Ik gebruik net als Hans gewone breekmesjes. En gebruik niet veel druk.Haal het mes een keer of 4/5 rustig door het abs heen, zodat je geen opstaanderand krijgt die je weg moet vijlen. En bij het uitsnijdenvan raam en of deuropeningen boor ik in de hoeken een gaatje. Dit voorkomt dat je doorschiet in de hoekjes. Daarna even met een vierkantsleutelvijltje afwerken. Het zijn btw beste lappen wand.
@ Sparrow, ik zal morgen een proefstukje maken en op de foto zetten. Daarbij zal ik op jou manier een sparing maken en één op mijn manier. Mijn manier is grof de sparing er uitsnijden (2 á 3 mm kleiner dan de echte sparing) dan de hoekjes onder 45 graden insnijden en vervolgens de gewenste sparing snijden. Waarom deze volgorde, als je tracht een messnede te maken in vol materiaal heb je veel spanning te overwinnen en krijg je een uitstulping aan beide zijde van je snijvlak. Op mijn manier heb je nauwelijks spanning en snij je snel en spanningsloos door je materiaal. Het klinkt nu cryptisch maar met een paar foto's snap je wat ik bedoel.En een scalp mesje is inderdaad niet echt stabiel, vandaar mijn keuze voor een breekmesje met een mogelijkheid voor het stabiliseren van het breekmesje.PS ik ben ook met een rijtje huisje bezig...Groet, Hans