Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 20:16:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51

Auteur Topic: Midland: binnenhaven baan in h0  (gelezen 112246 keer)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #510 Gepost op: 29 April 2014, 09:12:31 »
Hallo Koen

Wat betreft de elektra hoorde ik deze opmerking al maanden geleden.
Ik dacht dat je dat inmiddels al op z'n minst op papier rond had.
Zodra je met een ontwerp bezig bent zou in je achterhoofd al een beetje
bekend moeten zijn hoe je je elektra op wil gaan zetten, bediening paneel
hoe en waar zet ik dat neer, trafo's etc
Wat is nu precies het probleem ?
De rij regelaars (jij rijd toch digitaal) ?
Is het het algemeen aansluiten van je rij regelaars op je baan als je niet digitaal rijd ?
Is het het schakelen van lichten, motoren of wat dan ook ?
Is het het bedraden en aansluiten van wissels, ontkoppel rails etc ?
Is het het maken van een bedienings paneel ?

Het mooiste is als het maken van een ontwerp van je baan en daarnaast het ontwerp van je
elektra een samenspel wordt, het één kan niet zonder het ander.
Misschien handig om met een paar mensen van deze site die dat probleem ook kennen en
iemand die daar meer ervaring in heeft eens een keer bij elkaar te komen.
Belangrijk is vooral duidelijkheid en alles goed op papier vast te leggen.

Dit alles genoemd te hebben besef ik dat dit mijn mening is over hoe om te gaan met dit traject.
Een ander kan het traject elektra misschien heel anders benaderen en denken van ach ik zie wel
tijdens de bouw gooi ik er wel wat draden en schakelaars tegen aan, is z'n goed recht natuurlijk.
Maar kom dan later niet met allerlei storingen want die krijg je geheid zover je verder komt met
de ontwikkeling van je baan.
succes met de ontwikkelingen.
gr,
Herwim

Nu nog even een opmerking over de keuze van je kasseien.

Misschien leuk voor het stukje langs de woonboten met grassprieten ertussen en slechte stukken bestrating.
Zal dat in overweging gaan nemen, Herwim/Marco.
Eerst de baan en de rails wat vastigheid geven, maar dat betekent dat ik ook iets aan de elektro moet doen.

Ook bij deze keuze is samenspel belangrijk, je noemt hier 3 zaken op en al deze 3 zaken hebben invloed op elkaar.
Je geeft aan dat je de methode kasseien die ik je liet zien misschien iets is voor langs de woonboten etc.
Ik denk dat dat juist niet de goede keuze is, de methode die ik je liet zien is geschikt voor grotere oppervlakten.
Maar voor jouw doel is het denk ik makkelijker om i.p.v. Foambord  DAS klei te gebruiken de methode met stempelen is verder het zelfde.
DAS klei is makkelijker neer te leggen op glooiende hellingen en hobbelige straten kortom alles wat niet vlak is.

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #511 Gepost op: 29 April 2014, 20:57:18 »
Hoi Herwim.

Ik snap je verbazing. Mijn timing en planning van elektro is belabberd. Een aantal personen waaronder jij helpen me al een eindje opweg.
Er ligt wel een hemelsbreed verschil in jou ervaring en de mijne, jouw elektrokennis is vele malen groter dan de mijne.

Je hebt wel gelijk als je denkt dat ik wat hulp kan gebruiken met de elektro, maar die is vaak ook niet gratis(gelijk heeft men) en ik wil uiteindelijk ook wel eer van mezelf.

Ik wil beginnen met de elektrische aansluiting van de wissels:

- gewone aandrijving.
- geen gesoldeer aub, voorlopig, heb genoeg mv stekkertjes en kroonsteentjes.

Wat ik niet snap is hoe je het eenvoudigst verdeelt naar de wissels zonder al te veel poespas, hoe moeten de draden lopen naar een verdeelkastje?

- ik heb een verdeelkastje(simpel dingetje). Evt. ook nog een relais.
- voor de wissels maak ik gebruik van een lichttrafo los van de besturing met de Maus.
- voor zover bekend loopt de stroom overal goed door op bestaande baan.
- natuurlijk wil ik het duurzaam en storingsvrij aanleggen.
- vroeger of later wil een keer dwergseintjes erbij aansluiten en een hoofdsein.
- wil op de plek van de wissels gewoon simpel een paneeltje aan de voorkant van de baan met de schakelaartjes van FLschm (witte).
- hoe verbind ik die schakelaars met de wissels.
- hoe kan ik de rails nog meer verstevigen op de stirydur dan nu alleen met schroefje. Lijm werd al geopperd, maar das niet handig als je nog een keer   spoor eruit moet halen.

-i dd waar zet ik de trafo's neer of neem ik er nog een bij voor de nieuwe module.

