Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 12:04:42
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:58:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:02
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130152 keer)

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
  • Yes we can!
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #180 Gepost op: 20 februari 2013, 19:16:42 »
Het gaat erom dat je op raccordementen, stamlijnen en in situaties waar overige verkeersdeelnemers vlak bij de trein kunnen komen je goed zichtbaar bent en eerder opvalt.
Heeft primair niet iets met de radio besturingsfunctie te maken.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #181 Gepost op: 20 februari 2013, 20:35:54 »
Dat van de raccordementen is de officiele regel. De afspraak schijnt te zijn om ze bij radiobedrijf ook te gebruiken als signaal naar ook op de emplacementen aanwezige concullega's dat de loc op radiobediening staat eventueel in combinatie met duits rangeersignaal.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #182 Gepost op: 20 februari 2013, 22:31:46 »
Dat is misschien een bedrijfsregel. Ik weet dat bij Strukton de zwaailampen aan moeten bij het rangeren, maar bij VolkerRail hoeft dit niet

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #183 Gepost op: 20 februari 2013, 23:00:56 »
Wat ik van de instructeur begreep, een afspraak tussen de bedrijven onderling. Ik weet niet of dat tussen alle bedrijven geld.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #184 Gepost op: 20 februari 2013, 23:20:52 »
Toen ik bij ACTS instructie G1206 kreeg (inclusief radiobedrijf) te Onnen, werd de zwaailampen niet gebruikt. Is dus iets wat per vervoerder wel of niet geregeld is.
Groetjes,
Emiel

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Flevolijn/ Hanzelijn
« Reactie #185 Gepost op: 02 maart 2013, 23:35:14 »
Beste mensen,
Het was zo mooi begonnen vanaf 9 december. Door de Hanzelijn reden er meer VIRMS en Koplopers op de Flevolijn dan gebruikelijk. De laatste weken zie ik echter alleen naar VIRM's als interictymaterieel. Iemand enig idee hoe dat komt? Heeft dat misschien te maken met de test die NS op de lijn Zwolle-Roosendaal houdt. Ik begreep dat ze die test met sensoren in Koplopers deden, waarschijnlijk omdat die treinstellen WIFI aan boord hebben. Aangezien in de lijn Zwolle-Roosendaal meestal NS1700'n met ICM worden ingezet, kan het zijn dat NS de koplopers inzetten op deze lijn.
Is er toevallig een spoorwegman/vrouw die hier antwoord op heeft?
Groeten
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Flevolijn/ Hanzelijn
« Reactie #186 Gepost op: 02 maart 2013, 23:43:50 »
In dat geval topic ff verplaatsen/samenvoegen met dit topic heeft gewoon te maken met de inzet en planning van materieel, heeft niets met de proef tussen Zwolle en Roosendaal te maken, dat zijn maar 11 ICMm stellen die daarvan voorzien zijn.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5196
Re:Flevolijn/ Hanzelijn
« Reactie #187 Gepost op: 03 maart 2013, 09:41:57 »
@Joop: heeft niets met de test, maar alles met een andere materieelomloop te maken. De treinen naar Den Haag via de Hanzelijn rijden nu integraal met VIRM en de treinen naar Rotterdam via Utrecht met ICMm. Bron: OdR en RM.
Groet, Frank

Ventie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
  • Something is better than nothing
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #188 Gepost op: 24 maart 2013, 21:14:05 »
Hallo,

Onze zoon komt zondagmorgen (na een nacht stappen) met de eerste trein vanaf Groningen V – 06.46 uur.
Op de borden ziet hij bestemming Vlissingen A – 11.52 uur.
Wij vragen ons af hoe het gaat met de machinist.
Blijft hij/zij op de trein tot Vlissingen en komt dan met hetzelfde treinstel terug naar Groningen?
Of wordt machinist ergens onderweg vervangen / gewisseld?

Verder vroegen wij ons af wat de langste ritten zijn voor een Nederlandse machinist?

Is hier iemand op ons forum die ons dat hier zou willen uitleggen?

