Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 15:22:55
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Piko 1136 van AC naar DC door henk
Vandaag om 15:12:37
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:26:09
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: Inrijden van je treinen  (gelezen 9584 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #15 Gepost op: 08 January 2013, 15:08:10 »
....en ik kan ook niks verzinnen waarom een apart half uurtje inrijden nodig zou zjn.
Ik kan wel iets verzinnen. Bij inrijden laat je een loc los rijden, dus zonder wagens er achter. Dan zijn de krachten op lagers en tandwielen kleiner dan met een sleep wagens.
Maar of dat echt iets uitmaakt, ik zou het niet weten. Dat mag onze hoofdingenieur werktuigbouw vertellen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2835
  • Duitsland TP III/IV
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #16 Gepost op: 08 January 2013, 15:10:46 »
Deze vraag was ook al eens voorbij gekomen op het 3Railforum(http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40804.msg742336#msg742336) en heb daar het zelfde antwoord gegeven als Ruud. Het heeft volgens mij ook te maken met de trekkracht van de loc daar er in de handleiding gesproken wordt van onbelast inrijden op halve snelheid.
Het kan dan wel een nieuwe loc zijn maar hoe lang heeft deze dan in de doos gezeten voordat men deze koopt? Ik bedoel hiermee het traject van fabrikant naar winkelier.
Vandaar dat Roco deze aanbeveling geeft.

Grt. Ronald.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 15:13:40 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #17 Gepost op: 08 January 2013, 15:14:23 »
Is je reinste flauwekul.

Heb je ooit je nieuwe CD-speler of cassettedeck laten "inlopen"?
Of de koffiemolen, video, HDD, Dremel, etc.?
Nee dus.

Gewoon op de baan zetten en gaan rijden.
Een fabrieks-nieuw model hoort feilloos te rijden. In de fabriek hebben ze immers ook al een rondje gereden.
Zelfgebouwd spul en gereviseerde modellen wel even in de gaten houden. Maar dat zogenaamde "inlopen" doen ze vanzelf wel.

m.vr.gr.
MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)


PS
Met auto's/verbrandingsmotoren ligt het iets anders. Maar ook daar grotendeels achterhaald.
Zolang je geen gekke dingen doet (bv. koude start en meteen "vol gas") kun je weinig kwaad met een nieuwe machine.



Niet helemaal mee eens, maar die laatste toevoeging bepaalt wel een hoop inderdaad.

Ik ben redelijk thuis in semiprofessionele stereo apparatuur en zelfs een goede versterker en boxen [van een bepaald kwaliteitsniveau] dienen te worden 'ingereden'  :). De eerste zoveel gebruiksuren mag je het volume zeker niet helemaal opendraaien, want beide producten moeten 'wennen' aan inspanning. Na verloop van tijd wordt het geluid steeds voller en mooier en kun je de boel ook meer gaan belasten. Dat dit ook voor modeltreinen zal gelden lijkt mij dus niet geheel onlogisch gezien alle moderne techniek die erin wordt gebruikt. Er zijn nog mensen genoeg die ze uit de doos halen en gelijk fullspeed over hun R1 ovaaltje laten crossen, dus het advies om zeker in het begin niet 'te gek' te doen was zeer op zijn plaats!
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #18 Gepost op: 08 January 2013, 15:19:46 »
De eerste zoveel gebruiksuren mag je het volume zeker niet helemaal opendraaien, want beide producten moeten 'wennen' aan inspanning.
En dat vind ik nou weer onzin (als elektrotechnisch ingenieur)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #19 Gepost op: 08 January 2013, 15:25:13 »
MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)


PS
Met auto's/verbrandingsmotoren ligt het iets anders. Maar ook daar grotendeels achterhaald.
Zolang je geen gekke dingen doet (bv. koude start en meteen "vol gas") kun je weinig kwaad met een nieuwe machine.

Als werktuigbouwer zou je toch moeten weten dat bijvoorbeeld een glijlager even nodig heeft om zich te 'zetten', tandwielen even nodig hebben om in te lopen (flanken moeten op elkaar inslijten)

Het zijn vaak maar kleine dingen, met een zeer gering totaal effect (glijlager zal iets soepeler gaan lopen na een korte inloopperiode, tandwielen zullen na inlopen iets minder wrijving hebben) maar er is een meetbaar verschil tussen nieuw uit de doos en ingelopen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #20 Gepost op: 08 January 2013, 15:29:10 »
... dat bijvoorbeeld een glijlager even nodig heeft om zich te 'zetten', tandwielen even nodig hebben om in te lopen (flanken moeten op elkaar inslijten)

Ja, maar dat gaat vanzelf wel gebeuren als je er normaal mee gaat rijden.
Daar hoef je niet speciaal voor "in te rijden".

Een ander apparaat "rij je ook niet in".
Of laat jij je CD speler eerst een halfuurtje draaien voordat je de versterker aanzet en gaat luisteren?
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #21 Gepost op: 08 January 2013, 15:35:07 »
Ja mijn cd speler laat ik zelfs warmlopen en dan gaat er pas een cd in. Als je naar de betere audio zaak gaat dan gebeurd dat. Zo ook het rustig opbouwen van je volume als je het gekocht hebt..

