Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500  (gelezen 201123 keer)

JSRail

  • Gast
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #435 Gepost op: 13 april 2014, 14:49:39 »
Afgelopen donderdag m'n NS 1501 (AC) opgehaald.

Wat me in eerste instantie opviel na bezichtiging in de winkel-vitrine zijn de kleuren. Vindt het grijs erg donker overkomen en het NS geel neigt iets teveel naar oranje. Zoals dat vandaag de dag door NS wordt gebruikt. In de jaren 70 en 80 was dit geel toch iets lichter van tint. Thuis op de baan bij daglicht valt het iets minder op.

Over de rijeigenschappen niks dan lof. Rijdt erg stil en optrekken en afremmen gaat keurig.  (y)
Alleen max. snelheid instellen van de ingebouwde ESU lopi 4  decoder (54614) met een 6021 centrale is lastig omdat deze decoder 254 stappen heeft en de 6021 maar tot 80 stappen kan programmeren. Uiteindelijk op de standaardwaarden gelaten en de lok ingeregeld op de baan met koploper. Trein rijdt nu prima. Rijden met 5 ICR's en een stalenD op een helling van 3% met Marklin C-rail is geen probleem.

Het aankleden van de lok met de losse onderdelen was ff prutsen, maar goed gelukt. Heb de stangetjes met een Stanley mes uit de gallen gesneden op een snijmat. Ging gelukkig goed.  :D       

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #436 Gepost op: 13 april 2014, 16:02:47 »
Het model wat ik in mijn handen had, was te zien dat het logo niet helemaal is afgeplakt en een heel klein deel van het logo is bedrukt. Het geel is volgens mij niet gespoten! Op de foto klikken voor vergroting.



Hé, dat heeft mijn loc ook, dat er aan de onderkant net een stukje van het logo lijkt te missen.
Met vriendelijke groeten, altijd.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #437 Gepost op: 13 april 2014, 16:34:33 »
En op de uitvergroting zie je net boven de klinknagels ook nog een rand in het grijs zitten.
dat is een rare manier van afplakken geweest.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #438 Gepost op: 13 april 2014, 18:07:15 »
Ik schat in dat het geel aan de zijkant met tampondruk is aangebracht, toen op de zelfde manier het NS logo en later (als after thought?) nog een keer geel waarbij er een ruime uitsparing is aangehouden t.h.v. het NS logo. Alleen klopt de uitlijning in veel gevallen niet. In dit specifieke geval is zelfs weer geel over het onderste deel van het zwarte NS logo gedrukt. Ik zou er mee terug gaan.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2501
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #439 Gepost op: 13 april 2014, 18:57:31 »
Welk no. heeft die lok
Heb de 1505 die heeft een volledig logo.

Cor

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #440 Gepost op: 14 april 2014, 00:00:59 »
Dit was ook een 1505.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #441 Gepost op: 14 april 2014, 10:53:37 »
Ik schat in dat het geel aan de zijkant met tampondruk is aangebracht, toen op de zelfde manier het NS logo en later (als after thought?) nog een keer geel waarbij er een ruime uitsparing is aangehouden t.h.v. het NS logo. Alleen klopt de uitlijning in veel gevallen niet. In dit specifieke geval is zelfs weer geel over het onderste deel van het zwarte NS logo gedrukt. Ik zou er mee terug gaan.

Dat denk ik ook!
Overigens doen de door Wijbe genoemde problemen (logo onderin mist een stukje en vreemde grijze rand boven klinknagels) zich bij mijn 1501 enkel voor aan de zijde met 2 ramen in de machineruimte. De andere zijde ziet er wel keurig uit. Beide zijdes hebben overigens wel het bekende probleem van het niet bedrukte logo…
Al moet ik wel zeggen dat dit dingen zijn die je pas ziet op een goede foto of als je heel goed kijkt naar het model, onder bepaalde lichtinval. Ik zag het aanvankelijk niet, totdat ik de berichten op dit forum las.

