Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
  

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 232870 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #135 Gepost op: 11 April 2013, 23:09:01 »
Het huidige asfalt op Module 4 blijkt te zijn gelegd door een dochteronderneming van de firma AnsaldoBreda.
Groeten, Rob.

 ;) Geweldig hè, dat 'aanbesteden'... Heb je dan voor de interparlementaire onderzoekscommissie foto's hiervan? Dan kunnen wij tenminste lessen voor de toekomst trekken  :-X

Succes!

Frans
« Laatst bewerkt op: 11 April 2013, 23:14:12 door Frans van Meerwijk »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #136 Gepost op: 11 April 2013, 23:12:42 »
Een meegebogen wissel voor 12mm spoorwijdte maakt niet iedereen zo maar even.
Goed dat je dat nog even uitlicht, want dat verdient inderdaad veel respect. Het lijkt voor de burgemeester van Waelstede niet eens het noemen waard. Hoe stoer is dat!?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #137 Gepost op: 14 April 2013, 21:54:06 »
Splitsende sporen

Goed dat je dat nog even uitlicht, want dat verdient inderdaad veel respect. Het lijkt voor de burgemeester van Waelstede niet eens het noemen waard. Hoe stoer is dat!?

Sven,
Zo was dat niet bedoeld.....  :-[
Ik had bij één van de onderschriften al gemeld, dat ik nog op het wissel wilde terugkomen.
Bij deze dan....

Wat betreft de wissels op deze module: zowel het inrijdwissel, als het uitrijdwissel zijn zodanig gebouwd, dat de trams er probleemloos en zonder ontsporingen in één richting doorheen kunnen rijden en dat het omzetten (bij het inrijdwissel) ook probleemloos gebeurt. De wissels moeten immers werken in een schaduwstation zonder toezicht, dat echter zeer bepalend is voor alle trambewegingen in het zichtbare gedeelte van Waelstede. Functionaliteit gaat hier dus boven het uiterlijk.




De bouw van het aangedreven inrijdwissel: eerst worden de buitenste spoorstaven gesoldeerd; deze geven bij de verdere bouw 'houvast’ voor het verloop van de binnenste spoorstaven.




Daarna wordt het afbuigende spoor gesoldeerd, behalve het laatste stuk, dat straks beweegbaar wordt gemaakt. De railstaven moeten redelijk nauwkeurig worden voorgebogen.




Vervolgens komt het 'rechtdoorgaande' spoor aan de beurt, hoewel dit begrip bij een meegebogen wissel een beetje vaag is. Er komt behoorlijk wat vijlwerk aan de railstaven bij kijken.




Het 'rechtdoorgaande' spoor is nu compleet gemaakt; ook dit stukje spoor is maar een één zijde vastgesoldeerd.




De strijkregels zijn aangebracht; deze zorgen er voor dat de wielen bij het puntstuk het juiste spoor kiezen.   




Met het slijpschijfje (veiligheidsbril en stofmasker op !!) zijn de groeven voor de wielflenzen bij het puntstuk weggeslepen en zijn ook de wisseltongen losgesneden; deze liggen nu los naast het spoor. Naast de plek, waar de wisseltongen doorgesneden zijn, zijn twee boorgaatjes te zien. Hierin worden, volgens een eerder beschreven methode, pijpjes van 1 mm doorsnede gestoken. Aan de buitenzijde van de wisseltongen worden stukken bovenleidingdraad van 0,5 mm gesoldeerd en haaks omgebogen, waarna deze door het pijpje worden gestoken. Dit vormt het draaipunt voor de wisseltongen. Wanneer de juiste positie van de wisseltongen bepaald is, kan het gat voor de wisselaandrijving worden geboord.




Aan de onderzijde van de wisseltongen is over een lengte van ongeveer 5 mm de railvoet weggevijld. Hieraan is een messingplaatje van 0,5 mm dikte gesoldeerd met een gat voor de naald van de wisselaandrijving. Mocht deze constructie te stijf zijn voor de wisselaandrijving (en dat is bij de Conrad aandrijving het geval), dan kan aan iedere wisseltong een 'eigen' korter messingstripje voorzien van een gat worden gesoldeerd.




Tot slot de wisselaandrijving er onder (hier nog niet aangesloten) en de railinfra van Module S2 is klaar.

