Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Dat overkomt mij niet. door Gert Arkema
Vandaag om 17:23:36
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
  

Auteur Topic: Inrijden van je treinen  (gelezen 9618 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Inrijden van je treinen
« Gepost op: 08 January 2013, 13:32:39 »
Ik kan mij herinneren dat je nieuwe treinen eigenlijk zou moeten laten inrijden net als je auto.
Daarbij zou gezegd zijn een bepaalde periode(30min) per rijrichting.

Nu was ik eens benieuwd of dit correct is. Heb aardig wat nieuwe treinen die dat nooit gedaan hebben en met een module baan ook niet snel gaan halen in deze bouw fase.

Ben erg benieuwd naar de meningen en bevindingen (y)
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6692
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2013, 13:36:03 »
Hoi,

Ik rij nieuwe lok's altijd "in" om een rollenbankje en controleer daarna de lok. Beetje vet waar nodig, aandacht voor de stroom afnemertjes enz.

In veel handleidingen o.a. Roco wordt dit ook aanbevolen.

Gr, Ben.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2013, 13:51:25 »
Het ligt volgens mij een beetje aan het merk trein wat je aanschaft. In de meeste gevallen rijd ik een nieuw model altijd even in. Maar destijds heb ik een NS 1100 van Rivarossi gekocht waarbij inrijden niet echt nodig was. De tandwieltjes draaide in voldoende aanwezig vet. Ook de GTW Spurt van Signalmeister Modellbau is zodanig motorisch samen gesteld, dat ze het "onderhoud vrij" noemen. Maar inrijden kan in ieder geval geen kwaad.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2013, 13:55:52 »
Ik kan mij herinneren dat je nieuwe treinen eigenlijk zou moeten laten inrijden net als je auto.
Daarbij zou gezegd zijn een bepaalde periode(30min) per rijrichting.

Nu was ik eens benieuwd of dit correct is.

Is je reinste flauwekul.

Heb je ooit je nieuwe CD-speler of cassettedeck laten "inlopen"?
Of de koffiemolen, video, HDD, Dremel, etc.?
Nee dus.

Gewoon op de baan zetten en gaan rijden.
Een fabrieks-nieuw model hoort feilloos te rijden. In de fabriek hebben ze immers ook al een rondje gereden.
Zelfgebouwd spul en gereviseerde modellen wel even in de gaten houden. Maar dat zogenaamde "inlopen" doen ze vanzelf wel.

m.vr.gr.
MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)


PS
Met auto's/verbrandingsmotoren ligt het iets anders. Maar ook daar grotendeels achterhaald.
Zolang je geen gekke dingen doet (bv. koude start en meteen "vol gas") kun je weinig kwaad met een nieuwe machine.

« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 14:34:32 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2013, 14:03:42 »
Kijk toch weer een interessant om de meningen te horen!
Maar geen kwaad kan het dus ook niet om de eerste meters rustig te rijden!
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2013, 14:17:16 »
Belangrijk is denk ik dat je kijkt naar wat de fabrikant aanbeveelt, dus rtfm.
Jeroen

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2013, 14:24:14 »
Ik heb ooit een nieuwe V36 van Lenz gekocht. Deze loc heeft een onderhoudsvrije aandrijving...

Toen deze een aantal flinke ritten had gemaakt (op verschillende snelheden voor/achteruit) ging 'ie pas echt lekker soepel rijden.

Inrijden maakt dus wel iets uit, denk ik... Al zal het per model/merk wel verschillen...
Wat echter de norm is, zou ik niet weten...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17849
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2013, 14:25:11 »
Is je reinste flauwekul.
...
MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)


Ben ik niet helemaal met je eens, Marc. Al was je nog meer dan dat je al was ;) Ik heb locs gehad die echt even "los" moesten komen. Of dat nou door de gebruikte materialen kwam of door misschien iets te strakke passing? Weet ik niet maar ze zijn er zeker niet slechter door gaan lopen met een uurtje inlooptijd. Mijn Bachmann locs in 0N30 (en vooral de Shay) doen het met een prop vet in de motor vertragingskast een stuk beter als uit de doos.