Grt
Marc
Grt
Marc

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #442 Gepost op: 14 april 2014, 22:39:10 »
Ik heb m'n 1501 ook binnen. Eerste reactie echt een 1500 en mooi gedetailleerd  (y).
Weer een mooie aanvulling op de verzameling. Een punt van kritiek: het zwart van de lampringen van de front- en sluitseinen is er deels vanaf, en niet alleen het zwart, maar de ringen zijn echt beschadigd. Van de week maar even terug naar de winkel...

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #443 Gepost op: 14 april 2014, 23:48:33 »
Tom en Gerard willen de vergelijking wel eens zien. Beide modellen zijn een echte 1500, maar na vergelijking heb ik wel een voorkeur. Ik heb mijn Philotrain 1500 ongeveer 18 jaar geleden afgemaakt en die zit ongemerkt toch aardig onder het stof. Ook blijkt de gele schuimrubber van de Philotrain doos enigzins af te geven. Naar mijn huidige standaard van spuiten zal de kap nog wel eens in de thinner terecht komen om opnieuw te doen. Ik heb gewoon een vergelijking gemaakt van de modellen. Ik heb vervolgens gekeken naar het boek elektrische lokomotieven in Nederland. Het aantal verschillen is groter dan ik had gedacht. Ik heb overigens de extra onderdelen nog niet op de Elotrains aangebracht, dus die verschillen tellen niet  ;)

Ten eerste de Philotrain:







Ten tweede de Elotrains:







Zoals gezegd: allebei een echte 1500. Het huisstijlgrijs op de Philo is iets lichter. De Elotrains heeft de correcte rubber randen langs de ruiten op de zijkant en langs het voorste zijraam van de cabine. Moet ik nog eens doen. Wel vind ik de ramen van de cabine van de Elotrains te klein en in elk geval zijn ze niet hoog genoeg. De rand tussen het dak en de zijwanden van de Elotrains is dikker en dat is meer conform de werkelijkheid dan de Philo. Daar is het dak en de zijwand een stuk geperst messing en dan is die rand wat lastig. De draaistellen van de Philo zijn daarentegen beter. De aspotten zijn meer conform de werkelijkheid en de middelste en de binnenste aspot van elk draaistel aan de linkerkant hebben op de aspot een smeer- of snelheidsmeter mechanisme zitten. Aan de ene kant loopt alleen van de binnenste een leiding naar boven, terwijl van de middelste er allebei een leiding loopt. Elotrains heeft de draaistellen gelijk uitgevoerd en mist de extra appendage op de aspotten. Ik heb overigens de indruk van foto's dat de EM2 in de UK dit niet had, maar dat dit een NS modificatie is. De ronde gaten boven de spiraalveren in het draaistel tussen schommelbalk en chassis hebben in de Philo meer diepte. Ook de remstangen zijn op de Philo meer conform de realiteit. Hiervoor heb ik later nog een foto van onderen.

Nog even een foto van beiden en dan zie je niet meteen grote verschillen:



Volgende stap:



De Elotrains staat een stuk hoger op de rails. Het scheelt 2mm en nameten adhv maten in een tekening laat zien dat de Philo hier correct is

Dan de pantograaf met de vonkhoorn:

Philo


Elotrains


Kleuren van de vonkhoorn ontbreken op de ELotrains. In elk geval zijn de isolatoren onder de vonkhoorn van wit porselein en de vonkhoorn zelf is meestal rood. Je ziet hier natuurlijk de grote witte isolatoren die kleiner mogen zijn. Ik vind het schuitje van de Elotrains veel beter. Die van de Philo is armoedig en moet worden vervangen door een 'fissy' schuitje. Je ziet ook behoorlijk wat verschillen in de klinknagelstrips op het dak. Ik weet niet welke correct is. Wel zijn alle hijsogen bij de Philo open en dat lukt in een kunststof kap niet. De hoogspanningsleiding naar de pantografen ontbreken bij de Elotrains, maar die zijn makkelijk zelf aan te brengen. Het doorvoergat in het dak zit er keurig wel bij op de Elotrains. De oplegging van de pantografen is bij de Elotrains erg eenvoudig uitgevoerd. Dat is bij de Philo echt beter.