Bij voorbaat hartelijk dank,

Met vriendelijke groet,
Frits

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #189 Gepost op: 24 maart 2013, 22:27:11 »
op een ritje Groningen - Vlissingen kan er wel 2 , 3 keer van machinist gewisseld worden
dat is per rit verschillend

wat de langste ritten in Nederland voor een machinist zijn weet ik zo even niet
ik zelf ben machinist in Dordrecht
en wij rijden o.a  deze ( lange ) trajecten zonder machinist wissel  Dordrecht - venlo
Dordrecht - Amsterdam
Den Haag - Lelystad
Dordrecht - Zwolle ( hanzelijn ! )
 

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #190 Gepost op: 24 maart 2013, 22:30:58 »
Langste ritten voor een nederlandse machinist zullen wel in de internationale goederendienst gedraaid worden. ;)

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #191 Gepost op: 25 maart 2013, 03:58:15 »
Hallo,

Onze zoon komt zondagmorgen (na een nacht stappen) met de eerste trein vanaf Groningen V – 06.46 uur.
Op de borden ziet hij bestemming Vlissingen A – 11.52 uur.
Wij vragen ons af hoe het gaat met de machinist.
Blijft hij/zij op de trein tot Vlissingen en komt dan met hetzelfde treinstel terug naar Groningen?
Of wordt machinist ergens onderweg vervangen / gewisseld?

Verder vroegen wij ons af wat de langste ritten zijn voor een Nederlandse machinist?
De maximale tijd dat een NSR mcn op een trein mag zitten is 2,5 uur.
Het door jou aangedragen voorbeeld heeft een 2 of 3t-tal machinisten-wissels, de eerste is meestal in Zwolle of Lelystad, dan volgt vaak Rotterdam, en Roosendaal.

gr Arjen
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #192 Gepost op: 25 maart 2013, 05:32:26 »
In Zwitserland mogen we maximaal 5 uur aan een stuk rijden, in noodgevallen 5,5 uur, en dan moeten we een pauze hebben. De meeste diensten zijn dus idd ook zo. Bijna 5 uur aan eeen stuk rijden, en dan uurtje pauze.

Bas

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #193 Gepost op: 25 maart 2013, 08:04:17 »
Is het dan minder inspannend dan autorijden? Bij autorijden zegt men altijd dat je iedere twee uur een kwartier pauze zou moeten houden, hoewel dat natuurlijk niet op de beroepschauffeur gericht is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
    • Flickr pagina
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #194 Gepost op: 25 maart 2013, 08:50:16 »
Ach ja, een ritje Waalhaven - Veendam was ook 5,5u en dat reed ook één man. Van die maximum tijd voor een NSR mcn heb ik nog nooit gehoord. Dat was in mijn tijd niet. Toen reden we ook gewoon Den Haag - Groningen/Leewarden/Enschede in één ruk. Ook naar Heerlen deed je volgens mij in meer dan 2,5u...

Bij NSR hanteren ze natuurlijk wel de afspraken die zijn gemaakt met de bonden en de interne overlegorganen. In de cargowereld hebben we grotendeels te maken met de Arbeidstijdenwet. Volgens mij staat daar voor Nederland niets over een maximale rijtijd maar wel over de diensttijd. Iets wat door planners in het verleden nog wel'ns werd verward want dan werd de reistijd van en naar het werk niet meegeteld. Iets wat sommige inspecteurs van IL&T weer wel doen. Stel dat je elf uur op een trein hebt gezeten en je moet ook voor en na het werk nog twee uur autorijden dan is dat dus te lang!

@Peter: Een trein rijden is natuurlijk een stuk minder inspannend dan het rijden van een auto. Daarom is het juist belangrijk dat je je kop er goed kan bijhouden. Ook een ATB is niet zaligmakend, maar een keer 'verremmen' met je trein en je kan nog steeds een stukje te ver geraken na een ingreep...

Heb het zelf een keer meegemaakt dat m'n nachtdienst door omstandigheden te lang werd. Men wilde mij toen aflossen in Breda zodat ik met de auto naar huis kon. Ik heb toen gewoon m'n trein doorgereden naar Rotterdam want ik wilde voor geen goud de ochtendspits (met toen nog veel file's op de A16) in... Na een bakkie koffie op de eindbestemming heb ik toen weer veilig m'n bed kunnen vinden! Wel leuk Arbeidstijdenwetten maar soms ligt de praktijk wat anders...