Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13

Auteur Topic: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen  (gelezen 56222 keer)

Bert Roefs

• Offline Offline
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #90 Gepost op: 24 December 2013, 22:43:55 »
IK heb een soort van vitrinekastje met daarin 14 of 15 latjes van een centimeter of 4 diep.
Deze latjes hebben een breedte van 82 cm.
Als ik nou ieder latje wil voorzien van een dimbare warmwitte ledstrip, dan zou ik 2 van die rollen nodig hebben.
Eea betekend echter wel dat ik er allemaal losse stukken van moet maken en die dan op een of andere manier moet doorverbinden.

Is dat goed te doen en zo ja, hoe is dat dan het makkelijkste of zijn er een soort verloopsnoertje nodig?

Bert

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #91 Gepost op: 24 December 2013, 23:05:42 »
Ik gebruik een oude ATX-pc voeding, die levert voldoende vermogen  (max 15A op de 12v lijn). Dit voor ongeveer 12 meter led verlichting (2x warmwit en 1xRGB). In combinatie met 2 DMX-controllers en 1 DMX-player. Zie ook mijn bijdragen in dit draadje en mijn eigen draadje :)
Controleer alsjeblieft of de voeding kortsluitvast is. Menig computervoeding is het niet namelijk.

Met dergelijke vermogens zijn smeulende kabels zo gepiept...

De meeste LEDstrip kan je prima met een huishoudschaar doorknippen en door middel van solderen op de eilandjes met draad doorverbinden. Je dient alleen de siliconen (of wat het ook is) die er ter afdekking eventueel overheen zit, weg te halen met je vinger of een mesje.

Uiteraard kun je de LEDs alleen per 3 inkorten. Afhankelijk van het aantal LEDs per meter betekent dat een bepaalde maximum-lengte, waarbij je misschien niet je hele latje kan verlichten.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #92 Gepost op: 25 December 2013, 09:26:47 »
Controleer alsjeblieft of de voeding kortsluitvast is. Menig computervoeding is het niet namelijk.

Met dergelijke vermogens zijn smeulende kabels zo gepiept...

Hij komt uit een oude bedrijfsmodel, was maximaal 3 jaar oud. En er zitten verschillende 12v lijnen in. Die aparte lijnen kunnen maximaal tot een bepaald Ampère belast worden. Bij dit model stond het netjes op de sticker op de kast. Maar je hebt gelijk dat je mogelijk wat smeulende kabels kan krijgen :)

Als ik nou ieder latje wil voorzien van een dimbare warmwitte ledstrip, dan zou ik 2 van die rollen nodig hebben.
Eea betekend echter wel dat ik er allemaal losse stukken van moet maken en die dan op een of andere manier moet doorverbinden.

Is dat goed te doen en zo ja, hoe is dat dan het makkelijkste of zijn er een soort verloopsnoertje nodig?

Bert, geen enkel probleem om in China een 2 rollen te bestellen dan ben je voor een euro of 50 klaar inclusief voedingen. Neem dan wel rollen met 5050 leds. De watervaste versie (de ingegoten ledjes) kan wel maar hoeft niet. De strips kan je inderdaad gewoon inkorten (knippen met een schaar) en met een paar draadjes van (0,14mm2) doorverbinden.

Let bij het aanbrengen op de latjes dat je de strips vastlijmt. De plakstrips houden het niet helemaal goed. Bij langdurig branden gaan ze los hangen. Ervaring mee :) Er zijn mensen op het forum die netjes een aluminium strip als plak basis hebben om de ledsstrip meer koel oppervlak te geven.

Groeten Ronald.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 25 December 2013, 10:25:08 »
Is het eigenlijk wel nodig om naast een RGB strip nog een (warm) witte strip te monteren?
Je kan immers met RGB alle kleuren maken.
Mogelijk geeft RGB een lagere lichtopbrengst, maar dat is op te vangen door extra strips.
Graag de mening van ervaringsdeskundigen.

m.v.g.

Gerrit

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #94 Gepost op: 25 December 2013, 11:46:45 »
Op de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk sta ik met mijn BNLS-module bak die ik van RGB-LED's ga voorzien. 5 Meter LED, adapter en regelaar kwamen gisteren binnen (eergisteren besteld!). Omdat de baan toch nog volop in opbouw is mag iedereen die belangstelling heeft de verlichting eens goed komen bekijken en met de afstandsbediening en kleuren komen spelen.
No dress rehearsel, this is our life.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 25 December 2013, 13:20:18 »
Is het eigenlijk wel nodig om naast een RGB strip nog een (warm) witte strip te monteren?
Je kan immers met RGB alle kleuren maken.
Mogelijk geeft RGB een lagere lichtopbrengst, maar dat is op te vangen door extra strips.

