....en ik kan ook niks verzinnen waarom een apart half uurtje inrijden nodig zou zjn.
Is je reinste flauwekul.Heb je ooit je nieuwe CD-speler of cassettedeck laten "inlopen"?Of de koffiemolen, video, HDD, Dremel, etc.?Nee dus.Gewoon op de baan zetten en gaan rijden.Een fabrieks-nieuw model hoort feilloos te rijden. In de fabriek hebben ze immers ook al een rondje gereden.Zelfgebouwd spul en gereviseerde modellen wel even in de gaten houden. Maar dat zogenaamde "inlopen" doen ze vanzelf wel.m.vr.gr.MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)PSMet auto's/verbrandingsmotoren ligt het iets anders. Maar ook daar grotendeels achterhaald.Zolang je geen gekke dingen doet (bv. koude start en meteen "vol gas") kun je weinig kwaad met een nieuwe machine.
De eerste zoveel gebruiksuren mag je het volume zeker niet helemaal opendraaien, want beide producten moeten 'wennen' aan inspanning.
MarcNL (in het dagelijks leven hoofdingenieur werktuigbouw)PSMet auto's/verbrandingsmotoren ligt het iets anders. Maar ook daar grotendeels achterhaald.Zolang je geen gekke dingen doet (bv. koude start en meteen "vol gas") kun je weinig kwaad met een nieuwe machine.
... dat bijvoorbeeld een glijlager even nodig heeft om zich te 'zetten', tandwielen even nodig hebben om in te lopen (flanken moeten op elkaar inslijten)
... Dan zijn de krachten op lagers en tandwielen kleiner dan met een sleep wagens.Maar of dat echt iets uitmaakt, ik zou het niet weten. Dat mag onze hoofdingenieur werktuigbouw vertellen.
Ja, maar dat gaat vanzelf wel gebeuren als je er normaal mee gaat rijden.Daar hoef je niet speciaal voor "in te rijden".Een ander apparaat "rij je ook niet in".Of laat jij je CD speler eerst een halfuurtje draaien voordat je de versterker aanzet en gaat luisteren?
Dat kan wel zijn Ronald, maar de vraag is eigenlijk of die locs ook in het gewone bedrijf wel waren losgekomen zonder dat daar een apart inrijritueel aan te pas was gekomen. Naar mijn ervaring maakt het geen bal uit en ik kan ook niks verzinnen waarom een apart half uurtje inrijden nodig zou zjn.