Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 07:46:06
Contact gegevens Roco NL door thijs
Vandaag om 07:34:23
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
  

Auteur Topic: De bouw van het Bührtal II in H0  (gelezen 74442 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #150 Gepost op: 30 December 2013, 19:31:39 »
Na de kerstdagen, diverse verjaardagsverplichtingen en kasten in elkaar zetten, weer wat vorderingen gemaakt.

Eerst achterste deel gemaakt, samen met mijn oudste dochter Emma  (y):



Vanmiddag de voorbereidingen getroffen voor het bevestigen van de rails. Het bruine deel wordt het eerste zichtbare deel.



Nog geen spectaculaire scenery, maar toch weer voortgang  ;D.

Gr.

Jeroen

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #151 Gepost op: 30 December 2013, 20:56:50 »
Dag Jeroen.

Vraagje; hoe makkelijk kom je straks nog bij een trein in je schaduwstation, als die trein hapert of niet wil rijden?

Volgens de plannen komt je echte station er precies boven, dus weinig kans op een luikje boven het schaduwstation denk ik. En van de voorkant van je baan versperd het stijgende (danwel dalende) spoor je hand schat ik in.  ::) ???

Voor de rest, mooi stuk werk met voor de lezer duidelijke foto's en uitleg. Ik blijf het volgen.

Alles weer prima met handen en tanden in de familie?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #152 Gepost op: 30 December 2013, 22:07:38 »
Hijlco,

Met de handjes en tandjes gaat het gelukkig weer goed. Pols is nog wat gevoelig.

Je opmerking over het schaduwstation klopt. Via de achterkant en via de zijkanten ( openingen) kan ik redelijk bij het schaduwstation. Aan de voorkant heb ik een probleempje. Ik overweeg hier een stuk scenery uitneembaar te maken. Komt denk ik goed, hoop ik  ;).

Gr.

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #153 Gepost op: 30 December 2013, 22:44:37 »
Vanavond even bezig geweest met een proefstukje. Linker tunnelportaal even op proef neergezet.



Het is nog op proef, maar ben wel tevreden. Morgen nog een keer naar foto kijken op ik het dan nog steeds mooi vind.

Nog even uit iets andere hoek:



Gr.

Jeroen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #154 Gepost op: 31 December 2013, 08:03:52 »
Ziet er niet verkeerd uit,maar dat wordt wel weer een lat aan de voorkant erbij plakken anders plettert je portaal van de baan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #155 Gepost op: 02 January 2014, 17:38:15 »
Eerst maar eens tijdelijke opstelling maken om te kijken of het past en of het "smoelt".



Op de baan geplaatst en de sporen uitgelegd en uitgemeten. De linker steun komt ong 1,5 cm binnen de rand van de modulebak. Daar komt dan steile rotswand of zo:



Nu eens er een paar dagen naar kijken of het wat is.

Gr.

Jeroen

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #156 Gepost op: 02 January 2014, 21:51:00 »
Ja, die portalen smoelen wel. Alleen dat rechtse spoor maakt vlak voor de tunnel nog een slingertje naar rechts, misschien kun je die slinger er uithalen. Anders lijkt het net alsof de railleggers zich in eerste instantie een beetje hebben verrekend.

Aan de andere kant, dit is natuurlijk een tijdelijke opstelling, dus zal het in het echie wel goed komen, toch?  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #157 Gepost op: 02 January 2014, 22:15:29 »
Die slinger blijft. Met scenery is er niet zo veel ruimte. Ik vind het niet storend, denk ik.

Vanavond een heel stuk rails vastgelegd. Vanaf het schaduwstation, eerste bocht, rechte stuk, eerste zichtbare stuk tot aan 2e bocht. Groot deel met flexrail, dat gaat lekker snel. Voor het recht leggen gebruik ik een alu profiel.

Na het leggen van de rails tunnel portaal weer geplaatst om te kijken of het allemaal nog steeds past:



toch even kijken of de bovenleiding en het sein past:



Grappige combinatie, TP II mast en een TP V loc  ;)

Tot zover maar weer. Morgen rails elektrisch aansluiten.

Groet,

Jeroen

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • live steam en oude treinen
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #158 Gepost op: 03 January 2014, 00:24:42 »
Hallo Nachbar,

Als er van een enkelsporig traject een dubbelsporig traject gemaakt is en er een enkele tunnel naast komt te liggen, dan heb je in het echt ook zulke slingers in het spoor. Weliswaar uitgesmeerd over een iets langere ruimte, maar het bestaat in het groot ook.

