Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130287 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #210 Gepost op: 27 maart 2013, 13:00:01 »
Lijkt me niet, want dan zou de eis gesteld worden in km's, niet in minuten...  ;)

Je bevestigt juist mijn theorie door te stellen dat complete diensten niet op te vangen zijn door de vaste reservemachinist(en). Vandaar dat ik ervan uitga dat de eis van 45 minuten vanaf de standplaats gebaseerd is het idee dat nieuwe medewerkers binnen een bepaald gestelde tijd op hun standplaats moeten kunnen zijn ivm vervanging van diensten.
Nog steeds rammelt de theorie, of het nou 45 minuten is of 45 km. Je kunt niet bouwen op het in dienst roepen van machinisten, domweg omdat een machinist niet per definitie op die korte termijn beschikbaar is. Ik woon op 3,5 km van de standplaats en ik ben nog nooit gebeld op een rustdag met de mededeling dat ze iemand binnen een half uur nodig hadden. Het is wel een mogelijkheid om het zo te doen, maar de afhandelinsstrategie voor de zeer korte termijn voorziet er gewoon niet in. Met zet dan reserves in om de eerste ritten op te vangen en gaan dan verder puzzelen om de rest weg te zetten bij andere reserves of machinisten die ruimte in hun dienst hebben, bijvoorbeeld als ze op een trein in die dienst passagieren hebben.

Komen ze in de knel met een dienst die over een uur of drie a vier begint, dan gaan ze bellen om een machinist in dienst te roepen. Die heeft dan voldoende tijd om naar de standplaats te komen. Maar ook dan geld weer: je moet er wel een vinden die kan. Die garantie heb je nooit.
Groetjes,
Emiel

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #211 Gepost op: 27 maart 2013, 17:25:12 »
Die reactietijd, van bijvoorbeeld 45 minuten zal in de spoor CAO moeten staan. Dus als er nou even een mc in gaat kijken weten wij ook of deze regel er is.  ;)

Groeten,

Christoph

Andre Pronk

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
    • Andre Pronk Flickr foto's
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #212 Gepost op: 27 maart 2013, 17:30:00 »
Vraagje van mijn kant aan de machinist.

Dienstregelingen van bijzondere ritten worden soms wel en soms niet aangekondigd op diverse fora's.
Weet iemand wat de regels zijn, mag zo'n DRGL nu wel of niet gepubliceerd worden?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #213 Gepost op: 27 maart 2013, 17:37:51 »
Die reactietijd, van bijvoorbeeld 45 minuten zal in de spoor CAO moeten staan. Dus als er nou even een mc in gaat kijken weten wij ook of deze regel er is.  ;)

Groeten,

Christoph

Die CAO is online beschikbaar. Klikken op online en je kunt hem als pdf opslaan.
Jeroen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #214 Gepost op: 27 maart 2013, 18:35:01 »
Vraagje van mijn kant aan de machinist.

Dienstregelingen van bijzondere ritten worden soms wel en soms niet aangekondigd op diverse fora's.
Weet iemand wat de regels zijn, mag zo'n DRGL nu wel of niet gepubliceerd worden?
Bij mijn weten vallen deze gegevens bij NSR onder de regeling bedrijfsinformatie. En daar geldt domweg voor dat je dat niet naar buiten mag brengen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de normale dienstregeling. Die gegevens zijn zoiezo openbaar. Besloten vervoer is tenslotte wat door een klant wordt betaald en die kan gewoon de vervoerder verlangen dat alle informatie aangaande hun rit "geheim" blijven.
Groetjes,
Emiel

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #215 Gepost op: 27 maart 2013, 18:39:04 »
Die reactietijd, van bijvoorbeeld 45 minuten zal in de spoor CAO moeten staan. Dus als er nou even een mc in gaat kijken weten wij ook of deze regel er is.  ;)

Groeten,

Christoph

19 Woonplaats

1. De daartoe door werkgever aangewezen werknemer is verplicht te wonen binnen een door werkgever te bepalen afstand van de standplaats.
2. Van de in lid 1 bedoelde verplichting kan door werkgever tijdelijk ontheffing worden verleend. Deze ontheffing vervalt bij verplaatsing en kan bij wijziging in de omstandigheden worden ingetrokken.
3. Werknemer voor wie geen verplichting krachtens lid 1 geldt, dient er zorg voor te dragen dat hij op zodanige reistijd woont van zijn standplaats, dat hij altijd tijdig op zijn werk kan zijn en dat hierdoor de bedrijfsvoering niet in het gedrang komt.
4. Van iedere adreswijziging van werknemer en, indien dit van belang is, van zijn gezin moet werknemer onmiddellijk mededeling doen aan werkgever.

De tekst uit de cao  ;)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #216 Gepost op: 27 maart 2013, 18:44:41 »
Uit dit schrijven kan ik geen vastgestelde reistijd of reisafstand opmaken en ook niet voor welke functie. Het is aan de standplaatsen zelf om dat te bepalen en kan daardoor (mijns inziens) per standplaats verschillen.
Groetjes,
Emiel

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #217 Gepost op: 27 maart 2013, 19:42:45 »
Dat vertaalt zich op het moment dat Randstad weer vacatures online plaatst, daar staat netjes algemeen vermeld waar NS ( werkgever ) vind waar je aan moet voldoen. Aanname beleid is landelijk, niet per standplaats. Dat er uitzonderingen mogelijk zijn zal best kunnen, maar het lijkt me niet aannemelijk dat NS mensen aan gaat nemen die 100 km van hun standplaats zouden wonen. Vergeet ook niet dat men nu al in kan spelen op toekomstige veranderingen die NS graag wil.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #218 Gepost op: 19 december 2013, 18:51:56 »
Even een vraagje aan de collega machinisten:

Hoe vinden jullie het rijden onder ERTMS en hoe denken jullie over het IGS systeem?