Nee, onzin is het in mijn optiek niet, al zal het helemaal afhangen van het merk denk ik :)
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 14:35:19 door Ronald Halma »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2013, 14:33:06 »
Roco beveelt in de handleiding wat inrijtijd aan: 30 minuten vooruit, 30 minuten achteruit rijden. Dat doe ik dan dus maar braaf ;D. In de handleidingen van andere merken, zoals Flm, Trix of Liliput kom ik een dergelijk advies niet tegen. Toch laat ik ze een poosje op wisselende snelheden inrijden onder het motto: baat het niet, schaden doet het zeker niet.
Los van dit inrijden: in de loop der tijd gaan de meeste locs naar mijn ervaring inderdaad wat soepeler lopen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2013, 14:35:01 »
Tja ik rij zelf gelijkstroom locomotieven van de bekende merken(Trix, Roco, Fleischmann, Artitec, Liliput, Marklin Hamo), zal er vanavond eens wat boekjes op naslaan!

Als ik het berichtje van Ruud lees mag ik dus de komende avonden verplicht rijden met mijn Roco's! Toch weer een leuk excuus...  (y)

Groet,
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2013, 14:37:51 »
Los van dit inrijden: in de loop der tijd gaan de meeste locs naar mijn ervaring inderdaad wat soepeler lopen.
Klopt. Dat geldt voor elke machine. Maar dat gebeurt vanzelf wel, daar hoef je echt niets voor te doen.

Wat echt funest is voor een modeltrein, is hem een langere tijd helemaal niet gebruiken.


... de komende avonden verplicht rijden met mijn Roco's!

Daar heb je ze toch ook voor...? ;)
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 14:41:19 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2013, 14:41:45 »
Citaat
Wat echt funest is voor een modeltrein, is hem een langere tijd helemaal niet gebruiken.

Wat versta je onder een langer tijd niet? Kun je daarna gewoon beginnen met rijden wel met beleid natuurlijk.
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2013, 14:45:30 »
Citaat
Wat echt funest is voor een modeltrein, is hem een langere tijd helemaal niet gebruiken.

En ook dat hoeft niet waar te zijn. Die van mij hebben zeker een jaar of tien op non-actief in een doos gelegen, en ze lopen nog steeds als een tierelier. Alleen hier en daar een slipbandje vervangen, en als het nodig was opnieuw vet aanbrengen, maar dat was dan ook alles.
Het inrijden, voor zover noodzakelijk, is goed voor het op elkaar ingespeeld raken van de tandwielen. Mag niet zoveel uitmaken of je je loks eerst een half uurtje solo over je baan laat rijden, of gewoon in de dienstregeling inplant. Maar voor de rest, ik ben geen werktuigbouwkundig ingenieur of zo, maar ik ben het wel zo'n beetje met Marc eens. Niemand laat ooit z'n nieuwe printer inlopen, terwijl daar toch aardig wat bewegende delen in zitten.

Groet,
Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #13 Gepost op: 08 January 2013, 14:57:05 »
Ben ik niet helemaal met je eens, Marc. Al was je nog meer dan dat je al was ;) Ik heb locs gehad die echt even "los" moesten komen.

Dat kan wel zijn Ronald, maar de vraag is eigenlijk of die locs ook in het gewone bedrijf wel waren losgekomen zonder dat daar een apart inrijritueel aan te pas was gekomen. Naar mijn ervaring maakt het geen bal uit en ik kan ook niks verzinnen waarom een apart half uurtje inrijden nodig zou zjn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #14 Gepost op: 08 January 2013, 15:06:47 »
Ik ben helemaal geen techneut, maar vind het wel vreemd dat Roco een advies geeft wat nergens op zou slaan. Het argument in de handleiding van Rocolocs is dit: inrijden zonder belasting is aan te bevelen "damit ihr Modell einen optimalen Rundlauf und beste Zugkraft bekommt".

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus