Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jos B.
Vandaag om 00:22:36
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 00:01:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
23 June 2025, 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door saskia
23 June 2025, 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
23 June 2025, 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
23 June 2025, 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
23 June 2025, 21:23:23
Nahmertaler Kleinbahn door GD
23 June 2025, 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
23 June 2025, 20:57:54
Rails roestig verven door ruudns
23 June 2025, 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
23 June 2025, 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500  (gelezen 216136 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #450 Gepost op: 15 April 2014, 10:28:13 »
Oke, Shuanghuan en BWM dan  ::) :P
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #451 Gepost op: 15 April 2014, 11:25:23 »
En welke lokt wint het technisch gezien? Uiterlijk is een ding, maar ze moeten ook kunnen rijden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22460
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #452 Gepost op: 15 April 2014, 11:36:46 »
De Elotrains rijdt prima begrijp ik, de wielen stellen minder eisen aan het railmateriaal en het model is hedendaagser wat betreft decoder of koppeling inprikken enzo.
De Philotrain rijdt ook goed, maar het railmateriaal moet met rp25 overweg kunnen (fraaier zijn denk ik dan ;)) en een decoder inbouwen of een gangbare koppeling installeren is geen 1-2-3'tje.
Maar goed, we praten over twee modellen vanuit een heel andere ontwerpfilosofie, met een heel andere doelgroep en met een andere prijsstelling. Een model dat drierailflenzen moet kunnen accomoderen staat bijna per definitie te hoog op de poten om maar een voorbeeld te noemen.

Ivo laat foto's zien waarin vooral de vorm wordt vergeleken en dat kan in beide gevallen natuurlijk gewoon goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #453 Gepost op: 15 April 2014, 11:44:26 »
Voor Sobat: prijsverschil: Elotrains 265 euro, Philotrain destijds in 1989 omgerekend naar nu 700 euro.

Rijeigenschappen van de Philo zijn prima. Alleen geen asb's dus de trekkracht zal wel minder zijn, hoewel de Philo zwaarder is dan de Elotrains. De Philo is net als de Elo aangedreven op 4 assen. Geen kortkoppeling op de Philo, maar een Märklin of Fleischmann haak en natuurlijk schroefkoppeling met verende buffers. De verlichting op de Philo is gemaakt met rijstkorrellampjes en met gele en rode glazen in de lampen.

De detaildiepte van de klinknagels is een kwestie van smaak. Ik vind ze op beide modellen goed. Het enige dat ik raar vind is dat de modellen wel verschillende klinknagel rijen en strips hebben en dat snap ik niet zo.

Overigens moet de rand van de koplampen (met het front en sluitlicht) wel degelijk echt grijs zijn en niet geel.

@Henk: ik ga niks verbouwen aan de Elotrains. Alleen de isolatoren bevallen me niet en de draaistellen. De rest laat ik zo. Zoals ik eerder al zei, ik vind dat beide modellen een overtuigende 1500 laten zien.

Ik zou de Kleinspoor er ook nog wel eens naast willen zien. Die vond ik altijd niet mooi. De Kleinspoor van Janw is aanzienlijk gepimpt (is ook terug te vinden op dit forum) en dat is geen eerlijke vergelijking. Overigens is mijn Philotrain ook gepimpt vwb de leidingen onder de bak en de draaistellen. Alles bij elkaar vind ik de draaistellen van de Elotrains het minst geslaagd, maar daar valt hier niemand over.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22460
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #454 Gepost op: 15 April 2014, 11:55:00 »
Geen kortkoppeling op de Philo, maar een Märklin of Fleischmann haak en natuurlijk schroefkoppeling met verende buffers.

Kortkoppeling kan natuurlijk best Ivo. Alleen is het vloeken in de kerk voor de messing die hard.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #455 Gepost op: 15 April 2014, 11:59:21 »
Helemaal eens. Maar zelfs een diehard zal bij de lengte van deze lok de schroefkoppeling moeten opgeven. Met de beste wil van de wereld gaat dit niet gekoppeld door een wissel (tenzij Proto natuurlijk). Ik vind de meegeleverde koppelhaak zo slecht nog niet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #456 Gepost op: 15 April 2014, 12:13:29 »
Waarom niet Ivo, is de 1500 langer dan een 4-assige coupébak? Die gaan gewoon door de Tillig EW6 wissels.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8230
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #457 Gepost op: 15 April 2014, 12:42:20 »
Overigens moet de rand van de koplampen (met het front en sluitlicht) wel degelijk echt grijs zijn en niet geel.
Hangt er vanaf welke 1500 je voor ogen neemt (of misschien wanneer ze een schildersbeurt hebben gehad  ???)
Bij deze foto van de 1505 is de rand geel, maar bij deze foto van de 1501 is de rand inderdaad grijs (je hebt in ieder geval gelijk).
De waarheid is natuurlijk dat ze helemaal geel (op de ringen na) moeten zijn   ;D
Vr. groeten,
Bob

