Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jan-Peter
Vandaag om 14:47:12
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 14:10:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
  

Auteur Topic: Baanplan Altmuhle HO  (gelezen 5275 keer)

mallet96

  • Gast
Baanplan Altmuhle HO
« Gepost op: 09 September 2010, 09:30:38 »
Hallo,

Al jaren ben ik bezig met het schetsen van modelbanen die ik dan in de toekomst kon gaan maken wanneer ik daarvoor de ruimte had. Nu zijn we een paar jaar geleden verhuisd en heb op zolder een ruimte gecreëerd voor de hobby. Eerst moest er in huis nog wat gebeuren maar uiteindelijk is het zover dat ik kan gaan beginnen met de hobby. Voor mijn modelbaan geef ik mezelf de volgende ruimte; 1mtr breedt en 4,60 mtr lang. Ik ga werken met een open constructie.

Mijn idee van mijn HO-baan is als volgt. Ik wilde een klein eindstation bouwen in een dal. Deze spoorlijn wordt nog voornamelijk gebruikt door een museumorganisatie. Naast de museum-organisatie komt er af en toe een loc van DB/DR langs om nog wat goederen af te geven, bij o.a. een brouwerij. De bedoeling is dat het tijdperk waarin ik wil gaan bouwen eind jaren 60, begin jaren 70 wil gaan nabootsen (qua landschap, huizen, auto's en figuren).

In mijn sporenplan wilde ik het volgende toepassen; 1 perronspoor voor max. 4 wagons (nebenbahnwagons) en loc. en een omloop/goederenspoor. Daarbij een aansluiting naar een goederenloods en een brouwerij. Ook wilde ik in het station ruimte hebben waar stoomtreinen een nacht kunnen staan tot de volgende morgen en waar water en kolen geladen (kleinschalig) kunnen worden. Naast het stationsgebeuren wilde ik een klein stukje "paradespoor" hebben. Het liefst met een paar tunnels en een brug. De sporen verdwijnen in een tunnel naar een schaduwstation, waar ik een paar sporen wilde neerleggen om te kunnen "switchen".

Dit is mijn baanplan voor het stationsgedeelte:



Ik vind zelf dat ik voor het "bovenste" gedeelte geslaagd ben. Hieronder een idee voor een schaduwstation.



Ik wil nu graag jullie mening hebben of dit een haalbaar idee is. Ik wil gaan werken met Roco-line zonder bedding.

Groet,

Marcel

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
    • MCKmodelbouw
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2010, 10:51:48 »
weet je zeker dat je geen doorgaande baan wilt?
het idee is wel erg leuk (y)
hoe ga je het doen, het paradespoor, die komt lijkt mij op hetzelfde niveau als het stationnetje? want als hij hoger is, dan moet je wel heel veel dalen om naar je schaduwstation te gaan. misschien heb ik nog wel een klein ideetje als het een bergachtig gebied wordt, dat werk ik vanavond wel uit.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2010, 11:43:24 »
Je paradespoor kun je wel omhoog laten lopen, en dan rechts eerst een extra lus maken om die hoogte weer te verliezen alvorens naar je schadus station te gaan.
Krijg je wel meer het idee van een dorpje in een dal.

Bovendien kun je altijd nog kiezen om er een doorgaand station van te maken door rechts van je station het spoor door te laten lopen een tunnel in, en daar aan te sluiten op het spoor naar je schaduw station.
Moet het schaduw station nog wat lager kun je er gewoon een extra lus in maken zodat je nog meer hoogte kunt overwinnen.

Daarnaast zou ik rechts bij de schadus station ook nog een lus maken zodat de treinen daar via een keerlus weer naar het station kunnen rijden. Hierdoor komen treinen ook eens in omgekeerde volgorde weer boven ( voorste wagon wordt achterste wagen )

mallet96

  • Gast
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2010, 11:43:48 »
Beste Mathyn,

Alvast bedankt voor je reactie. Ik wil er inderdaad een bergspoor van maken. Het station komt op 19cm boven het 0 niveau (waar zich het schaduwstation zich bevindt. Vanaf het moment dat de lijn het station verlaat, bij de 1e brug, begint het per 30cm 1cm te klimmen tot bij de 2e brug. Ik heb uitgerekend dat ik dan op 28cm hoog zit. Na de tunnel in te zijn gegaan ga ik weer zakken, ook weer 1cm per 30cm, kom ik precies uit in het schaduwstation op 0 niveau.

Ik heb expres er geen doorgaande baan van gemaakt, omdat ik deze manier ook nog bezig ben met het rangeren/omlopen van treinen. Mijn eerste doel van de modelbaan is toch meer bezig zijn met het landschap. De bergen die ik in gedachten heb zijn nog niet van die proporties als de alpen, ik denk eerder aan de middelgebergte.

Ik ben benieuwd welk idee jij er aan kunt toevoegen.

mallet96

  • Gast
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2010, 11:56:29 »
Beste RJR,

Citaat
Daarnaast zou ik rechts bij de schadus station ook nog een lus maken zodat de treinen daar via een keerlus weer naar het station kunnen rijden. Hierdoor komen treinen ook eens in omgekeerde volgorde weer boven ( voorste wagon wordt achterste wagen )

Hierover heb ik ook aan gedacht en zou evt nog toegepast kunnen worden (heb ruimte over voor keerlus). Echter leek mij dit leuker omdat je zo meer bezig bent met omlopen/rangeren.

Over het paradespoor, zie mijn reactie bij marthyn. Je was me net voor met het plaatsen van een reactie.

Groet Marcel

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #5 Gepost op: 09 September 2010, 12:04:49 »
Marcel,

ook heb je een keerlus wil dat niet zeggen dat je niet meer mag omlopen/rangeren, je heb dan alleen ook de andere keus.


Bij het kimmen dalen, 1 cm op de 30 is 3 op de 90 is 3 1/3 op de 100, is dus 3.33%. is best aan de hoge kant. Al heb je korte treinen dus dat zou moeten kunnen.
Hou er wel rekening mee dat je in bochten eigenlijk nog iets minder moet stijgen/dalen dan op het rechte spoor. De weerstand van de wagens in bochten is nog groter.

daarnaast heb je natuurlijk overgangen nodig. Je kunt niet van vlak opeens naar 3.33% gaan, en al helemaal niet van 3.33% klimmen opeens naar 3.33% dalen.  Maar dat heb je misschien al wel meegenomen.
Zou er zelf toch eerder voor gaan om via een extra circel extra hoogte te winnen waardoor je de hellingen onder de 3% kunt laten.

Groet,
Roelco

r.hoolsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #6 Gepost op: 09 September 2010, 15:46:48 »
zou je in je schaduwstation ook geen keerlus leggen. Das wel makelijk omdat de loc dan direct voor komt te staan. Verder ben ik zeer nieuwschierig naar je eind resultaat van je baanplan

mvg
Reinder

MÄRKLIN Door zijn technische perfectie. Het meest ideale fabrikaat voor fijnproevers

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
    • MCKmodelbouw
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #7 Gepost op: 09 September 2010, 19:21:24 »
ik had eigenlijk gewoon heel simpel twee klimspiralen in gedachte.
waardoor je een hogere hoogte kan overwinnen, waardoor je paradespoor mooi hoog over een paar bruggen kan.
waardoor de plek van het station ook meer een dal lijkt.


gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
    • MCKmodelbouw
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #8 Gepost op: 09 September 2010, 21:07:22 »
marcel,
vind je het erg als ik jouw baanplan gedeeltelijk als voorbeeld neem
voor een mogelijk baanplan voor mijn baan.

ik vind station voor, en hoog paradespoor een erg mooi idee! (y)

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

mallet96

  • Gast
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2010, 18:38:38 »
Hallo,

Mathyn) Ik vind het prima, is dan een teken dat mijn idee anderen ook verder kan helpen bij het creëeren van hun baan.

Roelco) met die percentages ben ik niet helemaal thuis. Het ligt bij mij in ieder geval ook aan de ruimte die ik heb. Ik wil eigenlijk geen spiraal toepassen (zoals mathyn tekent) omdat de paradespoor aan de achterkant niet echt heel hoog hoef te zijn, zoals ik ook al heb aangegeven bij mathyn, is het de bedoeling dat het een bergachtig gebied is, bv de eifel/moeselbahn of thuringen, maar geen alpenbahn zoals de arlbergbahn. De brug die wat hoger achter is zou ook een paar cm lager kunnen, dan zou ik per 35 cm 1 cm stijgen.

Wat ik in mijn gedachte heb, is dat er een klein soort rivier/beek tussen de sporen loopt, die aan de voorkant onder de spoorbrug komt en aan de andere kant voor de galerei weer verlaat. Naast de beek/rivier loopt een weg, die ter hoogte van de achterste brug onder de brug naar achteren verdwijnt. In dat kleine stukje wil ik dan ook een dorpje bouwen, met een paar huizen, een kerk en evt cafe. (afhankelijk van de ruimte die ik mij gun). Als ik dan een te hoge brug er achter heb, komt het dan ook niet reëel over en moet ik dus de maten nog aanpassen.