De bereikbaarheid van de middelste sporen in je schaduwstation kun je verbeteren door met een grote gatenzaag gaten tussen de sporen te zagen. Zo te zien kunnen ze groot genoeg zijn om met je hand erdoor te komen, eventueel kun je met een spiegeltje door een ander gat meekijken wat je hand aan het doen is..

Overigens is het zo dat een ontspoord draaistel vaak bij het uitrijwissel weer in het spoor gehesen wordt, dus een wagon hersporen hoef je niet te doen door zo'n gat heen..

Groeten daan.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #159 Gepost op: 03 January 2014, 22:51:46 »
Als er van een enkelsporig traject een dubbelsporig traject gemaakt is en er een enkele tunnel naast komt te liggen, dan heb je in het echt ook zulke slingers in het spoor.

Laten we het hier op houden  (y) ;D

Voor de bereikbaarheid aan de voorkant van het schaduwstation komt er een "luik" waar ik mijn hand door kan doen. Ideaal is het niet, maar het werkt hopelijk wel.

Vanavond de sporen (elektrisch)aangesloten, ca 4,5m dubbelspoor inclusief een keerlusmodule. Daarna testrijden en .... voila geen problemen. Bezetmelders komen goed door, keerlusmodule werkt naar behoren, dus verder met de volgende stap.

Nog een fotootje van de test loc (V80):



Vanochtend een abonnement op Miba genomen en als "welkomstcadeau" een Liliput 144 503-0 Gleichstrom in H0 gekregen (moet wel nog komen) maar een leuke uitbreiding van de loc verzameling.


(plaatje geleend van Miba)

Van het weekend gaan we weer verder!

Groet,

Jeroen


nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #160 Gepost op: 06 January 2014, 22:44:53 »
weer een kleine update.

Gisteravond 2 Uhlenbrock servo decoders vervangen door die van Esu. De combinatie van servo/Uhlenbrock servo decoder is niet zo'n goede. De servo's blijven "jitteren". met de Esu Switch pilot heb ik dat niet. De Uhlenbrockjes komen wel weer aan de beurt verderop in het traject, heb nog wel wat andere servo's liggen uit een van mijn vliegtuigen  ;D

Om verder te gaan met de volgende laag moet ik eerst wat scenery zaken voorbereiden bij het eerste zichtbare deel. Bovenleiding masten plaatsen, ballast aanbrengen, luik aanbrengen etc. Vanavond de bovenleidingsmasten geplaatst en alvast een proefopstelling gemaakt van de rechter tunnel arcade (heet dat eigenlijk zo ???). Een tel na de foto storte het geheel weer in.




(piepschuim in het midden is ter ondersteuning  ;D)

Tot zover weer.

Groet,

Jeroen

Honk uit Rucphen

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Lautreux; Work in Process
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #161 Gepost op: 07 January 2014, 17:43:35 »
Van dit draadje kan ik veel leren. Ik ga het dus maar eens volgen.
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #162 Gepost op: 07 January 2014, 22:16:22 »
Honk uit Rucphen, dank! Leuk dat je dit draadje gaat volgen  (y)

Vanavond weer een stapje verder met de rechter tunnel dinges. Eerst de tunnel in elkaar gezet, vervolgens een eerste (grond) laag verf er op gespoten. Na het ballasten van een deel van het spoor e.e.a. even geplaatst.

Van dichtbij:



En van iets verder af  ;):



Morgen eens zien hoe de ballast is geworden na drogen. Verwacht wel dat de droging er een paar dagen over doet.

Morgen weer verder.

Groet,

Jeroen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #163 Gepost op: 08 January 2014, 08:04:48 »
Netjes,
Ik zou alleen je sein misschien iets verder van je tunnelingang af zetten.
Als er een lawine komt dan denk ik dat je sein door de 1ste steen al gelijk gemold wordt en dat is geloof ik ook in grootspoor nooit de bedoeling dat het zo kort op elkaar staat.
(kan me natuurlijk vergissen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: De bouw van het Bührtal II in H0
« Reactie #164 Gepost op: 08 January 2014, 11:06:16 »
@ Floris, de tunnel komt straks nog 1-2 cm verder naar achteren. De "berg" begint ergens halverwege het betonnen dak, dus de lawines en steenslag worden door het betonnen dak opgevangen (denk ik  ???). De werkelijke reden? Compromissen, altijd maar weer compromissen, door het sein naar voren te plaatsen heb ik onvoldoende lengte van het zichtbare deel  ;D. Vandaar deze plek van het sein.

Groet,

Jeroen