BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: J. Moors op 13 oktober 2012, 20:32:56
-
Ik heb toch niet stil gezeten en ben nu bezig met een kap voor de MBS Hanomag tramlok.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag_tramlok02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag_tramlok02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hanomag_2_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hanomag_2_Large.jpg)
Na het een en ander op tekening gezet te hebben zijn dit de eerste onderdelen die ik gefreest heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_16.jpg)
Dit zijn de wanden, waar ik dan ook binnenkort mee ga beginnen.
Wordt vervolgd.....
-
Dat zit er weer erg goed uit (y) ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat...
Kan zij ook op H0 normaalspoor rijden?
Groet, Hans
-
Het is de bedoeling om een kap te maken waar zowel normaalspoor als meterspoor mee gereden kan worden.
Hierdoor kan ik beide mogelijkheden gebruiken.
Het is nog zoeken naar een bruikbare aandrijving.
Groet, J. Moors.
-
van de week heb ik de mijne terug, en dan maak ik het ook even af.
Zit nog even te stoeien hoe ik de kap afneembaar kan houden na spuiten, heb al wel een ideetje
Maar een Halling onderstelletje werkt voor mij prima, kijken of ie het nu nog beter doet na het aanbrengen van een minidecoder door Karst.
Prima kitje om te bouwen, denk dat ik in nog geen uur de hel lok in elkaar had zitten, exclusief de ketel, die maak ik van Lood, en ook onder het dak komt nog lood.
Als het goed is zullen er dus over 2 weken in Mechelen in de stand van Mitropa 2 of 3 echte Moors lokkies ( in H0m) rondkachelen :)
Johan, is dit al de aangepaste schaalversie ??
-
Ehhh, ja. Deze is een beetje kleiner dan de vorige (die ik als eens gemaakt had). Ik had al vaker de opmerking gelezen en gehoord dat ie een tikkie aan de grote kant was.
Het is alleen zo dat je op de eerste foto's al kunt zien dat hij in werkelijkheid best een grote lok was.
Groet, J. Moors.
-
Als ik me niet vergis zijn locs van dit type ook gebruikt door de Probolinggo Stoomtram Maatschappij in Nederlands Indie. Eens kijken wat je er van maakt, ziet er goed uit (y)
Eelco
-
Ik heb toch niet stil gezeten en ben nu bezig met een kap voor de MBS Hanomag tramlok.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag_tramlok02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag_tramlok02.jpg)
Tja toch maar weer even Overbosch uit de kast getrokken:
- rookkastdeur aan de buitenkant van de behuizing -> Verhoop loc -> Niets te vinden
- MBS lijst nagelopen -> niks te vinden wat er op lijkt, zeker niet met 13 als loc nummer
- verder overzichten nagelopen op "Hanomag" en jawel
SBM 12-13, fabr. nr 6741-6742 uit 1912. En dus NIET MBS
Blz 172-173 "De stoomlokomotieven der Nederlandse tramwegen, S.Overbosch" van "De Bataafsche leeuw" uit 1984. Daar staan dus ook het plaatje van die andere NVBS "Over", nl J.J. Overwater :-X
Maar afgezien van dit kommage****: benieuwd naar het bouwverslag!
PS:
Als ik me niet vergis zijn locs van dit type ook gebruikt door de Probolinggo Stoomtram Maatschappij in Nederlands Indie.
Volgens Overbos heb je gelijk (y) (y):
- 5 aan Probolinggo Stoomtram
- 1 aan Pasoeroean Stoomtram
-
Deze dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/repro_herkomst_onbekend_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/repro_herkomst_onbekend_8.jpg)
-
Eehhh ja... Het is inderdaad een tramlok van de SBM. Het is weer eens een appart model en ben er weer een stukje verder mee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_19.jpg)
De wanden van de kap bestaan uit 4 delen die netjes tegen elkaar gelijmd dienen te worden...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_14.jpg)
Het dak wordt weer voorgebogen met een buis zoals hiet met een stuk electrobuis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_12.jpg)
Hierdoor is het dak een stuk makkelijker te verlijmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_15.jpg)
Dit is de kap tot zover...
