Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door Rob Bennis
Vandaag om 21:55:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:50:47
info gezocht over ETS aandrijfunits door FritsT
Vandaag om 21:49:14
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:32:37
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
  

Auteur Topic: Bouten, wat betekent M2, M3, etc?  (gelezen 97394 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #30 Gepost op: 14 February 2013, 22:38:22 »
Hoi allen,

Hier is een uitleg te vinden van de benamingen zoals een leverancier van bouten en schroeven die hanteert (rechtsboven bij ''producten'' klikken).
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #31 Gepost op: 14 February 2013, 22:43:29 »
Paul grovere spoed dan de standaard metrische maat is er volgens mij niet. Er zijn soms wel meerdere soorten fijne draad nodig voor een vaste buitendiameter.

Amerikanen kennen geen metrische draad, zie mijn betoog hierboven. Hun sleutelwijdte is afgeleid van de inch, dus het kan ook niet anders dan dat die afwijkt. Zo heb je inbussleutels in ronde mm's , in breuken van de inch en in tienden, honderdsten en duizendsten van de inch.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #32 Gepost op: 14 February 2013, 22:49:26 »
@Paul: je hebt gelijk. Maar qua sleutelmaat zie je de laatste tijd dat het van 13 naar 12, van 15 naar 14, van 17 naar 16 en van 19 naar 18 aan het gaan is. Ik enk dat het te maken heeft met plaatsgebrek en de toegankelijkheid van de bouten. Kijk maar eens onder de kap van nieuwe auto's, je komt er bijna niet meer tussen met de oude 1/2 dopsleutels, ook daar heb je tegenwoordig al 3/8 voor nodig om het spul los te maken. Bij opel en bmw is men zelfs al veel op in en uitwendige torx over gegaan.
Erg leerrijk dit thema, en dat alles om de vraag mbt tot het M2 schoefboutje ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #33 Gepost op: 14 February 2013, 22:50:34 »
JAB,

ik heb er 2 jaar gewoond, maar ben toch echt */8 en */16 inch tegen gekomen, vooral bij gereedschappen, boutjes en moertjes. O.a. in een garage gewerkt, vandaar mijn 'achterdocht'.

Ik denk dat jij bedoelt aan de fijnmechanische kant, daar kom je het wat meer tegen, maar in dagelijks gebruik...

Groeten,

Bert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #34 Gepost op: 14 February 2013, 22:52:14 »
Of nog erger dan inwendige Torx, die variant met 12 ipv 6 lippen...
Gelukkig staat ebay.de op dit moment helemaal vol met ex-Bundeswehr gereedschap wat her en der gedumpt word. Dus heel goedkoop prima gereedschap in alle denkbare uitvoeringen (y)

En sja... dit is net zoiets als tegen een machinebouwer beginnen over 'een stukje ijzer' terwijl je 'een stukje staal' bedoelt... dan ben je de eerste paar uur wel zoet! (Net als wanneer je tegen een spoorman het over een oranje sein hebt... kan ik uit ervaring vertellen  :'( )
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #35 Gepost op: 14 February 2013, 22:58:13 »
@JAB: Volvo gebruikte voor, ik dacht ca 1975, WW en is toen op bouten met een metrische kop overgegaan. Ik heb nog steeds een raffel inchmaat sleutels liggen :-\.
Ook bij de usarmy wordt inmiddels steeds meer metrich spul gebruikt. Ik moet zeggen, erg verwarrend. De monteurs hadden daar zowel sae als metrische sleutels en doppen. Bij de inventarisering van gereedschapssets mocht ik als QC altijd komen opdraven omdat geen hond de imbussets kon identificeren. Daar stonden op de kleine maten nl géén maten in geslagen of gebrand, domweg omdat ze zo klein waren dat ze bijna rond leken ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #36 Gepost op: 14 February 2013, 23:01:42 »
I know, heb ook nog zo'n partij inbussen...
Bij oud NS materieel (locomotor, Plan E, 2200, gelukkig Plan U veel minder) is het ook een drama met vreemde schroefdraden. Dus bij de verbouwing van de RD zijn we dus lekker rigoreus : is het niet metrisch moet het weg en vervangen worden ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #37 Gepost op: 14 February 2013, 23:07:37 »
@JAB: ik ken alleen de oude wisselmotoren uit mijn MTS stagetijd bij het seinwezen, was dacht ik 110v afkomstig van het Marchalplan???? Anyway ook US dus ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guest7823

  • Gast
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #38 Gepost op: 14 February 2013, 23:16:54 »
Volgens mij kennen Amerikanen wel degelijk metrische draad. Als Korzakov en Alzheimer zich even koest houden meen ik dat het verschil d'r in zat dat Nederland, Duitsland ed de DIN norm gebruiken (8/10/13/17) en dat de Amerikanen ISO gebruiken en dat daar die reeks met 12 in zit, maar ik ga wel weer even spitten.

guest7823

  • Gast
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #39 Gepost op: 14 February 2013, 23:20:13 »
D'r is wel degelijk grovere spoed als normaal genormeerd, echter het is onder standaard omstandigheden niet aanbevolen.

Indien je om wat voor reden dan ook (bij voorbeeld NIET zelfremmende draad) je een grovere spoed dan standaard wilt hebben kan je dat binnen de DIN/NEN/ISO normen doen. Of je die draadveel tegen zult komen / off the shelf kan bestellen is wat anders  ::)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #40 Gepost op: 14 February 2013, 23:22:55 »
@Paul: Mitusbishi end gebruiken ook al jaren 10-12-14-17. Ik las laats ergens dat europa langzaam over gaat naar 10-12-14-16-18 ik merk dat hier zelf al regelmatig met sleutelen aan de diverse wagens.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #41 Gepost op: 14 February 2013, 23:29:02 »
Wat heeft dit in hemelsnaam met modelbouw cq. modelspoor te maken ?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #42 Gepost op: 14 February 2013, 23:31:39 »
Citaat
De wijzen komen uit het oosten.
Weinig, maar ik kom dan ook uit het Zuiden ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #43 Gepost op: 14 February 2013, 23:39:58 »
Wat heeft dit in hemelsnaam met modelbouw cq. modelspoor te maken ?

Dit valt onder brede technische ontwikkling.
Maar hoewel het volgens Wiki een bout is, scheld ik het nog steeds uit voor VLEUGELMOER.  :D   :D

Gerard

lokpaint

  • Gast
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #44 Gepost op: 14 February 2013, 23:45:19 »
Volgens mij kennen Amerikanen wel degelijk metrische draad.

Hoi

Nee.

Maar in GB wel.
Alleen heeft hun draad een tophoek van 55 graden. Bij metrisch is dit 60 graden   8)

Bart
« Laatst bewerkt op: 14 February 2013, 23:54:54 door lokpaint »