Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 232844 keer)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #75 Gepost op: 13 January 2013, 20:29:53 »
Rob,
dat wordt wel weer erg mooi, al vind ik persoonlijk die Steenhouwersgas niet zo smal hoor: lijkt mij bijna twee keer zo breed als de Bakkerstraat in Amsterdam... 8)

Frans (inderdaad de bedaagde vader van die kwajongen  ;) )
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #76 Gepost op: 17 January 2013, 22:08:29 »
Frans,

Ik denk dat je gelijk hebt en dat de Bakkerstraat veel smaller was.

Het gekke is wanneer je op de module aan het experimenteren bent met die dozen als huizenblokken, dat het steegje gauw te smal lijkt.
Maar als je dan de foto's bekijkt op Preiseriaans niveau, dan lijkt het best nog een brede straat.....

Hierbij is besloten, dat de Steenhouwersgas smaller wordt !!
Ik denk dat ik het zo doe:
- het wegdek met trambaan wordt 27 mm breed (in het echie 2,35 mtr ); zo breed als een Waelsteedse tram dus (2,20 - 2,35 mtr),
- dan een heel smal stoepje voor de huizen van hooguit 7 mm = 2 tegels (0,6 mtr).
De totale breedte wordt dan 39 mm (3,39 mtr).

Lijkt me smal genoeg.....  8)

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Bommeldam

• Offline Offline
    • Bommeldamsche Tramwegen
« Reactie #77 Gepost op: 18 January 2013, 11:14:34 »
Hoi Rob,

Effe 1 vraag en 1 suggestie van mij uit  :P

Vraag: Ligt het dak van jouw GTN 40 nu werkelijk zo scheef op het model, of is dat vertekening in de foto's??

Suggestie: Houd de steeg tenminste zo breed dat nu het breedste voertuig in jouw bezit er doorheen kan, maar een eventueel toekomstig breder model er ook nog doorheen past.

Zou zo zonde zijn als een tram zich vast rijd op de gevels! Hoewel, als je het berekend dat de totale breedte zoals jij schrijft, verhoudingsgewijs 3,39 meter zou moeten zijn, is het volgens mij slechts rekening houden met verkeersborden en de hoogte van de stoepranden. Oh en met het ruimteprofiel bij bogen uiteraard. Anders slaat de kop of kont van een tram tegen een gevel aan..

Tot slot.. Als het dan toch al zo'n smalle steeg word, is het eigenlijk ook juist leuk als de tram aan de in of uitgang van de steeg door een poortje rijd.. Doet mij denken aan het Binnenhof in Den Haag!

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #78 Gepost op: 18 January 2013, 12:25:00 »
Ik vind een poortje leuk, maar een beetje een cliché. Bovendien, met een poortje heb je geen vrije inkijk in de straat, wat juist zo mooi is. Alleen als je door de achtergrond heen gaat zou ik een poort overwegen, maar dan eigenlijk liever de weg in een boog uit het zicht laten lopen. Heb je ook mooi kijk op de huizen in de bocht. Maar goed, het baanplan staat hier al vast.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bommeldam

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 18 January 2013, 13:40:35 »
Bij een smal steegje als deze, in de hoek zoals die is ten opzichte van de voorkant van de baan, hèb je al weinig doorzicht denk ik zo.

Het hoeft ook niet de ingang te zijn natuurlijk, het kan ook voor de uitgang. De uitgang kun je al niet in kijken vanaf de voorkant van de baan. De tram zou dan, vanaf waar je kijkt, door het poortje, uit de bebouwing komen. Dat geeft natuurlijk wel een aparte kijk?

Maar, ik weet zo niet goed wat Rob aan bebouwing in de planning had. Volgens mij was hij daar nog mee aan het schuiven?

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 19 January 2013, 01:08:36 »
Vraag: Ligt het dak van jouw GTN 40 nu werkelijk zo scheef op het model, of is dat vertekening in de foto's??