Wordt vervolgt...
-
Dat ziet er niet verkeerd uit (y) Had ik maar een CNC freesje...
mvg,
Rick
-
Da,s een kwestie van heel lang sparen.... Ik had het geluk dat ik een mede-clublid had die me geholpen had bij de aankoop. De machine is nu geheel afbetaald en wordt regelmatig gebruikt.
Vandaag de volgende stappen gedaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_12.jpg)
Dit zijn de zijplaten met toegangsluiken voor de aandrijving.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_14.jpg)
Hier zitten ze gemonteerd. Het is even goed aandrukken op een stevige ondergrond, om de luiken goed in de zijplaten te monteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_12.jpg)
Zo komt het onderstel ten opzichte van elkaar te zitten.
Wordt vervolgt....
-
Prachtig project, Johan, en leuk dat je ons met een verslag op de hoogte houdt. Ziet er al heel mooi uit, kijk er naar uit.
Ik ga overigens wat naam- en nummerplaten laten etsen en er is nog ruimte over om ook voor deze loc dit mee te printen. Zijn er voorbeelden van fabrieksplaten, zodat ik die in Illlustrator kan uittekenen?
@Marty: ik zou toch geen lood in het dak doen. Da's een hoog zwaartepunt, zorgde bij een H0e rijtuig voor nog een grotere schommel. Halling's Variotrieb is sterk genoeg voor een paar rijtuigen, daar hoeft toch niet extra veel gewicht bij?
-
De afbeeldingen die ik in het begin liet zien, zijn de enige goede foto's die ik heb. Helaas geen goede afbeeldingen van naam en nummerschilden.
Groet, J. Moors.
-
Zelf maar even gezocht. Het is Duits en het is trein gerelateerd; dat staat ongetwijfeld op het Internet!
http://www.lokschilder.info/Galeriebilder/Fabrikschilder/Lokschild_Galerie_Fabrikschilder_EFGH.htm#Hanomag
-
Tja zo zie je toch maar weer....... Vaak ligt het antwoord voor de hand, maar denk je er niet aan.
Aan deze oplossing had ik zelf nog niet aan gedacht.
Groet, J. Moors.
-
Is dit modelletje trouwens een beetje om te schalen naar 1:67?
-
Da's het voordeel van cnc fresen. Het is in allerlij schalen om te zetten.
Groet, J. Moors.
-
Kijk eens aan, wie weet zou er dan zomaar eens een bestelling kunnen volgen tzt.. :)
-
1 op 67??? Verklaar je nader.
-
Als je de fabrieksplaat van de loc wilt natekenen is een vergelijkbare plaat misschien hier te vinden:
http://www.lokschilder.info/Galeriebilder/Fabrikschilder/Lokschild_Galerie_Fabrikschilder_EFGH.htm (http://www.lokschilder.info/Galeriebilder/Fabrikschilder/Lokschild_Galerie_Fabrikschilder_EFGH.htm)
Homepage van de site:
http://www.lokschilder.info/lokschilder.htm (http://www.lokschilder.info/lokschilder.htm)
Er staan naast fabrieksplaten ook nummmerschilden van een grote hoeveelheid spoorwegen en andere platen die je op locs en wagens vindt.
mvg,
Rick
-
1 op 67??? Verklaar je nader.
Zie mijn onderschrift... Is de schuld van Dilz. In 1:66,6 (1:67) is de spoorbreedte van standaard H0 rails gelijk aan de breedte van kaapspoor, hierdoor kon hij (en later ik) allerhande Indonesisch spoorwegspul bouwen met als basis H0 onderstellen. vandaar.
Eelco
-
@Rick: wat ik zei.
Zo, hier de vectortekening. Ik kon het lettertype niet vinden, dus heb het maar overgetrokken. Ik heb alleen een of twee locnummers en jaartallen nodig.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2012/hanomag/lijn.jpg)
-
De info die ik heb is het volgende: SBM 12-13 Hanomag, fabr.nr. 6741-6742. Gebouwd in 1912, in dienst gesteld in 1913.
