Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:50:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 14:10:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35

Auteur Topic: Altmühler Nebenbahn (HO)  (gelezen 9968 keer)

mallet96

• Gast
Altmühler Nebenbahn (HO)
« Gepost op: 05 January 2012, 23:00:31 »
Hallo,

Ik ben begonnen met de bouw van mijn modelbaan op zolder. Mijn baan is een nebenbahn met een eind/kopstation met aansluiting naar een brouwerij. Ik heb de volgende ruimte tot mijn beschikking, max. 1,50mtr x 4,60 mtr. Het wordt een kleine L-vormige baan met middenin een diepte van 85cm, de rechterhoek is 1mtr en de linkerhoek is 1,50mtr. De onderbouw komt op een hoogte van 93cm, waarop een 5-sporige schaduwstation komt. Met de onderbouw ben ik nu klaar, zie foto's:

linkerkant van de onderbouw met de hoek van 1,50mtr

rechterkant van de onderbouw met een hoek van 1mtr

bedoeling is dat vanuit het schaduwstation (welke vooraan komt en dan via de rechterkant naar de achterkant doorloopt naar links en daar op de wissel aansluit naar een klimspiraal, zie voorbeeld tekening, maar dan met 5 sporen.

Om te zorgen dat er geen kortsluiting ontstaat laat ik de rijrichting in het schaduwstation vast naar rechts gaan. Net voor de wissel bij de spiraal creeer ik een stroom/rijrichting welke ik via een schakelaar kan omzetten, linksom of rechtsom, naar gelang de trein naar het schaduwstation rijdt of naar de eind/kopstation. In en voor het station wordt de stroomvoorziening/rijrichting overgenomen door een handregelaar, zodat ik hier kan gaan rangeren/omlopen.

Mijn baanplan bovengronds zal er ongeveer zo uitzien (zie tekening hieronder), maar kan nog licht worden veranderd in de loop van het bouwen, wanneer er een verbetering wordt ontdekt.

Qau landschp zit ik te denken aan een middelgebergte (thuringen) en jaren '70. Ik ga met diverse stoomloc's en enkele dieselloks rijden die ikzelf mooi vind, rij niet naar ware treinsamenstelling. scale waarin ik ga bouwen/rijden is HO en alles is nog analoog gelijkstroom (bewuste keuze).

Ik ben inmiddels al bezig met het schaduwstation en de railspiraal, foto's volgen terzijne tijd.

Groeten,

Marcel

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Altmühler Nebenbahn (HO)
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2012, 00:23:12 »
Klinkt veelbelovend. Ben benieuwd naar het vervolg en foto's daarvan. In ieder geval sta je al op de DB-treinverkeerkaart.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2012, 00:38:44 »
Hoi,

Mooi klassiek, Duits, TP III thema, compleet met 'Paradestrecke'  (y) (y)

Fraai baantontwerp van het station !

Grtzz,

Karst

mallet96

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2012, 11:25:43 »
Klinkt veelbelovend. Ben benieuwd naar het vervolg en foto's daarvan. In ieder geval sta je al op de DB-treinverkeerkaart.

Groet,
Ruud

Bedankt voor de reacties, Rudd het klopt dat ik al op de DB-kaart sta, dit komt omdat ik eerst met een andere baan bezig was, maar reeds heb afgebroken. Ik gebruik de naam Altmuhle als stationsnaam wel weer

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2012, 11:28:08 »
Ziet er inderdaad veelbelovend uit (y)
Kan je ons middels foto's (impressies) laten zien wat het ongeveer moet worden?
« Laatst bewerkt op: 06 January 2012, 11:31:09 door Mark Beekman. Reden: (impressies) »
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

mallet96

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2012, 22:21:30 »
Beste Mark,

Ik kan moeilijk een (foto) impressie geven, voorbeeld zal het Thüringer Wald zijn, met zijn vele enkelsporige lijnen door het heuvelachtige gebied. Heb wel een paar foto's die bij mij als voorbeeld dienen, zoals:

Deze brug bevind zich aan de Arlbergbahn, nabij station Strengen.

Ook is het station van Oberhof (thuringen) voor mij een inspiratiebron, door o.a. zijn karakteristieke loopbrug en aangrenzende wachthal en seinhuis. Wel vind ik het moeilijk om dit te gaan verwezelijken, omdat het geheel uit zelfbouw zal moeten worden gebouwd en ik nog niet weet of ik die vaardigheden heb.

Verder zijn enkele banen op dit forum voor mij een inspiratiebron. Wat het resultaat straks wordt, zal voor mij ook nog een verrassing zijn, maar ik ga mijn best doen om voor mij (en voor jullie) er een leuke, mooie baan van te maken.

Groetjes,

Marcel

mallet96

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2012, 00:13:08 »
Hallo,

Ik ben de laatste dagen bezig met het schaduwstation en een stukje railspiraal. Bijna alle sporen zijn gelegd, maar nog niet aangesloten met electra. Omdat ik rechtsom in het schaduwstation wil rijden en dus dan ook weer aansluit op de railspiraal ben ik op zoek naar een sensor zodat bij doorkomst van een trein een lampje op het bedieningstableau gaat branden. Heeft iemand een idee/sugestie?

Tevens ben ik nog steeds aan het puzzelen met het sporenplan van het station. Dit komt doordat ik het geheel leuk/mooi/intressant en "natuurlijk" wil bouwen. Zo is de bedoeling bij onderstaand plan dat het stationsgebouw aan de voorkant van de sporen komt en achter een keermuur met berg/bos.