Maar dan heb je het niet over een Pioneer setje!
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #22 Gepost op: 08 January 2013, 15:38:20 »
Zoveel mensen zoveel meningen het is net als bij het sporten de warmup. De een zweert er bij en een ander doet het af als flauwekul. ???
Blijft natuurlijk wel dat als er zich warmte ontwikkelt alles wel even de gelegenheid moet krijgen om zich te zetten(het volgas wegrijden met je koude (diesel)auto) of de stoomloc die ook langzaam moet doorwarmen.
Inrijden eigenlijk alleen bij nieuwe motoren en dan vooral snel olieverversen vanwege de slijpdeeltje.
Want ook daar zijn de inbouwtoleranties secuurder geworden en dus ook de passingen die op elkaar in moeten werken.

Maar het kan dus geen kwaad om een nieuwe lok een paar rondjes over de baan te laten rijden om er even verlekkerd naar te kiijken,kan ondertussen alles zich even zetten,voor het harde werken begint. :P

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #23 Gepost op: 08 January 2013, 15:41:06 »
Misschien is het woord inrijden ook wat te groots voor een klein stukje techniek ;D
En laat je hem gewoon eens rustig wakker worden in zijn eentje op de baan...

Als baby loop je ook geen marathon ;D
Daar doe je tenslotte ook jaren over!
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #24 Gepost op: 08 January 2013, 15:47:33 »
Eh, warming up inclusief rekken en strekken is zeker nodig, wil je niet met blessures komen te zitten. Dat inrijden is echt zo gepiept, 30 minuten lijkt me wat lang en eerlijk gezegd krijgen de meeste locs het ook niet zo zwaar voor de kiezen, dus of het echt nodig is? Maar goed, ben ook maar een simpele huismanager/gezinsingenieur ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #25 Gepost op: 08 January 2013, 16:00:59 »
Voor de Koploper rijders onder ons misschien een leuke uitdaging om het volgende eens uit te proberen.
Pak een nieuwe loc en ijk die met Koploper.
Laat vervolgens de loc volgens instructie 2x 30 minuten "inlopen" en ijk hem dan weer.
Vergelijk dan de beide ijkcurves of daar een merkbaar verschil in zit.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #26 Gepost op: 08 January 2013, 16:01:17 »
... Dan zijn de krachten op lagers en tandwielen kleiner dan met een sleep wagens.
Maar of dat echt iets uitmaakt, ik zou het niet weten. Dat mag onze hoofdingenieur werktuigbouw vertellen.

In theorie is het initiële slijtage-proces dan wat eerder afgelopen (wat we hier dan het "inlopen" noemen).
In de praktijk zul je daar niets van merken. Het is allemaal berekend op die krachten en gaat heus niet kapot.

Pas na wat langere tijd gaan veel modellen wat merkbaar "beter" lopen.
Maar voor een groot deel heeft dat te maken met overige bewegende delen (stangenstel bij stoomlocs), en het wiel/rail samenspel.

We rijden immers met modellen die of te zwaar of te licht zijn, en/of te hard rijden, en/of door gemiddeld veel te krappe bogen, in vergelijking met de 1:1 situatie. Een oneffenheid (en dus ook het wegslijten daarvan) merk je des te meer.
De geometrie van een model kan dan wel op schaal zijn (tot de wielflenzen aan toe...); de toleranties en het krachtenspel zijn dat allerminst.
 
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 21:07:45 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #27 Gepost op: 08 January 2013, 16:02:02 »
Ja, maar dat gaat vanzelf wel gebeuren als je er normaal mee gaat rijden.
Daar hoef je niet speciaal voor "in te rijden".

Een ander apparaat "rij je ook niet in".
Of laat jij je CD speler eerst een halfuurtje draaien voordat je de versterker aanzet en gaat luisteren?

CD speler niet, da's standaard consumentenmeuk. Maar bijvoorbeeld nieuw machinegereedschap niet meteen 100% belasten, nieuwe auto eerste 5000 km ook rustig aan. Beetje afhankelijk van wat het is dus... en hoe eenvoudig het te vervangen/fixen is als 't mis gaat :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17846
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #28 Gepost op: 08 January 2013, 16:05:13 »
Dat kan wel zijn Ronald, maar de vraag is eigenlijk of die locs ook in het gewone bedrijf wel waren losgekomen zonder dat daar een apart inrijritueel aan te pas was gekomen. Naar mijn ervaring maakt het geen bal uit en ik kan ook niks verzinnen waarom een apart half uurtje inrijden nodig zou zjn.

Dat kan wel zijn Henk maar mijn ervaring leert dat 't zeker geen onzin is om het wel te doen. Ik stel hoge eisen aan de rijeigenschappen en mijn ervaring leert dat er locs bij zitten die echt "los" moeten komen. En dat gaat op een testovaaltje of (sinds kort) rollenbankje meer dan prima. Aangezien ik alleen tentoonstellings modelbanen heb en geen vaste is dat mijn enige mogelijkheid om voor shows locs "warm" te rijden.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #29 Gepost op: 08 January 2013, 16:19:46 »
Er staan hier loc's van Roco, Heljan, Hobbytrade, NMJ, Trix, Rivarossie en SMJ.
In elke beschrijving staat dat de betreffende loc 30 min ingereden dient te worden
op halve snelheid. Zowel voor- als achteruit. Daarna mag de loc pas belast worden
of mag op volle snelheid gereden worden. Dat is er niet voor niets. Je hoeft het
niet te doen, das een keuze. Maar het is beter van wel. Net als preventief onderhoud
aan een loc. Je hoeft het niet te doen, maar het is beter van wel. Zo gaan je
modellen wat langer mee en blijven ze gewoon lekker hun rondjes draaien.
Mvh Steef