Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De spoorhaven van Zuidbarge. door Jelmer
Vandaag om 12:20:10
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Rico [momfer]
Vandaag om 11:53:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Silvolde
Vandaag om 11:44:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 10:43:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 10:22:59
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 10:20:59
Modelbaan Beltheim. door Arjan6511
Vandaag om 10:19:46
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 09:54:02
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
Vandaag om 09:50:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:36:05
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Karben
Vandaag om 09:29:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:26:11
NS Upcycleshop door R1954
Vandaag om 09:23:23
Märklin M tapijtbaan door Jelmer
Vandaag om 09:22:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
Bauarbeiten im gange door Frank 123
20 November 2025, 21:49:04
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
20 November 2025, 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
20 November 2025, 19:28:20
  

Auteur Topic: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.  (gelezen 10519 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Gepost op: 27 October 2014, 21:54:49 »
Al weer enige tijd ben ik opzoek naar informatie over de z.g. kuikenwagens, verbouwde NS bagagewagens D IV.
Een intrigerend vervoer in de internationale of D-treinen tussen Nederland en Italie wat zich afspeelde eind jaren 50, begin jaren 60 tot dat het transport per vliegtuig in zwang raakte.
In eerste instantie gebeurde dit met goederenwagens. Maar of dit het vervoer van kuikens of kippen betrof is mij niet duidelijk.
Het Zwitserse tijdschrift "Semaphore" uitgave zomer 2014 heeft in een artikel over de inzet van de BLS Ae6/8 op de Gotthardbahn toevalligerwijs twee foto' s met deze kuikenwagen staan. De foto' s (Karl Stebler) dateren uit 1958.



Met het kerkje van Wassen op de achtergrond een BLS Ae6/8 met daarachter direct de NS D IV, Hierachter een SBB postrijtuig. Waarschijnlijk zat er altijd een niet passagierswagon achter de kuikenwagen. Reden: het ontbreken van de overgangsbalgen bij de NS D IV of het veren happen bij openstaande raampjes?



Ingezoomd op de NS wagen laat zien dat er roosters zijn aangebracht in de wand, extra ventilatie op het dak, en met half geopende deuren werd gereden.
Verkouden kuikens zullen toen welk geen rol gespeeld hebben.



De trein nog een keer voordat een tunnel wordt ingereden. Kuikens met ploppende oortjes?
Overigens zal er op de Italiaanse grens gerangeerd moeten worden om de wagen weer met de internationale deel te kunnen koppelen, die op de foto' s achter het Zwitserse deel in de trein zitten met als laatste wagen een DB autotransporter. DPw4umg? (Heris)
Waarschijnlijk was er ook personeel in de NS wagen aanwezig voor de verzorging van de pluizebolletjes..

Is deze wagon weleens in model uitgebracht of gaat Artitec ons een keer verrassen.
Is er meer info over dit transport met dit type wagens bekend.
In welke treinen reden deze wagens.
Was Barneveld het startpunt van de reis of een ander station.

Met groet,

Brutus

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #1 Gepost op: 18 January 2015, 19:44:23 »
Via een omweg kom ik nu hier terecht.
Een compleet gemist draadje wat zeer zeker interessant is.

Ik zal eens gaan neuzen in mijn documentatie of ik wat vind.

Ben  benieuwd of er andere zijn met meer info

Gave foto`s trouwens (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #2 Gepost op: 18 January 2015, 20:52:08 »
Je kan wat vinden op seinarm.nl over de kuikenwagens.
In 1958 zijn twee bagagewagens aangepast voor dit transport.
Over ronddwarrelende veren hoefde je niet bang te zijn, daar waren de kuikens nog te klein voor.

Gerard


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6796
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #3 Gepost op: 18 January 2015, 21:02:35 »
Berlijnsblauw met aluminium dak is wel apart, zeker gedaan om het voor de kuikens door de zon niet te warm te laten worden.

Stephan.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #4 Gepost op: 18 January 2015, 21:10:50 »
In die tijd heb de kuikens regelmatig zien inladen in de DIV op station Arnhem waar ik moest uitstappen voor mijn werk. Ze zaten in platte kartonnen dozen van precies een kuiken hoog en dan helemaal vol. Dozen van ongeveer 35x50 cm in mijn herinnering. Een fascinerend maar ook wel zielig gezicht, zeker als je je realiseerde hoe lang die reis moest zijn.
Maar ik zou graag ook deze wagen in model zien.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1315
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #5 Gepost op: 18 January 2015, 22:29:58 »
Dat zal een lange reis zijn geweest met kennelijk weinig eten en drinken omdat ze dus in dozen zaten  :-[
Soms ben je heel blij dat je geen kuiken bent.....
Groet van Ben

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2015, 22:55:52 »
Omdat ik al een week met de griep thuis zit, ben ik heel veel gaan lezen en laat ik nu net een Railmagazine zitten lezen die daar helemaal op in gaat.