Namen: Zuidzande en Cadzand.
( bron: Boek S. Overbosch "de stoomlocomotieven der Nederlandse tramwegen)
( ISBN 90.6707.051.3).
Groet, J. Moors.
-
Ah, Overbosch. Ik lees met je mee! "Stoomtram-Maatschappij Breskens-Maldeghem". Staat dat werkelijk onverkort op het schild? Het lijkt zo te zien inderdaad een vol bordje.
-
Volgens mij heeft de SHM een rijtuig van de SBM. Of op de rijtuigen dezelfde platen zaten als op de loc's ??? ??? ???
-
Nee, daar had ik al naar gekeken.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk133/RutgerdW/SBMAB24_preview.jpg)
Plaatje van http://www.freewebs.com/4trainztram2/
-
Tja, als jij simulaties meer vertrouwd als "real-life" ..............
Het kan z'n dat de "AAP" gelijk heeft, maar ik ga wel even verder spitten. D'r staat me bij dat er wel een plaat op zit, maar ik kan me vergissen met de AB 8
-
SHM foto SBM 24 (http://www.museumstoomtram.nl/stoomtram/Museum/collecties/html/html%20Locomotief/SBM24-3.html)
De AAP heeft hert dus goed :-[
-
Rutger de Water heeft de tekening gemaakt, die vertrouw ik zeker met de details. Maar uiteraard kan er altijd een andere plaat opzitten, maar dat lijkt me dan een fabrieksplaat, niet zo'n ovaal maatschappij- en nummerbord.
Overigens:
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2012/hanomag/lijn2.jpg)
-
Ik was vanavond weg, maar als ik zo op de foto's kijk die in het boek staan zou de tekening van het schild best eens goed kunnen kloppen.
Ik ben zelf helaas niet in het bezit van betere afbeeldingen, maar als ik de tekening met de foto's vergelijk zou het moeten kloppen.
Groet, J. Moors.
-
Tja toch maar weer even Overbosch uit de kast getrokken:
- rookkastdeur aan de buitenkant van de behuizing -> Verhoop loc -> Niets te vinden
- MBS lijst nagelopen -> niks te vinden wat er op lijkt, zeker niet met 13 als loc nummer
- verder overzichten nagelopen op "Hanomag" en jawel
SBM 12-13, fabr. nr 6741-6742 uit 1912. En dus NIET MBS
Blz 172-173 "De stoomlokomotieven der Nederlandse tramwegen, S.Overbosch" van "De Bataafsche leeuw" uit 1984. Daar staan dus ook het plaatje van die andere NVBS "Over", nl J.J. Overwater :-X
Maar afgezien van dit kommage****: benieuwd naar het bouwverslag!
PS:Volgens Overbos heb je gelijk (y) (y):
- 5 aan Probolinggo Stoomtram
- 1 aan Pasoeroean Stoomtram
Ik zie dat er in de tekst nr 13 staat , maar als ik hem sterk vergroot dan is het volgens mij lok nr 18 en niet 13
-
Dat nummer hoef je niet op de foto te zien, dat staat ook in de overzichtslijst. Maar daarbij, het nummer op de voorkant van de loc op de twee foto's op pagina 173 is echt '13'.
-
De rest van de platen. Als ik het goed zie, hebben de bedrijfs- en nummerplaten geen dubbele rand, zoals de Backer & Rueb locs. Maar dat kan ook zo lijken omdat de foto erg klein is. Wat zijn daar de meningen over?
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2012/hanomag/cadzand-zuidzande.jpg)
-
Ik vind ze er goed uitzien. Weet niet wat andere forumleden vinden.
Groet, J. Moors.
-
Vandaag weer een stukje verder gekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_44.jpg)
Als eerste de zijplaten afgeschuind zodat deze goed aan de vloerplaat passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_46.jpg)
Zo kunnen deze delen goed aansluiten.
Dan de kopschotten met de zijplaten verlijmen zodat een open frame ontstaat. Ik heb hiervan vergeten een foto te maken, maar de 4 delen woreden in de hoeken gelijk verlijmd zoals de wanden van de bovenbouw.
