Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: De filosofie achter je baan  (gelezen 20910 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2012, 18:37:56 »
Zoals meer, heb ik modeltreinen met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn vader had
een trix express baan, zonder veel thema, vooral om te rijden. Mijn broer kreeg een dependance,
voor mij werd het smalspoor. Ooit begonnen met 2 liliput startsetjes (ik heb de wagentjes nog), toen
kwam Bemo met fraai duits-wuertembergs spul. Na een stilstand van een dikke 10 jaar ben ik
weer herbegonnen met een smalspoorbaan toen ik nog in duitsland woonde.  

Dat was zo ongeveer EPIII, gedikteerd door beschikbaarheid maar niet al te vast aan gehouden.
Nu ben ik wat scherper op de 'epochenreinheit' (houdt de aanschafmanie ook wat in de perken).
Rijden is leuk (van m'n vader meegekregen), bouwen van lokomotiefbouwdozen ook. Scenery is mijn
forte niet, mis het geduld en het goede oog. Kan alleen maar met bewondering naar de produktie van
anderen kijken.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2012, 18:43:00 »
Tja,

Voor diegenen die het nog niet doorhadden. De motivatie voor project #1 Boppard (in N) stamt al van vroegah. Op doorreis naar Zuid-Zwits en Noord-Ital pleurden we eerst de caravan hier op de camping. Tja, kleine Jeronimo was niet weg te slaan bij de spoorlijn(en) natuurlijk. Dat had ie ook al van paps meegekregen, want die had al treintjes. Jawel, 'tjes, want N was toen nog wat te klein voor de jonge, ondernemende Jeroni. Na een valse start met h0 (de bekende Lima TGV etc en de Roco 1600) mocht er toch ook eens met dat kleine spul van pa worden gereden, mits ik braaf genoeg was geweest. Hij moest eens weten.... 8)
   Een lang verhaal maar wat korter. N was er, in overvloed, en na jaren lezen, lezen en nog eens lezen (jawel, op het oude beneluxirail) toch voorzichtig begonnen met plannen. Dat was ook niks voor mij, bouwen des te meer. Het resultaat is in bovenstaande link te zien.
   En het Rijndal is prachtig genoeg om na te bouwen. Ik houd van de omgeving aldaar en het constante 'geweld' van  treinen langs al die kleine dorpjes waar de goederentreinen tussen  de waslijnen doorrijden. Per jaar vereer ik het grote voorbeeld aldaar met  een of meerdere bezoekjes! 
 Inmiddels ook alweer aan de gang met modules en een ander thema. Uiteraard net als Boppard met veel en lange treinen, de nadruk op cargo's. Geen Rijndal dit keer. Tja, bouwen is leuker dan rijden!

Grtz,

J.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2012, 18:49:45 »
Vanwaar dat tijdperk Martin? Ik kan me voorstellen dat je ooit aan de NO-kust van de USA bent geweest, maar hoe kom je er dan toe om een tijdperk te kiezen dat naar schatting een slordige 40 jaar voor je geboorte ligt?

mvg,
Gert

Crisistijd, lichtelijk nostalgisch en een goede reden om alles goed te versmeren  ;) En ik heb niet wat met modern spul in model..

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2012, 19:05:00 »
Nou...
Ik heb nederland ala nu.
Ik hou van de moderne treinen en grote stations.
Mijn stad heet trouwens nieuwerveen.

Thomas

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2012, 19:16:37 »
na een hele tijd niets aan deze hobbie gedaan te hebben toch weer gestart, mijn oude materieel gebruik ik nouwelijks meer want dat is allemaal te nieuw(tijdperk)
heb gekozen voor stoom omdat de stoomloks zo mooi zijn en de drijstangen tijdens het rijden bewegen, dit geeft een mooi en indrukwekkend beeld.

