Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 19:34:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Bouten, wat betekent M2, M3, etc?  (gelezen 96210 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #45 Gepost op: 14 February 2013, 23:50:20 »
Hoi
Kennen ze ook.
Alleen heeft hun draad een tophoek van 55 graden. Bij metrisch is dit 60 graden   8)

Welke draad doel jij op Bart? UNC/UNF heeft juist wel 60 graden tophoek, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Thread_Standard
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

lokpaint

  • Gast
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #46 Gepost op: 15 February 2013, 00:01:35 »
Hoi

Was in de war met brits BA draad.

bart

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #47 Gepost op: 15 February 2013, 08:46:36 »
In feite is het vershil tussen de benaming Bout en schroef erg makkelijk te duiden.
Je noemt het een schroef als het een verspanende ( lees materiaal vernietigende of vervormende) metjhode van verbinden van twee materialen is.
en een bout als de verbinding losmakelijk is EN zonder dat een van de twee verschillende materialen berschadigd wordt.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #48 Gepost op: 15 February 2013, 09:05:15 »
Ja, zo begrijp ik het ook altijd, maar dat schijnt dus niet het professionele onderscheid te zijn. Dat heeft meer te maken met het gereedschap dat nodig is om de boel aan te draaien, kort door de bocht een schroevendraaier of een sleutel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #49 Gepost op: 15 February 2013, 09:15:41 »
Om het nog ingewikkelder te maken....vergeet de (hout) draadbout niet. :-X
Die vreet toch echt in het hout.
Groet,Marco.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #50 Gepost op: 15 February 2013, 09:21:51 »
Ja, maar dat heet formeel dus een bout, omdat je het ding aandraait met een sleutel. Leerzaam zo'n draadje, alleen vind ik het onderscheid zoals Han dat maakt, eigenlijk belangrijker. Als dat formeel niet het verschil tussen een schroef en een bout is, hoe heet dat dan wel?

Het is natuurlijk net zoiets als AC en DC roepen als je drierail en tweerail bedoelt. De gemiddelde doe-het-zelf winkel snapt wel wat de klant wil als ze zelf de exacte benamingen al weten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #51 Gepost op: 15 February 2013, 09:35:54 »
Dan is de draadbout (telefoonbout officiële benaming), zoals Han het onderscheid maakt toch een schroef.

Net wat je zegt.Moeilijk in een hokje te stoppen maar iedereen begrijpt wat je bedoeld.

Groet,Marco.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #52 Gepost op: 15 February 2013, 09:42:55 »
Ik ben het wat dat betreft met han eens. Als er zowel aan de ene zijde als de andere zijde draad getapt is, dan is het in mijn ogen een bout (met een moer c.q. getapt draad in materiaal).
Ben je materiaal aan het verdrijven, al dan niet in een voorgeboord gat, dan is het bij mij een schroef.

Ik merk het zelf ook met het werk. Laatst had ik met een klus dat ik berkentriplex moest aanbrengen met RVS schroeven. Heb ik doorgegeven dat ik lenskopschroeven wou. Alsof je het in Keulen hoorde donderen (was in Groningen).
Daaruit blijkt dat materiaalkennis op een heel laag pitje zit.

Met houtdraadbouten, in principe gebruik ik die zo min mogenlijk.
Het materiaal krijgt als je ze zo het hout in draait, zo gigantisch te verduren, dat je eigenlijk altijd moet voorboren.
In principe is dit een schroef, maar uitzonderingen maken de regel.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2016, 15:16:36 door Peter Spruit. Reden: taalkundig bijgeschaafd voor de gevoelige zieltjes »
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #53 Gepost op: 15 February 2013, 10:19:13 »
Natuurlijk mag je het met Han eens zijn. In het spraakgebruik zie je van alles wat niet formeel klopt, lees de krant maar.

Als je ergens opgeleid wordt in de werktuigbouwkunde, dan is het verschil tussen een schroef en een bout de plaats van het gereedschap, zoals ook al eerder in dit draadje werd opgemerkt. Bij een schroef plaats je het gereedschap in de kop (inbus, ster, sleufkop, etc.) en bij een bout plaats je het gereedschap om de kop (steeksleutel, dop, etc). Als je bij de bouwmarkt de opschriften op de ijzerwaren leest, dan zul je dat ook consequent toegepast zien (hier in de regio tenminste wel). Op het zakje "boutjes" M6 met sleufkop staat "Metaalschroef". Maar de M6jes met een zeskantkop heten "bout".
Onder leken heet iets met getapt schroefdraad vaak een bout, en iets zelf verspanends een schroef. Dat mag. Net zo goed als dat een leek van mij best wel "Hondekop" mag zeggen tegen mat '64.