Ik heb van mijn werk papier meegenomen, waarop ik mijn baanplan 1:1 ga natekenen en zo kan ik dan beter alles indelen en berekenen welke hoogte ik precies ga doen. Ik hoop dan op deze manier dan ook meer duidelijkheid te krijgen.

Ik ben eigenlijk nog niet helemaal zeker van de situatie met de brouwerij, nu is deze eigenlijk in het stationsgedeelte gesitueerd, vind het missschien mooier als hij buiten de stationsgedeelte valt, dan moet er een loc tussen het staton en de brouwerij pendelen om de wagons op te halen. Heeft hier iemand voor mij een idee hoe ik dat zou kunnen toepassen?

Groeten,

Marcel

mallet96

  • Gast
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #10 Gepost op: 14 September 2010, 09:23:20 »
Goedemorgen allen,

Ik ben gisteravond nog bezig geweest met het schetsen van een nieuw stations gedeelte, waarin ik de brouwerij wat meer naar buiten heb gelegd. Nu moet er toch meer gependeld worden tussen de brouwerij en station. Tevens kan ik in dit plan meer bezig met een dorpje, heb daar toch meer ruimte voor.

Allereerst de aangepaste baanplan:


Ook ben ik via lijnen bezig geweest om een idee te geven hoe ik het mij voorstel met gebouwen, wegen en een beekje. Dit alles ga ik nog beter uittekenen op papier en dan ook goed op schaal of 1:1.


Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Groeten,

Marcel

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #11 Gepost op: 14 September 2010, 11:41:19 »
Ziet er netjes uit, al zou ik rechts toch een spiraal overwegen zodat je wat meer hoogte verschil krijgt tussen schaduw station en gewoon station. Kun je er alleen maar makkelijker bij als er wat gebeuren moet, en als je genoeg hoogte gewonnen hebt kun je van je schaduwstation zelfs een aangekleed station maken zodat je treinen van station naar station rijden die dan dus onder elkaar in plaats van naast elkaar liggen.

Nadeel is misschien dat het iets langer duurt voor er weer een trein naar boven kan als de weg naar je schaduwstation iets langer is. Voordeel is wel dat je gewoon wat beter bij de schaduwstation kunt.

Nu nog foto's van de bouwvorderingen:)

Groet,
Roelco

mallet96

  • Gast
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2010, 00:30:41 »
Hallo,

Ik ben begonnen met de onderbouw van de modelbaan. Nu kom ik er achter dat ik aan de linkerkant de ruimte moet inkorten, omdat het dak daar schuin wegloopt. Hierdoor moet ik meer aanpassen en ben ik begonnen met een vernieuwde baanplan.
Het idee blijft hetzelfde, een kopstation met 1 perronspoor en 1 omloop/goederenspoor. Op het emplacement bevindt zich een locloods waar een loc een nacht kan verblijven en kolen/water kan laden. Daarnaast is er nog een goederenloods en een aansluiting naar een brouwerij. Dit keer ligt het station hoog en gaat de spoorlijn zakken tot op 0 niveau naar het schaduwstation. Ik ben nu nog aan het uitrekenen hoe hoog het station komt. Halverwege heb ik de aansluiting naar de brouwerij geplant.
Hier mijn vernieuwde sporenplan:



Ik heb nu wel aan de rechterkant rekening gehouden met de schuine kant. Om hoogte te winnen komt er aan de rechterkant een spiraal van 1 verdieping. Aan de linkerkant onderaan gaat het spoor naar de schaduwstation.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2010, 07:40:40 »
Nu zijn we een paar jaar geleden verhuisd en heb op zolder een ruimte gecreëerd voor de hobby. Eerst moest er in huis nog wat gebeuren maar uiteindelijk is het zover dat ik kan gaan beginnen met de hobby.

Een bekend verschijnsel :)

Ik vindt het best een leuk idee zo, maar ik zou er zelf toch een paar dingetjes aan veranderen. Ik zou zelf de paradebaan vooraan op de baan doen en het station achterop. Daarnaast zou ik toch overwegen om in elk geval één baantje door te trekken zodat er toch de mogelijkheid is om door te rijden.

groet,

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

mallet96

  • Gast
Re:Baanplan Altmuhle HO
« Reactie #14 Gepost op: 05 November 2010, 23:57:02 »
Hallo,

Ik ben begonnen met de onderbouw en ga nu verder in het rubriek "wat zijn we aan het bouwen" onder "bouw Altmühle".

Groet,

Marcel