verder vind ik het leuk om zelf dingen te maken en te bedenken dus heb mijn hobbie en mijn studie gecombineerd.
dit houdt in dat mijn treinbaan deels automatisch door een arduino wordt bestuurd en deels handmatig.
het automatische deel is het verwisselen van de trein, je stuurt een weg en krijgt weer een terug.
het hoofddeel van de baan is dan een rangeer layout waar sensoren in zitten.
hier schrijf ik een programma voor die de treinen bij houdt met welke wagons erachter zitten en je elke keer een nieuwe rangeer opdracht geeft.
door de sensoren registreren of er op bepaalde locaties wagons/loks aanwezig zijn en geven dat door aan de computer.
hierdoor kan de computer zien of je iets hebt uitgevoerd of niet.
dit vormt voor mij een leuk spel met de treinen en lijkt me veel plezier op te leveren.

bij mij is het vooral proberen zelf te maken en als dat niet lukt dan iets kant en klaars kopen.
zo heb ik zelf een draaischijf gemaakt van een servo tester en een electromotor met vertraging.

voor meer informatie: zie mijn draadje ;D
groeten,
Auke

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #20 Gepost op: 17 oktober 2012, 19:19:16 »
Ik wil altijd nabouwen wat de buurman heeft. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #21 Gepost op: 17 oktober 2012, 19:52:18 »
Moet je toch overstappen naar N-spoor Jaap ;D

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #22 Gepost op: 17 oktober 2012, 20:05:12 »
In een ooit gestart bouwdraadje heb ik het eens uitgebreid verteld.
Kort samengevat, na wat omzwervingen met (te) veel materieelaankopen terug naar de basis waarmee mijn interesse in de spoorwegen echt begon: Duitsland jaren 80. Voor een beginnend hobbyist die weinig heeft met treinstellen, had dat land zoveel meer te bieden dan Nederland.

Huub

Rubedino

  • Gast
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #23 Gepost op: 17 oktober 2012, 20:42:48 »
Ik wil altijd nabouwen wat de buurman heeft. ;)

Groet Jaap

De buurvrouw?

De baantjes:

Meestal met een Oost-Duitse inslag want daar kwam ik nog al vaak. Meestal naar Berlijn en das in mijn ogen nog steeds één van de meest indrukwekkende steden als het om openbaar vervoer gaat.

Mijn eerste dio met werkende roltrap was één van de eerste bouwsels.


Web IMGP2934 by reelcees, on Flickr

De Berlijn baan was te hoog gegrepen en stierf een vroege dood.....


Web IMGP5573 by reelcees, on Flickr

Die Oost-Duitse sfeer werd voortgezet in van Wisjni naar Wosjni. Dit baantje met grensstation tuussen de DDR en Polen was te zien in binnen en buitenbland en haalde zelfs een aantal bladen (oa RM en EK).


Web IMGP4461 by Rail-Kees, on Flickr

Na het vormen van een groepje toegewijde in de modelbouw, tijdens de van w naar w baan, kwamen projecten als "de Fleischerei" en "Duisterhuizen" ten tonele en werden we de "luie rijders" genoemd omdat de banen tot in perfectie automatisch hun werk deden.


Fleischerei_0012 by Rail-Kees, on Flickr


verven by Rail-Kees, on Flickr

Momenteel zoek ik het groter (sja je past je ego aan bij de schaal  ;) ;) ;)) en is de eerste spoor 1 baan in aanbouw waar alle creativiteit in komt door in detail te gaan..... Deze baan zal zijn premiere in Dortmund volgend jaar hebben.


Stelcon platen by Rail-Kees, on Flickr

mvg,

Kees-Jan



1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #24 Gepost op: 17 oktober 2012, 20:45:56 »
Ik wil altijd nabouwen wat de buurman heeft. ;)

Groet Jaap

Moet je toch overstappen naar N-spoor Jaap ;D

Groet,
Raymond

Zonder persoonlijk te willen worden  (ik ken hier sowieso nog weinig mensen  ;)) en ik bedoel het ook niet onaardig -  ik heb in mijn openingspost het volgende gevraagd:

Citaat
O ja: reageer alleen als je ook zelf je verhaal plaatst!

