Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:09:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:05:30
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:03:25
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:52:08
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130042 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #90 Gepost op: 02 januari 2013, 00:04:13 »
Hoi,

Zo ziet het apparaat er uit in een Gtw treinstel;



Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #91 Gepost op: 02 januari 2013, 00:10:09 »
Dank je RobbertJan  (y)

gr. Klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #92 Gepost op: 02 januari 2013, 08:57:25 »
Bij het aanzetten is het van belang dat ten aller tijde de rijdraadstroom in de gaten wordt gehouden.
Des te meer stroom er gevraagd wordt des te lager de rijdraadstroom wordt.
Wanneer je met 1800 volt start en je lekker aan het opschakelen bent kan de rijdraadstroom gemakkelijk
zakken tot rond de 1500 volt waarbij je dus zomaar even 2000 tot 3000 ampére gebruikt.
Je zult rijdraadspanning bedoelen die zakt bij het vragen van veel tractiestroom  ;)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #93 Gepost op: 02 januari 2013, 10:26:37 »
Een vraag die volgens mij nog niet beantwoord is, is of er wettelijke grenzen aan de werk-, rij- en rusttijden van machinsten gesteld zijn. Geldt hier alleen maar de (algemene) arbeidstijdenwet en zijn er geen specifieke regels (zoals die er voor het wegtransport wel zijn)?

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #94 Gepost op: 02 januari 2013, 11:10:54 »
Enkele bedrijven lezen zo af en toe ook een locomotief uit om bijvoorbeeld machinisten te ondersteunen of te controleren. Ik heb vernomen dat het bij de NMBS standaard gebeurd. (collega NMBS leest ook mee, graag uitsluitsel ;-)).

Bij iedere "klaarmaking" van een trein, het in dienst plaatsen en rijklaar maken met andere woorden, dienen wij bij de NMBS de "teloc" te controleren. Dit is bij moderner materieel digitaal, maar bij veel ouder materieel (alles met bouwjaar tot en met medio '80), dient men dit nog handmatig met een opwindsysteem... tjah... opwinden. Daarbij moeten we ook de registratieklok en controleren hoe de band is. De band is per getal ingedeeld, gaande van 40 tot en met 0. Ieder getal staat voor 100km. Dus als men het cijfer 26 ziet staan door het vensterglas, dan weet je dat je nog 2600km kunt gaan rijden. Bij een getal gelijk of onder de 6 dienen wij de bevoegde instantie (regelaar van de tractievoertuigen) te verwittigen. Deze zal bepalen wanneer en waar er iemand zal staan om deze "band" te gaan vervangen. Ouderwetse en achterhaalde manier van werken!

Die banden worden daarna opgezonden naar Brussel. Daar worden ALLE digitale casettes gecontroleerd. Dit is peace of cake. De computer bekijkt het traject en haalt er alle fouten uit!
De analoge banden worden niet allemaal gecontroleerd. Het zou té veel werk zijn.. (gelukkig maar)
Die worden steekproefgewijs gecontroleerd. Of wanneer men vermoed dat iemand er mee speelt (treinen niet goed klaarmaken, vaak boven de toegelaten snelheid rijden, ...) dan wordt die persoon in kwestie constant op de voet gevolgd. Kortom: die installatie staat erop om ons als kleine kinderen te controleren en ons te beboeten op eventuele fouten. En een klein beetje voor als er een accident gebeurt...  ::)
Vorig jaar bij instructie mogen gaan om uit te leggen waarom ik eens (was toen al 3 maand geleden!!) zo'n teloc-band niet opgewonden had... Met zo'n dingen is men bezig bij ons...  ::) ::)

Even terug naar die rij- en rusttijden...
Ik wist niet dat dit bij jullie (NSR) zo in elkaar zat!  (y)

Wij hebben diensten die varieren tussen 6h en 9h. Voor internationale goederendiensten is dit max 10h.
Tussen beide diensten moet er 14h tussen zitten. Indien je eerst een dienst hebt en de dag erna opleiding / heropfrissingsles / medisch onderzoek /... of omgekeerd, dan is deze tijd tussen beide diensten minstens12h.
Een bepaling tussen hoeveel rusttijd we hebben tussen 2 treinen of hoeveel uur we maximaal mogen rijden, daar staat niks van op papier, voor zover ik weet.. Rijden tot we erbij neervallen!

