Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:31:40
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
  

Auteur Topic: De bouw van het Bührtal II in H0  (gelezen 70433 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #150 Gepost op: 30 December 2013, 19:31:39 »
Na de kerstdagen, diverse verjaardagsverplichtingen en kasten in elkaar zetten, weer wat vorderingen gemaakt.

Eerst achterste deel gemaakt, samen met mijn oudste dochter Emma  (y):



Vanmiddag de voorbereidingen getroffen voor het bevestigen van de rails. Het bruine deel wordt het eerste zichtbare deel.



Nog geen spectaculaire scenery, maar toch weer voortgang  ;D.

Gr.

Jeroen

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #151 Gepost op: 30 December 2013, 20:56:50 »
Dag Jeroen.

Vraagje; hoe makkelijk kom je straks nog bij een trein in je schaduwstation, als die trein hapert of niet wil rijden?

Volgens de plannen komt je echte station er precies boven, dus weinig kans op een luikje boven het schaduwstation denk ik. En van de voorkant van je baan versperd het stijgende (danwel dalende) spoor je hand schat ik in.  ::) ???

Voor de rest, mooi stuk werk met voor de lezer duidelijke foto's en uitleg. Ik blijf het volgen.

Alles weer prima met handen en tanden in de familie?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #152 Gepost op: 30 December 2013, 22:07:38 »
Hijlco,

Met de handjes en tandjes gaat het gelukkig weer goed. Pols is nog wat gevoelig.

Je opmerking over het schaduwstation klopt. Via de achterkant en via de zijkanten ( openingen) kan ik redelijk bij het schaduwstation. Aan de voorkant heb ik een probleempje. Ik overweeg hier een stuk scenery uitneembaar te maken. Komt denk ik goed, hoop ik  ;).

Gr.

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #153 Gepost op: 30 December 2013, 22:44:37 »
Vanavond even bezig geweest met een proefstukje. Linker tunnelportaal even op proef neergezet.



Het is nog op proef, maar ben wel tevreden. Morgen nog een keer naar foto kijken op ik het dan nog steeds mooi vind.

Nog even uit iets andere hoek:



Gr.

Jeroen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #154 Gepost op: 31 December 2013, 08:03:52 »
Ziet er niet verkeerd uit,maar dat wordt wel weer een lat aan de voorkant erbij plakken anders plettert je portaal van de baan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #155 Gepost op: 02 January 2014, 17:38:15 »
Eerst maar eens tijdelijke opstelling maken om te kijken of het past en of het "smoelt".



Op de baan geplaatst en de sporen uitgelegd en uitgemeten. De linker steun komt ong 1,5 cm binnen de rand van de modulebak. Daar komt dan steile rotswand of zo:



Nu eens er een paar dagen naar kijken of het wat is.

Gr.

Jeroen

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #156 Gepost op: 02 January 2014, 21:51:00 »
Ja, die portalen smoelen wel. Alleen dat rechtse spoor maakt vlak voor de tunnel nog een slingertje naar rechts, misschien kun je die slinger er uithalen. Anders lijkt het net alsof de railleggers zich in eerste instantie een beetje hebben verrekend.

Aan de andere kant, dit is natuurlijk een tijdelijke opstelling, dus zal het in het echie wel goed komen, toch?  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #157 Gepost op: 02 January 2014, 22:15:29 »
Die slinger blijft. Met scenery is er niet zo veel ruimte. Ik vind het niet storend, denk ik.

Vanavond een heel stuk rails vastgelegd. Vanaf het schaduwstation, eerste bocht, rechte stuk, eerste zichtbare stuk tot aan 2e bocht. Groot deel met flexrail, dat gaat lekker snel. Voor het recht leggen gebruik ik een alu profiel.

Na het leggen van de rails tunnel portaal weer geplaatst om te kijken of het allemaal nog steeds past:



toch even kijken of de bovenleiding en het sein past:



Grappige combinatie, TP II mast en een TP V loc  ;)

Tot zover maar weer. Morgen rails elektrisch aansluiten.

Groet,

Jeroen

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #158 Gepost op: 03 January 2014, 00:24:42 »
Hallo Nachbar,

Als er van een enkelsporig traject een dubbelsporig traject gemaakt is en er een enkele tunnel naast komt te liggen, dan heb je in het echt ook zulke slingers in het spoor. Weliswaar uitgesmeerd over een iets langere ruimte, maar het bestaat in het groot ook.