Railmagazine 135 uit Juni 1996, De stalen D's op een rij, auteur Kees Mooij.

Wie interesse heeft kan ik wel een scan uit mijn magazine sturen.
(7 pagina's)

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2015, 10:28:21 »
Je hebt een Pb! :)
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2015, 11:08:56 »
Dat zal een lange reis zijn geweest met kennelijk weinig eten en drinken omdat ze dus in dozen zaten  :-[
Soms ben je heel blij dat je geen kuiken bent.....


Daarom zaten ze natuurlijk in passagierstreinen, maar de catering kwam vast niet langs.

Tja, een kippig kuiken of een uilskuiken, soms zijn we dat allemaal wel eens  ;D ;D

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2015, 14:27:49 »
Oh om het eten en drinken maak ik me weinig zorgen. De kleine eendagskuikentje hebben een goed gevulde dooierzak, duurt een aantal dagen voordat ze zelf water en voer nodig hebben Nadat ze uit het ei gekropen zijn.
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4080
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #10 Gepost op: 19 January 2015, 20:12:05 »

Met het kerkje van Wassen op de achtergrond een BLS Ae6/8 met daarachter direct de NS D IV, Hierachter een SBB postrijtuig. Waarschijnlijk zat er altijd een niet passagierswagon achter de kuikenwagen. Reden: het ontbreken van de overgangsbalgen bij de NS D IV of het veren happen bij openstaande raampjes?
De kleine D's hadden van origine geen overgang, dus goede kans dat de kuikenwagens ze ook nooit gehad hebben.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #11 Gepost op: 19 January 2015, 20:51:30 »
Interessant draadje. Mooie foto's.
Die DPwüm waar over gesproken wordt zou heel goed de autotransporter uit de F50 - Komet geweest kunnen zijn.
Wordt er in het artikel een treinnummer genoemd?
Deze wagen kwam s'morgens om 08.15 in Basel SBB aan en ging als enige door naar Chiasso.
Gezien de stand van de zon komt dat aardig overeen.
Wat de kuikenwagens betreft.
Ik heb het Zugbildungsplan uit zomer 1960 er eens op nageslagen.
Kuikenwagens zaten in de volgende treinen:
D68 - Riviera Express (Arnhem - Pesaro)
D302 - Holland Wenen Express (Arnhem - Milaan)
D752 - Hoek Basel Express (Arnhem - Milaan via Venlo)
Conform de ZpAR allen Mpw van de Bundesbahn Direktion Essen.
Geen Nederlandse DIV (Pws) dus.
Ben dan benieuwd wanneer en in welke treinen ze wel gezeten hebben of dat hier een andere verklaring voor is.
In 1962 zie ik ze alleen nog maar terug in de Holland Wenen Express (Arnhem - Milaan via Wiesbaden), alleen in februari maart en april.
Ook weer Mpw - Esn
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #12 Gepost op: 19 January 2015, 21:08:46 »
De kuikenwagens hadden gewoon vouwbalgen, moet wel als ze internationaal inzetbaar zijn. Je ziet m ook goed zitten op de tweede foto. Dat de conducteur niet door een stoffige ruimte volgepakt met piepkuikens heen kon lopen is de reden dat de wagen aan kop moet rijden. De wagens hadden geen zijgang.

Ze hebben trouwens maar 3 seizoenen ('58, '59 en '60) gereden, dus 62 hebben ze als kuikenwagen niet gehaald.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 21:11:28 door Falkenberg »

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #13 Gepost op: 19 January 2015, 22:08:23 »
Zomer 1960 dan al niet meer?
Verklaard waarom ik alleen DB Mpw's zie.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #14 Gepost op: 19 January 2015, 23:19:15 »
Je zou ze kunnen verbouwen uit Artitec's stalen D's.
Extra ventilatoren op het dak en roosterimitaties onderin de schuifdeuren. Mmeer hoef je in principe niet te verbouwen.
Oh ja, en natuurlijk een ander rijtuignummer geven.

Gerard