Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 19:34:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Bouten, wat betekent M2, M3, etc?  (gelezen 96216 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #15 Gepost op: 14 February 2013, 14:01:26 »
M20 met cilinderkop met inbus is in mijn woordenboek een Inbusbout.

... die officieel dan weer een "Binnenzeskantschroef" heet.  8)

 INBUS = Innensechskantschraube Bauer und Schaurte

En ja,  Innensechskantschraube is Duits voor binnenzeskantschroef.  Bauer und Schaurte hebben het ding ooit gepatenteerd.
Een inbusbout is daarmee een binnenzeskantschroefbout  ::) 8)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #16 Gepost op: 14 February 2013, 14:14:30 »
Anders deze pagina en opvolgende van Fabory maar eens doornemen.
Als je dat ziet, dan is de definitie van wiki nog niet eens zo gek. ;)
Onderscheid tussen bout en schroef is het onderscheid tussen buitenbediening en binnenbediening.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #17 Gepost op: 14 February 2013, 14:41:47 »
Hallo
Ik moet u allen bedanken voor de volledige uitleg maar het is wel een ganse encyclopedie geworden,maar nu weet ik tenminste alles.
Groeten
Herman

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2013, 14:43:02 »
Voor mijn studie moest ik indertijd verplicht NEN-bundel 1 kopen "normen voor bevestigingsartikelen".

Prive heb ik er ook altijd veel plezier van gehad.
Maakt ook niet uit of je een wat oudere versie hent, dat soort dingen veranderen toch nooit.

Bij De Slegte kom je hem echt wel tegen voor een prikkie.
Maar ook op het net tegenwoordig genoeg te vinden.

Persoonlijke mening:
Eigenlijk zou juist de info van het NNI openbaar en gratis moeten zijn... :-[
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #19 Gepost op: 14 February 2013, 15:28:09 »
Eigenlijk zou juist de info van het NNI openbaar en gratis moeten zijn... :-[
Dat vind ik ook. Maar uit het feit dat het niet openbaar en gratis is kun je de conclusie trekken dat de normen van het NNI geen wettelijke voorschriften zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 355

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #21 Gepost op: 14 February 2013, 22:01:39 »
Dat vind ik ook. Maar uit het feit dat het niet openbaar en gratis is kun je de conclusie trekken dat de normen van het NNI geen wettelijke voorschriften zijn.

Wat heeft dat verder met deze discussie te maken? Ik weet dat veel electro-mensen vooral tegen het NEN-1010 verhaal aan hikken maar da's hier wel heel erg off-topic...
Alle informatie over schroefdraden en bevestigingsmiddelen zijn overal op het net vrij verkrijgbaar.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #22 Gepost op: 14 February 2013, 22:14:00 »
Wat heeft dat verder met deze discussie te maken?
Dat het niet wettelijk is voorgeschreven hoe je zo'n ding noemt. Als iemand het een bout noemt, mag ik rustig zeggen dat het een schroef is, zonder dat ik daarvoor gestraft kan worden. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #23 Gepost op: 14 February 2013, 22:20:54 »
Kun je doen, je wordt alleen op veel plaatsen niet meer echt serieus genomen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #24 Gepost op: 14 February 2013, 22:24:11 »
Citaat
Dat het niet wettelijk is voorgeschreven hoe je zo'n ding noemt...
In uncle sam's usarmy magazijnen duizenden verschillende type bolts and screws in handen gehad en ik moet zeggen dat ze de benamingen ook daar door elkaar gebruiken. Ik heb daar ook 1/16 bolts en 2" screws in mijn handen gehad met en zonder zeskant/12kant/torx/Ph/Pz/sleuf/spline enz enz. Daar kan geen NEN tegen op ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #25 Gepost op: 14 February 2013, 22:27:19 »
Nee, die debiele Ami's meenden zo nodig de twee reeds bestaande systemen geheel te moeten verneuken door ze samen te voegen (het metrische stelsel en het imperische stelsel) en hebben de chaos compleet gemaakt met hun totaal idiote decimale inchverdeling en andere ongein :P

Als het gaat om machinebouw kijk ik alleen naar onze oosterburen, Zwitsers en Tjechen. Als die het eens zijn zal het wel kloppen en die hebben zich gelukkig heel lang geleden allemaal achter de DIN geschaard (al dan niet vrijwillig ;D )
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #26 Gepost op: 14 February 2013, 22:30:53 »
Decimale inchverdeling? Leg dat eens uit a.u.b?

Gr, Bert

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #27 Gepost op: 14 February 2013, 22:32:00 »
 @Jab: (y) dacht dat die zwitsers alleen kaas fonduen. Ze zijn in ieder geval nog niet op de maan geweest ;D. Voor wat betreft de rest van je betoog mbt die ami's heb je helemaal gelijk (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #28 Gepost op: 14 February 2013, 22:36:24 »
Zwitsers zijn king in het fijnmechanische. Klokken, draaibanken (Schaublin!) en meer fraais.

@Bert : Amerikanen hebben het niet over 1/8 of 1/16 inch, maar 0.01 inch of 0.005 inch. Oftewel de grondmaat is Imperisch (de inch) maar de verdeling is metrisch (tienden, hondersten en duizendsten)

Zelfde met schroefdraad : metrische en metrisch fijne draad heeft een tophoek van 60 graden en we hebben het over de spoed. Engelse Withworth draad heeft een tophoek van 55 graden en ze hebben het over gangen per inch. Amerikaanse UNF en UNC draad hebben een tophoek van 60 graden, maar ze hebben het over gangen per inch en natuurlijk diameters ed in decimale inches.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

guest7823

  • Gast
Re:schroeven
« Reactie #29 Gepost op: 14 February 2013, 22:37:49 »
Bij boutjes en schroeven kleiner dan M3 vind je ook vaak fijne draad.
Dit klopt volgens mij niet. Je hebt domweg meerdere genormeerde spoeds.
- De standaard spoed voor een specifieke maat heet de "normale" spoed.
- meer gangen heet fijne spoed
- minder gangen heet grove draad / spoed

De spoed is gekoppeld aan de buitendiameter, kortom dunnere boutjes hebben een fijnere spoed als dikke bouten.

Kijk hier maar eens De bovenste tabel is de "normaal" spoed per draaddiameter. Daaronder zie je de verschillende (genormeerde) fijnere spoeds. Op zich zijn ook de grovere spoeds genormeerd, echter die kon ik zo gauw niet vinden

PS kwam er laatst achter dat er bij metrische draad inmiddels wel een verschil is ontstaan tussen DIN en met name Amerikaanse metrische draad.

DIN hanteert een sleutelwijdte reeks van ...../8/10/13/17/......., de Amerikaanse reeks schijnt daar net een paar millimeter naast te zitten  :-\