De bereikbaarheid van de middelste sporen in je schaduwstation kun je verbeteren door met een grote gatenzaag gaten tussen de sporen te zagen. Zo te zien kunnen ze groot genoeg zijn om met je hand erdoor te komen, eventueel kun je met een spiegeltje door een ander gat meekijken wat je hand aan het doen is..

Overigens is het zo dat een ontspoord draaistel vaak bij het uitrijwissel weer in het spoor gehesen wordt, dus een wagon hersporen hoef je niet te doen door zo'n gat heen..

Groeten daan.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #159 Gepost op: 03 January 2014, 22:51:46 »
Als er van een enkelsporig traject een dubbelsporig traject gemaakt is en er een enkele tunnel naast komt te liggen, dan heb je in het echt ook zulke slingers in het spoor.

Laten we het hier op houden  (y) ;D

Voor de bereikbaarheid aan de voorkant van het schaduwstation komt er een "luik" waar ik mijn hand door kan doen. Ideaal is het niet, maar het werkt hopelijk wel.

Vanavond de sporen (elektrisch)aangesloten, ca 4,5m dubbelspoor inclusief een keerlusmodule. Daarna testrijden en .... voila geen problemen. Bezetmelders komen goed door, keerlusmodule werkt naar behoren, dus verder met de volgende stap.

Nog een fotootje van de test loc (V80):



Vanochtend een abonnement op Miba genomen en als "welkomstcadeau" een Liliput 144 503-0 Gleichstrom in H0 gekregen (moet wel nog komen) maar een leuke uitbreiding van de loc verzameling.


(plaatje geleend van Miba)

Van het weekend gaan we weer verder!

Groet,

Jeroen


nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #160 Gepost op: 06 January 2014, 22:44:53 »
weer een kleine update.

Gisteravond 2 Uhlenbrock servo decoders vervangen door die van Esu. De combinatie van servo/Uhlenbrock servo decoder is niet zo'n goede. De servo's blijven "jitteren". met de Esu Switch pilot heb ik dat niet. De Uhlenbrockjes komen wel weer aan de beurt verderop in het traject, heb nog wel wat andere servo's liggen uit een van mijn vliegtuigen  ;D

Om verder te gaan met de volgende laag moet ik eerst wat scenery zaken voorbereiden bij het eerste zichtbare deel. Bovenleiding masten plaatsen, ballast aanbrengen, luik aanbrengen etc. Vanavond de bovenleidingsmasten geplaatst en alvast een proefopstelling gemaakt van de rechter tunnel arcade (heet dat eigenlijk zo ???). Een tel na de foto storte het geheel weer in.




(piepschuim in het midden is ter ondersteuning  ;D)

Tot zover weer.

Groet,

Jeroen

Honk uit Rucphen

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Lautreux; Work in Process
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #161 Gepost op: 07 January 2014, 17:43:35 »
Van dit draadje kan ik veel leren. Ik ga het dus maar eens volgen.
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #162 Gepost op: 07 January 2014, 22:16:22 »
Honk uit Rucphen, dank! Leuk dat je dit draadje gaat volgen  (y)

Vanavond weer een stapje verder met de rechter tunnel dinges. Eerst de tunnel in elkaar gezet, vervolgens een eerste (grond) laag verf er op gespoten. Na het ballasten van een deel van het spoor e.e.a. even geplaatst.

Van dichtbij:



En van iets verder af  ;):



Morgen eens zien hoe de ballast is geworden na drogen. Verwacht wel dat de droging er een paar dagen over doet.

Morgen weer verder.

Groet,

Jeroen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #163 Gepost op: 08 January 2014, 08:04:48 »
Netjes,
Ik zou alleen je sein misschien iets verder van je tunnelingang af zetten.
Als er een lawine komt dan denk ik dat je sein door de 1ste steen al gelijk gemold wordt en dat is geloof ik ook in grootspoor nooit de bedoeling dat het zo kort op elkaar staat.
(kan me natuurlijk vergissen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #164 Gepost op: 08 January 2014, 11:06:16 »
@ Floris, de tunnel komt straks nog 1-2 cm verder naar achteren. De "berg" begint ergens halverwege het betonnen dak, dus de lawines en steenslag worden door het betonnen dak opgevangen (denk ik  ???). De werkelijke reden? Compromissen, altijd maar weer compromissen, door het sein naar voren te plaatsen heb ik onvoldoende lengte van het zichtbare deel  ;D. Vandaar deze plek van het sein.

Groet,

Jeroen