Grt,
Johan

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #219 Gepost op: 19 december 2013, 19:14:32 »
Hoe vind ik rijden met ERTMS?  Als ik het goed zeg is het rijden met ETCS, want dat is de beveiliging die op de trein en in de baan zit. ERTMS is meer een verzamelnaam voor alles wat daarmee te maken heeft: treinbeveiliging (ETCS), datacomunicatie en spraakcommunicatie (via GSM-R, allebei met een apart systeem), treindienstleiding (alleen wordt dat in Nederland(nog) niet toegepast (geen idee waarom niet...) :-\), en wat ik nog mogelijk vergeten ben.

Ik heb ervaring met rijden onder ETCS, op de havenlijn (kijfhoek-Maasvlakte), Betuweroute, en nu dan op de HSL.
In het begin moest ik héél erg wennen aan het feit dat ik niet meer zozeer naar buiten hoefde te kijken, nu doe ik dat toch nog steeds, en dan meer uit routine (en dat zal ik toch niet verleren, want de eerste kilometers moet ik toch onder ATB en baansignalering rijden :P). Eenmaal gewend nu vind ik het eigenlijk wel een goed systeem, met name bij dichte mist. Ik heb ook wel het idee dat de ergste kinderziektes er nu wel uit zijn. Alleen op de havenlijn vond ik het raar, je hebt cabine signalering, maar toch staan er buiten ook seinen waar je naar moet kijken. En daar liggen de ETCS en de baansignalering niet altijd goed samen. Je moet soms volgens ETCS eerder een bepaalde snelheid bereikt moest hebben, dan de baansignalering aangeeft. Met een snelremming tot gevolg.... ::)
« Laatst bewerkt op: 19 december 2013, 20:32:44 door Peter Korsten. Reden: sub-tags verwijderd voor de leesbaarheid »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #220 Gepost op: 19 december 2013, 19:18:32 »
Rijden onder ERTMS fijn, alleen vermoeiend. Heb vroege dienst deze week. 05.00 uur beginnen en dan gelijk 1, 5 uur over de betuwe niks doen.  Dan nog 3 uurtjes onder pzb naar koln kalk. Die 1, 5 uur breken mij elke dag op.

Over IGS  kan ik nog niets zeggen, moet nog instructie krijgen.

Groetjes Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #221 Gepost op: 20 december 2013, 08:34:21 »
Ik heb een vraag mbt de wegbekendheid. Geldt die ook voor machinisten op . museummaterieel? De VSM bijvoorbeeld rijdt geregeld hoofdlijnritten, hebben ze daarvoor altijd vrijwilligers met wegbekendheid op het hele traject of kan er dan een uitzondering worden gemaakt?

Sent from my LG-P710 using Tapatalk

Heußenstein : HO, DB 1957

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #222 Gepost op: 20 december 2013, 08:46:35 »
Ik ben dan wel geen machinist, ik werk niet eens binnen het spoor, maar deze kan ik wel beantwoorden: nee, de machinisten van de musea hoeven geen wegbekendheid te hebben. Als een machinist van een dergelijke trein niet wegbekend is, krijgt de trein naast een machinist (en stoker, indien stoom) ook een pilot (of loods) mee, die wel wegbekend is. Kan een medewerker van NSR zijn, kan een vrijwilliger van de maatschappij zijn die niet op de betreffende machine kan rijden, of een medewerker van een andere maatschappij.
***** ****

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #223 Gepost op: 20 december 2013, 11:09:01 »
Afgaand op onderstaande tekst zou ik zeggen van niet, is alleen de vraag wat men onder uitzonderlijk verstaat.

Alleen in de volgende 5 gevallen is het toegestaan dat een machinist zonder wegbekendheid /lijnkennis mag rijden, waarbij een andere machinist met wegbekendheid / lijnkennis tijdens het besturen naast de bestuurder zit (als pilot of begeleider):

- Wanneer verstoringen van de spoordienst de omleiding van treinen of het onderhoud van de sporen noodzakelijk maken volgens instructies van de infrastructuurbeheerder;

(het geven van toestemming ligt in deze bij de infrastructuurbeheerder en niet bij de spoorwegonderneming)

- Voor uitzonderlijke eenmalige diensten van historische treinen;

- Voor uitzonderlijke eenmalige goederenvervoerdiensten indien de infrastructuurbeheerder hiermee instemt;

- Voor het afleveren of demonstreren van een nieuwe trein of locomotief;

- Voor het opleiden en examineren van machinisten.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #224 Gepost op: 20 december 2013, 12:18:23 »
Vraagje van mijn kant aan de machinist.

Dienstregelingen van bijzondere ritten worden soms wel en soms niet aangekondigd op diverse fora's.
Weet iemand wat de regels zijn, mag zo'n DRGL nu wel of niet gepubliceerd worden?
Eigenlijk is het pure bedrijfsinformatie, waar een buitenstaander eigenlijk niets mee te maken heeft, tenzij reizigers van de trein gebruik maken.