Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: De filosofie achter je baan  (gelezen 20890 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #30 Gepost op: 18 oktober 2012, 00:11:35 »
Kan iemand mijn geplaatste bericht in toppic alleerste loc hierheen verplaatsen?
Danku
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

mallet96

  • Gast
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #31 Gepost op: 18 oktober 2012, 00:18:13 »
Hallo,

Ik ben begonnen met modelbouw toen ik een jaar of 15/16 was, ik werd lid van de plaatselijke modelspoorclub en bouwde mee aan een jeugdbaan. In die tijd kocht ik enkele nederlandse modellen, zoals een Roco 2200, Roco 1600, Lima ICM (KLM en Eagon uitvoering) en ook enkele stomers (Fleischmann br 94, br 65 en een glaskaste). Rond 1992 had ik een module die in de clubbaan hoorde en heb toen ook op enkele beursen gestaan (o.a. Rail 92/94). Nadat ik mijn vrouw heb leren kennen ben ik minder actief geworden bij de vereniging en nadat ook de club een andere route wilde gaan begaan heb ik mij uitgeschreven als lid van de club.

Nadat we getrouwd waren, verhuisd waren en kinderen kwamen kwam er weinig tijd om nog met de hobby verder te gaan en heb ik al het nederlandse materieel verkocht. De duitse stomers en enkele lokaalbaan-rijtuigen heb ik bewaard (heb ze nog steeds). Enkele jaren geleden zijn we verhuisd naar een huis met een zolder en nadat we eerst het huis hebben opgeknapt ben ik langzaam aan begonnen met het opstarten van de hobby. Ik was begonnen met Altmühle, maar na een tijdje bouwen kwam ik achter enkele problemen, plus dat ik ook aangepaste ideëen had/heb en heb de baan afgebroken. Inmiddels ben ik begonnen aan Altmühler nebenbahn,maar de plannen zijn ook hier al weer gewijzigd, alleen laat ik het schaduwstation liggen, de bovenbouw zal aangepast worden.

Ik ben een liefhebber van de Alpenbannen/landen en vind enkelsporige bergspoorlijnen het mooist, zoals de Arlbergbaan. Mijn wens is om op mijn modelbaan dezelfde sfeer na te bootsen als bv. bij de Arlbergbaan. Qua materieel vind ik diverse stoomloc's mooi, o.a. br 96, br 95, br 62, V100, ludmila's en railbussen. Ik rij niet waarheids getrouw, gewoon wat ik leuk en een leuke combinatie vindt.

Tot zo ver mijn uitleg van mijn filosofie.

Groet,

Marcel

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2012, 08:03:12 »
Ik had dus ook een keerlus met een bescheiden schaduwstation onder de baan.
En inderdaad: die wisselstraat met een apart spoortje voor de afgerangeerde locs die nadat de trein weer was vetrokken mochten gaan uitrusten op dat spoortje. Ik heb destijds vaak staan kijken naar dat schouwspel. En kennelijk was ik niet de enige. Helaas is Zandvoort tegenwoordig op spoorweggebied niet echt boeiend meer.

Overigens kwam Railhobby jaren later met een fraai Railplan van Zandvoort. Ik vraag me af of iemand het ooit heeft nagebouwd. Ik zou het dolgraag eens in model zien. Het blijft immers een buitengewoon boeiend thema!

mvg,
Gert
Leuk ook voor de electrotak van Fremo :) Heb nog wel ergens een tekening. En nee, zelf begin ik er niet aan.;)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #33 Gepost op: 18 oktober 2012, 08:12:45 »
Overigens kwam Railhobby jaren later met een fraai Railplan van Zandvoort. Ik vraag me af of iemand het ooit heeft nagebouwd. Ik zou het dolgraag eens in model zien. Het blijft immers een buitengewoon boeiend thema!

Een beetje off topic, maar RH had vroeger wel vaker leuke baanplannen. Ik kan me er eentje herinneren als bewerking van Arnhem. Ik weet alleen dat die in een RH van 1987/1988/1989 heeft gestaan. Als iemand eens zou willen bladerenn voor me...  ::)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2012, 08:48:16 door NS8714 »

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2012, 08:46:54 »
Nou.. in 1987 in ieder geval niet... ;D
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2012, 10:51:33 door Bert van Gelder. Reden: Ook aangepast.. :) »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2709
    • Richie's homepage
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2012, 09:12:10 »
Zie hier: Dieselstadt

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2012, 09:38:03 »
Filosofen, dat zijn toch mensen die ergens heul lang over nadenken?