Als iedereen zich daaraan houdt wordt dit een geweldige verzameling verhalen. Tot nu toe gaat het geweldig. Heerlijk leesvoer mensen!  (y)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #25 Gepost op: 17 oktober 2012, 21:16:49 »
Grappig om te zien dat de eerste symptomen van het treinenvirus bij iedereen wel zo'n beetje hetzelfde zijn. De Eerste Indrukken... 1200'en met plan E door de duinen bij Zandvoort eind jaren '70, en vanaf jaren '80 het wonder van de elkaar kruisende treinen in Lunteren (tijdens de spits mat '46! en om kwart vóór, 's middags als ik van school naar huis fietste lange of korte goederentreinen of losse locs).
Andere belangrijke 'eerste indruk' was 'America's Colorful Railroads', over de fascinerende veelheid van maatschappijen in de jaren '40, '50 in de VS, en dan vooral het Noord-Oosten. Mijlenlange treinen van boxcars, boxcars, boxcars...
Mijn baan-in-planningsfase wordt dan ook enkelspoor, Amerikaans, één of twee 'sidings' en aan weerszijden een keerlus met opstelsporen.
Genoeg ruimte: een zolder van 75m2! denk aan één grote 0,5% helix langs de muur, twee niveaus, bloklengte 6,50m. Filosofie van het sporenplan: Zo Simpel Mogelijk. Eén of twee 'modelstations', de rest wordt puur functioneel; opslagruimte of om locs / cabooses te wisselen. Op 'enter' drukken om het zaakje in gang te zetten, biertje erbij en maar laten scheuren.
 
Wat ik nog niet echt voor me zie is hoe mn andere grote liefde, Franse treinen jaren '60, '70 en '80 er te laten rijden. Toch maar een stukje elektirficeren? Of een tweede lus ergens en een stukje dubbelpoor? Ingewikkeld en swtrijdig met mn filosofie.
Wat ik ook nog niet helemaal voor me zie, ik hoe e.e.a. met JMRI te regelen. Een interface (PR3?) staat bovenaan het boodschappenlijstje, eerst maar eens met Decoder Pro beginnen, en dankijken of ik een wissel via de computer omgelegd krijg. Stapje voor stapje.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #26 Gepost op: 17 oktober 2012, 21:54:27 »
Leuk om te lezen.
Ik ben met het modeltreinvirus besmet door mijn vader. Hij had een Märklin baantje wat af en toe op tafel kwam.
Zo vanaf 1990 ben ik ermee verder gegaan en kocht vervolgens allerlei treinen, gewoon wat ik mooi vond.
Weer later meer gaan specialiseren in NL vanaf tijdperk V, 1980 en later zeg maar. Heb toen de meeste niet-NL zaken weer opgeruimd.
Ik ga binnenkort beginnen aan een nieuwe modelbaan. Wordt dus een baan waar de treinen in passen, modern NL dus.
Ik heb niet al te veel ruimte. De nadruk zal liggen op zoveel mogelijk rails. Techniek is ook belangrijk. Scenery komt een beetje achteraan  :)
Zowel goederen als passagiers moet ingepast worden.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #27 Gepost op: 17 oktober 2012, 23:28:27 »
Ok 1200blauw,

Dan hier ook mijn verhaal, eigenlijk ben ik besmet door zo'n beetje de hele familie ::)
Om te beginnen met mijn vaders H0 Lima baan op zolder, alle 2 mijn broers hadden ook ieder een loc, mijn vader had een blauwe NS 1200 waar ik altijd mee mocht rijden, natuurlijk reed ik ook stiekem met de loc's van mijn broers als zij er niet waren :D
Als ik dan  (toen +- 3 a 4 jaar) op zolder was was ik heerlijk aan het rangeren met de loc's, na een tijdje hoorde ik dan mijn moeder roepen Raymond kom je naar beneden de chocolademelk word koud, wat een heerlijk sfeertje toen (y)

