Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 August 2025, 16:20:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok. (gelezen 26212 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #45 Gepost op:
24 October 2012, 22:35:38 »
Prachtig!
Jij had dan wel toevallig een motortje gekregen, maar voor welke motor is de bodemplaat voor je klantjes op maat gemaakt?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1007
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #46 Gepost op:
24 October 2012, 22:54:13 »
De bodemplaat heeft een opening die geschat is omdat ik geen specifieke inbouwafmetingen heb van de volgende aandrijvingen.
Een optie is de Vario antrieb van
www.halling.at
De andere optie is PMT in H0m die je kunt gebruiken, Type 23 mm met nummer: 72407 en Type 31,5 mm met nummer 72406 te vinden onder:
www.pmt-modelle.de
PMT heeft ook een aandrijving voor normaalspoor hoewel ik niet specifiek het nummer ervan heb.
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Spoors
Smalspoor Fröbelaar
Offline
Berichten: 1076
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #47 Gepost op:
24 October 2012, 23:00:43 »
Zitten de cilinder kappen niet aan de verkeerde kant? Neem aan dat ze aan dezelfde kant moeten zitten als de deur van de ketel?
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #48 Gepost op:
24 October 2012, 23:31:41 »
Zo hee, d'r is iemand wakker. Volgens mij geen nood aan de man, gewoon op de verkeerde kop geplakt. Het freeswerk hoeft niet opnieuw te beginnen. Zo had ik ook de handgrepen van mijn eerste 3D Chris Ward stoomtram bij de voordeuren geplaatst en niet aan de achterdeuren.
Hier mijn uiteindelijke voorstel voor de beplaating. Het gaat nu even om de uitlijning. Is dit OK? Het fabrieksschild lijkt op de foto's net een stukje smaller te zijn.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1007
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #49 Gepost op:
24 October 2012, 23:35:43 »
Ziet er niet verkeerd uit. In mijn laatste bericht had ik het over cilinderkappen, maar ik heb de vormen van foto's en een ooit toegeleverde tekening en heb in mijn model die "kappen"aan beide kopse kanten zitten.
De foto's lopen een beetje door elkaar omdat ik een deel van mijn eerste kap en een deel van mijn laatste kap heb gebruikt.
Excuus voor de (soms) verwarrende afbeeldingen.
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #50 Gepost op:
24 October 2012, 23:38:18 »
Citaat van: J. Moors op 24 October 2012, 22:54:13
Een optie is de Vario antrieb van
www.halling.at
Mooi, die heb ik nog eentje liggen!
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1007
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #51 Gepost op:
25 October 2012, 23:50:42 »
Zo, nu de laatste handelingen voor het spuitwerk.
Het is nu tijd voor de treden aan de zijkanten.
Als de treden in de zijplaten zijn gelijmd, staan ze nog haaks ten opzichte van die zijplaten.
Tijdens het lijmen heb ik ze voorzichtig gebogen zodat de treden nu haaks ten opzichte van de zijwanden staan.
Zo moet het eruit zien.
Dit is het beeld van de ketelkopwand...
en dit is het resultaat van de ongespoten kap.
wordt vervolgt...
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #52 Gepost op:
26 October 2012, 09:04:43 »
Echt een ontzettend mooi product dat je gemaakt hebt!
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1007
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #53 Gepost op:
26 October 2012, 16:13:15 »
Nog even het verschil tussen mijn "oude" en "nieuwe" kap.
Nu is ook te zien hoe de "voorkant" en "achterkant" van de kap eruit ziet.
De grote kap gebruik ik voor de normaalspoorversie (want die past beter bij de dan wat grotere rijtuigen) en de kleine kap is beter geschikt voor smalspoor (want daar zijn ook de rijtuigen wat kleiner van aard).
Ik probeer binnenkort de kleine kap te spuiten. De inbouw van het interieur zal wat langer op zich laten wachten want ik wil eerst de LTM rijtuigen af hebben.
Daar past deze lok niet bij en komt even op een zijspoortje te staan.
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #54 Gepost op:
26 October 2012, 23:54:37 »
Dat ziet er niet verkeerd uit zeg
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #55 Gepost op:
29 October 2012, 22:50:50 »
even voor de geintereseerden.
de normaalspoor versie van pmt en halling passen prima in de nieuwe kap.
ik bouw de pmt versie normaalspoor er in.
gr Jan
Gelogd
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1007
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #56 Gepost op:
31 October 2012, 21:30:52 »
Ik heb intussen wel gemerkt dat, wanneer een onderdeel niet helemaal door en door gefreesd is, het verstandig is om het "vliesje" helemaal door te snijden.
Er is me al een onderdeel gebroken bij het losdrukken uit de basisplaat.
Intussen heb ik er de spuit op gehouden, met het volgende resultaat.
Dit is de basiskleur van waaruit ik kan verder werken.
De aandrijving zit er nog los in...
Het gaat nu even om het plaatje.
Het dak kan er nu af voor het interieur en pas wanneer de precieze plek van de schoorsteen bepaald is maak ik het gaatje in het dak ervoor.
Het is nu zoeken naar een blok messing van waaruit ik de ketel kan maken. De aandrijving die ik heb heeft toch wel wat gewicht op de assen nodig.
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #57 Gepost op:
31 October 2012, 21:50:31 »
Blok messing? Gewoon een reststukje koperbuis uit de garage?
De tekening van de ets staat ook al klaar voor productie. Even bij mijn Roco Glaskasten gekeken voor inspiratie hoe dat nu op zo'n plaatje gemonteerd zit.
Een extra nummertje voor als het fout gaat bij het knippen of vijlen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #58 Gepost op:
31 October 2012, 22:30:50 »
Wauwwwwww dat zijn mooie schildjes
geen scherpe foto maar zover ben ik.
het ding heeft een PMT aandrijving die mooi zwaar is.
vanavond proefgedraaid op de rollenbank liep die al heel mooi.
Nou nog ff klein decodertje zoeken dan ist echt super.
ik ga de ketel ook maken van pijp 15 mm koper, heeft ook aardig gewicht.
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2012, 22:35:40 door roadster36
»
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
«
Reactie #59 Gepost op:
31 October 2012, 22:44:34 »
Ik weet niet hoe het bij de Hanomag machines zat, maar bij Backer en Rueb lokjes in 1:87 kom ik voor de ketel toch uit op 10 mm. 15 mm lijkt me dan wat groot, maar goed, ik kan ook helemaal mis zitten, want ik heb 'm nog helemaal niet gezien en wellicht is het wel gewoon in verhouding. In het boek van Overbosch wordt aangegeven dat deze locs een ketelmiddellijn Dk (?) van 938 mm hadden, dat is 10,78 mm in 1:87. Nu is dat volgens mij doorgaans de binnenmaat en niet de buitenmaat. Maar dan kom je toch nog steeds dichter bij 10 mm zou ik zeggen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.