Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Zelfbouw rijtjeshuizen H0  (gelezen 31958 keer)

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
Re:Zelfbouw rijtjeshuizen H0
« Reactie #75 Gepost op: 28 February 2013, 14:14:02 »
@Wesley: Leuk dat je zo enthousiast bent! Het is mijn eerste bouwproject dus het is allemaal uitproberen, maar daar leer je wel veel van :)

@Kees: Goed dat je weer begonnen bent! Ik focus me eerst maar eens op dit project en dan zie ik wel weer verder of ik meer dezelfde rijtjes ga maken of iets anders ;)

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #76 Gepost op: 01 March 2013, 02:54:40 »
Het eerste huis is uitgesneden:

Hoe gaat dat uitsnijden?

Je snijdt 1 keer langs de lijnen die je uit wilt snijden. Je bent dan nog niet door het styreen heen, maar het is een breuklijn voor straks. Daarna snij je vanuit de vier hoeken naar het midden zodat je 4 driehoekjes krijgt. De snedes hoeven niet recht te zijn, als ze maar exact in de hoeken beginnen.

Na meerdere keren snijden ben je door het styreen heen. Je draait de plaat dan om en trekt de driehoekjes eruit. Die breken nu langs de eerder ingesneden breuklijnen. Dit is een mooie rechte lijn tussen de hoeken waaruit je de driehoekjes bent gaan snijden. Daardoor krijg je mooie rechte lijnen en hoef je niet steeds netjes te snijden. De zijdes van de driehoeken mogen namelijk gewoon scheef of bochtig zijn.

De driehoekjes zitten dan nog met een klein naadje vast. Door ze een paar keer heen en weer te buigen breken ze (bijna) af. Wanneer ze nog niet afbreken buig je ze een keer terug. Je kan ze ook lossnijden, maar dan heb je weer kans dat je uitschiet of teveel wegsnijdt. Dan heb je je uitsnede, die nog wat rafelig is:

De randen en hoeken kan je dan een beetje bijsnijden, schuren of veilen en dan heb je een mooie uitsnede:
« Laatst bewerkt op: 01 March 2013, 03:00:00 door Sparrow »

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #77 Gepost op: 01 March 2013, 09:55:31 »
Dag Sparrow,

Je bent goed bezig  (y) maar voor je verder gaat even een kleine opmerking.
Aan de manier waarop de randen van je styreen op gaan staan kan zijn dat je
a) te veel druk op je mesje zet of
b) je mesje te bot is.
Als je dit in acht neemt zal je niet of nauwelijks meer de randen van je muur te hoeven nabewerken.  
Zelf gebruik ik het smalle stanley meshouder die het mesje vastklemt en na een raampje of twee een stukje mes afbreken en verder met een nieuw scherp mesje.

Groet, Hans
« Laatst bewerkt op: 01 March 2013, 09:57:39 door Duizendpoot. Reden: foutje... »
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #78 Gepost op: 01 March 2013, 20:05:19 »
@Hans: Dank je wel. Wat bedoel je precies? Waar zie je het aan?

Ik gebruik een scalpel, die zijn scherper en je kunt er preciezer mee snijden dan met van die stanleymesjes. Deze scalpelmesjes gaan vrij lang mee maar ik heb er toevallig net een nieuwe ingezet, dus daar kan het niet aan liggen. Ik zet wel redelijk wat kracht, het mesje buigt er soms iets door, maar het kost toch nog wel 4-5 keer snijden voor ik door het styreen ben.

Maar ik snijdt dus maar 1 keer zacht, zonder teveel kracht de lijn in die uitgesneden moeten worden en dan snedes richting het midden. Die hoeven niet netjes te zien, want die zie je later niet meer. Wat je ziet is een restantje styreen doordat ik de driehoekjes afbreek om een mooi recht resultaat te bereiken. Soms blijft er dan nog een klein restje zitten wat je even weg kan vijlen. Dit heeft dus niks met het snijden te maken. Zie de methode zoals ik hierboven beschrijf. Wat bedoel jij dan precies wat ik netter zou kunnen doen? Misschien kan ik er mn voordeel mee doen ;)

