Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
Vandaag om 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
  

Auteur Topic: Bouten, wat betekent M2, M3, etc?  (gelezen 97315 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #30 Gepost op: 14 February 2013, 22:38:22 »
Hoi allen,

Hier is een uitleg te vinden van de benamingen zoals een leverancier van bouten en schroeven die hanteert (rechtsboven bij ''producten'' klikken).
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #31 Gepost op: 14 February 2013, 22:43:29 »
Paul grovere spoed dan de standaard metrische maat is er volgens mij niet. Er zijn soms wel meerdere soorten fijne draad nodig voor een vaste buitendiameter.

Amerikanen kennen geen metrische draad, zie mijn betoog hierboven. Hun sleutelwijdte is afgeleid van de inch, dus het kan ook niet anders dan dat die afwijkt. Zo heb je inbussleutels in ronde mm's , in breuken van de inch en in tienden, honderdsten en duizendsten van de inch.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #32 Gepost op: 14 February 2013, 22:49:26 »
@Paul: je hebt gelijk. Maar qua sleutelmaat zie je de laatste tijd dat het van 13 naar 12, van 15 naar 14, van 17 naar 16 en van 19 naar 18 aan het gaan is. Ik enk dat het te maken heeft met plaatsgebrek en de toegankelijkheid van de bouten. Kijk maar eens onder de kap van nieuwe auto's, je komt er bijna niet meer tussen met de oude 1/2 dopsleutels, ook daar heb je tegenwoordig al 3/8 voor nodig om het spul los te maken. Bij opel en bmw is men zelfs al veel op in en uitwendige torx over gegaan.
Erg leerrijk dit thema, en dat alles om de vraag mbt tot het M2 schoefboutje ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #33 Gepost op: 14 February 2013, 22:50:34 »
JAB,

ik heb er 2 jaar gewoond, maar ben toch echt */8 en */16 inch tegen gekomen, vooral bij gereedschappen, boutjes en moertjes. O.a. in een garage gewerkt, vandaar mijn 'achterdocht'.

Ik denk dat jij bedoelt aan de fijnmechanische kant, daar kom je het wat meer tegen, maar in dagelijks gebruik...

Groeten,

Bert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #34 Gepost op: 14 February 2013, 22:52:14 »
Of nog erger dan inwendige Torx, die variant met 12 ipv 6 lippen...
Gelukkig staat ebay.de op dit moment helemaal vol met ex-Bundeswehr gereedschap wat her en der gedumpt word. Dus heel goedkoop prima gereedschap in alle denkbare uitvoeringen (y)

En sja... dit is net zoiets als tegen een machinebouwer beginnen over 'een stukje ijzer' terwijl je 'een stukje staal' bedoelt... dan ben je de eerste paar uur wel zoet! (Net als wanneer je tegen een spoorman het over een oranje sein hebt... kan ik uit ervaring vertellen  :'( )
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #35 Gepost op: 14 February 2013, 22:58:13 »
@JAB: Volvo gebruikte voor, ik dacht ca 1975, WW en is toen op bouten met een metrische kop overgegaan. Ik heb nog steeds een raffel inchmaat sleutels liggen :-\.
Ook bij de usarmy wordt inmiddels steeds meer metrich spul gebruikt. Ik moet zeggen, erg verwarrend. De monteurs hadden daar zowel sae als metrische sleutels en doppen. Bij de inventarisering van gereedschapssets mocht ik als QC altijd komen opdraven omdat geen hond de imbussets kon identificeren. Daar stonden op de kleine maten nl géén maten in geslagen of gebrand, domweg omdat ze zo klein waren dat ze bijna rond leken ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #36 Gepost op: 14 February 2013, 23:01:42 »
I know, heb ook nog zo'n partij inbussen...
Bij oud NS materieel (locomotor, Plan E, 2200, gelukkig Plan U veel minder) is het ook een drama met vreemde schroefdraden. Dus bij de verbouwing van de RD zijn we dus lekker rigoreus : is het niet metrisch moet het weg en vervangen worden ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #37 Gepost op: 14 February 2013, 23:07:37 »
@JAB: ik ken alleen de oude wisselmotoren uit mijn MTS stagetijd bij het seinwezen, was dacht ik 110v afkomstig van het Marchalplan???? Anyway ook US dus ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guest7823

  • Gast
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #38 Gepost op: 14 February 2013, 23:16:54 »
Volgens mij kennen Amerikanen wel degelijk metrische draad. Als Korzakov en Alzheimer zich even koest houden meen ik dat het verschil d'r in zat dat Nederland, Duitsland ed de DIN norm gebruiken (8/10/13/17) en dat de Amerikanen ISO gebruiken en dat daar die reeks met 12 in zit, maar ik ga wel weer even spitten.

guest7823

  • Gast
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #39 Gepost op: 14 February 2013, 23:20:13 »
D'r is wel degelijk grovere spoed als normaal genormeerd, echter het is onder standaard omstandigheden niet aanbevolen.

Indien je om wat voor reden dan ook (bij voorbeeld NIET zelfremmende draad) je een grovere spoed dan standaard wilt hebben kan je dat binnen de DIN/NEN/ISO normen doen. Of je die draadveel tegen zult komen / off the shelf kan bestellen is wat anders  ::)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #40 Gepost op: 14 February 2013, 23:22:55 »
@Paul: Mitusbishi end gebruiken ook al jaren 10-12-14-17. Ik las laats ergens dat europa langzaam over gaat naar 10-12-14-16-18 ik merk dat hier zelf al regelmatig met sleutelen aan de diverse wagens.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #41 Gepost op: 14 February 2013, 23:29:02 »
Wat heeft dit in hemelsnaam met modelbouw cq. modelspoor te maken ?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #42 Gepost op: 14 February 2013, 23:31:39 »
Citaat
De wijzen komen uit het oosten.
Weinig, maar ik kom dan ook uit het Zuiden ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #43 Gepost op: 14 February 2013, 23:39:58 »
Wat heeft dit in hemelsnaam met modelbouw cq. modelspoor te maken ?

Dit valt onder brede technische ontwikkling.
Maar hoewel het volgens Wiki een bout is, scheld ik het nog steeds uit voor VLEUGELMOER.  :D   :D

Gerard

lokpaint

  • Gast
Re:Bouten, wat betekent M2, M3, etc?
« Reactie #44 Gepost op: 14 February 2013, 23:45:19 »
Volgens mij kennen Amerikanen wel degelijk metrische draad.

Hoi

Nee.

Maar in GB wel.
Alleen heeft hun draad een tophoek van 55 graden. Bij metrisch is dit 60 graden   8)

Bart
« Laatst bewerkt op: 14 February 2013, 23:54:54 door lokpaint »