Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 11:36:10
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:08:44
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 09:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 140249 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #90 Gepost op: 02 January 2013, 00:04:13 »
Hoi,

Zo ziet het apparaat er uit in een Gtw treinstel;



Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #91 Gepost op: 02 January 2013, 00:10:09 »
Dank je RobbertJan  (y)

gr. Klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #92 Gepost op: 02 January 2013, 08:57:25 »
Bij het aanzetten is het van belang dat ten aller tijde de rijdraadstroom in de gaten wordt gehouden.
Des te meer stroom er gevraagd wordt des te lager de rijdraadstroom wordt.
Wanneer je met 1800 volt start en je lekker aan het opschakelen bent kan de rijdraadstroom gemakkelijk
zakken tot rond de 1500 volt waarbij je dus zomaar even 2000 tot 3000 ampére gebruikt.
Je zult rijdraadspanning bedoelen die zakt bij het vragen van veel tractiestroom  ;)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #93 Gepost op: 02 January 2013, 10:26:37 »
Een vraag die volgens mij nog niet beantwoord is, is of er wettelijke grenzen aan de werk-, rij- en rusttijden van machinsten gesteld zijn. Geldt hier alleen maar de (algemene) arbeidstijdenwet en zijn er geen specifieke regels (zoals die er voor het wegtransport wel zijn)?

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #94 Gepost op: 02 January 2013, 11:10:54 »
Enkele bedrijven lezen zo af en toe ook een locomotief uit om bijvoorbeeld machinisten te ondersteunen of te controleren. Ik heb vernomen dat het bij de NMBS standaard gebeurd. (collega NMBS leest ook mee, graag uitsluitsel ;-)).

Bij iedere "klaarmaking" van een trein, het in dienst plaatsen en rijklaar maken met andere woorden, dienen wij bij de NMBS de "teloc" te controleren. Dit is bij moderner materieel digitaal, maar bij veel ouder materieel (alles met bouwjaar tot en met medio '80), dient men dit nog handmatig met een opwindsysteem... tjah... opwinden. Daarbij moeten we ook de registratieklok en controleren hoe de band is. De band is per getal ingedeeld, gaande van 40 tot en met 0. Ieder getal staat voor 100km. Dus als men het cijfer 26 ziet staan door het vensterglas, dan weet je dat je nog 2600km kunt gaan rijden. Bij een getal gelijk of onder de 6 dienen wij de bevoegde instantie (regelaar van de tractievoertuigen) te verwittigen. Deze zal bepalen wanneer en waar er iemand zal staan om deze "band" te gaan vervangen. Ouderwetse en achterhaalde manier van werken!

Die banden worden daarna opgezonden naar Brussel. Daar worden ALLE digitale casettes gecontroleerd. Dit is peace of cake. De computer bekijkt het traject en haalt er alle fouten uit!
De analoge banden worden niet allemaal gecontroleerd. Het zou té veel werk zijn.. (gelukkig maar)
Die worden steekproefgewijs gecontroleerd. Of wanneer men vermoed dat iemand er mee speelt (treinen niet goed klaarmaken, vaak boven de toegelaten snelheid rijden, ...) dan wordt die persoon in kwestie constant op de voet gevolgd. Kortom: die installatie staat erop om ons als kleine kinderen te controleren en ons te beboeten op eventuele fouten. En een klein beetje voor als er een accident gebeurt...  ::)
Vorig jaar bij instructie mogen gaan om uit te leggen waarom ik eens (was toen al 3 maand geleden!!) zo'n teloc-band niet opgewonden had... Met zo'n dingen is men bezig bij ons...  ::) ::)

Even terug naar die rij- en rusttijden...
Ik wist niet dat dit bij jullie (NSR) zo in elkaar zat!  (y)

Wij hebben diensten die varieren tussen 6h en 9h. Voor internationale goederendiensten is dit max 10h.
Tussen beide diensten moet er 14h tussen zitten. Indien je eerst een dienst hebt en de dag erna opleiding / heropfrissingsles / medisch onderzoek /... of omgekeerd, dan is deze tijd tussen beide diensten minstens12h.
Een bepaling tussen hoeveel rusttijd we hebben tussen 2 treinen of hoeveel uur we maximaal mogen rijden, daar staat niks van op papier, voor zover ik weet.. Rijden tot we erbij neervallen!