Maar hoewel het volgens Wiki een bout is, scheld ik het nog steeds uit voor VLEUGELMOER.  :D   :D
Eeeeeh, een moer heeft een gat waar je een bout of schroef in draait. Er bestaan ook boutjes met een vleugelkop, en dat zijn dan vleugelbouten. Je kunt vleugelmoer dus op een vleugelbout (of andere bout, schroef, tapeind, draadstang, etc) met dezelfde draad draaien.

okkie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:schroeven
« Reactie #54 Gepost op: 18 January 2016, 11:35:07 »
Hallo Herman,

Dat is de dikte van de schroeven in millimeters.
M2 = 2mm dik, M3 = 3mm dik etc.

Groet,
Tjalling

En bedoel je de dikte aan de binnenkant of de buitenkant van de draad? Wat is de omloop afstand? Belangrijk bij 3D printen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #55 Gepost op: 18 January 2016, 11:39:49 »
Dat is de diameter over de buitenkant van de draad. De werkelijke diameter is meestal iets kleiner, omdat de bout anders te weinig speling heeft in de moer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #56 Gepost op: 19 January 2016, 00:09:39 »
Als je de normbladen erbij pakt zie je dat de binnendraad (moer) iets andere dimensie heeft als de buitendraad (bout/schroef) om de moer goed over de buitendraad te laten lopen.
Buitendraad is volgens norm de maatgevende draad (op 0,01 mm).
Dat je op de bouten/schroeven meestal een kleinere maat meet komt door de massaproductiemethode, het rollen van het draad.
Kwaliteitsbouten hebben gesneden draad en zijn precies op de maat
Ook als je zelf draad snijdt op een draaibank doe je dit precies op de maat, volgens het normblad.
Metrisch draad, zeker de kleinere maten, laten zich niet goed 3D printen, de spoed is te klein om een mooie draad te vormen met het printmateriaal. Het enige draad wat enigszins op een lopend schroefdraad lijkt bij 3D print is een soort Edison draad, het type dat je kent van de gloeilampen, denk dan ook in die diameters.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2016, 00:14:10 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #57 Gepost op: 19 January 2016, 01:07:16 »
Ik zie alles als er een soort gelijkmatige draad ( recht ) op zit als een bout , en wat je daar ook op de kop gebruikt om vast te zetten zal me een zorg zijn. Een bout draai je vast en een schroef schroef je vast toch ?
Een schroef loopt voor mij taps toe en ook daar kan men verschillende gereedschappen aantreffen om vast te zetten .
Ik snap de verwarring denk ik wel , maar schroef mij er niet op vast ,anders snap ik er geen bout meer van , of geen enne moer   ;D
Hebben we het ook nog niet over ringetjes gehad , veerringen ,tand ringen borg ringen of borg moeren, breekbouten ook leuk , daar breekt de kop vanaf om nooit meer los te kunnen draaien.
Lukt het niet kan je ook nog zelf tappers nemen hebben vaak een kruiskop , of lijm ,als je dat netjes doet ziet het er soms ook uit om door een ringetje te halen pfff .
Vleugels , tja dan denk ik aan red bull
Ik loop hier helemaal vast !!  ;D 8)
groet rene

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re: Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #58 Gepost op: 19 January 2016, 06:43:34 »
Ga je lekker René ?  ;D ;D (y)

Zoooo vroeg nog ik heb denk ik de hele flat wakker gemaakt met het lachen om dit draadje.

Kennisen van mij wonen in de Moerbeistraat. Kan iemand die naam ook nog ff uitleggen dan ?  ;)

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re:schroeven
« Reactie #59 Gepost op: 19 January 2016, 19:55:32 »
Citaat van: okkie
En bedoel je de dikte aan de binnenkant of de buitenkant van de draad? Wat is de omloop afstand? Belangrijk bij 3D printen.

Ik neem aan dat je met "omloop afstand" de spoed bedoelt :)
Hier in een kleine tabel alle info over metrische schroefdraad:
http://www.werktuigbouw.nl/calculators/metric-iso.htm