Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:46:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 18:35:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 17:29:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 138293 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #195 Gepost op: 25 March 2013, 09:52:16 »
Een regel die ik laatst gezien heb was dat als je meer dan 6 uur onderweg ben minimaal een half uurtje pauze moet gaan houden. In Duitsland geen probleem, daar vraag je aan een treindienstleider of dat je aan de kant kan om pauze te gaan houden en dat is eigenlijk nooit geen probleem. In Nederland ligt dat anders, daar moet de dienstregeling worden aangepast en zijn ze veel zijsporen aan het wegsaneren.......Maar in Nederland ben je eigenlijk nooit zo lang achter elkaar onderweg.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #196 Gepost op: 25 March 2013, 10:17:05 »
Vergis je niet.
Heb zelf al een paar keer de pech gehad in een vroege dienst Brabant. dat ik om 05.00 uur was begonnen en gelijk een aanrijding met een persoon voor me had ter hoogte van oisterwijk. 3 uur gestaan tussen boxtel en oisterwijk. probleem opgelost vrolijk verder.
Na wagens opgehaald te hebben op Moerdijk, vertrokken richting Roosendaal.Ter hoogte van Zevenbergen aan de kant wegens een aanrjding met persoon. wederom 3 uur gestaan. Toen door naar de Sloe. Wagens wisselen en tanken en weer vertrokken richting Roosendaal. En jawel hoor bij Kruiningen Yrseke aan de kant wegens een aanrijiding met een auto bij Rilland.Hier 2,5 uur gestaan en nog doorgereden  tot Bergen op Zoom voor aflos. Werktijd ruim 12,5 uur excl reistijd Bergen - Venlo.

groetjes Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

jakop

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #197 Gepost op: 25 March 2013, 10:25:56 »
Met dergelijke werkdagen mag je wel een boek meenemen (of twee)  ::)

Jakop

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #198 Gepost op: 25 March 2013, 10:38:52 »
Wachten is geen werk! ;D ;D

Tinus.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #199 Gepost op: 25 March 2013, 10:59:08 »
Maar wel vervelend als je nog een hoop moet doen!
« Laatst bewerkt op: 25 March 2013, 11:15:44 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat »

JesseUenk

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #200 Gepost op: 25 March 2013, 12:29:06 »
Stel dat je elf uur op een trein hebt gezeten en je moet ook voor en na het werk nog twee uur autorijden dan is dat dus te lang!
Je moet minder dan een bepaalde tijd van je standplaats af wonen/zijn.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3234
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #201 Gepost op: 25 March 2013, 12:39:46 »
Standplaats is niet altijd daar waar je trein vertrekt. Als je in Rotterdam woont en je standplaats is ook Rotterdam, kan het toch zo zijn dat je op Emmerich moet beginnen en daar ook weer klaar bent.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #202 Gepost op: 25 March 2013, 16:05:58 »
Je moet minder dan een bepaalde tijd van je standplaats af wonen/zijn.
Dat gaat prima als je in de arbeidsovereenkomst heb staan:
- standplaats: Nederland.

Bovendien hangt het er simpelweg af van je werkgever. Sommige vereisen het wellicht, maar lang niet allemaal. Railion Benelux eiste het toen ik daar begon nog wel. NS Reizigers vereist het weer niet. Toen ik bij NSR te standplaats Ut kwam te "werken", zaten er velen van ver buiten Utrecht. Dan moet je denken aan Schiedam, Apeldoorn, Nijkerk en later zelfs nog iemand die in België is gaan wonen. Die heeft inmiddels als standplaats Eindhoven. Maar ben je in dienst bij een uitzendbureau, dan heb je gewoon standplaats Nederland, omdat je overal heen gestuurd kan worden.
Groetjes,
Emiel

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #203 Gepost op: 26 March 2013, 11:51:44 »
De maximale tijd dat een NSR mcn op een trein mag zitten is 2,5 uur.

Nu heet ik ook Arjen en ben ik ook machinist bij NSR, maar van deze regel heb ik nog nooit gehoord. We rijden ook nogal eens Amsterdam - Vlissingen en dat is toch echt 2 uur en 53 minuten.