De zijwanden zijn recht en de kopschotten zijn onderaan afgerond.
Dan het open frame aan de vloerplaat verlijmen. De kopschotten dienen aan beide kopse kanten even ver uit te steken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_33.jpg)
Nu de onderrand van de zijschotten rondschuren zodat deze dezelfde ronding krijgen als de kopschotten van het onderstel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_27.jpg)
Hier is te zien wat ik bedoel. De zijschotten zijn onderaan over de lengte afgerond en vallen nu geheel samen met de kopschotten. Ook steken beide kopschotten even ver uit.
Tot zover vandaag. Wordt vervolgt...
-
Je zegt dat het een hobby voor je is, maar dit is toch professioneel werk!
-
@ Paul, ga er bij mij maar vanuit dat ik het goed heb. En jij kent ons materieel dus niet zo goed ;)
Bij de SBM AB 24 staat de complete maatschappij naam op losse houten borden op het dak. Bij de ZVTM AB 8 staat deze afkorting op de rijtuigwand onder de ramen ergens in het midden rond het koersbord. Dat in combinatie met het rijtuig nummer. De afkorting van de klasse 'AB' staat op de hoeken van de balkons op het rijtuig.
Dit is wat duidelijker:
(http://www.museumstoomtram.nl/stoomtram/Museum/collecties/html/html%20Personenwagons/images/ZVTM8Wn6sep2011.jpg)
ZVTM AB 8 © J. de Jong
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2552.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2552.jpg)
SBM AB 24 © R. de Water
Groeten,
Rutger
-
Er zijn toch een paar dingen die me aan het kapje niet goed bevallen en ben bezig met een nieuwe versie te fresen.
Zodra hier iets meer over valt te zien laat ik het weten.
"Een moment geduld a.u.b.....". :-[
Groet, J. Moors.
-
Kwaliteit kost tijd, om er maar een kliescheetje tegen aan te gooien.
-
Sorry voor het oponthoud, maar ik heb het een en ander eerst uitgeprobeerd om er zeker van te zijn dat het goed uitpakte.
Ik ben dus even terug naar het begin gegaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_19.jpg)
Hier een overzicht van de onderdelen (voor de goed oplettende lezers onder jullie,jullie kunnen de nieuwe onderdelen herkennen?).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01b_1.jpg)
Ik had nog deze aandrijving gekregen (eigenbouw wellicht) en ga proberen deze in de kap te verwerken.
Hiervoor moet ik de vloerplaat aanpassen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_17.jpg)
Nu de wanden in elkaar zetten...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02b.jpg)
Dit zijn de eerste 2 delen die mooi gelijk aan elkaar gelijmd dienen te worden...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02c.jpg)
zodat de sierlijsten mooi op elkaar aansluiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_20.jpg)
Nu de andere zijwand verlijmen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03b.jpg)
en nu de laatste wand verlijmen zodat het geheel er zo uitziet.
"So far, so good"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03d.jpg)
Hier is het nieuwste gedeelte. Ik was niet tevreden met een vast dak omdat men dan lastig aan het interieur kan werken.
Dus gewerkt aan een afneembaar dak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_15.jpg)
Ook hier weer het dak voorbuigen..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_14.jpg)
Met dit als resultaat en..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05b.jpg)
zo ziet het er dan uit als alles goed aansluit. Daarom is het belangrijk dat de wanden goed aansluiten om voor een goed passend dak te komen.
Binnenkort meer...
Groet, J. Moors.
-
Hee, die aandrijving is interessant. Kun je daar iets mee over vertellen? Producent, afstand van de assen, doorsnee van de as bijv.
-
Toch vind ik het weer een juweeltje worden, Johan (y)
-
Die aandrijving heb ik ook maar gekregen en er staat geen producent op vermeld. Het voordeel van deze aandrijving is, dat het van een "compensatie" voorzien is. 1 kant is dus scharnierend.
Het nadeel van deze aandrijving is: het is nogal luidruchtig. Er komt een luide brom uit doordat de motor direct op het messing frame gemonteerd is.
Een ander nadeel is: dat ik toch best wat extra gewicht nodig heb voor voldoende asdruk voor goede loopeigenschappen.
Maar goed, een gegeven paard mag je........
Groet, J. Moors.
-
Een luide brom alleen maar omdat het direct op het frame is gemonteerd? Ik heb verschillende aandrijvingen waarbij de motor vast aan het frame gemonteerd is en die zijn zo goed als geruisloos. Ik heb het idee dat die brom nog wel te verhelpen is. Zo te zien hangt de motor aan een verticaal stuk messing, is er iets van het frame dat los opzij tegen de motor steunt en waar de motor tegenaan trilt? Dan is het een kwestie van de spleet tussen dat en de motor vergroten en je bent klaar.
Verder zie ik nog een heleboel ruimte voor ballastlood, dusch niet getreurd!
-
Intussen weer een stuk verder gekomen met de kap
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_27.jpg)
Nu komen de volgende onderdelen aan de kap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_22.jpg)
Met behulp van 2 naalden laten de cilinderkappen zich het beste verlijmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17_17.jpg)
Dan komt de keteldeur aan de beurt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_17.jpg)
Dit zijn de 2 delen waaruit de keteldeur bestaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20_16.jpg)
De deur zelf moet mes een mesje in vorm geschraapt worden. dat betekend dat de trapjes (waarin de ketel in vorm gefreesd is) schuin afgeschraapt worden zodat er een glad oppervlak ontstaat.
Het is een priegelwerkje maar met een beetje geduld lukt het wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20b.jpg)
Zo ziet het er dan ongeveer uit als het scharnier-gedeelte erin gelijmd is en het handwiel erop zit.
Het is een vrij slechte foto omdat ik met de camera wel erg dichtbij moest komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/22_20.jpg)
Zo ziet het eruit als het op de kap verlijmd zit.
Wordt vervolgd.....
-
Prachtig!
Jij had dan wel toevallig een motortje gekregen, maar voor welke motor is de bodemplaat voor je klantjes op maat gemaakt?
-
De bodemplaat heeft een opening die geschat is omdat ik geen specifieke inbouwafmetingen heb van de volgende aandrijvingen.
Een optie is de Vario antrieb van www.halling.at
De andere optie is PMT in H0m die je kunt gebruiken, Type 23 mm met nummer: 72407 en Type 31,5 mm met nummer 72406 te vinden onder: www.pmt-modelle.de
PMT heeft ook een aandrijving voor normaalspoor hoewel ik niet specifiek het nummer ervan heb.
Groet, J. Moors.
-
Zitten de cilinder kappen niet aan de verkeerde kant? Neem aan dat ze aan dezelfde kant moeten zitten als de deur van de ketel?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22_20.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag_tramlok02.jpg)
-
Zo hee, d'r is iemand wakker. Volgens mij geen nood aan de man, gewoon op de verkeerde kop geplakt. Het freeswerk hoeft niet opnieuw te beginnen. Zo had ik ook de handgrepen van mijn eerste 3D Chris Ward stoomtram bij de voordeuren geplaatst en niet aan de achterdeuren. ::)
Hier mijn uiteindelijke voorstel voor de beplaating. Het gaat nu even om de uitlijning. Is dit OK? Het fabrieksschild lijkt op de foto's net een stukje smaller te zijn.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2012/hanomag/hanomag5.jpg)
-
Ziet er niet verkeerd uit. In mijn laatste bericht had ik het over cilinderkappen, maar ik heb de vormen van foto's en een ooit toegeleverde tekening en heb in mijn model die "kappen"aan beide kopse kanten zitten.
De foto's lopen een beetje door elkaar omdat ik een deel van mijn eerste kap en een deel van mijn laatste kap heb gebruikt.
Excuus voor de (soms) verwarrende afbeeldingen.
Groet, J. Moors.
-
Een optie is de Vario antrieb van www.halling.at
Mooi, die heb ik nog eentje liggen!