Wat wil je met je baan?
Je wilt ontspanning. Je wilt je creatieve ei leggen. Je wilt een technische uitdaging, een puzzel.
Je wilt dat je ogen schitteren als je over je baan praat.

Mijn huidige baan, Plankendam (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg692831.html#msg692831) begint in Nederland en gaat via Duitsland naar Zwitserland.
Ruimte en budget zijn beperkt.
Maar een hoofdbaan van Nederland via Duitsland naar Zwitserland vreet ruimte.

Ik besloot het hele verhaal op te knippen in scènes. En om niet in de lengte te gaan, maar in de hoogte.
Mijn baan is een hondebot, opgekruld tot een grote spoorspiraal in meerdere nivo's.
Elke verdieping is een aparte scène. Zo stapel ik Zwitserland boven Duitsland boven Nederland.
oppervlak: 2,85m×2,10m.
Rijlengte: ca 25 meter.

Natuurlijk staat het bol van de compromissen. Te korte treinen, te kleine boogstralen.
Mijn filosofie: Als ík kan leven met decompromissen op mijn modelbaan, is het goed.
Mijn ogen schitteren...

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #37 Gepost op: 18 oktober 2012, 09:41:54 »
Mijn filosofie/tijdperk:

Toen ik een jaar of 5 was kreeg ik van mijn ouders (beide ervaring met de NS) een modeltrein van Trix Expres. Deze is door mijn vader op een plank gemonteerd (soort van vierkant), waar mijn broer later een Faller autobaan in plaatste. Tot mijn 10e jaar daar heerlijk mee gespeeld. Ondertussen verhuisd en een eigen slaapkamer gekregen, en van een oom een hele grote Lima trein met zelfgemaakte transformator. Deze is ook op een wegklapbare plaat boven mijn bed terecht gekomen. Toen is de interesse voor techniek gaan groeien (je kijkt tenslotte al die tijd tegen de onderkant met allerlei draden aan). Op 16/17 jarige leeftijd een doorstart gemaakt met het Lima N spoor setje. Mijn H0 trein weggedaan aan het kleinkind van een buurman, later terug gekregen voor mijn zoon. Staat nu in de kast. Deze is N baan is in een half jaar tijd gegantisch gegroeid, waarna het besef van tijdperk ontstond. Rijden met materieel uit Duitsland (goed verkrijgbaar) op een nevenlijn. Na het ontdekken van het andere geslacht heeft de treinbaan een kwijnend bestaan gehad. Is mee verhuisd naar de zolder van de woning waar ik nu nog woon. Is afgebroken en op een andere manier opgebouwd. Deze banen zijn vooraf aansturingstechnisch hoogstandjes geweest. Eerst met IC's (7400 en 4000 familie), later met microprocessoren (8085).  Alles geautomatiseerd, eerst met het HCCM systeem en later met Selectrix. Nadat de kinderen wat groter werden kwam er ook weer meer tijd voor de modelbaan.Nu een keer een baan die technisch (onderkant) perfect is, maar op verzoek van mijn vrouw ook aan de boven kant (scenery). Ik heb weer een oefen rondje (eigenlijk meer een vierkant) gemaakt, waar ik de technieken van het maken van de scenery aan het uitproberen ben.
 
Als dit met een jaar of twee klaar is, dan komt weer waar ik van droom:
Rijden op een dubbelsporig traject, met een zijlijn stationnetje. Tijdperk loos, ik heb gekozen voor de jaren  1957 (geboortejaar) tot 1975 (je moet een eindount kiezen). Dit is naar de huidige normen vertaald IIIb - IVb.
Maar mooie locomotieven en treinen mogen ook de baan op, dus een BR 103, BR189 (in logo werkgever) en een DOSTO met BR146 rijden ook rond.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Gert1

  • Gast
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #38 Gepost op: 18 oktober 2012, 10:44:16 »
Een beetje off topic, maar RH had vroeger wel vaker leuke baanplannen. Ik kan me er eentje herinneren als bewerking van Arnhem. Ik weet alleen dat die in een RH van 1987/1988/1989 heeft gestaan. Als iemand eens zou willen bladerenn voor me...  ::)

Eelco, kijk even hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22616.15.html

mvg,
Gert

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #39 Gepost op: 18 oktober 2012, 10:46:43 »
Na de tapijtbaan van Pa ( een echte Fleischmann E44 1952!), de baan boven mijn bed en het kopstation in de kelder (onhandig gedoe) een grote baan gemaakt met 3 etages (en toch optakelbaar)gemaakt met Ansbach als thema. En uiteraard als t klaar is breek je de boel weer af.
Ooit in het 1ste nr van Railhobby maakte ik kennis met het fenomeen Shay.  Onze toenmalige financiële controller (H. van Willigenburg) stond aan de wieg van Railhobby en ik heb samen met hem nog wat werk gedaan voor dat nummer. In dat nummer stond een prachtige Repo over Sahy’s en hun werkplek. Aangezien toen de shay’s onbetaalbaar waren want van messing en alleen in de USA te koop werd dat niets. Pas een jaar of 10 geleden toen Bachmann met Shays en geluid kwam werd de BRD baan afgebroken en de USA baan gebouwd. Waar rijden die Shays? Voornamelijk in bossen en met name in de grote oerbossen in Amerika. Omdat ik toch een beetje in de sfeer wil blijven zocht ik een Mij. Die en met Shays en opvolgers reed en tegelijkertijd ook met mooie diesels in ABBA reed. En dan kom je uit bij Northern Pacific. Mooi logo, mooie lok historie, veel geschiedenis, mooie omgeving. T leuke is dat de omgeving ook toepasbaar is voor noors en zweeds bedrijf. T lastige is dat we ook nog 2 shops runnen en BNLS moeten lezen.
Grtz Han
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #40 Gepost op: 18 oktober 2012, 10:48:05 »
in 1987
 ??? ??? ??? ??? ???

moderator on duty.. heeft in bericht geschreven: "wat bedoel je??"   :)))
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2012, 11:59:35 door Bert van Gelder »
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

jakop

  • Gast
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #41 Gepost op: 18 oktober 2012, 10:56:25 »
Een echte filosofie is het niet maar omdat het onmogelijk is de werkelijkheid op schaal weer te geven, als je dan toch iets meer dan een halte op je baan wil hebben, heb ik er voor gekozen om voor alleen het station te gaan. Mijn huidige baan in opbouw is de grootste van de 4 pogingen tot nu toe en daar maak ik een station met perrons van 2,5 m’. Inclusief de wisselstraten komt de hele zaak op ca. 4 meter wat in wezen al heel klein is. Een station als Uitgeest, waar ik woon, heeft perrons van ruim 600 m’ en dan wel evenveel perronsporen maar daarnaast ook nog een aantal goederensporen.
Dat nabouwen was gezien het formaat van mijn zolder onmogelijk. Nu, uitgaande van 1:100 lengteschaal (ik houdt het nog op 1:100 en 1:935), heb ik dan perrons van 250 m’ waar, zonder dat de trein ‘randje-randje’ staat, een loc met 6 rijtuigen fatsoenlijk aan kunnen staan.

Het is 3rail volledig K-rail nadat baan 1 en 2 M-rail hadden en nummer 3 in schaduwstation M-rail en op het zichtbare deel K-rail. Van huis uit met Märklin opgegroeid en wat de topicstarter ook al melde, uit sentimentele overweging wil  ik veel materiaal niet kwijt en een complete omschakeling naar 2rail is er (nog) niet van gekomen. Wel sinds deze baan digitaal en met uitzondering van een paar Märklin producten DDC via een IB.
De bedoeling is dat de hoofdbaan t.z.t. volledig automatisch draait en mogelijk ook het museumlijntje en dat er op het Bw van de historische stoomtrein maatschappij lekker gerangeerd kan worden.

Jakop

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #42 Gepost op: 18 oktober 2012, 11:00:34 »
Daar kan ik kort over zijn nl,jaren lang treintjes gekocht naar NS voorbeeld  de ommezwaai is gekomen voor een paar jaar terug, na 2  keer een week vakantie in duitsland.
Maar het virus is mij zo'n 45 jaar geleden toe geslagen, mede door als we naar opa en oma gingen gebeurde dat met de trein,DE1 en 2 blauw en rood en later de DE3.
Geniet alle dagen aan mijn huidige baan Mass am See die ik samen met mijn oudste zoon(19) Bas bouw, ben nog nooit zo ver gekomen, kreeg laatst een reactie van iemand van hier "krijg een vakantie gevoel" en dat is leuk om te lezen.
Mijn filosofie is gewoon lekker genieten van de baan en rijden met de treinen die mijn geheugen prikkelen.


mvgr Evert en Bas. .

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #43 Gepost op: 18 oktober 2012, 12:03:51 »
Ik zal ook eens een duit in het zakje gooien.
Een baan is er nog niet,en dat zal nog wel even duren ook vrees ik vanwege gebrek aan ruimte.
Het virus heb ik vroeger als klein jochie(5jr ong) echter gekregen van mijn opa,tijdens een soort familie uitje nam hij me mee vlak voor kerst naar een speelgoed winkel in Breda waar ik altijd zelf even naar de treinen wilde kijken.
Aangezien de centen altijd ruimer werden verdeeld over de rest van de wereld en niet bij ons,moest ik mezelf toch altijd weer even verwonderen aan al die mooie treinen daar.
Verder niks in de gaten hebbende,gezellig met opa naar de treinen toe en de dames(oma en moeders) maar lekker laten lullen over kleding bij de hema  ;D
Toen ik daar rond liep in de winkel viel het me ineens op dat opa wel erg lang stond te praten met een verkoper van die winkel,had echt zoiets van iedereen zegt t is zo duur dus waarom ga je dan met die man praten ?
5 min later was het duidelijk,een startset van Fleischmann was aangekocht,wie van de 2 dat leuker vond weet ik niet maar 1 ding was duidelijk ook hij had glinsters in z'n ogen toen hij me leit zien wat er in die grote tas zat  ;D
Oma was iets minder blij want die zag die zet effe niet aankomen,maar 2 blije gezichten maakten een hoop goed.
Vele avonden samen met dat setje rondjes gereden,later is het jaren opgeborgen geweest en de aanstichter was helaas overleden. :'(
Afijn je komt die doos weer tegen bent iets ouder geworden en als t weer gaat jeuken dan ga je sparen voor uitbreidings setjes,en dan maar op een standaard plaat leggen en spelen tot je ons weegt  :D
Helaas gaat het je vervelen en er komen allerlei prettige en minder prettige zaken voorbij en het resultaat is vele jaren donkere zolder voor de treintjes.
Sinds kort staan de treintjes met wat nieuwe aankopen te pronken op een zelf gemaakt soort display in de voorkamer en kriebelt toch het gevoel weer om te kijken of er niet iets gemaakt kan gaan worden.
Alle ideeen en rijdend materieel lenen zich prima voor tijdperk 3-4 en dan wel met vooral stoom,stoomlocs fasineren me al van kleins afaan dus dat zal t worden.
Een rieel baanplan zal t.z.t. wel gaan bestaan uit in elk geval een kopstation aan een zijlijn,dit vanwege rangeer mogelijkheden en toch veel plezier en mogelijkheden.
De huidige collectie bestaat nu uit:
Fl     V42 rangeer diesel van de startset (sentiment en die gaat dus niet weg,of er mee gereden wordt zien we wel)
Fl     DB 89er(stoom)
Fl     DB 64er(stoom)
Fl     DB 65er(stoom)
Roco DB 50er(stoom)
Fl     DB V100(diesel) de laatste aankoop zover.
En een gloednieuwe loc 16/17/1800 van roco die ik vroeger zelf als 1ste kocht van gespaard zakgeld(sentiment en die gaat dus niet weg,of er mee gereden wordt zien we wel)
Qua reiziger mat en goederen is het volgende voorhande:
Een stam gemaakt uit Fl 5073,5074,5075 en nog zoekende naar 5078 (donderbussen 2 assig)
Een stam gemaakt uit Fl 5096,5098 en nog zoekende naar een 5097+5099 (umbaurijtuigen 3 assig)
Een stam gemaakt uit Fl 5127,5128,5129 en nog zoekende naar een extra 5129 (umbau rijtuigen 4 assig)
Het goederen deel bestaat uit de wagens uit de start set aangevuld met wat extra lageboord wagens 2 en 4 assig,zelflossers,een stapeltje ketelwagens,wat schuifwandwagens(allemaal zo'n beetje tp 3-4)

Kortom het mat is er bijna,nu nog wat ruimte om is een 1ste echte baan of modulebaan te kunnen gaan maken.
Inspiratie en ideeen vind ik hier op t forum zat  (y)
Tot zover mijn verhaal,in elk geval tot er ruimte komt om een baanplan hier voor te stellen en het te kunnen gaan bouwen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Gert1

  • Gast
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #44 Gepost op: 18 oktober 2012, 12:16:54 »
Mooi verhaal. Het is toch vaak een (groot)vader op zoon verhaal. Heel herkenbaar.

mvg,
Gert