Nu heb ik ook een baanplan waarbij ik de sporen meer naar voren breng en het stationsgebouw naar de andere kant verplaats. zie plan hieronder.
Om een idee te krijgen wat mijn bedoeling is , heb ik het bewerkt in Paint.

Het middelste zwarte vlakje/blokje is een kleine goederenloods, waarbij het spoor overdekt is en de meest rechter blokje/vlakje is/wordt een brouwerij. Ik zit nog te denken aan wat huizen, deze zouden tussen het station en de kleine goederenloods langs de weg kunnen staan, maar weet dan ook nog niet wat voor soort huizen.

Voorlopig ben ik nog bezig met het schaduwstation en electra, zodra het klaar is zal ik foto's plaatsen.

Groet,

Marcel

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #7 Gepost op: 13 January 2012, 12:56:17 »
Hallo Marcel,

En erg mooi plan,ook doordat je van te voren over de tafel heb nagedacht.

Het is belangrijk dat je overal goed bij kan komen bv met storingen, maar de hoogte is belangrijk als je aan de baan werkt (beter voor je rug).

Ook de afmeting is erg mooi en niet te groot, ik wens je veel succes bij het bouwen van je baan en ik blijf het volgen.

groetjes Evert.

mallet96

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 January 2012, 11:44:10 »
Hallo,

Alle sporen zijn nu gelegd in het schaduwstation. Het is nu alleen een kwestie van testen en het aansluiten van het electra. Ook de electrische wissels moet ik nog aansluiten, heb nu een schema via een forumlid gekregen, waarbij ik nu de wissels kan bedienen d.m.v. een drukschakelaar, waarbij tevens een ledje gaat branden in de richting welke de wissel staat. Jaap, bij deze alvast bedankt (y).

Foto's (zijn wel iets bewerkt ivm zon inval op de zolder) van mijn schaduwstation:

Wat betreft de hoogte van de baan het volgende: Hoogte van het schaduwstation is 93 cm, hoogte van het station zal 1,25mtr gaan worden. Om deze hoogteverschil te overbruggen zal er in de linkerhoek (begin reeds zichtbaar) een railspiraal (95cm in het rond) gebouwd worden van 2 lagen, + dat in de paradestrecke ook nog een klein klimmetje gemaakt wordt van ongeveer 6 cm. Daarnaast komt er in de rechterhoek nog een kleine klim tot naar het station toe. Ik hou voor de klim een minimale afstand van 1cm per 40cm aan, dit is allemaal goed te doen voor mijn loc's.

Vooraan de foto's is mijn bedieningspaneel te zien, hier ga ik nu mee bezig en als ik daar mee klaar ben volgt de rest van het railspiraal, foto's volgen dan.

Groet,

Marcel

Ric

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2012, 22:39:03 »
Hallo Marcel,

Ziet er goed uit je baanplan. Een landelijke sfeer niet overladen met sporen. Mooi dat je ook met stoomtractie gaat rijden. (ik rij alleen met stoomlocs) Neem je ook een betriebswerk(je) in je plan mee? Ook de scenery zal een uitdaging zijn lijkt me. Ik ga je draadje volgen. Succes :)

Grt, Ric

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2012, 23:42:26 »
Ziet er zeer degelijk uit! Ben echt reuze benieuwd naar het vervolg. Succes daarmee.

Groet,
Ruud

mallet96

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 09 February 2012, 08:49:13 »
Hallo,

Ik heb nu voor het gedeelte van de schaduwstation op mijn bedieningspaneel de electronica besteld (eigenlijk ook al binnen, behalve een bi-stabiel relais 12v) en moet wachten op het laatste, echter is moeilijk om aan te komen. Bij Conrad is de relais pas in mei leverbaar en bij andere electronicazaken zijn ze of niet voorradig of niet in hun assortiment, of krijg ik geen gehoor van hen. Indien iemand weet waar ze wel te leveren zijn (heb er 4 nodig), laat me het dan weten, dan kan ik hier mee verder.

Ook heb ik aan het begin van de week via Ebay mijn station binnen gekregen, het is een bouwdoos van Vollmer, station Wildbach. De vormgeving van het station spreekt mij aan, landelijk en passend bij een nebenbahn.

Groet,

Marcel

Ric

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 February 2012, 10:51:23 »
Hallo Marcel, Kijk binnenkort (24 febr.) eens in Houten. Daar zullen ze wellicht te verkrijgen zijn.

Groet,

Ric

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 February 2012, 11:01:29 »
Een heel mooi station, Marcel. Ik zie dat het een variatie is op Neuffen.

Groet,
Ruud

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
« Reactie #14 Gepost op: 10 February 2012, 01:35:36 »
Ziet er allemaal goed uit. de keuze voor een spiraalhelling van 2,5% is een hele goede keuze.
Ik heb zelf ook een baan die een hoogte van 30cm moet overbruggen en bij 2,5% gaat dat heel goed.

Belangrijk is wel dat je die helling ook precies blijft aanhouden bij de bouw. Als er een onregelmatigheid in de helling komt te zitten, loop je het risico op treinen die net niet boven komen.
Ik denk dat (als ik het zo zie) je dat wel in de greep hebt.

Groet, J. Moors.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2012, 01:43:27 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.