@Gerrit, je krijgt geen mooi wit licht uit RGB-strips. Warmwitte strips zijn echt nodig. Als je in het draadje van Karst kijkt dan zie je wel wat verschil. Ik zag destijds op een beurs bij een baan zonder Withe strip. Dat gaf een blauwige gloed over de baan.

Groet Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #96 Gepost op: 25 December 2013, 13:22:13 »
Ben benieuwd.  8)

Bert Roefs

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 25 December 2013, 13:22:45 »
Bert, geen enkel probleem om in China een 2 rollen te bestellen dan ben je voor een euro of 50 klaar inclusief voedingen. Neem dan wel rollen met 5050 leds. De watervaste versie (de ingegoten ledjes) kan wel maar hoeft niet. De strips kan je inderdaad gewoon inkorten (knippen met een schaar) en met een paar draadjes van (0,14mm2) doorverbinden.

Let bij het aanbrengen op de latjes dat je de strips vastlijmt. De plakstrips houden het niet helemaal goed. Bij langdurig branden gaan ze los hangen. Ervaring mee :) Er zijn mensen op het forum die netjes een aluminium strip als plak basis hebben om de ledsstrip meer koel oppervlak te geven.

Groeten Ronald.

Groet Ronald.

Ronald,

Bedankt voor de tip.
Denk je dat ik aan 1 voeding voldoende heb en zo ja, moet ik dan met een bepaalde sterkte van de voeding rekening houden?

Bert

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 25 December 2013, 16:21:52 »
Karst gaf het al aan. Een voeding van 6 tot 8 ampère is meer dan voldoende.

Groeten Ronald

Bert Roefs

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 27 December 2013, 19:05:58 »
Nog 1 vraagje:

Zijn deze leds ook te dimmen?

Bert

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #100 Gepost op: 27 December 2013, 20:24:10 »
Ja hoor , dimmertje bijbestellen voor een paar euro (of iets meer als je afstandbediening erbij wil)

Bert Roefs

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 29 December 2013, 22:12:14 »
Zo, nog even een laatste (hoop ik) vraagje over de LED-strips aan beide Ronalds.

Als ik onderstaande bestelling plaats heb ik dan alles wat ik nodig heb en heb ik dan ook het goede?
Of ik 2 of 3 rollen nodig heb, weet ik nog niet precies want dat moet ik nog even uitrekenen maar het gaat maar om het idee.
Is de adapter trouwens sterk genoeg om 3 rollen aan te kunnen?

Bert

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 29 December 2013, 22:15:59 »
Hallo Bert,

De 8A versie van de adapter wel :)  Je hebt met die spullen genoeg om mooi te beginnen met led-verlichting. Denk eraan dat je zo om de 30 tot 40 cm boven je baan een ledstrip hangt. Dat geeft het mooiste licht. Dit is een beetje afhankelijk van de hoogte van de verlichting tot de baan. Zie ook mijn draadje.

Groet Ronald.

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #103 Gepost op: 29 December 2013, 22:17:57 »
En qua prijzen, misschien nog even hier kijken?

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #104 Gepost op: 29 December 2013, 22:32:49 »
@ Marc , Dan kom je dus 3x zo duur uit . ???

Wat ik je zou aanraden is om je bestelling te splitsen in 2 of 3 bestellingen , dit ivm douane enz.
Alles in 1 keer bestellen kan goed gaan , maar waarom het risico nemen .
je heb toch GEEN verzendkosten .

Verder zou ik voor elke led strip een aparte trafo nemen . (heb ik ook gedaan , ik heb 2 x WW , 1 x RGB en 3 trafo's van 6 Amp.)
Mocht er eens een de geest geven , dan zit je niet gelijk in het donker .
(nadeeltje is dat je dan wel aparte dimmers nodig hebt)

Hou wel rekening met 3 tot 4 weken levertijd (soms heb je het na 8 dagen al in de bus , maar soms blijft het 14 dagen bij de douane liggen)
« Laatst bewerkt op: 29 December 2013, 22:37:06 door ronald1956. Reden: aanvulling »