Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:15:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 08:03:39
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 07:45:40
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 236055 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #90 Gepost op: 20 January 2013, 10:47:59 »
 8) Ahh, Marc,

Vandaar dus ook die trolleystangen: geen ruimte voor de bovenleiding... (y)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8354
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #91 Gepost op: 20 January 2013, 11:15:58 »
Ah! Ik zeg: een BNLS tramexcursie naar Lissabon!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #92 Gepost op: 20 January 2013, 13:50:59 »
Tja, Lissabon is natuurlijk niet te verslaan, als het gaat om smalle tramstraatjes.....




Maar ook Nijmegen had z'n smalle tramstraatjes, waar alleen enkelspoor mogelijk was, zoals in onderstaande foto's van lijn 1.




De Korte Burchstraat vóór het bombardament van februari 1944; lijn 1 in 1932.




De overgang van Lange Burchtstraat naar de Korte Burchtstraat; lijn 1 in 1936.




De Lange Hezelstraat met lijn 1 in 1951.


Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:33:33 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1766
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #93 Gepost op: 21 January 2013, 14:05:47 »
Directeur,
hoe ga je de bovenleiding in de Steenhouwersgas ophangen, aan de huizen of met masten ?
En dezelfde vraag wat betreft de straatverlchting.

Gr Frank.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #94 Gepost op: 23 January 2013, 00:34:31 »
Frank,

Daar ben ik nog niet uit; kip en ei en zo......

Ik denk dat het (proef)rijden met de trams niet kan wachten tot alle bebouwing klaar is.
Dus ik moet een list verzinnen bij de huizenbouw, zodat ik die achteraf over de bovenleiding kan heenschuiven en het net lijkt alsof die aan rozetten hangt....
Of ik zet heel laf de bekende trampalen van Sommerfeldt in het gasje.....

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #95 Gepost op: 23 January 2013, 13:26:48 »
De bouw van de tramrails op Module 4 is inmiddels afgerond. De railinfrastructuur is redelijk eenvoudig, want er komen geen wissels of kruisingen in voor.
@Frans: daar heb ik dus nu ook behoorlijk mijn vingertoppen bij verbrand…..

In verband met de vele vragen over het zelfbouwen van de tramrails, ook hier op het Beneluxspoorforum, ben ik op mijn website http://www.gemeentetramwaelstede.nl wat meer in detail op deze materie ingegaan (Waelstede -> In model -> Modules -> Module 4).

Daarom bij deze update alleen wat foto’s van de werken tot nu toe.



Het totaal overzicht van Module 4 met de trambaan.




De aansluiting met Module 3.




Het zicht op de Waelkade.




De aansluiting met Module S2.




De printjes met de Hall sensors voor de terugmelding zijn gesoldeerd.




Een kijkje in de onderwereld van de module: de terugmelders zijn aangesloten op de TAMS S88-3.

Het zal de komende 2 weken wat rustiger zijn in Waelstede; het management gaat even iets anders doen…….

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:33:59 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8354
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #96 Gepost op: 23 January 2013, 13:33:23 »
Prachtig, die oud Hollandse geveltjes...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7557
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #97 Gepost op: 23 January 2013, 14:04:16 »
Prachtig, die oud Hollandse geveltjes...

Allemaal vals sentiment. Die Van Broekhoflaan is van een veel hogere klasse!  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #98 Gepost op: 23 January 2013, 14:25:23 »

Hallo Rob,

De printjes met de Hall sensors voor de terugmelding zijn gesoldeerd.

Wat is de maximale afstand tussen de hall sensor en de magneten? Met reed-contacten kan dit best groot zijn (1cm), maar een hall sensor lijkt mij een mooi alternatief voor mijn nieuwe trambaan. Komt het ook wel eens voor dat ze niet schakelen of dat ze blijven plakken zoals bij reed-contacten? O ja, moet de magneet exact boven de sensor langs of heeft hij een groot bereik rondom? Bij mij zitten de magneten voor het eerste wiel of het draaistel en dan staan ze uit het midden als je door een bocht gaat.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8354
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #99 Gepost op: 23 January 2013, 15:07:13 »
Allemaal vals sentiment. Die Van Broekhoflaan is van een veel hogere klasse!  ;D
Ik doelde op die buitengewoon oud Hollandse draadjes...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #100 Gepost op: 23 January 2013, 16:26:44 »
@Sven en Paul:
Ook in Waelstede is het klasseverschil helaas niet te vermijden..... ;D