Wat betreft de standplaats heb je tegenwoordig als eis bij NSR dat je binnen een straal van 45 minuten woont. ( Geldt voor mensen die nu nieuw aangenomen worden ).
« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 12:24:26 door AlfaArjen »

jakop

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #204 Gepost op: 26 March 2013, 13:18:22 »
45 minuten op de fiets?
45 minuten per auto? (met of zonder file)
45 minuten per trein? (meest waarschijnlijk)  ;D

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #205 Gepost op: 26 March 2013, 14:16:34 »
Auto, zonder file  ;) Volgens mij was dat een van de eisen die erbij stond op de site van Randstad vorig jaar. Momenteel is er geen werving dus de precieze eis is niet te controleren momenteel. Het is ergens raar iets om tijd te nemen als "reisafstand". Het zal er waarschijnlijk mee te maken hebben met de tijd die nodig is om bij ziekte of iets anders een machinist te kunnen regelen om een dienst op te vangen, als dat door de aanwezige reservemachinist(en) niet te doen is. Dan schiet het niet op als ze je bellen dat je pas 3 uur later aanwezig kunt zijn om maar iets te noemen  :)
« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 14:19:14 door AlfaArjen. Reden: Toevoeging erbij gemaakt. »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #206 Gepost op: 26 March 2013, 14:35:54 »
 Ik ben in 1961 bij NS gaan werken ,bij het toenmalige Seinwezen ,met als standplaats Rotterdam CS.
Ik mocht toen nog juist in Dordrecht gaan wonen ,want dat lag nog net binnen de  afstand van 20 km  van af Rt.
 Of dit een algemene " NS eis " was, of alleen van het Seinwezen  weet ik niet .
 Mss hield  het verband met de Storingsdienst die  de monteurs van SW moesten draaien en binnen een zekere tijd aanwezig konden zijn, hoewel Dordt behoorlijk ver van Hoek van Holland af ligt als je er 's nachts met een taxi heen moest . 8)
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #207 Gepost op: 26 March 2013, 16:08:13 »
Auto, zonder file  ;) Volgens mij was dat een van de eisen die erbij stond op de site van Randstad vorig jaar. Momenteel is er geen werving dus de precieze eis is niet te controleren momenteel. Het is ergens raar iets om tijd te nemen als "reisafstand". Het zal er waarschijnlijk mee te maken hebben met de tijd die nodig is om bij ziekte of iets anders een machinist te kunnen regelen om een dienst op te vangen, als dat door de aanwezige reservemachinist(en) niet te doen is. Dan schiet het niet op als ze je bellen dat je pas 3 uur later aanwezig kunt zijn om maar iets te noemen  :)
Ik denk dat de huidige eis van "45 minuten van de standplaats" wonen is voortgekomen uit de enige tijd geleden ingestelde reiskostenvergoeding als je meer dan 10 km van de standplaats woont. Voor die tijd maakte het namelijk niet uit waar je woonde. Met het kunnen opvangen van diensten heeft het mijns inziens niets te maken. Reserves worden zelden gebruikt om complete diensten op te vangen. Er zijn ook maar weinig diensten die qua tijd parallel lopen met de diensttijden van de reserves. Dus als er al reserves op pad moeten om een dienst op te vangen, dan wordt dan meestal wel uitgesmeerd over meer reservediensten, afhankelijk van de dienstinhoud.
Groetjes,
Emiel

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #208 Gepost op: 26 March 2013, 22:36:43 »
Ik denk dat de huidige eis van "45 minuten van de standplaats" wonen is voortgekomen uit de enige tijd geleden ingestelde reiskostenvergoeding als je meer dan 10 km van de standplaats woont.

Lijkt me niet, want dan zou de eis gesteld worden in km's, niet in minuten...  ;)

Je bevestigt juist mijn theorie door te stellen dat complete diensten niet op te vangen zijn door de vaste reservemachinist(en). Vandaar dat ik ervan uitga dat de eis van 45 minuten vanaf de standplaats gebaseerd is het idee dat nieuwe medewerkers binnen een bepaald gestelde tijd op hun standplaats moeten kunnen zijn ivm vervanging van diensten.

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #209 Gepost op: 26 March 2013, 22:40:21 »
We rijden maximaal 5:5 uur achter elkaar. Om dan een pauze te hebben van minimaal 32, 35 of 40 min. afhankelijke waar je pauze hebt.
Met de laatste dienstregeling is er geprobeerd om na max 3 uur en pauze in te lassen dmv een overstap op andere trein. Dan heb je 20 min overstap tijd.
Maximale dienstlengte is 9:30 uur.
Dit zijn de globale regels bij de nsr.

Raymond mcn standplaats Utrecht.