-
Zo, nu de laatste handelingen voor het spuitwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_20.jpg)
Het is nu tijd voor de treden aan de zijkanten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/24_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/24_14.jpg)
Als de treden in de zijplaten zijn gelijmd, staan ze nog haaks ten opzichte van die zijplaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_17.jpg)
Tijdens het lijmen heb ik ze voorzichtig gebogen zodat de treden nu haaks ten opzichte van de zijwanden staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/26_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/26_13.jpg)
Zo moet het eruit zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/27_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/27_15.jpg)
Dit is het beeld van de ketelkopwand...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/28_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/28_13.jpg)
en dit is het resultaat van de ongespoten kap.
wordt vervolgt...
-
Echt een ontzettend mooi product dat je gemaakt hebt!
-
Nog even het verschil tussen mijn "oude" en "nieuwe" kap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/model01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/model01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/model02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/model02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/model03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/model03.jpg)
Nu is ook te zien hoe de "voorkant" en "achterkant" van de kap eruit ziet.
De grote kap gebruik ik voor de normaalspoorversie (want die past beter bij de dan wat grotere rijtuigen) en de kleine kap is beter geschikt voor smalspoor (want daar zijn ook de rijtuigen wat kleiner van aard).
Ik probeer binnenkort de kleine kap te spuiten. De inbouw van het interieur zal wat langer op zich laten wachten want ik wil eerst de LTM rijtuigen af hebben.
Daar past deze lok niet bij en komt even op een zijspoortje te staan.
Groet, J. Moors.
-
Dat ziet er niet verkeerd uit zeg (y)
-
even voor de geintereseerden.
de normaalspoor versie van pmt en halling passen prima in de nieuwe kap.
ik bouw de pmt versie normaalspoor er in.
gr Jan
-
Ik heb intussen wel gemerkt dat, wanneer een onderdeel niet helemaal door en door gefreesd is, het verstandig is om het "vliesje" helemaal door te snijden.
Er is me al een onderdeel gebroken bij het losdrukken uit de basisplaat.
Intussen heb ik er de spuit op gehouden, met het volgende resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/29_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/29_11.jpg)
Dit is de basiskleur van waaruit ik kan verder werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/30_13.jpg)
De aandrijving zit er nog los in...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/31_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/31_12.jpg)
Het gaat nu even om het plaatje.
Het dak kan er nu af voor het interieur en pas wanneer de precieze plek van de schoorsteen bepaald is maak ik het gaatje in het dak ervoor.
Het is nu zoeken naar een blok messing van waaruit ik de ketel kan maken. De aandrijving die ik heb heeft toch wel wat gewicht op de assen nodig.
Groet, J. Moors.
-
Blok messing? Gewoon een reststukje koperbuis uit de garage?
De tekening van de ets staat ook al klaar voor productie. Even bij mijn Roco Glaskasten gekeken voor inspiratie hoe dat nu op zo'n plaatje gemonteerd zit. 8) Een extra nummertje voor als het fout gaat bij het knippen of vijlen.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2012/hanomag/hanomag-ets.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2012/hanomag/hanomag-ets.jpg)
-
Wauwwwwww dat zijn mooie schildjes (y)
geen scherpe foto maar zover ben ik.
het ding heeft een PMT aandrijving die mooi zwaar is.
vanavond proefgedraaid op de rollenbank liep die al heel mooi.
Nou nog ff klein decodertje zoeken dan ist echt super.
ik ga de ketel ook maken van pijp 15 mm koper, heeft ook aardig gewicht.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-GH4SQ4VO-D.jpg)
-
Ik weet niet hoe het bij de Hanomag machines zat, maar bij Backer en Rueb lokjes in 1:87 kom ik voor de ketel toch uit op 10 mm. 15 mm lijkt me dan wat groot, maar goed, ik kan ook helemaal mis zitten, want ik heb 'm nog helemaal niet gezien en wellicht is het wel gewoon in verhouding. In het boek van Overbosch wordt aangegeven dat deze locs een ketelmiddellijn Dk (?) van 938 mm hadden, dat is 10,78 mm in 1:87. Nu is dat volgens mij doorgaans de binnenmaat en niet de buitenmaat. Maar dan kom je toch nog steeds dichter bij 10 mm zou ik zeggen.