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:36:15 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #138 Gepost op: 15 April 2013, 11:46:24 »
Hallo Rob,

Ziet er robuust uit.Wanneer de Conrad wisselaandrijving niet krachtig geoeg is zou je natuurlijk ook een Tortoise of een Cobalt aandrijving die elders op dit forum beschreven worden kunnen gebruiken.Die zijn ook geschikt voor spoor 0.Dit is in feite TT dus dat moet wel lukken.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #139 Gepost op: 15 April 2013, 23:08:03 »
Hallo Jan,

De Tortoise ken ik; wij gebruiken hem op de Modelspoorclub bij de bouw van de Stoomtram Maas en Waal in schaal Sm.
Voor Waelstede had ik echter de Conrads klaar liggen....
Maar met een gedeeld messing stripje, voor iedere wisseltong één, werkt het wissel nu perfect.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #140 Gepost op: 01 June 2013, 21:23:56 »
Het Transportabele Trambaantje

De Gemeente Tram Waelstede gaat op stap !
Waelstede (deel 1 én deel 2) zal te zien zijn tijdens de jubileumtentoonstelling van de VAMES op 12 en 13 oktober 2013 in Apeldoorn.  Zie http://www.vames.nl .
De Gemeente Tram Waelstede zal mede worden bemand door Paul Sassen (SKIPtram).
Ook het Diorama Noordrijn Zuid Lymberg komt mee; Paul Sassen zal hierin een aantal van zijn trams laten rijden en zal ook zijn vitrine met (SKIP)trammodellen en tramonderdelen meenemen.




Nog even in het kort het thema van de Gemeente Tram Waelstede:

In het project Gemeente Tram Waelstede wordt geprobeerd een antwoord te vinden op de vraag: ”Wat zou er gebeurd zijn, wanneer de trambedrijven van Nijmegen en Arnhem niet waren vervangen door trolleybusnetten”.
Het project Waelstede probeert de mogelijke ontwikkeling op materieelgebied in Nijmegen (hoofdthema) en Arnhem  (ondersteunend thema) te laten zien, van de verbouwingen aan de oude trams, via gelede trams en het oplossen van de capaciteitsproblemen door het huren en/of kopen van 2e hands materieel, naar de moderne lagevloertrams van Breng.
Kortom, de Gemeente Tram Waelstede dicht de periode tussen de opgeheven stadstrams van Nijmegen en Arnhem en de recente tramplannen van Breng.





Groeten, Rob.

***Gaat weer hard aan het werk om alles op tijd klaar te krijgen***
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:37:18 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #141 Gepost op: 01 June 2013, 21:27:37 »
Mooi
kan ik 2 dagen lang hiervan genieten.

Zal ik zuurstok 2 meenemen voor in de remise?
Succes met bouwen en het komt vast wel op tijd klaar.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #142 Gepost op: 01 June 2013, 21:51:58 »
Hallo Martijn,

Je ziet wat je allemaal weer hebt aangericht......  ;D

Maar breng gerust je 'Breng' Zuurstok nr 2 mee, dan krijgt-ie een mooi plaatsje op het remiseterrein (hoewel de remise eigenlijk bij de Museum Tram Waelstede in gebruik is.......).

Ik hoop dat Waelstede op die dagen een gezellige ontmoetingsplaats voor de tramfanaten wordt, zeker als Loek Bronkhorst met zijn Hezelpoort 1927 een beetje in de buurt komt te staan !!   (y)

Groeten, Rob.

***Die na deze korte onderbreking toch weer vlug aan de slag gaat...***
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #143 Gepost op: 01 June 2013, 22:06:02 »
Oeps sorry  ;D

ga maar snel aan het werk dan.

dan komt ie mee

groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #144 Gepost op: 27 June 2013, 23:06:21 »
Een keurig keetje.

Vervolg op het item op pagina 3 in dit draadje.

Op uitnodiging van Erik Jansen, beheerder van de website http://www.peemankeetje.nl, kon ik begin mei het laatst overgebleven Peemankeetje in de tuin van de familie Jansen bekijken. 
Er blijkt geen sprake te zijn geweest van een historische groene kleur; net als bij de oude trambedrijven, kregen de keetjes de groene kleur, die de schilder op dat moment in de pot had......

De kleuren van het overgebleven keetje zijn niet historisch, maar het kleurenschema is fris en modern. Omdat het Peemankeetje in Waelstede in al die jaren qua kleur ook met de tijd moet zijn  meegegaan, is besloten om hetzelfde kleurenschema te gebruiken als de familie Jansen.

Tijdens het gesprek met de familie Jansen blijkt ook, dat bij het maken van het model een aantal fouten zijn gemaakt.  Het echte keetje heeft twee zijden met een schuifraam en twee blinde zijden, waarvan één met een deur. Deze fouten zullen in Waelstede echter niet meer hersteld worden, want dat zou nieuwbouw betekenen. Overiges heeft de familie Jansen de schuiframen vervangen door klapramen......

