kleurstelling
Ligtijtuig Bcm 243 van DB in blauw/beige
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "rosso fegato" kleuren
Ligtijtuig UIC-X '68 van FS in "rosso fegato" kleurstelling

Set 2:
Ligrijtuig Bcm 243 van DB in blauw/beige
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "rosso fegato" kleuren
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "grigio ardesia" kleuren
Ligrijtuig UIC-X '68 van in FS in "rosso fegato" kleurstelling

Klopt dit enigszins voor die trein? Ik kan nergens echt foto's vinden uit de jaren '90 waar de samenstelling goed op te zien is.

Alvast bij voorbaat dank voor jullie hulp?

Mvg, Peter

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Holland Italia Express
« Reactie #39 Gepost op: 07 januari 2024, 20:05:44 »
Was het in 1990-1995 een EuroCity-trein geworden of kreeg het dit predicaat niet?

Bor

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Holland Italia Express
« Reactie #40 Gepost op: 07 januari 2024, 20:12:09 »
In de RR sets zitten helemaal geen rijtuigen met 1e klasse (A of AB).
Is dat conform de werkelijkheid of heeft RR gewoon geen A of AB in het assortiment?

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Holland Italia Express
« Reactie #41 Gepost op: 07 januari 2024, 22:23:54 »
Hier maar even het stof af blazen :-)

Rivarossi heeft in hun nieuwigheden boekje voor 2024 twee wagensets aangekondigd getiteld "Italien-Holland Express" met treinnummer 201 erbij. Men noemt het tijdperk 5, dus ik neem aan dat de samenstelling die ze maken dan ergens in de periode 1990-1995 zou moeten zitten. Ze kondigen de sets aan met de volgende rijtuigen:

Set 1:
Slaaprijtuig MU van NS in TEN kleurstelling
Ligtijtuig Bcm 243 van DB in blauw/beige
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "rosso fegato" kleuren
Ligtijtuig UIC-X '68 van FS in "rosso fegato" kleurstelling

Set 2:
Ligrijtuig Bcm 243 van DB in blauw/beige
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "rosso fegato" kleuren
Zitrijtuig UIC-X 2e klasse van FS in "grigio ardesia" kleuren
Ligrijtuig UIC-X '68 van in FS in "rosso fegato" kleurstelling

Klopt dit enigszins voor die trein? Ik kan nergens echt foto's vinden uit de jaren '90 waar de samenstelling goed op te zien is.

Alvast bij voorbaat dank voor jullie hulp?

Mvg, Peter

Dit is waarschijnlijk (een deel van) de samenstelling op het Italiaanse deel van het traject in de tijd dat de trein Ventimiglia als eindpunt had.


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Holland Italia Express
« Reactie #43 Gepost op: 08 januari 2024, 10:17:01 »
Voor het Nederlandse traject in 1995 was de samenstelling:

WLAB NS (AB30 oid)
Bcvmz NS (ex-TUI)
Bcvmz NS (ex-TUI)
Bcmh (Bcmh246 NS ex-pool) (facultatief)
Bcmh (Bcmh246 NS ex-pool) (facultatief)
WRkz (NS Allegro/Adante)
Bm (FS)

Krijg je dus dit (op de terugweg):D201

Dus in die periode niet echt veel voor het Nederlandse deel van de route in deze 2 sets.
Aangezien de Holland-Italie in Basel vóór 1993 flink werd gereshuffeld zouden de wagens voor een D200/201 voorbij Basel best passen. Zie bijvoorbeeld de samenstelling in deze foto. Veel FS en de NS couchettes, WLAB etc. Maar dan zouden de couchettes Bcmh 246 moeten zijn (zie de roosters boven de deuren) en niet Bcm 243.

Al met al een niet heel geslaagde poging van een kant en klare trein in ieder geval voor de NS rijders onder ons.

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Holland Italia Express
« Reactie #44 Gepost op: 08 januari 2024, 10:18:46 »
In de RR sets zitten helemaal geen rijtuigen met 1e klasse (A of AB).
Is dat conform de werkelijkheid of heeft RR gewoon geen A of AB in het assortiment?
alleen het plebs nam in die tijd nog de trein, de eerste klasse reizigers namen het vliegtuig.