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 01 March 2013, 20:15:18 »
Ik gebruik net als Hans gewone breekmesjes. En gebruik niet veel druk.
Haal het mes een keer of 4/5 rustig door het abs heen, zodat je geen opstaande
rand krijgt die je weg moet vijlen. En bij het uitsnijden
van raam en of deuropeningen boor ik in de hoeken een gaatje. Dit
voorkomt dat je doorschiet in de hoekjes. Daarna even met een vierkant
sleutelvijltje afwerken. Het zijn btw beste lappen wand.
Mvh Steef

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #80 Gepost op: 01 March 2013, 20:24:13 »
@ Sparrow, ik zal morgen een proefstukje maken en op de foto zetten.
Daarbij zal ik op jou manier een sparing maken en één op mijn manier. Mijn manier is grof de sparing er uitsnijden (2 á 3 mm kleiner dan de echte sparing) dan de hoekjes onder 45 graden insnijden en vervolgens de gewenste sparing snijden. Waarom deze volgorde, als je tracht een messnede te maken in vol materiaal heb je veel spanning te overwinnen en krijg je een uitstulping aan beide zijde van je snijvlak. Op mijn manier heb je nauwelijks spanning en snij je snel en spanningsloos door je materiaal. Het klinkt nu cryptisch maar met een paar foto's snap je wat ik bedoel.

En een scalp mesje is inderdaad niet echt stabiel, vandaar mijn keuze voor een breekmesje met een mogelijkheid voor het stabiliseren van het breekmesje.

PS ik ben ook met een rijtje huisje bezig...

Groet, Hans

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #81 Gepost op: 02 March 2013, 00:06:18 »
Ik gebruik net als Hans gewone breekmesjes. En gebruik niet veel druk.
Haal het mes een keer of 4/5 rustig door het abs heen, zodat je geen opstaande
rand krijgt die je weg moet vijlen. En bij het uitsnijden
van raam en of deuropeningen boor ik in de hoeken een gaatje. Dit
voorkomt dat je doorschiet in de hoekjes. Daarna even met een vierkant
sleutelvijltje afwerken. Het zijn btw beste lappen wand.
ABS? Ik snap wel wat je bedoelt,maar zo werk ik niet. Ik snijdt niet langs de kant die later gevijld moet worden. Die snijd ik maar 1 keer in en dan snijd ik verder alleen de driehoekjes vanuit de hoeken naar het midden van het uit te snijden vlak. Die haal je eruit dus die hoeven niet gevijld. De rand van het raam is niet gesneden maar afgebroken. Zie de fotobeschrijving van mijn werkwijze hierboven. Even vijlen vind ik niet zo erg en deze methode werkt veel makkelijker en sneller, je hoeft niet steeds netjes te snijden en je hebt mooie rechte lijnen. Maar ieder zn methode natuurlijk ;) Ik vind zelf scalpel fijner. Hij is preciezer en scherper. Ik sneed eerst ook gewoon langs de randen maar kreeg toen hier van iemand de tip om het zo te doen en doe sindsdien niet anders ;)

Het zijn idd aardige lappen, het zijn 4 huizen naast elkaar ;) Lengte is 27,2 cm.

@ Sparrow, ik zal morgen een proefstukje maken en op de foto zetten.
Daarbij zal ik op jou manier een sparing maken en één op mijn manier. Mijn manier is grof de sparing er uitsnijden (2 á 3 mm kleiner dan de echte sparing) dan de hoekjes onder 45 graden insnijden en vervolgens de gewenste sparing snijden. Waarom deze volgorde, als je tracht een messnede te maken in vol materiaal heb je veel spanning te overwinnen en krijg je een uitstulping aan beide zijde van je snijvlak. Op mijn manier heb je nauwelijks spanning en snij je snel en spanningsloos door je materiaal. Het klinkt nu cryptisch maar met een paar foto's snap je wat ik bedoel.

En een scalp mesje is inderdaad niet echt stabiel, vandaar mijn keuze voor een breekmesje met een mogelijkheid voor het stabiliseren van het breekmesje.

PS ik ben ook met een rijtje huisje bezig...

