Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.  (gelezen 9385 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Gepost op: 27 oktober 2014, 21:54:49 »
Al weer enige tijd ben ik opzoek naar informatie over de z.g. kuikenwagens, verbouwde NS bagagewagens D IV.
Een intrigerend vervoer in de internationale of D-treinen tussen Nederland en Italie wat zich afspeelde eind jaren 50, begin jaren 60 tot dat het transport per vliegtuig in zwang raakte.
In eerste instantie gebeurde dit met goederenwagens. Maar of dit het vervoer van kuikens of kippen betrof is mij niet duidelijk.
Het Zwitserse tijdschrift "Semaphore" uitgave zomer 2014 heeft in een artikel over de inzet van de BLS Ae6/8 op de Gotthardbahn toevalligerwijs twee foto' s met deze kuikenwagen staan. De foto' s (Karl Stebler) dateren uit 1958.



Met het kerkje van Wassen op de achtergrond een BLS Ae6/8 met daarachter direct de NS D IV, Hierachter een SBB postrijtuig. Waarschijnlijk zat er altijd een niet passagierswagon achter de kuikenwagen. Reden: het ontbreken van de overgangsbalgen bij de NS D IV of het veren happen bij openstaande raampjes?



Ingezoomd op de NS wagen laat zien dat er roosters zijn aangebracht in de wand, extra ventilatie op het dak, en met half geopende deuren werd gereden.
Verkouden kuikens zullen toen welk geen rol gespeeld hebben.



De trein nog een keer voordat een tunnel wordt ingereden. Kuikens met ploppende oortjes?
Overigens zal er op de Italiaanse grens gerangeerd moeten worden om de wagen weer met de internationale deel te kunnen koppelen, die op de foto' s achter het Zwitserse deel in de trein zitten met als laatste wagen een DB autotransporter. DPw4umg? (Heris)
Waarschijnlijk was er ook personeel in de NS wagen aanwezig voor de verzorging van de pluizebolletjes..

Is deze wagon weleens in model uitgebracht of gaat Artitec ons een keer verrassen.
Is er meer info over dit transport met dit type wagens bekend.
In welke treinen reden deze wagens.
Was Barneveld het startpunt van de reis of een ander station.

Met groet,

Brutus

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
    • DV modelspoor
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2015, 19:44:23 »
Via een omweg kom ik nu hier terecht.
Een compleet gemist draadje wat zeer zeker interessant is.

Ik zal eens gaan neuzen in mijn documentatie of ik wat vind.

Ben  benieuwd of er andere zijn met meer info

Gave foto`s trouwens (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2015, 20:52:08 »
Je kan wat vinden op seinarm.nl over de kuikenwagens.
In 1958 zijn twee bagagewagens aangepast voor dit transport.
Over ronddwarrelende veren hoefde je niet bang te zijn, daar waren de kuikens nog te klein voor.

Gerard


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2015, 21:02:35 »
Berlijnsblauw met aluminium dak is wel apart, zeker gedaan om het voor de kuikens door de zon niet te warm te laten worden.

Stephan.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2015, 21:10:50 »
In die tijd heb de kuikens regelmatig zien inladen in de DIV op station Arnhem waar ik moest uitstappen voor mijn werk. Ze zaten in platte kartonnen dozen van precies een kuiken hoog en dan helemaal vol. Dozen van ongeveer 35x50 cm in mijn herinnering. Een fascinerend maar ook wel zielig gezicht, zeker als je je realiseerde hoe lang die reis moest zijn.
Maar ik zou graag ook deze wagen in model zien.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2015, 22:29:58 »
Dat zal een lange reis zijn geweest met kennelijk weinig eten en drinken omdat ze dus in dozen zaten  :-[
Soms ben je heel blij dat je geen kuiken bent.....
Groet van Ben

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2015, 22:55:52 »
Omdat ik al een week met de griep thuis zit, ben ik heel veel gaan lezen en laat ik nu net een Railmagazine zitten lezen die daar helemaal op in gaat.

Railmagazine 135 uit Juni 1996, De stalen D's op een rij, auteur Kees Mooij.

Wie interesse heeft kan ik wel een scan uit mijn magazine sturen.
(7 pagina's)

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2015, 10:28:21 »
Je hebt een Pb! :)
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2015, 11:08:56 »
Dat zal een lange reis zijn geweest met kennelijk weinig eten en drinken omdat ze dus in dozen zaten  :-[
Soms ben je heel blij dat je geen kuiken bent.....


Daarom zaten ze natuurlijk in passagierstreinen, maar de catering kwam vast niet langs.

Tja, een kippig kuiken of een uilskuiken, soms zijn we dat allemaal wel eens  ;D ;D

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2015, 14:27:49 »
Oh om het eten en drinken maak ik me weinig zorgen. De kleine eendagskuikentje hebben een goed gevulde dooierzak, duurt een aantal dagen voordat ze zelf water en voer nodig hebben Nadat ze uit het ei gekropen zijn.
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2015, 20:12:05 »

Met het kerkje van Wassen op de achtergrond een BLS Ae6/8 met daarachter direct de NS D IV, Hierachter een SBB postrijtuig. Waarschijnlijk zat er altijd een niet passagierswagon achter de kuikenwagen. Reden: het ontbreken van de overgangsbalgen bij de NS D IV of het veren happen bij openstaande raampjes?
De kleine D's hadden van origine geen overgang, dus goede kans dat de kuikenwagens ze ook nooit gehad hebben.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2015, 20:51:30 »
Interessant draadje. Mooie foto's.
Die DPwüm waar over gesproken wordt zou heel goed de autotransporter uit de F50 - Komet geweest kunnen zijn.
Wordt er in het artikel een treinnummer genoemd?
Deze wagen kwam s'morgens om 08.15 in Basel SBB aan en ging als enige door naar Chiasso.
Gezien de stand van de zon komt dat aardig overeen.
Wat de kuikenwagens betreft.
Ik heb het Zugbildungsplan uit zomer 1960 er eens op nageslagen.
Kuikenwagens zaten in de volgende treinen:
D68 - Riviera Express (Arnhem - Pesaro)
D302 - Holland Wenen Express (Arnhem - Milaan)
D752 - Hoek Basel Express (Arnhem - Milaan via Venlo)
Conform de ZpAR allen Mpw van de Bundesbahn Direktion Essen.
Geen Nederlandse DIV (Pws) dus.
Ben dan benieuwd wanneer en in welke treinen ze wel gezeten hebben of dat hier een andere verklaring voor is.
In 1962 zie ik ze alleen nog maar terug in de Holland Wenen Express (Arnhem - Milaan via Wiesbaden), alleen in februari maart en april.
Ook weer Mpw - Esn
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2015, 21:08:46 »
De kuikenwagens hadden gewoon vouwbalgen, moet wel als ze internationaal inzetbaar zijn. Je ziet m ook goed zitten op de tweede foto. Dat de conducteur niet door een stoffige ruimte volgepakt met piepkuikens heen kon lopen is de reden dat de wagen aan kop moet rijden. De wagens hadden geen zijgang.

Ze hebben trouwens maar 3 seizoenen ('58, '59 en '60) gereden, dus 62 hebben ze als kuikenwagen niet gehaald.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2015, 21:11:28 door Falkenberg »

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2015, 22:08:23 »
Zomer 1960 dan al niet meer?
Verklaard waarom ik alleen DB Mpw's zie.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2015, 23:19:15 »
Je zou ze kunnen verbouwen uit Artitec's stalen D's.
Extra ventilatoren op het dak en roosterimitaties onderin de schuifdeuren. Mmeer hoef je in principe niet te verbouwen.
Oh ja, en natuurlijk een ander rijtuignummer geven.

Gerard