Nog een keer beide koppen:

Philo


Elotrains


Dan de fronten:





De Elotrains heeft de 4 luchtleidingen (hoekstukken) boven de voetplaat grijs gemaakt. Die moeten gewoon geel zijn. De randen van de verlichtingsarmaturen vind ik op de Elotrains niet mooi. Die moeten grijs zijn, maar zijn nu helemaal geel gemaakt. Het front is wel grijs, maar de randen moeten dat ook zijn. Ik zie dat bij de Philo de stuurstroomkabel eraf ligt, maar die zit wel in de doos.

Dan beide modellen van boven:







Meteen valt op dat de pantografen bij de Elotrains meer naar voren zitten. Ik heb geen referentie waaruit blijkt welke correct is. Verder valt op dat de afdekplaten voor de koelinginlaten smaller zijn bij de Philo. Ook hier weet ik niet welke beter is. Het dak van de Philo heeft meer details en de langs leiding liggen met meer afstandhouders vast. Ook lopen de leidingen op het dak naar binnen. Deze leidingen ontbreken op de Elotrains.


Nog een paar dakfoto's:





Op de eerste foto zie je goed het verschil in oplegging van de pantograaf. Op de tweede foto valt mij op dat de dakkromming bij beide modellen verschillend is. Ik neig ertoe de kromming van de Elotrains iets beter te vinden. Dus eerst vanaf de wand iets rechter naar boven voordat het dak rondloopt.


Paar foto's uit een andere hoek:







Je ziet dat ik de bovenkant van de voetplaat ook geel heb gespoten. Ik zal daar vast een reden voor gehad hebben, maar ik kan niet nagaan of dat nu correct is. De gaatjes in de buffers bij de Elotrains ontbreken bij Philotrain.


Hier zie je nog een keer de andere leiding naar de pantograaf (ik noemde die eerder hoogspanningsleiding, maar ik denk eigenlijk dat het de luchtleiding is om de pantograaf op en neer te laten):






De leidingen liggen bij beide modellen mooi, hoewel bij Elotrains de middels leiding onder het chassis bij mij aan beide kanten bol staat en die moet natuurlijk recht zijn:

Philo


Elotrains


Je ziet op de foto meer leidingen op de Elotrains dan bij de Philo, maar die liggen er in de Philo ook allemaal, alleen iets meer naar binnen. Overigens had Philotrain zelf een zootje van deze leidingen gemaakt, maar heb ik ze zelf aangepast adhv foto's die ik heb gemaakt van de 1501

En als laatste nog het remwerk van onderen:

Philo


Elotrains


Dit is een overzicht van een aantal verschillen die ik zie. Op de foto's van de modellen zie je gewoon 2 1500 loks. Er zijn bij nader inzien aardig wat verschillen, waarbij natuurlijk het niet laten invallen van de cabines ten opzichte van de wand opvalt en de grote isolatoren. Dat is het enige dat ik aan de Elotrains ga aanpassen. De rest laat ik zo en ik vind het verder een prima model.

Wat mij betreft kan de Philo 1500 de vergelijking goed aan en op een aantal punten bevalt die mij beter. Ik blijf me wel verbazen over een paar markante verschillen, die ik zelf niet goed kan verklaren. Daarvoor zal ik het model eens naast de 1501 moeten houden.

mvg,
Ivo




mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #444 Gepost op: 15 april 2014, 00:45:16 »
Zeer boeiend Ivo; dank! 't Zou interessant zijn om mijn verherverbeterde Kleinspoor 1500 er ook eens naast te zetten; kunnen we misschien een keer doen.
Ik vind de Philotrain hier heel goed uitkomen, al blijf ik moeite hebben met die knallende ruitenwissers. Op de Elo zitten ze ook, maar daar vallen ze door de kleur tenminste minder op. De voetplaat in geel op de Philo vind ik niet zo geslaagd; in het echt was deze of grijs of in de kleur 'vies', maar dat lijkt meer op grijs dan op geel. Maar op zowat alle andere punten wint de Philo wat mij betreft. Ik ben verbijsterd over dat te-hoog-op-de pootjes; hoe zit 't er dan uit aan een plan D of N? Lima had dat vroeger ook maar daar kun je het tenminste corrigeren...
Ook vind ik de klinknagels te nadrukkelijk aanwezig op het Elotrains model.
Overigens is die rode vonkhoorn volgens mij iets van na 1986, bij de werkgroep 1501. In de NS-tijd hadden ze dat volgens mij niet. En een stuurstroomkabel hebben de 1500'en dacht ik toch niet; ik heb nooit gehoord dat ze in multiple schakeling zouden kunnen rijden. De stekker die jij bedoelt is voor hoogspanning naar de rijtuigen.