@Mark:
Bij het gebruik van Hall sensors moet je een vrij sterke magneet hebben (ik gebruik Conrad staafmagneetjes N-35M vernikkeld bestelnummer 503610-89) en de afstand tussen magneet en sensor mag niet te groot zijn.
Ik zorg dat de onderkant van de magneetje op de zelfde hoogte zitten, als de baanschuivers van de tram.
Ook moeten ze 'vrij' hangen, dus geen dikke bodemplaat ertussen.

De Hall sensors zijn een soort transistor (of iets dergelijks   ???) en kunnen niet blijven hangen. Ze schakelen altijd, wanneer de magneetjes goed gepositioneerd zijn.
De Hall sensoren reageren op de zuidpool van de magneet.
In het begin bevestigde ik de magneetjes in de lengterichting van de tram en dan kan het voorkomen, dat de sensor niet schakelt, wanneer de sensor in een boog zit en de tram redelijk naar buiten zwaait. Daarom zit er op ieder printje ook een groene LED, zodat je bij problemen kunt zien of de sensor al dan niet schakelt.
Bij de Variobahn uit Graz, die een korte kopmodule heeft, was geen plaats in de lengte, zodat ik de magneet dwars op de rijrichting heb geplakt. Na wat experimenteren met wat andere trams, bleek dit een meer zekere oplossing te zijn. Hoe dit zich verhoudt met het feit dat alleen de zuidpool voor het schakelen zorgt, snap ik zelf niet helemaal.

Bij de meeste trams kunnen de magneten gewoon onder de bodemplaat geplakt worden, al dan niet met een opvulstukje.
Alleen bij trams met een geheel lage vlakke onderkant, zoals de Halling lagevloertrams uit Essen, Gdansk en Halle, moet er een stukje uit de bodemplaat gesneden worden.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #101 Gepost op: 23 January 2013, 16:51:33 »
Dank je wel voor je uitleg! Zo te lezen is het werken met hall sensoren een vrij kritische bezigheid. Dan blijf ik toch maar bij mijn reed-contacten en iets grotere magneten. Merendeel van mijn magneten zijn van het volgende type http://www.supermagnete.nl/Q-08-08-04-N. Ze hebben 1,5kg kracht en daarmee schakel je alles binnen een straal van 2 centimeter. Met reed-contacten heb je ook niet zo'n last van de noord- en zuidpool en schakelen ook goed als de magneet er schuin langs gaat in een bocht. Qua afmetingen passen de bovenstaande magneten in bijna alle trams zonder ombouw. Ik heb ze ook in ronde en hele platte versie voor 'lastige trams'. Ik zet ze meestal vast met dubbelzijdig tape, zodat ze nog makkelijk te verwijderen zijn.

Groeten, Mark


Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8354
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #102 Gepost op: 23 January 2013, 17:00:16 »
Ik heb die reedcontacten altijd tussen de bielzen weggewerkt, dat werkte ook prima. Volgens mij moeten ze er ook wel onder kunnen, maar dat heb ik nooit geprobeerd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1766
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #103 Gepost op: 23 January 2013, 17:47:01 »
En in plaats van de bovenleidingsmasten heb je ook nog onderstaande exemplaren,voor 'aan huis' (van Sommerfeldt). Misschien prettiger voor de voetgangers, anders komen mensen echt onder de tram...

Gr Frank.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:27:24 door guest7823 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10748
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #104 Gepost op: 23 January 2013, 18:26:04 »
Dat moeten toch rozetten worden qua uitstraling en historisch verantwoord.
Tot de plaatsing van de huizen zul je dan een tijdelijke hulpconstructie moeten plaatsen. Die kan volgens mij heel simpel maar robuuste worden uitgevoerd. Iets met hout of zo... Je bent hanidg genoeg.  ;)
No dress rehearsel, this is our life.