Wij hebben een speciaal systeem van diensten.
Per depot hebben we een aantal "reeksen". Iedere reeks heeft zijn eigen diensten.
Om dit uit te leggen met het voorbeeld van mijn depot (Kortrijk): Reeks A rijdt met een beetje vanalles rond en een beetje overal. Reeks L rijdt voornamelijk de IC Kortrijk - Oostende en IR Kortrijk - Leuven. Reeks I Rijdt voornamelijk de IC Lille Flandres - Antwerpen. Reeks V rijdt (voor zover er nog zijn) goederen naar Frankrijk. Reeks U doet rangeerdiensten.
Dit zijn allemaal reeksen. Iedere reeks heeft een vooropgesteld schema van diensten. Zo weet iemand uit een bepaalde reeks al welke dienst hij de week erna zal doen, of 3 maanden later... Er zit een beurtregeling in die reeksen.
Daarnaast hebben we ook een "buiten reeks". Dat zijn mensen die geen vast rooster hebben. Zij vangen de gaten op die in een bepaalde reeks zouden kunnen zitten, of bij ziekte of indien iemand verlof heeft aangevraagd of ...
Die mensen (zoals ikzelf ook buiten reeks ben), leven van dag tot dag. Dagelijks kunnen de diensten veranderen, want niemand weet dat hij binnen 3 maanden ziek zal worden..  ;) Wij kennen bijna alle locomotieven en motorstellen van die bepaalde depot alsook de spoorlijnkennis die hoog ligt. Zo kunnen we in geval van problemen diensten doen van iedere reeks.
Wij moeten op die manier zeer flexibel zijn. Plannen maken voor de week erna gaan al moeilijk, want wij weten niet met zekerheid of we moeten werken die dag(en).. Onze planning loopt slechts 3 a 4 dagen in de toekomst. En we zijn pas zeker van de volgende dag, nadat de dienst ervoor ten einde is. Tegenover die flexibiliteit staat dat wij wel (niet officieel) wat voorrang krijgen bij verlofaanvragen en dat onze verdienste (productiviteitspremie) iets hoger ligt dan van de anderen "in reeks".

Wij zitten in het systeem van 36 uren per week, maar doen er in werkelijkheid +-40 per week. Op die manier komt het dat we 13 vrije dagen extra hebben per jaar... (leve de staat!  ;D)

Bon, dat is zowat wat die veiligheidsband en diensten betreft...  ;)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #95 Gepost op: 02 January 2013, 16:01:20 »
Een vraag die volgens mij nog niet beantwoord is, is of er wettelijke grenzen aan de werk-, rij- en rusttijden van machinsten gesteld zijn. Geldt hier alleen maar de (algemene) arbeidstijdenwet en zijn er geen specifieke regels (zoals die er voor het wegtransport wel zijn)?

Groetjes, Bart
Aangaande de situatie bij NSR zijn er twee zaken die geldig zijn: de Arbeidstijdenwet en de NS CAO. Wat de Arbeitstijdenwet precies voorschrijft is mij niet geheel bekend. Is ook niet strict noodzakelijk, omdat de NS CAO in feite "strenger" is dan de Arbeidstijdenwet en op geen enkel punt ruimer zal zijn. En omdat de NS CAO bindend is verklaard, heeft het dezelfde status als wetgeving. Zou ik nou nevenwerkzaamheden verrichting bij een andere vervoerder, dan heb ik dus zowel met de grenzen van de NS CAO te maken als met de grenzen van de Arbeidstijdenwet. Dubbel oppassen dus.

En wat de NS CAO zoal inhoudt, heb ik hierboven al beschreven.
Groetjes,
Emiel

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #96 Gepost op: 02 January 2013, 16:16:13 »
Hallo Allemaal,

Ik weet niet of het al gevraagd is, maar ik vraag mij af hoe het geregeld is met de sanitaire voorzieningen in je trein. Heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om onderweg naar het toilet te gaan of moet je dat bij de stations doen of onderweg als je bijvoorbeeld bij een sein staat? En hoe is dat geregeld voor de vrouwelijke collega's?

Groet, Jasper

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #97 Gepost op: 02 January 2013, 16:21:01 »
Bij een goederentrein niet. Gebruik maken van de gelegenheden die zich voor doen. Er zijn in ieder geval geen voorzieningen,in tegenstelling tot onze Amerikaanse collega's die een toilet aan boord hebben.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2013, 20:53:09 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #98 Gepost op: 02 January 2013, 17:21:17 »
Bij reizigerstreinen is dat natuurlijk afhankelijk van welk materieel je bij je hebt. Zoals allom bekend is er bijvoorbeeld geen toilet op de SLT aanwezig.

Voor mannen is er natuurlijk altijd een plek om af te wateren. ;)

Verder weet je van te voren natuurlijk hoelang je op de bok moet zitten en ga je meestal voor aanvang van je rit even.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #99 Gepost op: 02 January 2013, 19:17:31 »
Oké, dat is al aardig in de privésfeer ;)

Dat je niet mag drinken (en dan bedoel ik alcoholhoudende dranken) lijkt me evident. Maar hoe is dat geregeld mbt het roken van sigaretten/sigaren/pijp?

Groet,
Jan

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #100 Gepost op: 02 January 2013, 19:19:39 »
Eigenlijk net zoals in de rest van de trein. Niet toegestaan.

In de meeste personeelsverblijven zijn wel apparte rookgedeeltes ingericht.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #101 Gepost op: 02 January 2013, 19:20:11 »
Mag niet in de cabine volgens de regels. Maar er zijn diverse machinisten die het wel doen als er een raampje open kan

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #102 Gepost op: 02 January 2013, 20:17:07 »
Oh ook wel waar er geen raampje open kan. Kijk voor de aardigheid eens in de gleuf van de remkraan. Dan weet je gelijk wat tegenwoordig als asbak dient. Schandalig. :(

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #103 Gepost op: 02 January 2013, 20:29:26 »
Ik zal eens kijken vannacht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #104 Gepost op: 02 January 2013, 20:41:51 »
Oh oh.... dalijk is het hommeles op het spoor en dan is het mijn schuld :o