Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 00:04:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
18 November 2025, 23:41:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door VictorPM
18 November 2025, 23:37:24
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
18 November 2025, 23:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
18 November 2025, 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
18 November 2025, 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
18 November 2025, 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 November 2025, 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
18 November 2025, 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
18 November 2025, 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 November 2025, 22:04:15
Aachenau West door wob
18 November 2025, 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
18 November 2025, 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
18 November 2025, 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
18 November 2025, 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
18 November 2025, 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
18 November 2025, 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
18 November 2025, 15:15:16
  

Auteur Topic: Inrijden van je treinen  (gelezen 10172 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Inrijden van je treinen
« Gepost op: 08 January 2013, 13:32:39 »
Ik kan mij herinneren dat je nieuwe treinen eigenlijk zou moeten laten inrijden net als je auto.
Daarbij zou gezegd zijn een bepaalde periode(30min) per rijrichting.

Nu was ik eens benieuwd of dit correct is. Heb aardig wat nieuwe treinen die dat nooit gedaan hebben en met een module baan ook niet snel gaan halen in deze bouw fase.

Ben erg benieuwd naar de meningen en bevindingen (y)
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6907
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2013, 13:36:03 »
Hoi,

Ik rij nieuwe lok's altijd "in" om een rollenbankje en controleer daarna de lok. Beetje vet waar nodig, aandacht voor de stroom afnemertjes enz.

In veel handleidingen o.a. Roco wordt dit ook aanbevolen.

Gr, Ben.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2013, 13:51:25 »
Het ligt volgens mij een beetje aan het merk trein wat je aanschaft. In de meeste gevallen rijd ik een nieuw model altijd even in. Maar destijds heb ik een NS 1100 van Rivarossi gekocht waarbij inrijden niet echt nodig was. De tandwieltjes draaide in voldoende aanwezig vet. Ook de GTW Spurt van Signalmeister Modellbau is zodanig motorisch samen gesteld, dat ze het "onderhoud vrij" noemen. Maar inrijden kan in ieder geval geen kwaad.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2013, 13:55:52 »
Ik kan mij herinneren dat je nieuwe treinen eigenlijk zou moeten laten inrijden net als je auto.
Daarbij zou gezegd zijn een bepaalde periode(30min) per rijrichting.

Nu was ik eens benieuwd of dit correct is.

Is je reinste flauwekul.

Heb je ooit je nieuwe CD-speler of cassettedeck laten "inlopen"?
Of de koffiemolen, video, HDD, Dremel, etc.?
Nee dus.

Gewoon op de baan zetten en gaan rijden.
Een fabrieks-nieuw model hoort feilloos te rijden. In de fabriek hebben ze immers ook al een rondje gereden.
Zelfgebouwd spul en gereviseerde modellen wel even in de gaten houden. Maar dat zogenaamde "inlopen" doen ze vanzelf wel.

m.vr.gr.
MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)


PS
Met auto's/verbrandingsmotoren ligt het iets anders. Maar ook daar grotendeels achterhaald.
Zolang je geen gekke dingen doet (bv. koude start en meteen "vol gas") kun je weinig kwaad met een nieuwe machine.

« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 14:34:32 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2013, 14:03:42 »
Kijk toch weer een interessant om de meningen te horen!
Maar geen kwaad kan het dus ook niet om de eerste meters rustig te rijden!
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8623
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2013, 14:17:16 »
Belangrijk is denk ik dat je kijkt naar wat de fabrikant aanbeveelt, dus rtfm.
Jeroen

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2013, 14:24:14 »
Ik heb ooit een nieuwe V36 van Lenz gekocht. Deze loc heeft een onderhoudsvrije aandrijving...

Toen deze een aantal flinke ritten had gemaakt (op verschillende snelheden voor/achteruit) ging 'ie pas echt lekker soepel rijden.

Inrijden maakt dus wel iets uit, denk ik... Al zal het per model/merk wel verschillen...
Wat echter de norm is, zou ik niet weten...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18415
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2013, 14:25:11 »
Is je reinste flauwekul.
...
MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)


Ben ik niet helemaal met je eens, Marc. Al was je nog meer dan dat je al was ;) Ik heb locs gehad die echt even "los" moesten komen. Of dat nou door de gebruikte materialen kwam of door misschien iets te strakke passing? Weet ik niet maar ze zijn er zeker niet slechter door gaan lopen met een uurtje inlooptijd. Mijn Bachmann locs in 0N30 (en vooral de Shay) doen het met een prop vet in de motor vertragingskast een stuk beter als uit de doos.

