Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 232792 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #150 Gepost op: 06 July 2013, 10:07:24 »
Opgejut door collega’s, die bouwen aan Trambaantjes en daar heel lang over doen, omdat ze overal interieurs inbouwen…
8)      (hoe lang bouw jij al aan Waelstede?   8))

Citaat
…… maar eenmaal ingebouwd, zie je daar geen barst meer van
Goed hè?   ;D
Maar vooral kinderen spotten dat soort details verbazingwekkend snel.
No dress rehearsel, this is our life.

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #151 Gepost op: 06 July 2013, 10:33:31 »
Huizen met een gevel ‘in vlucht’ zijn niet verzakt, maar zijn met opzet zo gebouwd, waarschijnlijk om op de hogere verdiepingen meer ruimte te krijgen bij een kleinere (dus goedkopere) perceelgrootte.

Beste Rob,

ik heb begrepen, tijdens diverse stadswandelingen (in Dordrecht en Utrecht) dat het scheef naar voren bouwen van de voorgevel diende om gemakkelijker de goederen via de takel omhoog te tillen zijn. Door het scheef bouwen komen de goederen tenslotte niet tegen de onder verdiepingen aan tijdens het hijsen naar boven.

Verder mooie panden ben je aan het bouwen, het pand dat je zelf geheel hebt gebouwd en dat ook nog naast het verbouwde pakhuis staat is neem ik aan ook geheel zelfbouw? Heb je de platen met een laser oid. gesneden of volledig met een hobbymesje?

Groeten,

Christoph

RobK

• Offline Offline
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
« Reactie #152 Gepost op: 06 July 2013, 10:40:32 »
Maar vooral kinderen spotten dat soort details verbazingwekkend snel.
Inderdaad! Mijn nichtje (10) keek ongeveer drie seconden naar binnen in een tram van mij voordat ze uitriep: "Ohh, ze zijn allemaal hetzelfde!" De passagiers van de Waanse trams zijn overwegend afkomstig uit zo'n duizendstuks-verpakking van die Amerikaanse Duitser (http://www.modelleisenbahn-figuren.com/), waar maar vier verschillende zittende figuren inzitten, x250. Zij was de eerste in al die jaren die dat meteen zag.

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #153 Gepost op: 06 July 2013, 11:47:04 »

Huizen met een gevel ‘in vlucht’ zijn niet verzakt, maar zijn met opzet zo gebouwd, waarschijnlijk om op de hogere verdiepingen meer ruimte te krijgen bij een kleinere (dus goedkopere) perceelgrootte.

Beste Rob,

ik heb begrepen, tijdens diverse stadswandelingen (in Dordrecht en Utrecht) dat het scheef naar voren bouwen van de voorgevel diende om gemakkelijker de goederen via de takel omhoog te tillen zijn. Door het scheef bouwen komen de goederen tenslotte niet tegen de onder verdiepingen aan tijdens het hijsen naar boven.

De rijkdom van de huiseigenaar werd geshowed door een rijke versiering van de gevel. Als je voor een huis staat is die rijke versiering makkelijker te zien wanneer het huis 'helt'.
Perceelgrootte speelde geen rol. Perceelbreedte des te meer. De grondbelasting werd geheven op basis van de lengte van de voorgevel, de breedte van het huis dus. Huizen waren dan ook diep. En hoog. Een breed huis liet alleen door de breedte al zien dat er zeer rijke mensen woonden.
Pakhuizen helden niet. Ik sanp dan ook het hijsargument niet.
Groet,

Huibert

« Laatst bewerkt op: 06 July 2013, 11:54:31 door Huibert »

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 06 July 2013, 12:38:37 »
Wat betreft de hellende voorgevels; ik heb ook wel gehoord, dat dat was om te voorkomen dat regenwater langs de gevel liep, zodat die (relatief) droog bleven. Bij pakhuizen steken de hijsbalken vaak ver uit, zodat de goederen niet tegen de muur aankomen.
Voor de rest, mooi werk Rob, ga zo door ! (laat je je nu opjutten door collega....?)
Gr Frank.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #155 Gepost op: 06 July 2013, 14:40:49 »
Ik ben bang dat ik de reden ben dat ie nu lichtelijk gehaast is  :-X

maar het word wel erug mooi  (y)

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #156 Gepost op: 06 July 2013, 16:43:07 »
Wordt fraai Rob! Zéker dat tot appartementen verbouwde pakhuis heeft wel wat!

Over dat "in vlucht bouwen": ken ik verschillende verhalen, hier al genoemd: Het "regenwaterverhaal", dat mij ook het meest plausibel lijkt, maar ook dat takelverhaal: omdat de voorraadzolder (uiteraard ;D ) op zolder was, maar er voor panden die géén pakhuis waren ook toen al voorschriften waren over hoever die (in het Amsterdamse Bouwbesluit tenminste) verplichte hijsbalk maximaal mocht uitsteken, was er met het laten hellen van het hele pand tóch wel wat te winnen... [als ik lieg, doe ik het in commissie: ik kreeg het ooit in Utrecht te horen... ???]. Tenslotte zijn er nog steeds (pseudo-?)deskundigen die beweren dat het weldegelijk een vorm van verzakking/zetting is: de panden zijn op huiden gebouwd: het in eerste instantie opgetrokken houten skelet staat opgesloten tussen andere panden en kan dus "alleen maar naar voren"... [En dan vraag ik dus meteen: waarom niet naar achteren???]

Maar nogmaals: MOOI!!! (y) (y), zéker ook die 'dakdekkersnachtmerrie'...

En laat je niet opjutten, zéker niet door die rooie van mij  ;) De vorige poster is inderdaad mijn oudste zoon... ;D

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #157 Gepost op: 06 July 2013, 23:27:34 »
..... het pand dat je zelf geheel hebt gebouwd en dat ook nog naast het verbouwde pakhuis staat is neem ik aan ook geheel zelfbouw? Heb je de platen met een laser oid. gesneden of volledig met een hobbymesje?        Groeten, Christoph

Het hobbymesje, Christoph....

Volgens de beproefde methode van een 1 mm dikke styreen wand voor de stevigheid, waarin de 'kozijnen' voor de ramen zijn uitgesneden en daarop een Slaters plastic card in baksteenmotief, waaruit de ramen zijn uitgesneden.

Hier zie je van links naar rechts de voorgevel in styreen, de voorgevel in baksteen, waarop de schoorsteen al is gemonteerd en daarnaast de achtergevel (nog zonder ramen).

Hier staat het pand naast het grote voorbeeld. Er zijn geen zijwanden gemaakt, omdat het hele blok huizen aan elkaar vast gelijmd is c.q. gelijmd gaat worden.

Nog even ten overvloede: de schuiframen met glas-in-lood zijn geprint op glanzend fotokarton; wit voor de glaslatjes en grijs voor het lood. De ruitjes zijn zwart, omdat je van buiten in een donkere kamer kijkt.
Het valt tussen de andere panden beslist niet op, dat het geen ramen met 'glas' zijn.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 06 July 2013, 23:42:37 »
@Christoph, Huibert, Frank en Frans,

Leuk, dat de gevels 'in vlucht' de gemoederen zo bezig houden....   (y)

Uit mijn vooronderzoek is gebleken, dat het 'in vlucht' bouwen een geaccepteerde Hollandse bouwstijl is, die in sommige gemeenten zelfs werd voorgeschreven.
Tijdens de Franse overheersing begin 1800 is deze bouwstijl verboden en daardoor 'verloren' gegaan.

Het schijnt dat niemand echt weet wat de juiste reden is.
Toch neig ik naar het 'extra ruimte' idee, hoewel het argument van Huibert ook wel iets heeft.
Wanneer je de foto's van de Bakkerstraat op blz 6 van dit draadje bekijkt, zie je dat in smalle straatjes het in vlucht bouwen een uitkomst is.

Ook in Duitsland werd dit principe min of meer toegepast, maar dan niet met een schuine gevel, maar door iedere verdieping zo'n halve meter te laten uitsteken.
Kijk maar naar sommige (vroegere...?) stadshuizen van Faller uit Zuid Duitsland.

Groeten, Rob.

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 06 July 2013, 23:51:27 »
En laat je niet opjutten, zéker niet door die rooie van mij  ;) De vorige poster is inderdaad mijn oudste zoon... ;D
Frans

Tja Frans, dat is gemakkelijker gezegd, dan gedaan.....

Eerst haalt dat kwajong me over om op de jubileumtentoonstelling van de VAMES te gaan staan op 12 en 13 oktober en vervolgens krijg ik van hem het verwijt, dat er niks Nijmeegs aan Waelstede is......
Dus: waar Waelstede Deel 1 een bouwtijd kende van 10 jaar, moet Waelstede Deel 2 er in 10 maanden worden doorgejast en dan ook nog eens met een aantal Nijmeegse zelfbouwpanden.
De winter kan voor mij dus niet lang genoeg duren...  8)

Ik weet niet hoeveel invloed je nog op hem hebt, Frans, maar voor mij mag hij wel een weekje werkstraf aan jouw trolleybovenleiding krijgen...  ;D ;D ;D

Groeten, Rob.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #160 Gepost op: 06 July 2013, 23:53:33 »
De meeste tijd bij mij gaat altijd in het maken van de ramen zitten. Ik moet dat toch ook zo maar eens gaan doen, kan ze later altijd nog door "echte" ramen vervangen als ik het toch niks vind of verlichting wil.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #161 Gepost op: 06 July 2013, 23:55:44 »
Dat gebouw rechts op de zw/w foto met ronde gevel is ook erg apart. Ga je die ook maken of moet Martijn dat vragen om gedaan te krijgen?

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 07 July 2013, 00:55:22 »
Hoi Sven,

Dat is inderdaad het plan; daar hebben we Martijn v m niet meer voor nodig.....  ;D
Het komt aan de linkerzijde van het dubbele, reeds witgespoten, HollandScale pakhuis te staan.

Ik ben niet van plan verlichting in de huizen te maken; de modules worden goed uitgelicht om het daglicht te imiteren en dan zie de verlichting in de huizen toch niet....
Dus kunnen de ramen ondoorzichtig worden en... het scheelt weer wat interieurs...  8)  .

Groeten, Rob.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #163 Gepost op: 07 July 2013, 10:28:28 »
Ik ben niet van plan verlichting in de huizen te maken; de modules worden goed uitgelicht om het daglicht te imiteren en dan zie de verlichting in de huizen toch niet....
Dus kunnen de ramen ondoorzichtig worden en... het scheelt weer wat interieurs...  8)  .
Helemaal de juiste gedachte, alleen… ik zie mezelf alweer tot in de kleinste details te willen werken en dus met licht en interieur, en dus met open ramen. Snel werken kan ook wel weer met strookjes dunne tape op een transparant plaatje. Maar ik zal wel weer gaan etsen of 3d printen…  ::)

Leuk om te lezen dat je ook dat gebouw gaat maken. Ik ben nu al heel benieuwd naar de baan. In de nieuwste Modelspoormagazine (juli/augustus) staat ook een leuk kadedorpje met een tramsfeertje. Moet je ook maar eens naar kijken, zul je ook wel leuk vinden.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2013, 10:29:59 door Sven »

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 07 July 2013, 10:36:41 »
Ik hoop dat je eventuele winkels wèl van verlichting voorziet. De meeste winkels hebben een open karakter zodat de passerende klant goed de winkel in kan kijken. Ik zie dat het bij de apotheek op mijn Trambaantje een fraaie dieptewerking geeft.
No dress rehearsel, this is our life.