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #458 Gepost op: 15 April 2014, 13:14:54 »
als ik deze foto bekijk van de 1501 zijn de randen toch echt geel, sterker nog, ze zijn geheel geel

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/808934

mvg,
Robin

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • Modelspoor is emotie...
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #459 Gepost op: 15 April 2014, 13:48:07 »
@ Ivo: betreffende je opmerking over de plaats van de pantograaf op het dak (te ver naar voren bij de Elotrack?): Ik denk dat dit idd zo is. Het sleepstuk van een stroomafnemer hoort recht boven het draaipunt van het draaistel te zitten omdat je anders de kans loopt dat de pantograaf onder de draad vandaan duikt in relatief scherpe bogen (van wissels bijv.) Bij de Philotrain zit ie wel echt boven het midden van de draaistellen. Correct me if I'm wrong...

Grtz, Rob
Tbinnebarretije…

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22460
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #460 Gepost op: 15 April 2014, 14:26:26 »
Of dat zo nauw luistert weet ik niet, maar op pagina 126 van 'Elektrische locomotieven in Nederland' staat een tekening van het zijaanzicht waarop duidelijk is te zien waar de stroomafnemer hoort te staan. Conclusie is dan inderdaad dat de stroomafnemer op de Elotrains te ver naar voren staat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #461 Gepost op: 15 April 2014, 14:41:45 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #462 Gepost op: 15 April 2014, 14:42:03 »
Mijn gevoel gaf aan dat de Philo beter zat, maar ik kon het zo gauw nergens uit afleiden. En inderdaad bij de Philo zit het schuitje boven de middelste as.

@Robin: dat is de afleveringsfoto. In het begin (geen idee hoe lang dat heeft geduurd) waren de lampen inderdaad helemaal geel. Daar staat ook nog een foto van in het eerder genoemde boek. Maar hier ontbreekt ook nog het loknummer midden voor. Al heel snel zijn de lampen grijs gemaakt. Blijkbaar is beide voorgekomen: rand geel en rand grijs.

@Ewout,
Nee, niet langer, maar de draaipunten van de draaistellen liggen wel meer naar het midden. De 1500 wijkt op de bufferbalken meer uit. Maar ik zal eens kijken of het veel verschil maakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2260
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #463 Gepost op: 15 April 2014, 16:03:00 »
Ik heb de 1501 ook ontvangen een paar dagen terug, pas gisteravond tijd gevonden om hem in te rijden. Voordat ik dit deed had ik al gezien dat een van de assen met anti slip band verkeerd om zat. De tandwielen op de assen zitten niet in het midden van de as dus deze as deed niet mee met de rest. Even omdraaien en probleem was verholpen. Ik zag toen ook dat het hele draaistel droog stond, er zat totaal geen vet in. Het andere draaistel was wel voorzien van vet. Even invetten en ik kon inrijden.

Ik was al jaren bezig met een KleiNSpoor 1501 en de verschillen in hoogte zijn veel kleiner dan de vergelijking met de Philotrain. Ook heb ik de lok even aan wat Roco wagentjes gehad en de buffers zitten op de correcte hoogte lijkt het wel. De KleiNSpoor heeft de zijramen van de cabine net zo groot (of klein) als de Elotrains. De grootste verschillen zitten in de plaats van de stroomafnemers die bij KleiNSpoor beter boven het midden van het draaistel zitten, de 'versmalling' van de cabine ten opzichte van de rest van de lok en de gigantische ski koffers op het dak van de Elotrains. Oh en uiteraard de isolatoren van de stroomafnemers, maar die had ik al vervangen voordat ik de lok op de rails had staan, dat was geen porum. Verder is de Elotrains veel gedetailleerder dan ik de KleiNSpoor had kunnen bouwen. De KleiNSpoor is wel 2 keer zo zwaar en heeft alle assen aangedreven zonder ASB.

Ik ben best tevreden, ding rijdt prima en stil en is een echte 1500. Ik ga nog eens wat roco stroomafnemers bestellen om diverse 'ouderwetsche' Sommerfeldt panto's te vervangen. Behalve de isolatoren heb ik nog de frontseinen 'gepimpt' door een stukje geel plakband over de witte LEDs te plakken. Ik ben het met Henk eens dat de versmalling van de cabine een typisch 1500 detail is en het is jammer dat het niet erg prominent aanwezig is zoals bij de KleiNSpoor. Maar verder petje af voor de eerste locomotief van Elotrains! Yay! Komt er nu een Beel? :)

Oh, wat betreft die ski koffers op het dak: kunnen deze eenvoudig geprint worden in 3D? Maar dan natuurlijk net wat kleiner/platter.

Mvg,

Robert.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #464 Gepost op: 15 April 2014, 16:53:30 »
@Ewout,
Nee, niet langer, maar de draaipunten van de draaistellen liggen wel meer naar het midden. De 1500 wijkt op de bufferbalken meer uit. Maar ik zal eens kijken of het veel verschil maakt.

Dat zou nog een issue kunnen zijn, had ik zo snel niet aan gedacht. Gewoon proberen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...