Nee, onzin is het in mijn optiek niet, al zal het helemaal afhangen van het merk denk ik :)
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 14:35:19 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2013, 14:33:06 »
Roco beveelt in de handleiding wat inrijtijd aan: 30 minuten vooruit, 30 minuten achteruit rijden. Dat doe ik dan dus maar braaf ;D. In de handleidingen van andere merken, zoals Flm, Trix of Liliput kom ik een dergelijk advies niet tegen. Toch laat ik ze een poosje op wisselende snelheden inrijden onder het motto: baat het niet, schaden doet het zeker niet.
Los van dit inrijden: in de loop der tijd gaan de meeste locs naar mijn ervaring inderdaad wat soepeler lopen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2013, 14:35:01 »
Tja ik rij zelf gelijkstroom locomotieven van de bekende merken(Trix, Roco, Fleischmann, Artitec, Liliput, Marklin Hamo), zal er vanavond eens wat boekjes op naslaan!

Als ik het berichtje van Ruud lees mag ik dus de komende avonden verplicht rijden met mijn Roco's! Toch weer een leuk excuus...  (y)

Groet,
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2013, 14:37:51 »
Los van dit inrijden: in de loop der tijd gaan de meeste locs naar mijn ervaring inderdaad wat soepeler lopen.
Klopt. Dat geldt voor elke machine. Maar dat gebeurt vanzelf wel, daar hoef je echt niets voor te doen.

Wat echt funest is voor een modeltrein, is hem een langere tijd helemaal niet gebruiken.


... de komende avonden verplicht rijden met mijn Roco's!

Daar heb je ze toch ook voor...? ;)
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 14:41:19 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2013, 14:41:45 »
Citaat
Wat echt funest is voor een modeltrein, is hem een langere tijd helemaal niet gebruiken.

Wat versta je onder een langer tijd niet? Kun je daarna gewoon beginnen met rijden wel met beleid natuurlijk.
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2013, 14:45:30 »
Citaat
Wat echt funest is voor een modeltrein, is hem een langere tijd helemaal niet gebruiken.

En ook dat hoeft niet waar te zijn. Die van mij hebben zeker een jaar of tien op non-actief in een doos gelegen, en ze lopen nog steeds als een tierelier. Alleen hier en daar een slipbandje vervangen, en als het nodig was opnieuw vet aanbrengen, maar dat was dan ook alles.
Het inrijden, voor zover noodzakelijk, is goed voor het op elkaar ingespeeld raken van de tandwielen. Mag niet zoveel uitmaken of je je loks eerst een half uurtje solo over je baan laat rijden, of gewoon in de dienstregeling inplant. Maar voor de rest, ik ben geen werktuigbouwkundig ingenieur of zo, maar ik ben het wel zo'n beetje met Marc eens. Niemand laat ooit z'n nieuwe printer inlopen, terwijl daar toch aardig wat bewegende delen in zitten.

Groet,
Jan

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22677
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #13 Gepost op: 08 January 2013, 14:57:05 »
Ben ik niet helemaal met je eens, Marc. Al was je nog meer dan dat je al was ;) Ik heb locs gehad die echt even "los" moesten komen.

Dat kan wel zijn Ronald, maar de vraag is eigenlijk of die locs ook in het gewone bedrijf wel waren losgekomen zonder dat daar een apart inrijritueel aan te pas was gekomen. Naar mijn ervaring maakt het geen bal uit en ik kan ook niks verzinnen waarom een apart half uurtje inrijden nodig zou zjn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Inrijden van je treinen
« Reactie #14 Gepost op: 08 January 2013, 15:06:47 »
Ik ben helemaal geen techneut, maar vind het wel vreemd dat Roco een advies geeft wat nergens op zou slaan. Het argument in de handleiding van Rocolocs is dit: inrijden zonder belasting is aan te bevelen "damit ihr Modell einen optimalen Rundlauf und beste Zugkraft bekommt".

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus