Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:14:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:44:25
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door David Hoogvorst
Vandaag om 17:38:25
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:32:39
Verschil leveranciers DCC decoders? door Lobomotion69
Vandaag om 17:09:16
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 16:48:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:43:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 16:42:15
20 jaar BNLS door Bor de Wolf
Vandaag om 16:40:25
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:37:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Wim Vink
Vandaag om 16:36:14
Vraag iz ballast door Voske
Vandaag om 16:23:59
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:17:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:13:10
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 15:54:54
lais dcc decoder aan sluiten door Martijn193
Vandaag om 15:51:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:22:46
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Vinkendrecht
Vandaag om 14:07:44
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:01:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 13:39:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VulcanRaven
Vandaag om 12:16:09
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 11:54:16
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:04:56
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 10:20:22
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 10:12:43
Stations in Nederland door R v/d Hoven
Vandaag om 10:09:58
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 09:26:15
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 08:50:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:25
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500  (gelezen 216162 keer)

Spoorslag 70

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
  • Periode III/IV
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #465 Gepost op: 15 April 2014, 21:00:38 »
Vandaag de decoder er maar eens ingeplugd, ik heb de loc al 5 dagen in huis maar nog geen tijd voor gehad. Bizzy, bizzy. De loc geprogrammeerd op zijn nieuwe decoderadres en rijden, no problemo. Alle voorgaande verhalen ten spijt, mijn loc kent geen problemen (NS logo,beschadige koplampen, ramen, assen verkeerd gemonteerd of contactstrips). Het NS logo zit precies op zijn plek, alle randjes zijn zwart om de ramen, assen, slipbandjes en contactstrips zoals het hoort. Het enige wat ik nog ga doen is wat Chris in zijn verslag beschrijft op Groterdam, andere panto`s en isolatoren monteren. Na een jaar van wachten voldoet de loc volledig aan mijn verwachting en vindt ik het qua prijs en verhouding een toppertje.  (y)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6670
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #466 Gepost op: 15 April 2014, 21:23:05 »
Mijn exemplaar 1505 vandaag afgehaald. Ziet er goed uit (behoudens één halve raamlijst niet zwart) en rijdt netjes. Hier zitten de stroomafnemertjes overigens wel los maar dat is snel verholpen met een druppie lijm.

Gr, Ben.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #467 Gepost op: 15 April 2014, 21:45:05 »
Hebben jullie ook problemen met kortkoppelingen?

Ik heb de Fleischman 6515 ingezet en ook het laatste type van Roco, maar beide deden de lok los komen van de rail bij het ingaan van een bocht, die ruim R3 is, in eerst instantie leek het op overbufferen,


maar als ik van boven keek zag ik dat het kortkoppelsysteem recht bleef staan en dat de lok omdrukte.
Heb inmiddels de beugel koppeling er weer in gezet en nu is het probleem weer weg. Alleen nu is die afstand tussen de lok en de sleep rijtuigen weer zo groot.  :(
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #468 Gepost op: 15 April 2014, 21:52:58 »
Da's niet zo fraai :(

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #469 Gepost op: 15 April 2014, 22:04:50 »
dit vraag om een onderzoek..... wordt vervolgd.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
  • Mooi toch?
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #470 Gepost op: 15 April 2014, 23:08:22 »
Volgens mij zit de beugelkoppeling al iets verder richting draaistel.. Ik heb er ICR(van LSM) achter hangen met M* kortkoppelingen.. Dat gaat goed (met de originele koppeling van de loc.). Zelfs in een R1 boog! ;D

Kan zijn dat ik het mis heb, dan heb ik niks gezegd..

Gr. Dieuwe
« Laatst bewerkt op: 15 April 2014, 23:10:41 door railbouw leerdam »
Gr. Dieuwe

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #471 Gepost op: 16 April 2014, 00:07:10 »
Zijn ook wel krappe bochies  ;)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #472 Gepost op: 16 April 2014, 00:14:42 »
Maar weer eens een eigen foto's erbij gehaald. Geen verschil bij alle loks die ik heb met ovale buffers;
Lampzijkanten; grijs.
omlooprand; grijs
leidingen boven omlooprand; geel.
800626 Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr

740000 Rtd CS by Gerard van Vliet, on Flickr

750419 Rotterdam CS by Gerard van Vliet, on Flickr

750419 Rotterdam CS by Gerard van Vliet, on Flickr

750531 Oisterwijk by Gerard van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
  • Mooi toch?
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #473 Gepost op: 16 April 2014, 00:29:55 »
Citaat
Zijn ook wel krappe bochies  ;)

Op mijn testbaan heb ik ook krappe boogies ;D
Gr. Dieuwe

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #474 Gepost op: 16 April 2014, 06:38:40 »
@ Ivo: betreffende je opmerking over de plaats van de pantograaf op het dak (te ver naar voren bij de Elotrack?): Ik denk dat dit idd zo is. Het sleepstuk van een stroomafnemer hoort recht boven het draaipunt van het draaistel te zitten omdat je anders de kans loopt dat de pantograaf onder de draad vandaan duikt in relatief scherpe bogen (van wissels bijv.) Bij de Philotrain zit ie wel echt boven het midden van de draaistellen. Correct me if I'm wrong...

Grtz, Rob

Deze foto geeft een aardig beeld:

https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/9441601585/in/set-72157627076143086/
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6670
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #475 Gepost op: 16 April 2014, 07:21:18 »

Mijn exemplaar 1505 vandaag afgehaald. Ziet er goed uit (behoudens één halve raamlijst niet zwart) en rijdt netjes. Hier zitten de stroomafnemertjes overigens wel los maar dat is snel verholpen met een druppie lijm.


Aanvulling. Een van de draden van de stroonafnemers lag niet in het gootje en is afgeklemd tussen kap en huis.



Gr, Ben.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #476 Gepost op: 16 April 2014, 09:27:00 »
Gisteravond mijn 1505 eens uit elkaar gehaald, omdat aan de zijkant een van de cabineramen niet goed in de sponning zat. Toen bleek dat aan die kant de cabineimitatie niet goed tegen de ramen drukte, maar de vergelijking met de andere kant liet zien dat de haakjes aan het transparante deel daar aan beide zijden aan de onderkant waren afgebroken. Daardoor drukt het interieur deel de ramen niet in de sponning. Dus onzorgvuldig gemonteerd in China en het probleem niet gecorrigeerd. Oplossing zou kunnen zijn beide transparante zijdelen vervangen, maar misschien helpt een drupje crystal clear ook wel.

Ook de handrails voorop en de handgrepen langs de deuren gemonteerd. Daar had ik al wat moeilijke verhalen over gelezen, maar bij mij ging dat bijna vanzelf. Met name de handrails voorop zitten er prima strak op.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 506
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #477 Gepost op: 16 April 2014, 15:47:55 »
Ik heb de Fleischman 6515 ingezet en ook het laatste type van Roco, maar beide deden de lok los komen van de rail bij het ingaan van een bocht, die ruim R3 is, in eerst instantie leek het op overbufferen, maar als ik van boven keek zag ik dat het kortkoppelsysteem recht bleef staan en dat de lok omdrukte.

De koppelingshouder blijft misschien ergens achter haken als deze wil uitwijken in de V-vormige groef van het koppelingssysteem, als de loc een bocht in rijdt?
Ik heb zoiets met een rijtuig wel eens gehad. In de V-groef zat toen een minimaal klein nokje, dat net groot genoeg was om bij aangekoppelde andere rijtuigen de koppelingshouder tegen te houden. Oplossing was het licht wegschuren van dit nokje en toen gleed de houder weer prima door de V-groef en was het probleem verholpen.

Gisteravond mijn 1505 eens uit elkaar gehaald, omdat aan de zijkant een van de cabineramen niet goed in de sponning zat. Toen bleek dat aan die kant de cabineimitatie niet goed tegen de ramen drukte, maar de vergelijking met de andere kant liet zien dat de haakjes aan het transparante deel daar aan beide zijden aan de onderkant waren afgebroken. Daardoor drukt het interieur deel de ramen niet in de sponning.

Dat probleem van dat afgebroken haakje aan de onderkant heb ik ook aan beide cabinezijdes, maar dan gelukkig wel aan slechts 1 kant! De andere kant is nog ok en houdt het interieur gelukkig goed op zijn plaats. Elk nadeel heb z'n voordeel: het interieur is nu wel iets gemakkelijker los te halen als je er bijv. een machinist in plaatsen wilt  ;)
De ramen blijven bij mij wel goed vastgedrukt in de raamsponningen overigens, maar ik heb de binnenkant daarvan dan ook nog extra zwart geverfd. Is fraaier en klemt zo ook nog iets beter.

grt
Marc
Grt
Marc

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #478 Gepost op: 16 April 2014, 17:50:59 »
Heeft er al iemand de motorinstellingen aangepast van de lopi 54615?
Zo ja, in welke cv's en welke waardes?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6670
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #479 Gepost op: 16 April 2014, 18:23:42 »
Bij mij rijdt de lok op default waarden.

CV5 op 255, CV 6 op 100, CV 53 op 68 geeft ongeveer 90km/hr op stap 28 en 35km/hr op stap 14.

Overigens heb ik ook koppeling problemen, iets is niet lekker in de constructie. Verder heeft mijn lok geen koppeldozen eronder hangen, die horen er bij te zitten volgens foto van Manual.

Gr, Ben.