Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Stoomverwarmingswagen door ingenium
Vandaag om 11:13:37
Starten met messing kits door ingenium
Vandaag om 11:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Joshua
Vandaag om 11:11:33
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:05:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Esufreak
Vandaag om 11:04:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 11:01:12
Bureaubaan. door wouter-
Vandaag om 10:58:58
Tunnelportaal met een 13cm ingang door zuylen
Vandaag om 10:58:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:38:35
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Olaf
Vandaag om 10:34:21
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Chiel
Vandaag om 10:32:58
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door BartvD
Vandaag om 10:23:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 10:21:12
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 10:19:14
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Menno 1846
Vandaag om 10:10:46
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door henk
Vandaag om 10:08:17
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 09:56:58
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Tulpendaal
Vandaag om 08:57:18
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 08:39:14
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 07:55:19
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 07:49:18
18-luiker in spoor 0 door daempfer
Vandaag om 07:38:30
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 00:25:03
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Floris Dilz
Vandaag om 00:16:21
LokPilot 5.0 probleem door spock
09 juli 2020, 23:51:49
NS 2100 spoor 0 door NS8714
09 juli 2020, 23:20:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
09 juli 2020, 23:11:24
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door jerrytrein
09 juli 2020, 23:07:36
Projekt 083-338 door 44
09 juli 2020, 22:58:53
Doornvliet door Wim Vink
09 juli 2020, 22:12:48
  

Auteur Topic: Holland Italia Express  (gelezen 15562 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Holland Italia Express
« Gepost op: 28 februari 2013, 16:10:11 »
Naar aanleiding van de aankondiging door ACME en een gesprek dat ik onlangs met een mede forum lid over deze aankondiging had maar eens een draadje geopend over de prachtige trein.
De aankondiging roept bij mij namelijk een aantal vragen en opmerkingen op.
En ja, ik heb hierover al een mail naar ACME gestuurd.
Ten eerste is de noviteiten folder een tikkie onduidelijk. In de tekst op blz. 58 wordt gesproken over de "Vroege jaren zestig" in het kadertje daarentegen staat keurig Tp IV aangegeven.
Ten tweede heb ik mijn twijfels over het FS Bc ligrijtuig. In de tot mijn beschikking staande informatie (ZpAR uit 1960 en 1962) heeft deze geen deel uitgemaakt van de HIE. Maar, ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
Leuk dat ACME op de achtergrond een DIV en een plan N laat zien. Geen onderdeel van de set maar wel degelijk onderdeel van de HIE. Gelukkig kunnen we voor deze modellen bij collega fabrikanten terecht.
Erg interessant is ook de aankondiging van een WLABm 174 op blz. 63. Deze zou niet misstaan in de set en was in de HIE onderweg van Oberhausen naar Chur. Overigens zou het uitbrengen van een WLAB 174 (WLAB4ümg-59)in zowel Tp III als Tp IV uitvoering een enorm gat dichten als het gaat om model slaapwagens. Al was het alleen al om de diverse varianten die mogelijk zijn. Bv. diverse type draaistellen.
Een ander groot gat als het gaat om slaapwagens is de CIWL van het type U.
Voor de liefhebbers de samenstelling uit zomer 1960:
- DB    Büm    Oberhausen - Basel SBB
- DSG  WLAB  Oberhausen - Chur
- CIWL WLAB  Amsterdam - Chur (Type U)
- SBB   Bc       Amsterdam - Chur (Heeft bestaan bij Tillig)
- CIWL WLA    Amsterdam - Milaan (Type P)
- NS     Pws    Amsterdam - Milaan (DIV)
- NS     Bc      Amsterdam - Milaan (Plan N)
- NS     AB     Amsterdam - Genova (Plan K)
- SBB   B       Basel Bad - Venetie
- SBB   A       Basel Bad - Venetie
- FS     B       Amsterdam - Rome
- FS     AB     Amsterdam - Rome
Wie o wie heeft aanvullende informatie, foto's, enz.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Gert1

  • Gast
Re:Holland Italia Express
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2013, 16:17:27 »
Interessant! Weet jij toevallig ook de samenstelling uit de jaren '80?
Ik meen met te herinneren dat de trein toen ook wel bekend stond als 'Holland-Wien-Italia-Riviera-Express'. Kan dat kloppen?

mvg,
Gert

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re:Holland Italia Express
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2013, 16:27:09 »
Nee, niet echt. De enige info die ik heb komt dan uit een NS spoorboekje internationaal.
Wel de types dus maar geen maatschappijen.
1985 bv.
Amsterdam - Chur: Bc, WL
Amsterdam - Brig: Bc
Amsterdam - Basel: B, B, Bc (Alleen vrijdags)
Amsterdam - Chiasso: Bc
Amsterdam - Milaan: Bc, WL, B (Alleen vrijdags)
Amsterdam - Rome: D, B, B
En dan waarschijnlijk nog diverse rijtuigen vanaf Oberhausen ed.
Overigens was de HIE tot 1966 onderweg als F107/F108
Van 1967 - 1969 als F93/F92, daarna als D-trein. In 1985 als D200/201
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Holland Italia Express
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2013, 18:11:57 »
 :-\ OEFF,

Dat is modelbaannostalgie! Ik zal dus ongetwijfelfd niet een volledig beeld geven en zélfs niet eens de juiste rijtuigtypen benoemen, maar bij de NVM, afdeling Haarlem had (wijlen) Dhr. Strous uit Lilliput/Wien  deze trein zoals hij in Nederland reed nagebootst met onverkorte 1:87-rijtuigen. En dit is nog vóór de "Kurzkupplungskulisse", maar hij had dat ding wél kortgekoppeld (en JA, dat was toch wel erg mooi...)
Lilliput produceerde (voor zover ik mij herinner) de couchetterijtuigen die vanaf Amsterdam naar Zevenaar/Emmerich of Venlo werden gesleurd achter een 1*00... En meer dan couchetterijtuigen omvatte die trein (tenminste in NL) niet...

 :-[ :-[ :-[ Terwijl ik dit typ, begin ik steeds meer te twijfelen, of ik tóch niet in de war ben met de Mediterraneo-Express  :-\ :-[, want in de door mij geschetste trein zaten, tenminste in Nederland GÉÉN WL's...
 Sorry voor de verwarring.

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3163
Re:Holland Italia Express
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2013, 16:10:49 »
De HIE is een leuke trein met veel variatie over de jaren heen. Hier de samenstelling van 1960 zoals Gertjan die beschrijft:


Je zit dus een trein die in Amsterdam 7 wagens lang is (de FS B reed slechts 4 weken in augustus t/m september, waarschijnlijk voor de (toen nog) gastarbeiders) van 4 verschillende maatschappijen (CIWL, NS, SBB, FS). Een leuke afwisselende trein dus.

Dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3163
Re:Holland Italia Express
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2013, 16:16:17 »
In 1978 was de trein vervangen door een treindeel in de D223 Holland-Wien, die het deel voor Roma/Basel/Ventimiglia in Oberhausen aan de D205 overdroeg. Zie hieronder voor de samenstelling



Dirkjan

11:16, 12:22, 13:2 14:9

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re:Holland Italia Express
« Reactie #6 Gepost op: 01 maart 2013, 16:54:21 »
Even maar een plaatje gemaakt.
Op de open plek zou de CIWL WLAB UH moeten liggen.
Veel kleurrijker kan het niet.

Van boven naar beneden:
DB-Büm = Lemke/Hobbytrain
DSG-WLAB = Roco
SBB-Bc = Sachsenmodell/Tillig
CIWL-WLA = LS
NS-DIV = Artitec
NS-Bc = Heris
NS-AB = Elotrain
FS-B = Roco
FS-AB = Roco
Ten aanzien van de DSG WLAB zijn er twijfels of het model eigenlijk wel Tp III is. Enig studiewerk op het internet leert mij dat deze heel goed voor een WLABm174 kan doorgaan. Serie uit 1962 had namelijk al draai-vouwdeuren.
Maar, ook hier laat ik me graag overtuigen van het tegendeel.
Veel plezier
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3163
Re:Holland Italia Express
« Reactie #7 Gepost op: 01 maart 2013, 17:23:12 »
Ik denk dat je met de UH fout zit. In de samenstelling staat een WLAB (zonder m). Dat betekent een slaapwagen korter dan 24 meter, wat voor een U(H) niet geldt, de kortste waren daarbij 25,1m. Ik zou eerder aan een Y of YT denken. Een oudje dus.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re:Holland Italia Express
« Reactie #8 Gepost op: 01 maart 2013, 17:34:27 »
Interessant! Weet jij toevallig ook de samenstelling uit de jaren '80?
Ik meen met te herinneren dat de trein toen ook wel bekend stond als 'Holland-Wien-Italia-Riviera-Express'. Kan dat kloppen?

mvg,
Gert

Gert, er is volgens mij een verschil tussen de Holland-Italië Expres en de Italia-Rivièra Expres. De laatste reed inderdaad een tijd gecombineerd met de Holland-Wien Expres. Nu lopen er in dit draadje twee discussies door elkaar heen.
mvg, Heinz

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re:Holland Italia Express
« Reactie #9 Gepost op: 01 maart 2013, 17:59:53 »
Dirk Jan,
Goed punt. Dan is een UH niet voor de hand liggend.
In dit geval zou met de voorhande zijnde middelen de LS WL mogelijk niet misstaan.
Wat is jouw visie overigens op de DSG WLAB?

E94,
In 1985 was de D204/205 inderdaad de Italia/Riviera Express.
Maar overigens pas vanaf Basel / tot Basel.
Ik vermoed dat het door Dirk Jan genoemde treindeel in Basel overging op de 205.
Van Amsterdam naar Basel vv. was de Italia/Riviera Express de D304/305
En ja, het draadje gaat over de Holland italia express.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3163
Re:Holland Italia Express
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2013, 18:29:52 »
deze dus (bijvoorbeeld)
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Gert1

  • Gast
Re:Holland Italia Express
« Reactie #11 Gepost op: 01 maart 2013, 18:30:24 »
Gert, er is volgens mij een verschil tussen de Holland-Italië Expres en de Italia-Rivièra Expres. De laatste reed inderdaad een tijd gecombineerd met de Holland-Wien Expres. Nu lopen er in dit draadje twee discussies door elkaar heen.

Oke, dank voor je toelichting. Ik was in de veronderstelling dat dit een voortzetting was van de Holland Italia Express. Laten we de door mij genoemde  trein hier dan verder vergeten.

mvg,
Gert

Gerard S

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
    • EloTrack Modelbouw
Re:Holland Italia Express
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2013, 20:42:42 »
Even maar een plaatje gemaakt.
Op de open plek zou de CIWL WLAB UH moeten liggen.
Veel kleurrijker kan het niet.

Van boven naar beneden:
DB-Büm = Lemke/Hobbytrain
DSG-WLAB = Roco
SBB-Bc = Sachsenmodell/Tillig
CIWL-WLA = LS
NS-DIV = Artitec
NS-Bc = Heris
NS-AB = Elotrain
FS-B = Roco
FS-AB = Roco
Ten aanzien van de DSG WLAB zijn er twijfels of het model eigenlijk wel Tp III is. Enig studiewerk op het internet leert mij dat deze heel goed voor een WLABm174 kan doorgaan. Serie uit 1962 had namelijk al draai-vouwdeuren.
Maar, ook hier laat ik me graag overtuigen van het tegendeel.
Veel plezier

U ziet het de controle is internationaal......

De firma ACME gaf ons de onderstaande reactie,

it’ s interesting but in the train composition there is a mistake; they put two cars from FS (by ROCO) which were usually no more used in international trains in early Sixties.

These two tone brown car are not correct; one of them was for internal service and for first /second class car should be of different type (…like ACME!)

Groeten, tot Ontraxs
Gerard Sloots
van spoor heel klein tot heel groot

Gert1

  • Gast
Re:Holland Italia Express
« Reactie #13 Gepost op: 01 maart 2013, 23:37:39 »
Wat leuk dat ACME via jou meekijkt Gerard. Dat belooft wat voor de toekomst!

mvg,
Gert

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re:Holland Italia Express
« Reactie #14 Gepost op: 02 maart 2013, 09:02:03 »
Kijk, dat is nu precies de bedoeling van fora als deze.
Kennisuitwisseling ter meerdere eer en glorie van onze hobby.
Ik had al langere tijd mijn bedenkingen bij de Roco FS'en.
Die kunnen dus nu ook het kratje "Van de hand doen" in.
Goed; deze zullen dus vervangen moeten worden door deze en deze
Blijft nog steeds staan dat er onduidelijkheid is over de door ACME aangekondigde Bc en het tijdperk van de set.
Misschien dat via de hier aanwezige contacten hier ook duidelijkheid over kan komen.
Als ze de set uitbrengen met de Plan K, CIWL P, de bovengenoemde FS wagons en bij voorkeur ook de DSG WLAB in de 1959 uitvoering kunnen ze alvast op een bestelling van mij rekenen.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.