Ook gingen we erg veel met de trein naar Eindhoven daar woonden mijn Opa en Oma (ook gek van treinen :)), vaak zat er dan een blauwe NS 1200 voor de Plan E's (y)
Ben zelfs een keer helemaal alleen naar Eindhoven gegaan toen ik nog maar 5 jaar was 8)
Vandaar ook de de naam van mijn Nederlandse N-spoorbaan Echthoven Utr/echt  Eind/hoven

Ik kan me ook nog herinneren dat we een keer naar huis gingen vanaf station Eindhoven naar Utrecht en toen stond er een splinter nieuwe Koploper die tussen Eindhoven en Venlo reed, mijn vader zei toen willen jullie een ritje maken met deze trein waarop wij natuurlijk ja zeiden :D
Dus toen zomaar een ritje gemaakt naar Venlo en weer terug naar Eindhoven, en daarna pas weer naar huis :)

Ook gingen we vaak op vakantie naar Oostenrijk met de slaaptrein (Hotelplan) dat was echt een belevenis (y)
En dan ook nog de uitstapjes met de trein, wat gaaf die oude treinen (toen)daar in Oostenrijk (y)
Ook nog een keerje in Lindau geweest ook zo appart sfeertje daar, er was zelf een hele grote treinbaan in de schaal I als ik het goed heb?
Ja en dan door de bergen rijden daar dat was ook geweldig (y)
En vandaar ook mijn Bergbaantje in een doos :)

Dus jullie zien het het is er bij mij ook met de paplepel ingegoten :)
En natuurlijk is mijn zoontje nu ook besmet met het treinvirus ;D

Groet,
Raymond
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2012, 23:32:22 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2012, 23:38:50 »
Leuk draadje!  (y)

Heel lang geleden kwam ik vaak in Zandvoort. En in die tijd uiteraard per trein.
Ik weet nog goed dat de eerste 1600-locs in dienst kwamen. Dus kozen wij in Utrecht het voorste rijtuig van de trein uit en dan gingen we daar op het balkon zitten. Dan konden we door de smoezelige ramen de loc zien. Fantastisch hoe rustig die locs optrokken. Dat was wel wat anders dan met de 1100-serie of de - toen ook al geliefde - 1200-en.

En dus wilde ik een kopstation in de duinen bouwen. Aldus ontstond een eerste aanzet tot 'Zeezande'. Ik had zelfs een VAM-overslag gepland en de nodige modellen aangeschaft. In die tijd was ik nog Märklinist en reed ik zelfs nog met M-rails. Helaas bleek de combinatie van naar 3-rail omgebouwde modellen die oorspronkelijk voor 2-rail bestemd waren met deze rails niet bepaald ideaal. En dus besloot ik op een dag over te stappen.

Grappig! Zelfde hier, alleen heette de uitwerking in model Duin aan Zee en bepaalde ruimtegebrek een (K-rail) baan met een klein (4 rijtuigen M* ICR en een 1600) station, een duintraject en een lus om de trein weer terug te krijgen. De 'VAM' was onder de treintafels....;). En natuurlijk bovenleiding, zelf gebouwd, dubbeldraads van fijn draad. Poeh, die panto die bleef hangen... Net echt :( ;)
Meest kenmerkende, en dus ook gebouwd was de wisselstraat voor het station, waar een losse loc kon staan tottie weer aan de beurt was. Erg leuk voorbeeld, Zandvoort!

Gr/H

Gert1

  • Gast
Re:De filosofie achter je baan
« Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2012, 23:49:05 »
Ik had dus ook een keerlus met een bescheiden schaduwstation onder de baan.
En inderdaad: die wisselstraat met een apart spoortje voor de afgerangeerde locs die nadat de trein weer was vetrokken mochten gaan uitrusten op dat spoortje. Ik heb destijds vaak staan kijken naar dat schouwspel. En kennelijk was ik niet de enige. Helaas is Zandvoort tegenwoordig op spoorweggebied niet echt boeiend meer.

Overigens kwam Railhobby jaren later met een fraai Railplan van Zandvoort. Ik vraag me af of iemand het ooit heeft nagebouwd. Ik zou het dolgraag eens in model zien. Het blijft immers een buitengewoon boeiend thema!

mvg,
Gert