Peter:
Ik heb nog eens goed gekeken en ik denk dat het 'allebei' is. De moderne digitale camera' s hebben standaard een groothoek ingesteld, maar aan één kant van de wagen lijkt het inderdaad wel of het dak iets scheef ligt. Daar ga ik vlug wat aandacht aan besteden.

Suggestie: Houd de steeg tenminste zo breed dat nu het breedste voertuig in jouw bezit er doorheen kan, maar een eventueel toekomstig breder model er ook nog doorheen past.

In Waelstede rijden vrijwel alleen 2.20 - 2.35 mtr trams. De breedste tram is de HTM 6037 en die meet 2.50 mtr. Dat zou in principe nog wel kunnen, maar je kunt in Koploper deze tram eenvoudig een verbod geven om in de Steenhouwersgas te komen. Mijn ROCO trams (2.65 mtr) zullen nooit in Waelstede rijden; ze zijn ook niet gedigitaliseerd.

Ik vind een poortje leuk, maar een beetje een cliché...............  maar dan eigenlijk liever de weg in een boog uit het zicht laten lopen. Heb je ook mooi kijk op de huizen in de bocht. Maar goed, het baanplan staat hier al vast.

Dat is de bedoeling. Ik weet nog niet exact welke bebouwing / welk type  huizen er in de Steenhouwersgas komen te staan en of dat (noodgedwongen) zelfbouw wordt. Omdat Waelstede van drie zijden te bekijken is, is en inkijkje in de Steenhouwersgas zeer goed mogelijk; een poortje is daar niet gepland. De 'huizen in de bocht' aan de achterwand aan het einde van de gas zullen in verband met de ruimte wel een foto moeten worden.

Groeten, Rob.

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #81 Gepost op: 19 January 2013, 08:37:58 »
@Rob

Wat kun je dat toch mooi verwoorden van die "groothoeklens" ( soliciteren bij de VVD  of PvdA ??).
"Wat scheif es mo je nie reg proate" zeggen ze bij ons in Huesse ( of verzin ik dat nou zelf)

Het beste lijkt me overigens de tram terug te sturen naar de bouwer (oeps) die dat dan weer uitbesteedt aan de garantie afdeling van Ansaldo Breda  want daar hebben ze wel even tijd voor dit soort klusjes zo lang het sneeuwt kunnen de Fyra's  toch niet terug naar Italie rijden en als ze al rijden komen ze er toch nooit aan, ja en dan is de garantie verlopen.
Of de bebouwing ook iets scheef zetten is ook een oplossing om weer bij Waelstede terug te komen.
Groet Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 19 January 2013, 11:27:21 »
Ach Paul,

Je kent me; ik ben een verwoed spaarder....... met name van kolen en geiten   ;D

Hoewel ik, als voorstander van de trolleybus, tegenwoordig onopgemerkt en onopvallend Huissen in en uit moet sluipen, kom ik, zoals eerder afgesproken, komende week nog eens langs en zal dan de GTN 40 ook meennemen.

Mijn vertrouwen in Ansaldo Breda ligt momenteel op een historisch dieptepunt, gezien de zeer slechte ervaringen met treinen van deze firma in Noorwegen, Denemarken en Nederland, om nog maar te zwijgen over de trams in San Fransisco, Boston, Manchester, Athene en heel Italie, om maar eens wat willekeurige voorbeelden te noemen.....

Ik stel dus voor deze firma er buiten te laten en voor een eenvoudige, maar toegesneden 'Huissen Waggonbau ZmbH' oplossing te gaan  (y).

Groeten, Rob.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #83 Gepost op: 19 January 2013, 11:35:01 »
Hoi Rob,

Ik had van de week ernstige ruzie met de diverse electronica: eigenlijk had ik je dit plaatje van de Bakkerstraat al eerder willen sturen...