Ik haal deze foto er maar weer even bij:
« Laatst bewerkt op: 15 april 2014, 00:57:18 door janw »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #445 Gepost op: 15 april 2014, 09:13:37 »
Alvast een mooi overzicht Ivo.

Dit is een overzicht van een aantal verschillen die ik zie. Op de foto's van de modellen zie je gewoon 2 1500 loks. Er zijn bij nader inzien aardig wat verschillen, waarbij natuurlijk het niet laten invallen van de cabines ten opzichte van de wand opvalt

En dat laatste vind ik het aanzicht van de Elotrains aardig verknallen. Ben wel benieuwd hoe je dat denkt op te lossen.
Verder zie ik nog een vreemde knik in het cabinedak. Kennelijk heeft de fabrikant van Elotrains moeite met daken met zo'n dubbele bolling, want bij de plan K zie je precies zo'n onverwachte knik.
Dat het model te hoog op de poten staat is goed te zien bij koppeling aan een LSM ICR. De gele rand boven de cabineramen horen dan in het verlengde van de bovenste gele bies van ICR te staan en niet daarboven. Bij koppeling met een Philotrain klopt dat prima. Dit is toevallig een Philotrain 1505.



Het zal wel komen doordat er nu eenmaal drierailflenzen onder bak moeten kunnen draaien.
En klinknagels ogen in messing nu eenmaal altijd beter, hoewel ze ook in kunststof niet zo prominent hoeven te zijn.

De Philotrain stroomafnemer oogt inderdaad erg grof op zo'n messing model. Bijna 30 jaar terug heeft Philotrain daar gewoon een standaard Sommerfeldt op gezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #446 Gepost op: 15 april 2014, 09:21:09 »
Op die foto van het grote voorbeeld vallen meteen een aantal zaken op. De voetplaat aan de voorkant van de loc is (metaal) zilverkleurig, dus niet geel of zwart. De opstaande zijkanten van de front en sluitseinen zijn inderdaad geel, dus daar heeft Elotrains het bij het rechte eind. De koelplaten op het dak zijn bij Elotrains duidelijk overgedimensioneerd, Philotrain doet het daar wat bescheidener en ook wat mooier. Nu komt dat overdimensioneren vaker voor bij Elotrains en ik vraag me af wat daar nu de reden voor is (isolatoren, koelelementen, maar ook handgrepen op de rijtuigen van ze, etc.). De ruitenwissers van Philotrain zijn wel in de goede kleur, ook metaalkleurig zoals op de foto's te zien is. Ook de bovenkant van de luchtslangen moet inderdaad geel zijn en niet zwart, maar goed, dat is met even aantippen waarschijnlijk al te verhelpen.

Voor de rest zie ik vanuit deze hoek niet zoveel op de foto van het grote voorbeeld (wel een mooie foto). Nou eh, geslaagde reportage Ivo (y)
« Laatst bewerkt op: 15 april 2014, 09:23:53 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #447 Gepost op: 15 april 2014, 09:22:33 »
Ik ben verbijsterd over dat te-hoog-op-de pootjes; hoe zit 't er dan uit aan een plan D of N?
Dat kun je goed zien op de site van Chris
Vr. groeten,
Bob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #448 Gepost op: 15 april 2014, 09:23:27 »
Wat ik mis in de vergelijkingen is de prijs die voor het model betaald moet/moest worden. Een VW is ook geen BMW ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Elotrains NS1500
« Reactie #449 Gepost op: 15 april 2014, 10:00:50 »
die bouwen ook niet dezelfde auto  :P