Het is allemaal terug te vinden in de boeken, encyclopedie en de gebruiksaanwijzing maar toch wordt ik er geen wijs uit. Ik blijf maar prakiseren.

@Herwim, als jij of iemand een heel eenvoudig schema wilt opstellen hiervoor dan graag, gewoon met kleurtjes aangeven ofzo.

Dit is wat er zo uit mijn hoofd, als "planning'', uit komt rollen.

Mvg. Koen.

PS, in het plan de meest rechts gelegen wissels heb ik het over, voor de duidelijkheid.

« Laatst bewerkt op: 29 April 2014, 22:15:37 door Koen Frijlink. Reden: opgepoetst »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #512 Gepost op: 29 April 2014, 22:09:17 »
Hallo Koen
Een aantal zaken loop je naar mijn idee wat makkelijk omheen.
Ik zal proberen opmerking voor opmerking te beantwoorden en vet af te drukken.

Ik snap je verbazing. Mijn timing en planning van elektro is belabberd.
Misschien proberen de zaken planmatig stap voor stap op papier te zetten.

Een aantal personen waaronder jij helpen me al een eindje op weg.
Er ligt wel een hemelsbreed verschil in jou ervaring en de mijne, jouw elektrokennis is vele malen groter dan de mijne.

Ervaring verschil moet je niet als een probleem of excuus gebruiken (zien) maar probeer daar voor zover mogelijk gebruik van te maken.

Je hebt wel gelijk als je denkt dat ik wat hulp kan gebruiken met de elektro, maar die is vaak ook niet gratis en ik wil uiteindelijk ook wel eer van mezelf.
Deze opmerking begrijp ik totaal niet, waarom moet hulp geld kosten hooguit kosten voor onderdelen of zo maar niet voor hulp, lijkt me sterk dat de meeste personen hier op de site geld zouden vragen om jou te helpen met schema's etc.

Ik wil beginnen met de elektrische aansluiting van de wissels.
-gewone aandrijving.

Ik neem aan dat je bedoelt de elektrische aandrijving aan de zijkant van een wissel, dus niet ondergronds.

-geen gesoldeer aub, voorlopig, heb genoeg mv stekkertjes en kroonsteentjes.
Dit is sorry dat ik het zeg de domste opmerking die ik hoor van een modelspoor hobbyist.
In deze hobby ontkom je niet aan soldeer werk en wat is daar mis aan ook dit kan je leren maar doe er wel moeite voor prioriteieten stellen heet dat.

Wat ik niet snap is hoe je het eenvoudigst verdeelt naar de wissels zonder al te veel poespas, hoe moeten de draden lopen naar een verdeelkastje?.
Welke poespas, ook hier weer een goed plan op papier zetten en dan in de praktijk uitvoeren, belangrijk is dat je eerst besluit of je een schakelbord wilt maken of op plaatselijk niveau schakelaars aanbrengen zijn verschillende methoden voor (schakelkastjes zou ik persoonlijk afraden of wissel schakelaars die je monteerd op je schakelbord of een apart bordje aan de zijkant van je treintafel)

-ik heb een verdeelkastje(simpel dingetje)
Niet gebruiken krijg je later spijt van als de baan uitgebreid gaat worden of verandert.

-voor de wissels maak ik gebruik van een lichttrafo los van de besturing met de Maus.
Dat is een heel goed uit gangs punt.

- voor zover bekend loopt de stroom overal goed door op bestaande baan.
Dit heeft niets te maken met de aansluiting van je wissels, hier bedoel je waarschijnlijk de rij spanning.

- natuurlijk wil ik het duurzaam en storingsvrij aanleggen.
ja dat is logisch.

-vroeger of later wil een keer dwergseintjes erbij aansluiten en een hoofdsein.
Dit staat in principe ook los van je aansturing van je wissels, wel is het dan handig om er al rekening mee te houden en dus dubbel polige wissel schakelaars te gebruiken voor je wissel aansturing.

-wil op de plek van de wissels gewoon simpel een paneeltje aan de voorkant van de baan met de schakelaartjes van FLschm (witte).
dat had ik al begrepen maar gebruik dan de schakelaars die ik al genoemd heb en geen schakelkastjes van Flschm

-hoe verbind ik die schakelaars met de wissels.
Dit is een dubbele vraag, had je al eerder opgemerkt dit komt vanzelf in beeld als je dat elektrisch plan op papier zet.

-hoe kan ik de rails nog meer verstevigen op de stirydur dan nu alleen met schroefje. Lijm werd al geopperd, maar das niet handig als je nog een keer spoor eruit moet halen.
Als je een spoor wil vastzetten (fixeren) ga je er niet van uit dat je de rails al weer wil losmaken, je hebt een plan gemaakt en goed over nagedacht denk ik zo de laatste 2 jaar
Ik neem aan dat je toch al diverse malen gehoord en gelezen hebt over een rail te voorzien van een bedding met bekende druppel methode.