Met dank aan de fotograaf van Flickr

Het gaat mij vooral om die kernbegrippen SMAL en TRAM. Ik weet heus wel, dat Stadsherstel in Waelstede zijn taken een stuk serieuzer neemt dan Amsterdam (zéker toentertijd...)

En verder kan ik het alleen maar met je eens zijn: Geen Ansaldo-troep, maar kwaliteit van Waggonbau Huissen, Machinefabriek Waelstede of mijn huidige leverancier: Koninklijke J.J. Beyntjes  ;D

Succes en veel plezier!

Frans
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:25:19 door guest7823 »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #84 Gepost op: 19 January 2013, 12:07:44 »
Dat is wel een hele toffe foto, een diorama op zich. Ook de grote hoeveelheid klassieke affiches en borden zijn erg leuk.

Bommeldam

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 19 January 2013, 20:17:16 »
Volledig met Sven eens. Frans: Da's een toffe foto!

Gezien het feit dat de 'Huissense Waggon Fabrik' de wagen terug laat komen, ga ik er van uit dat het helemaal goed gaat komen.

Terug komende bij Waelstede: Gezien de besturing via Koploper en de mogelijkheden daar in is het inderdaad heel eenvouding een brede TW6000 te verbieden om door deze straat te rijden. Lijkt mij trouwens wel héél gaaf om te zien hie die er doorheen rijd en precies past in het ruimte profiel.

Is in het dagelijks leven ook zo mooi.. In een situatie komen waarbij je denkt 'Neeee, dat past echt niet!' En het dan toch met net een paar cm ruimte over het precies redden.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #86 Gepost op: 19 January 2013, 21:34:50 »
is trouwens wel net echt als die tw6000 een rij verbod voor de Steenhouwersgas gezien ze in Den Haag ook te breed waren voor het algemene tramnet

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 20 January 2013, 00:01:14 »
@GTN 40:
Ik heb de foto's van direct na de aflevering nog eens bekeken en het dak zat er mooi en recht op, dus de levering uit Huisen was OK !
Dus nu de huisgenoten maar eens aan een streng verhoor onderwerpen en de waterboarden klaar leggen.....  ;D
Toch denk ik heel stiekem dat de oorzaak gezocht moet worden in de 'vijfvingerige telescoopkraan' die de trams op de rails zet in Waelstede  8)

@Bakkerstraat:
Ook ik heb eens op het wereldwijdeweb rondgeneusd en kwam ook bij Flickr terecht. En nu blijkt de Bakkerstraat toch weer niet zo smal te zijn, als ik dacht.....

Het geeft wel een leuk inkijkje in de bebouwing van deze straat. Een aantal huizen hebben een hoog 'HollandScale' gehalte....
De Bakkerstraat was ook maar kort, tussen het Rembrandplein (op de achtergrond) en de Amstel (op de foto van Frans).
Toch weer leuke ideeën, die je van zulke foto's krijgt....  (y)

NB: En die lui in Leiden maar klagen oven de RijnGouwelijn in de Breestraat......
      Of een trolleybus in Huissen....

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:25:33 door guest7823 »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #88 Gepost op: 20 January 2013, 00:14:54 »
Ik denk in deze dat je niet moet vergeten de huizen schots en scheef te zetten en lekker naar voren laten hangen, zoals duidelijk te zien is op de eerste foto van de twee. Aan de verticale lijnen van de tram kun je zien dat ze echt naar voren hangen. Ik denk als je kaarsrechte bouwpakketten neerzet, je gewoon voelt dat er iets niet klopt in de straat, maar je kunt niet verklaren waarom.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 20 January 2013, 10:00:28 »
Smal, smaller, smalst.
Volgens mij hebben veel mensen onbewust beelden uit Lissabon voor zich als ze aan smalle tramstraatjes denken. Zo smal bouwen (bouwden) we in Nederland nou eenmaal niet.
No dress rehearsel, this is our life.