-
De ketel zal ongeveer dezelfde doorsnede hebben als de rookkastdeurof misschien een mm of twee groter. Waarschijnlijn wordt de 15mm pijp gebruikt om de motor extra ruimte te geven, die extra twee mm vallen toch niet zo op als het in het interieur zit.
mvg,
Rick
-
Helemaal gelijk, hoor. Ik dacht, ik zeg het maar voor de volledigheid. Ik ben een maatpurist. ::)
-
De schildjes zijn vandaag naar de etser gestuurd, dus ik ben heel benieuwd!
Waar ik ook benieuwd naar ben is of de bouwers van de Hanomag loc al verder zijn gekomen?
-
ik wacht op nieuwe luikjes die krijg ik samen met de schildjes dus even door etsen daar in Engeland. ;D
verder spuitklaar.
-
De Schotten vinden het vast niet leuk dat je Schotland Engeland noemt. ;)
-
dat geloof ik meteen ;D
-
Zes dagen later en ik heb de ets al binnen. En wat ziet het er geweldig uit. Ik heb deze foto met m'n telefoon gemaakt in het raam. Het is regenachtig en dus donker buiten, dus ik krijg het niet helemaal scherp. Het is ongelofelijk klein en alleen met een loupe of hele goede ogen te lezen, maar het staat er op!
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2012/ets/2.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2012/ets/2.jpg)
-
Prachtig !! (y)
-
Fijn!!! Dan kan ik deze ook op mijn kapje gebruiken.
Groet, J. Moors.
-
De nieuwe en de "oude"kap zijn morgen te bezichtigen ons clublokaal Daar hebben we een "open dag" (zie kalender "de percee")en zal ik mijn vorderingen laten zien.
Door de drukte van de afgelopen tijd ben ikzelf niet veel verder gekomen dan mijn laatste foto, maar binnenkort komen de etsnummer binnen en dan probeer ik ook aan het interieur te "sleutelen".
Groet, J. Moors.
-
Mooie bordjes Sven (y)
-
Johan, hij is goed te bouwen hoor! Zelfs zonder handleiding, kijk maar. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bes_bouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bes_bouw.jpg)
Wel een paar standaardfoutjes gemaakt, zo had ik het dak er al opgeplakt vóór ik doorhad dat die randen het afneembaar moesten maken (heb ik zo gelaten..) en ik had de wand voor de rookkastdeur aan de verkeerde kant geplakt (dat heb ik toch maar even gecorrigeerd ;D ). Erg leuk dingetje geworden, ik heb er overigens voor gekozen de bovenbouw afneembaar te maken in plaats van het dak, en daartoe wat balkjes op het onderframe gemaakt. Ik maak zelf een aandrijving welke de loc ook geschikt laat voor normaalspoor en laat in de loop van de week nog wel wat plaatjes van mijn probeersel zien.
Groet, Bessel
-
inmiddels ook mn postbagagewagen pd 401/403 klaar
deze heeft altijd met de bc 411/418 samen gereden
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XJ47CKKM-D.jpg)
-
Nou nog een mooie close up... ;)
-
Hé die andere 2 modellen komen me bekend voor. ;) Ik ben nu nog druk bezig met de voorbereidingen van mijn volgend project.
Ik hoop binnenkort hier wat van te laten zien.
Groet, J. Moors.
-
Alhoewel een oud topic toch maar even een reactie.