Groet, Hans

Hoi Hans, ik ben benieuwd naar je proefstukje. Ik heb de methode die ik nu gebruik ook hier op het forum geleerd, dus misschien kom jij met een nog fijnere die ik weer over kan nemen ;) Uiteindelijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en moet je niet die vinden die je zelf prettig vindt. Scalpel heeft idd de neiging wat te wiebelen met veel druk, daarom doe ik de snede langs de daadwerkelijk uit te snijden lijnen ook heel lichtjes. De hoekjes die je dan daarna uitsnijdt haal je uit je wand, dus dat maakt niet uit hoe je die snijdt. Je hoeft dus maar 4 keer voor een vierkant netjes te snijden en de hoekjes moet je netjes in de hoeken beginnen, maar daarna kan het groffer en sneller, want dat zie je toch niet terug in de wand die overblijft.

Wauw, dat bouwwerk ziet er prachtig uit!! (y)

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #82 Gepost op: 02 March 2013, 01:00:44 »
Het is misschien niet heel duidelijk, maar het laat zien hoe recht en netjes de rand eruit ziet na het afbreken. Daar hoeft dus niks meer aan gedaan te worden behalve eventueel overtollig materieel weg te snijden, maar dat is zo gedaan en meestal niet nodig.

Ik heb nu 3 van de 4 huisjes in de achtergevel uitgesneden.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2013, 01:37:01 door Sparrow »

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #83 Gepost op: 02 March 2013, 14:12:37 »
Dag Sparrow, hierbij de beloofde plaatjes en het materiaal is 1 mm styreen.

De eerste twee plaatje zijn op jou manier gesneden.

En de volgende serie op mijn manier, en je ziet dat er behoorlijk spanning met het snijden ontstaat (maar wat weg kan).

Groet, Hans

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #84 Gepost op: 02 March 2013, 20:19:01 »
Bedankt voor je bijdrage, Hans. Die overgebleven randen van een paar mm, snijd je die volledig los? Of snijd je die in en breek je ze dan? Maar waarom eerst een vierkantje uitsnijden en dan pas de overgebleven randen op de uitsparing uitbreken? Waarom dat niet in 1 keer doen met de driehoekjes maar verder op dezelfde manier?

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 02 March 2013, 20:23:05 »
Omdat je dan ruimte creëert zodat de spanning van het snijden
naar het gat gaat ipv in het materiaal. Zo krijg je geen opstaande rand.
Mvh Steef

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #86 Gepost op: 02 March 2013, 20:32:06 »
Ok, op die fiets. Weet je, ik ga het zo gewoon s proberen, eens kijken hoe het werkt (y)

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #87 Gepost op: 02 March 2013, 21:00:56 »
Steef, dank je wel dat was het goede antwoord (y) enne Sparrow we horen wel of deze manier je bevalt  ;)

Groet, Hans

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #88 Gepost op: 02 March 2013, 22:07:11 »
Hans, bedankt voor het tonen van je snijtechniek. Ik leer hier ook nog wat van.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #89 Gepost op: 04 March 2013, 03:16:49 »
Ik heb de methode geprobeerd, maar het is niet mijn ding. Ik had ook op een proefstukje moeten doen ipv meteen op mn rijtjeshuizen. Doordat een stripje niet mooi afbrak en ik die rand moest bijwerken was mn raam een mm te breed waardoor ik alle 3 de ramen van de andere huizen ook aan moest passen. Nadeel van de methode vind ik dat hetgeen je afbreekt erg dun en smal is. De driehoekjes zijn veel makkelijker en secuurder af te breken en geven een nette breukvlak. Al met al vind ik de driehoekjes methode sneller, makkelijk en minder kans op fouten of lelijk resultaat. Maar ieder zn ding, bedankt voor het meedenken (y)

De achtergevel is nu ook klaar:

En nu is het tijd voor de zijkanten van de huizenblokken. Hierin komt de punt van het schuine dak naar voren. Naast de twee zijkanten moet deze vorm nog 3 keer uitgesneden worden. Tussen twee huizen komt namelijk een tussenmuur ter versteviging van de hele constructie en extra draagvlak voor het dak. Daarnaast geeft het een mooier beeld als je het huis in kijkt. Ik heb vijf plaatjes met de juiste maten gesneden. Alleen de punt van het dak moet nog uitgesneden worden.