Wij hebben een speciaal systeem van diensten.
Per depot hebben we een aantal "reeksen". Iedere reeks heeft zijn eigen diensten.
Om dit uit te leggen met het voorbeeld van mijn depot (Kortrijk): Reeks A rijdt met een beetje vanalles rond en een beetje overal. Reeks L rijdt voornamelijk de IC Kortrijk - Oostende en IR Kortrijk - Leuven. Reeks I Rijdt voornamelijk de IC Lille Flandres - Antwerpen. Reeks V rijdt (voor zover er nog zijn) goederen naar Frankrijk. Reeks U doet rangeerdiensten.
Dit zijn allemaal reeksen. Iedere reeks heeft een vooropgesteld schema van diensten. Zo weet iemand uit een bepaalde reeks al welke dienst hij de week erna zal doen, of 3 maanden later... Er zit een beurtregeling in die reeksen.
Daarnaast hebben we ook een "buiten reeks". Dat zijn mensen die geen vast rooster hebben. Zij vangen de gaten op die in een bepaalde reeks zouden kunnen zitten, of bij ziekte of indien iemand verlof heeft aangevraagd of ...
Die mensen (zoals ikzelf ook buiten reeks ben), leven van dag tot dag. Dagelijks kunnen de diensten veranderen, want niemand weet dat hij binnen 3 maanden ziek zal worden..  ;) Wij kennen bijna alle locomotieven en motorstellen van die bepaalde depot alsook de spoorlijnkennis die hoog ligt. Zo kunnen we in geval van problemen diensten doen van iedere reeks.
Wij moeten op die manier zeer flexibel zijn. Plannen maken voor de week erna gaan al moeilijk, want wij weten niet met zekerheid of we moeten werken die dag(en).. Onze planning loopt slechts 3 a 4 dagen in de toekomst. En we zijn pas zeker van de volgende dag, nadat de dienst ervoor ten einde is. Tegenover die flexibiliteit staat dat wij wel (niet officieel) wat voorrang krijgen bij verlofaanvragen en dat onze verdienste (productiviteitspremie) iets hoger ligt dan van de anderen "in reeks".

Wij zitten in het systeem van 36 uren per week, maar doen er in werkelijkheid +-40 per week. Op die manier komt het dat we 13 vrije dagen extra hebben per jaar... (leve de staat!  ;D)

Bon, dat is zowat wat die veiligheidsband en diensten betreft...  ;)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #95 Gepost op: 02 januari 2013, 16:01:20 »
Een vraag die volgens mij nog niet beantwoord is, is of er wettelijke grenzen aan de werk-, rij- en rusttijden van machinsten gesteld zijn. Geldt hier alleen maar de (algemene) arbeidstijdenwet en zijn er geen specifieke regels (zoals die er voor het wegtransport wel zijn)?

Groetjes, Bart
Aangaande de situatie bij NSR zijn er twee zaken die geldig zijn: de Arbeidstijdenwet en de NS CAO. Wat de Arbeitstijdenwet precies voorschrijft is mij niet geheel bekend. Is ook niet strict noodzakelijk, omdat de NS CAO in feite "strenger" is dan de Arbeidstijdenwet en op geen enkel punt ruimer zal zijn. En omdat de NS CAO bindend is verklaard, heeft het dezelfde status als wetgeving. Zou ik nou nevenwerkzaamheden verrichting bij een andere vervoerder, dan heb ik dus zowel met de grenzen van de NS CAO te maken als met de grenzen van de Arbeidstijdenwet. Dubbel oppassen dus.

En wat de NS CAO zoal inhoudt, heb ik hierboven al beschreven.
Groetjes,
Emiel

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #96 Gepost op: 02 januari 2013, 16:16:13 »
Hallo Allemaal,

Ik weet niet of het al gevraagd is, maar ik vraag mij af hoe het geregeld is met de sanitaire voorzieningen in je trein. Heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om onderweg naar het toilet te gaan of moet je dat bij de stations doen of onderweg als je bijvoorbeeld bij een sein staat? En hoe is dat geregeld voor de vrouwelijke collega's?

Groet, Jasper

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #97 Gepost op: 02 januari 2013, 16:21:01 »
Bij een goederentrein niet. Gebruik maken van de gelegenheden die zich voor doen. Er zijn in ieder geval geen voorzieningen,in tegenstelling tot onze Amerikaanse collega's die een toilet aan boord hebben.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2013, 20:53:09 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #98 Gepost op: 02 januari 2013, 17:21:17 »
Bij reizigerstreinen is dat natuurlijk afhankelijk van welk materieel je bij je hebt. Zoals allom bekend is er bijvoorbeeld geen toilet op de SLT aanwezig.

Voor mannen is er natuurlijk altijd een plek om af te wateren. ;)

Verder weet je van te voren natuurlijk hoelang je op de bok moet zitten en ga je meestal voor aanvang van je rit even.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #99 Gepost op: 02 januari 2013, 19:17:31 »
Oké, dat is al aardig in de privésfeer ;)

Dat je niet mag drinken (en dan bedoel ik alcoholhoudende dranken) lijkt me evident. Maar hoe is dat geregeld mbt het roken van sigaretten/sigaren/pijp?

Groet,
Jan

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #100 Gepost op: 02 januari 2013, 19:19:39 »
Eigenlijk net zoals in de rest van de trein. Niet toegestaan.

In de meeste personeelsverblijven zijn wel apparte rookgedeeltes ingericht.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #101 Gepost op: 02 januari 2013, 19:20:11 »
Mag niet in de cabine volgens de regels. Maar er zijn diverse machinisten die het wel doen als er een raampje open kan

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #102 Gepost op: 02 januari 2013, 20:17:07 »
Oh ook wel waar er geen raampje open kan. Kijk voor de aardigheid eens in de gleuf van de remkraan. Dan weet je gelijk wat tegenwoordig als asbak dient. Schandalig. :(

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #103 Gepost op: 02 januari 2013, 20:29:26 »
Ik zal eens kijken vannacht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #104 Gepost op: 02 januari 2013, 20:41:51 »
Oh oh.... dalijk is het hommeles op het spoor en dan is het mijn schuld :o