-idd waar zet ik de trafo's neer of neem ik er nog een bij voor de nieuwe module.
Ook dit hangt weer af van je plan, wel of geen schakelbord of losse schakelaars aan de zijkant, voor de algemene dingen zoals trafo's zal je dus in je plan een plaats moeten mee nemen.

Het allemaal terug te vinden in de boeken, encyclopedie en de gebruiksaanwijzing maar toch wordt ik er geen wijs uit.
Begin nu eens met een goede tekening op schaal te maken laat al die kleurtjes even weg en sla dit op bijv in excel
Daarna kan je dit zelfde plan gebruiken om je bedrading aan te geven en opnieuw onder een andere naam op te slaan etc.
Zo ontstaat een boekwerkje waar je alle belangrijke zaken in opbergt op je PC en ook makkelijk uit kan printen.
daar kunnen diverse personen je bij helpen denk ik.

Herwim, als jij of iemand een heel eenvoudig schema wil opstellen hiervoor dan graag, gewoon met kleurtjes aangeven ofzo.
Ik wil je best helpen maar dan zal je eerst de zaken goed moeten regelen die ik hierboven allemaal heb aangegeven, je zal het zelf moeten doen ik ga dat niet allemaal kant en klaar opzetten want daar leer jij niks van.
Ik heb je al eerder gezegd neem voor de gezelligheid iemand mee die jou hierbij wil helpen en kom een keer langs onder het genot van een kopje koffie en een broodje.

Dit is wat er zo uit mijn hoofd als "planning'''komt rollen.
Mvg Koen.

Succes
Gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 30 April 2014, 00:01:00 door guest7823. Reden: Poging gedaan antwoord beter leesbaar te maken »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #513 Gepost op: 29 April 2014, 22:37:23 »
Nou Herwim, je laat de radertjes wel draaien bij mij ;D. Volgens mij was dat de bedoeling.
Ik zal mijn plan es kaal opslaan in archief, excel. Ben er niet zo bekend mee maar zal onderzoeken.

Zal niet in ijltempo gaan ook wat elektromaterieel betreft niet, maar het zal toch stapsgewijs gaan denk ik.

@heb wel FLscm profirails, hoe kan ik daar indruppelen, volgens mij niet?

Bedankt tot zover Herwim.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #514 Gepost op: 29 April 2014, 23:18:12 »
@heb wel FLscm profirails, hoe kan ik daar indruppelen, volgens mij niet?

Gewoon vast lijmen met niet watervaste houtlijm. Als je dan nog later de rails wil verleggen of verwijderen dan kan dat nog. Even een lauwwarme vochtige doek op de rails. Even een minuut of tien wachten en de boel gaat los. De rails is daarna gewoon her te gebruiken. Dat heb ik nu ook al een paar keer gedaan en Slakkenkuil aanleggen.  Geen enkel probleem.

Citaat
Vraag Koen: -hoe verbind ik die schakelaars met de wissels.
Antwoord Herwim: Dit is een dubbele vraag, had je al eerder opgemerkt dit komt vanzelf in beeld als je dat elektrisch plan op papier zet.

Wissels en schakelaars verbind je gewoon door de draadjes aan de aandrijving te verlengen met draden. De schema's hoe je de wissels moet aansluiten op een schakelaar staan in de handleiding en op internet. Koop gewoon wat verschillende kleuren rolletjes draad om mee te verlengen. Koop een paar schakelaars en een wissel met aandrijving en ga het uitproberen. Kost je hoogstens een aandrijving. Na het experimenteren kan je gewoon het spul in de baan gebruiken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #515 Gepost op: 29 April 2014, 23:45:15 »
Het klinkt allemaal zo makkelijk, Ronald.
Het is de bedoeling aan alle zijden waar wissels komen zelfstandige paneeltjes te maken.
De Maus vanuit het gangpad.

Mijn vraag weer:
wat moet ik tekenen in mijn kale railplan, waar de wissels zitten ok, moet ik de verbindingen schematisch tekenen? Das nou juist lastig voor mij.
De plek waar ik het eerste paneeltje wil hebben?
Een eerste poging: Midland aansluiting .
Heb de plaatsen even geaccentueerd met rood. Rechtsbovenin is het stopcontact. Rest is wel duidelijk lijkt me.

Groet Koen.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #516 Gepost op: 30 April 2014, 00:14:58 »
Hoi Koen,

Wisselaandrijving, weinig gesoldeer, nauwelijks electronica. Daardoor ook geen mogelijkheden tot aansturing via multimaus. Misschien wel drempelverlagend om toch een stap te maken met aansturing op afstand. Het is een op af stand hand aangedreven wissel, geniaal in zijn eenvoudigheid, vind ik. Zie maar wat je er mee doet.