Het Peemankeetje krijgt een plek op Module 4, de Waelkade, tegen de oude stadsmuur bij de tramhalte stadinwaarts.



Het Peemankeetje in het moderne jasje. T.z.t. zal er eventueel nog een interieur worden ingebouwd.




De voorzijde van het keetje heeft een open raam; de reeds gebouwde klapramen zijn niet geplaatst, omdat de echte keetjes een schuifraam hadden. Op het paneel onder het raam zal nog een decal aangebracht worden met de tekst: Fa. Peeman in witte letters.




Zo zal het keetje vanaf de publiekszijde op Module 4, de Waelkade, te zien zijn.

Momenteel wordt er aan alle gebouwen voor Module 4 simultaan gewerkt en is het moeilijk een goede update te geven, omdat geen enkel gebouw helemaal klaar is. Het gaat hier om een combinatie van kit bashing en zelfbouw. Maar de vakantie is al weer voorbij en Module 4 schiet al aardig op…..

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:37:47 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #145 Gepost op: 28 June 2013, 07:47:57 »
Rob, Ziet er goed uit!  (y)

Vanmiddag even op jouw mail reageren!


MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #146 Gepost op: 28 June 2013, 09:05:46 »
Erg mooi! (y) (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #147 Gepost op: 05 July 2013, 23:44:38 »
Bonte bouwsels.

Een aantal panden op Module 4, de Waelkade, zijn inmiddels zover gevorderd, dat ze voorgesteld kunnen worden. Het betreft hier de eerste vijf panden, gerekend vanaf de hoek van de Van Broekhoflaan en de Waelkade.  Hiervoor werden twee kits van POLA en één kit van HollandScale danig mishandeld (Engels: kit bashing) en twee panden zijn complete zelfbouw. Het rijtje gebouwen is nog niet gereed; er ontbreken her en der nog muurankers, complete daken, nokpannen, schoorstenen, dakgoten, regenpijpen en allerhande weathering.




Het rechtse pand is de POLA wijnhandel De Blauwe Druif, hetgeen een uitstekende typering is van de betrokken neringdoende…… ;)
Omdat de Waelkade géén haakse hoek maakt met de Van Broekhoflaan, diende de voorgevel schuin gezet te worden, waardoor een zijmuur, het dak en een dakgoot niet meer paste, etc ,etc.

Het smalle pand daarnaast is zelfbouw en geïnspireerd op een gevel aan de Achter de Hoofdwacht bij de Grote Markt  in Nijmegen. Het is hier echter ‘in vlucht’ gebouwd, een Oudhollandse bouwwijze, waardoor het lijkt alsof de gevel voorover valt.

Verder naar links staat het café De Engel van HollandScale, dat in Waelstede als Eetcafé Dikke Mick bekend staat. Dit eetcafé is ook in vlucht gebouwd, maar niet zo sterk als bij de buren.

Vervolgens een wit zelfbouwpandje met een aan de voorzijde aangebouwde schoorsteen en met grote glas-in-loodramen. Het voorbeeld hiervan staat in Nijmegen aan de Waalkade. De ramen zijn een in Paint getekend wit en grijs raster, op de juiste maat geprint op fotopapier……

Tenslotte aan de linkerzijde een tot appartementencomplex omgebouwd pakhuis van POLA, compleet met balkons,  ramen aan de zijkant en een ingang.




Huizen met een gevel ‘in vlucht’ zijn niet verzakt, maar zijn met opzet zo gebouwd, waarschijnlijk om op de hogere verdiepingen meer ruimte te krijgen bij een kleinere (dus goedkopere) perceelgrootte.




Opgejut door collega’s, die bouwen aan Trambaantjes en daar heel lang over doen, omdat ze overal interieurs inbouwen…… ;D , is  achter de ingang van het appartementencomplex een hal gebouwd met postvakken en een lift……




…… maar eenmaal ingebouwd, zie je daar geen barst meer van en zeker niet wanneer er straks voor de deur een terras met grote parasols, loungebanken en bomen komt te staan….. :o
Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.




Tenslotte een fotootje op drone-hoogte, om te laten zien dat sommige dakpartijen avontuurlijke vormen hebben gekregen.


Tot zover het Waelsteedse Journaal.

Wordt vervolgd,
Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #148 Gepost op: 06 July 2013, 08:53:08 »
Mooie vordering. Volgende week af!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #149 Gepost op: 06 July 2013, 09:08:49 »
Erg netjes  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0