Onlangs vroeg iemand mij te helpen met een aandrijving voor dit model en het maakte niet uit of Halling of PMT en het moest 23,5 mm asafstand zijn. Omdat ik gewend ben het goede te verzorgen ben ik iets verder gaan kijken. Behalve dat ik geen enkele goede tekening kon vinden bleek uit een PDFvan Johan dat we het over een as afstand van ongeveer 32 mm hebben. Erger nog, en dat zie ik in het boekje van Dijkers en Hesselink ( pag.71), dat het om een drieassig model gaat. Daarom heb ik voor het volgende ontwerp gekozen en dit aan Johan meegedeeld als enigszins behoorlijk alternatief en ga er maar gemakshalve vanuit dat het om spaakwielen gaat. Grotere (spaak)wielen zijn in dit ontwerp niet mogelijk.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/819/6kfi.jpg) (https://imageshack.com/i/mr6kfij)
Met vriendelijke groet
Paul Sassen
-
Beste Paul,
Mooie aandrijving! Om je nog wat hints te geven: tijdens de bouw van het kitje is er door meerdere mensen wat info aangeleverd, onder andere diverse foto's (zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50696.msg813954.html#msg813954)
Het gaat dus inderdaad om een 3-assige tramlok voor meterspoor (in 1/87: 12mm) met een buitenliggend drijfwerk maar geen spaakwielen. Omdat er echter schortplaten tot bijna op de rails voor zitten, maakt dat laatste dus niks uit, ook het drijfwerk wordt in het model achterwege gelaten.
Groet, Bessel
-
Die had ik eerder moeten hebben :)
Ik zie alleen dat hier ook aan de onderkant tussen de wielen erg laag is zoals de andere Halling aandrijvingen, hangt bijna op BS
Bij ons op de modulebaan zijn daarom deze aandrijvingen niet te gebruiken helaas, ze blijven hangen op het straatspoor,
Of is daar ook nog een oplossing voor ??
-
Beste Paul,
Een tekening van de SBM 12 en 13 kan ik hier geven :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBM_locomotief_12_13_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBM_locomotief_12_13_1.jpg)
Op een uitvergroting bij de wielen is te zien dat de middelste as (op deze tekening links) geen flenzen heeft zodat de loc door krappere bogen kan.Verder is te zien dat de wielen tot op de wielbanden na schuil gaan achter de beplating.Er zitten zelfs borstels om de opening tussen de wielen en de beplating af te dichten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBM_loc_12_13_wielen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBM_loc_12_13_wielen.jpg)
De wielen zijn dus op de wielbanden na niet te zien.Hoe die wielen er uitzien is afgebeeld in een ander draadje op dit forum :
https://images.beneluxspoor.net/bnls/161520110127_001_uit_Lokomotiv_UAP_3_.jpg foto van Robert Jan / Speedy
Deze wielen zijn ook gebruikt bij het Fleischmann Magic Train 0e stoomlocje.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Geweldige tekening, Jan! Nou kunnen we in elk geval de leidingen rond de ketel de goede kant op leggen, daar hadden we tot nu toe alleen vage delen van foto's van (y)
*edit: dat hadden we in juni '13 al kunnen doen toen Jan de tekening al aan speedy liet zien ;D ;D maar ja, je kan niet alles onthouden...
-
Ja, dan maar veranderen.
Dank aan Jan voor de tekening. De as asafstand is dus toch 23,0 mm omgerekend.
En met schijfwielen.De middelste as iets aan de hoge kant om geen tractieverlies te veroorzaken en dan met flens voor de geleiding. Je hebt met relatief weinig moeite toch een drieasser. alhoewel je er bijna niks van terugziet in het gebouwde model.
Maar onder de tram wonen ook mensjes zeg ik altijd. Ik erger me ook aan modellen die erg mooi zijn, maar met een afgeraffelde bodemplaat.
@Marty
Je kunt de onderkanten van de opsluitplaat nog iets dunner vijlen, maar ik denk dat bij zorgvuldig aangelegd straatspoor de Vario aandrijvingen geen problemen mogen veroorzaken.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/208/7a3k.jpg) (https://imageshack.com/i/5s7a3kj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/542/lwbh.jpg) (https://imageshack.com/i/f2lwbhj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/19/5mna.jpg) (https://imageshack.com/i/0j5mnaj)
Hoop dat het zo goed is.
Met vriendelijke groet,
Paul Sassen
-
Ik begrijp uit je tekening dat ook deze normaalsporig wordt gebouwd? Dan moet je de schortplaten een beetje uitvijlen. Voor de door mij gebruikte spud was dat in elk geval nodig.