Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: Bouten, wat betekent M2, M3, etc?  (gelezen 97358 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #15 Gepost op: 14 February 2013, 14:01:26 »
M20 met cilinderkop met inbus is in mijn woordenboek een Inbusbout.

... die officieel dan weer een "Binnenzeskantschroef" heet.  8)

 INBUS = Innensechskantschraube Bauer und Schaurte

En ja,  Innensechskantschraube is Duits voor binnenzeskantschroef.  Bauer und Schaurte hebben het ding ooit gepatenteerd.
Een inbusbout is daarmee een binnenzeskantschroefbout  ::) 8)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #16 Gepost op: 14 February 2013, 14:14:30 »
Anders deze pagina en opvolgende van Fabory maar eens doornemen.
Als je dat ziet, dan is de definitie van wiki nog niet eens zo gek. ;)
Onderscheid tussen bout en schroef is het onderscheid tussen buitenbediening en binnenbediening.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #17 Gepost op: 14 February 2013, 14:41:47 »
Hallo
Ik moet u allen bedanken voor de volledige uitleg maar het is wel een ganse encyclopedie geworden,maar nu weet ik tenminste alles.
Groeten
Herman

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2013, 14:43:02 »
Voor mijn studie moest ik indertijd verplicht NEN-bundel 1 kopen "normen voor bevestigingsartikelen".

Prive heb ik er ook altijd veel plezier van gehad.
Maakt ook niet uit of je een wat oudere versie hent, dat soort dingen veranderen toch nooit.

Bij De Slegte kom je hem echt wel tegen voor een prikkie.
Maar ook op het net tegenwoordig genoeg te vinden.

Persoonlijke mening:
Eigenlijk zou juist de info van het NNI openbaar en gratis moeten zijn... :-[
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #19 Gepost op: 14 February 2013, 15:28:09 »
Eigenlijk zou juist de info van het NNI openbaar en gratis moeten zijn... :-[
Dat vind ik ook. Maar uit het feit dat het niet openbaar en gratis is kun je de conclusie trekken dat de normen van het NNI geen wettelijke voorschriften zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 356

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #21 Gepost op: 14 February 2013, 22:01:39 »
Dat vind ik ook. Maar uit het feit dat het niet openbaar en gratis is kun je de conclusie trekken dat de normen van het NNI geen wettelijke voorschriften zijn.

Wat heeft dat verder met deze discussie te maken? Ik weet dat veel electro-mensen vooral tegen het NEN-1010 verhaal aan hikken maar da's hier wel heel erg off-topic...
Alle informatie over schroefdraden en bevestigingsmiddelen zijn overal op het net vrij verkrijgbaar.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #22 Gepost op: 14 February 2013, 22:14:00 »
Wat heeft dat verder met deze discussie te maken?
Dat het niet wettelijk is voorgeschreven hoe je zo'n ding noemt. Als iemand het een bout noemt, mag ik rustig zeggen dat het een schroef is, zonder dat ik daarvoor gestraft kan worden. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #23 Gepost op: 14 February 2013, 22:20:54 »
Kun je doen, je wordt alleen op veel plaatsen niet meer echt serieus genomen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #24 Gepost op: 14 February 2013, 22:24:11 »
Citaat
Dat het niet wettelijk is voorgeschreven hoe je zo'n ding noemt...
In uncle sam's usarmy magazijnen duizenden verschillende type bolts and screws in handen gehad en ik moet zeggen dat ze de benamingen ook daar door elkaar gebruiken. Ik heb daar ook 1/16 bolts en 2" screws in mijn handen gehad met en zonder zeskant/12kant/torx/Ph/Pz/sleuf/spline enz enz. Daar kan geen NEN tegen op ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #25 Gepost op: 14 February 2013, 22:27:19 »
Nee, die debiele Ami's meenden zo nodig de twee reeds bestaande systemen geheel te moeten verneuken door ze samen te voegen (het metrische stelsel en het imperische stelsel) en hebben de chaos compleet gemaakt met hun totaal idiote decimale inchverdeling en andere ongein :P

Als het gaat om machinebouw kijk ik alleen naar onze oosterburen, Zwitsers en Tjechen. Als die het eens zijn zal het wel kloppen en die hebben zich gelukkig heel lang geleden allemaal achter de DIN geschaard (al dan niet vrijwillig ;D )
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #26 Gepost op: 14 February 2013, 22:30:53 »
Decimale inchverdeling? Leg dat eens uit a.u.b?

Gr, Bert

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #27 Gepost op: 14 February 2013, 22:32:00 »
 @Jab: (y) dacht dat die zwitsers alleen kaas fonduen. Ze zijn in ieder geval nog niet op de maan geweest ;D. Voor wat betreft de rest van je betoog mbt die ami's heb je helemaal gelijk (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #28 Gepost op: 14 February 2013, 22:36:24 »
Zwitsers zijn king in het fijnmechanische. Klokken, draaibanken (Schaublin!) en meer fraais.

@Bert : Amerikanen hebben het niet over 1/8 of 1/16 inch, maar 0.01 inch of 0.005 inch. Oftewel de grondmaat is Imperisch (de inch) maar de verdeling is metrisch (tienden, hondersten en duizendsten)

Zelfde met schroefdraad : metrische en metrisch fijne draad heeft een tophoek van 60 graden en we hebben het over de spoed. Engelse Withworth draad heeft een tophoek van 55 graden en ze hebben het over gangen per inch. Amerikaanse UNF en UNC draad hebben een tophoek van 60 graden, maar ze hebben het over gangen per inch en natuurlijk diameters ed in decimale inches.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

guest7823

  • Gast
Re:schroeven
« Reactie #29 Gepost op: 14 February 2013, 22:37:49 »
Bij boutjes en schroeven kleiner dan M3 vind je ook vaak fijne draad.
Dit klopt volgens mij niet. Je hebt domweg meerdere genormeerde spoeds.
- De standaard spoed voor een specifieke maat heet de "normale" spoed.
- meer gangen heet fijne spoed
- minder gangen heet grove draad / spoed

De spoed is gekoppeld aan de buitendiameter, kortom dunnere boutjes hebben een fijnere spoed als dikke bouten.

Kijk hier maar eens De bovenste tabel is de "normaal" spoed per draaddiameter. Daaronder zie je de verschillende (genormeerde) fijnere spoeds. Op zich zijn ook de grovere spoeds genormeerd, echter die kon ik zo gauw niet vinden

PS kwam er laatst achter dat er bij metrische draad inmiddels wel een verschil is ontstaan tussen DIN en met name Amerikaanse metrische draad.

DIN hanteert een sleutelwijdte reeks van ...../8/10/13/17/......., de Amerikaanse reeks schijnt daar net een paar millimeter naast te zitten  :-\