Groet,
Michel

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #517 Gepost op: 30 April 2014, 00:24:33 »
Als mijn wisselmotortjes doorgebrand zijn zal ik dat in overweging nemen ;D. In het ergste geval kunnen ze met de hand worden bediend.
Ik heb ook wel eens zoiets gezien met fietsremkabel.
Hoe is het met jou Franse baan, Michel?

Groeten Koen.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #518 Gepost op: 30 April 2014, 00:43:13 »
Gaat rustig zijn gangetje:

Ik hoop één dezer weken deze wisselaandrijving te installeren.
Ben een tijdje zoet geweest hoe het dalletje te maken waardoor een riviertje stroomt, waar twee bruggen overheen gaan en ook de modulescheiding ongezien verwerkt mag worden.
Het ziet er naar uit dat dit gaat lukken, komt tzt wel een kort draadje van.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 30 April 2014, 00:47:53 door tothebeach. Reden: tekst toegevoegd »

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #519 Gepost op: 04 May 2014, 09:38:33 »
Hoi Koen,

Ik zie dat op de een of andere manier het principe van je kleine baantje, om mee te oefenen, toch weer (te?) groot is aan het worden. Mijn advies: afpellen en beginnen en je vooral niet laten tegenhouden door het onbekende. Om te beginnen zou ik, als ik jou was, een soldeerbout kopen. Aan deze bijvoorbeeld miskoop je niets: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588415/Basetech-ZD-99-Analoog-Soldeerstation-48-W-150-tot-450-C?queryFromSuggest=true

Ik heb het aparaat al een paar jaar, werkt prima. Solderen is niet moeilijk maar verminderd het aantal storingen op je baan gigantisch. Ook ik ben bereid je te helpen (gratis, vanzelfsprekend  :D), maar ga eerst je draadje nog even teruglezen om exact te zien waar je tegenaan loopt.

Grtz,
Niels

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #520 Gepost op: 04 May 2014, 12:43:23 »
Hoi Niels,
Dank voor je aanbod ;D. Het voornaamste probleem dat ik moet gaan leren is dat ik weet wat ik doe als ik de draden ga aansluiten of solderen. Beetje praktijkondersteuning van diverse personen in dit draadje zou zeer welkom zijn.
Ga zowieso " les " nemen bij Herwim. Besproken in pb. Maar verder wil ik zeker gebruik maken van de toegestoken hulp hier.
Wordt vervolgd.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 04 May 2014, 15:08:26 door Koen Frijlink. Reden: tekst »

Zoedelaar

• Offline Offline
  • Den Zoedel; modeltramstad
« Reactie #521 Gepost op: 12 May 2014, 20:09:18 »
Allereerst bedankt voor je complimenten op draadje 'Den Zoedel'. Als ik dit zo lees...... goh.... wat hebben wij er ons dan gemakkelijk van af gemaakt door de gracht doodlopend te maken hahaha.
Je bent goed bezig en ga dit draadje ook zeker vanaf nu volgen. We zullen elkaar dus nog wel eens tegenkomen!

Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #522 Gepost op: 12 May 2014, 22:09:28 »
Dankje Olaf,

Voorlopig is het kanaal nog het centrale thema met wat fabrieken erlangs, rondom.
Ik concentreer me nu op de elektro en een aantal grote details op de baan.
Maar ja, niet alle benodigde zaken voor handen, gaat wat langzamer. Over een paar weken komt er wel weer wat vooruitgang.

Groeten Koen.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2014, 09:32:21 door Koen Frijlink. Reden: goedje »

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #523 Gepost op: 16 May 2014, 21:54:16 »
Hoi Koen

Hoe is het ermee.
Wordt er nog wat gebouwd ?
gr,
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #524 Gepost op: 16 May 2014, 22:37:53 »
Gaat langzaam door,
ik ben nu stapsgewijs het bestaande deel qua vorm , hoe zeg je dat, definitief af te maken.
Maar ik kom bouwmateriaal tekort.
Ik ben ook bezig met een nieuw onderdeel op de baan. Het R1 bochtje is komen te vervallen.
Er ontstaat nu echt een binnenhaven.  Betekent herplaatsing van de fabrieken.
Heb nu ook aardig beeld voor me hoe de nieuwe module gemaakt moet worden.
Komt er op neer dat ik de gaten aan het dichten ben in mijn plannen.

Hoop binnenkort wel eens langs te kunnen komen bij jou voor wat oefening in techniek.
Ik denk dat ik dit jaar dan een stuk verder kom.

Zal het weekend bij daglicht wat foto's maken.

Heeft iemand nog ideeen voor een kleine simpele hefbrug? Ik denk aan die van Weurt en moest stiekum aan ouderwets technisch Lego denken, daar zitten mooie wieldoppen bij.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 16 May 2014, 23:04:26 door Koen Frijlink »